Jump to content
Espero

Jakou největší hovadinu jsem udělal při údržbě nebo opravách vozu

Recommended Posts

Když jsem s drzostí sobě vlastní založil nové téma, musím taky jako první odhalit svojí největší hovadinu.

Světlemodrý zákal.
To co popíšu, se stalo asi tak před 43 lety, kdy mi bylo asi tak 21 let a koupil jsem si jako svoje první auto krátce po maturitě, ojetého, asi 4 letého Trabanta. Světlemodrého, 24 HP, karoserie Tudor výrobcem hrdě nazývaná Limuzinou. U Trabantů té doby se projevovala jedna závada - trhaly se závěsy na předním nárazníku přivařené k předku skeletu, takže nárazník měl tendenci upadnout. Byla to zjevná konstrukční vada, slabý materiál nosníku nárazníku, protože opětovné přivaření nepomáhalo a nový svár se vzápětí znovu utrhl. Takže nezbylo než přistoupit k domorobo řešení a upevnění nárazníku posílit provrtáním nosníku a jakési plošinky na skeletu mezi podběhem a přední maskou a upevnění doplnit masivním šroubem, tuším osmičkou. I provrtal jsem potřebné, pak to ošetřil základovkou a jako správný puntičkář jsem to ještě chtěl nastříkat sprejem v barvě vozu, aby to vypadalo jako "profesionálně a kvalitně provedená oprava". Jenže jak jsem se tak vsoukal pod Trabanta chtěje to stříkat i zespoda, nevšiml jsem si, že mám trysku autospreje přesně opačně a sice tak asi ve vzdálenosti 6-8 cm od svého levého oka. Takže to dopadlo tak, že jsem si prvotřídně nalakoval otevřené levé oko na trabantí světlemodrou. No s tím se nedalo dělat nic jiného, než se vydat do asi 1 km vzdálené pražské Vinohradské nemocnice na oční k lékaři, protože umývat otevřené oko ředidlem S6006 dost dobře nešlo. Oko jsem si jen překryl fáčkem, abych na ulici nebudil pozornost a když jsem přišel k přijímacímu okénku, přítomné sestře jsem suše sdělil, že mám světlemodrý zákal na levém oku. Ona ani nepípla a předala to do ordinace. Neuplynuly ani 2 minuty a už mě volali, protože uvedená diagnóza byla pro lékaře nepochybně zajímavá. Přeskočil jsem všechny ostatní pacienty. Jakmile jsem odstranil fáček, celé osazenstvo ordinace propuklo v hurónský smích. No ale po asi 20 minutách práce lékaře byl lak odstraněn a já se mohl vrátit k původnímu záměru nalakovat světlemodře i spodek opravovaného místa. Od té doby, kdykoli stříkám sprejem, se nejdříve bezpečně ujístím, kam skutečně směřuje tryska.

Edited by Espero

Share this post


Link to post
Share on other sites

Za tu dobu co se motám okolo aut už jsem pár hovadin vyrobil. Naštěstí a to musím zaťukat ťuky ťuk žádná z nich neohrožovala zdraví nebo život. Ještě když jsem jako mladý jezdil Trábošem jsem něco ladil už nevím co a auto jsem měl zvednuté na špalku a sundané jedno zadní kolo a v nějakém hnutí mysli došlo k tomu že jsem si řekl že na dvoře překážím a že se s tím posunu o kousek vedle no samozřejmě že po třech kolech a " dřevěné noze " to ani nekulhalo ale rovnou to spadlo. Poslední kousek byl spíše z kategorie to nezvládneš. Kolega z práce bydlící v Praze na Lehovci v podnájmu v RD mě požádal o azyl v garáži  k výměně oleje a nějaké drobné opravě tak dojel na akci si zakoupil nové montérky a když jsem ho viděl tak říkám já Ti ten olej vypustím ať si to " kvádro" nezase... tak jsem zaplul pod auto( Hyundai i30 combi) povolil jsem výpušťák a jednou rukou držím pod motorem takovej ten kanystr na zachytávání oleje a druhou šroubuju ten výpušťák a Tonda těsnění mám nové tak ten šroub nech klidně spadnout do oleje pak ho vylovíme. Poslední závit tak pootočím a šroub pouštím do té sběrné prohlubně na kanystru a abych si nepocintal podlahu tak kanystr pokládám a najednou se ta prohlubeň plní a olej přetéká no než jsem tam stihl vrazit druhý škopek tak byly dva litry olej na podlaze, ten šroub totiž padnul přesně do toho vtokového otvoru a ucpal ho.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Stejně u mě zatím "vede" příhoda, kterou jsem četl jinde, kdy jistý kutil sundaval hadici z chladiče, která měla být prázdná, ale nebyla. Chladící kapalina mu natekla do pootevřené pusy a reflexivně ji spolkl. Výsledkem byl pobyt v nemocnici, kde ho dopovali alkoholem z kapaček...

Share this post


Link to post
Share on other sites

na ucnaku prijel manik s R19 na vymenu oleje - standartne vzali jsme konev sli do skladu natankovali potrebne mnozstvi - do skolni mototechny dobehly pro olejovy filtra jdeme na vymenu
asi po pul hodine siloveho vzpirani kdy nesel puvodni filtr povolit jsme ho sundali - nasadime novej - nalijem olej  a standartne nastartujeme a pod autem louze skoro cele naplne

nejak jsme nezkontrolovali jestli po sundani stareho filtru se sundalo i gumove tesneni takze novy filtr byl nastroubovany na stere tesneni a tlakem oleje vylitnul
takze novva napln a opravit tu "chybu"  a kdyz se majitel ptal proc plati 8 litru oleje - no provedli jsme proplach :P

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jak psal o dva kousky výše kolega Spocklw, tak s chladičem měl "zkušenosti" jeden můj kamarád, no kamarád ze školních let, ne už dnes, ale u toho co popíšu jsem byl, ovšem není to největší hovadina moje a tím se odchyluji od tématu. Když mu bylo asi 18-19 let, nějak přišel k Octavii, ovšem pozor, k Octavii z přelomu 50. a 60. let, té úplně původní, co se před tím nazývala Spartak. Dnes je to strojní inženýr v automobilové branži. Ta historka je stará taky asi 50 let. V té tobě to bylo auto asi tak 12 let staré. Vidím jí jako dnes, byla modrofialová, v nepůvodním laku. Zlobilo ho chlazení, přehřívalo se to. Přijel z motorem do ruda rozžhaveným, přišel za mnou a povídá, že se na to půjdeme podívat. Šli jsme. Nejprve chtěl povolit zátku chladiče (bajonet s pérem), ty vozy neměly žádné uzavřené chladící okruhy, jakmile to udělal, víčko tlakem vystřelilo nahnutý, tak rovnou do kapoty a od ní se odrazilo rovnou do jeho čela, kde trošku naseklo kůži. Asi jako v kulečníku. To by ještě nebylo to nejhorší, ale horká kapalina z chladiče, co tryskala, mu opařila ruce, naštěstí ne v moc velkém rozsahu, jak se pak ukázalo. Při tom se lekl a podrazil vzpěru kapoty a ta mu pádem dolů přirazila prsty, kterými se opíral druhou rukou a jeden přerazila.  Další prsty měl pohmožděné. Skončil přesně tam, co já s tím okem, (bydleli jsme v Praze u Olšan) jen v jiném pavilonu. Celý ten děj netrval více než tak 2 sekundy a bylo hotovo.

Edited by Espero

Share this post


Link to post
Share on other sites

sice neni automobilova, ale pro me nezapomenutelna....... jednou takhle ve spanelsku si jako 17 lety jinoch kracim v hotelu pro dalsi talir melounu pro holky od naseho stolu..... nalozim plnej talir ze to z toho skoro padalo...... a trada zpatky.... a protoze jsem v te dobe studoval hotelovku, tak jsem chtel holkam co s nama sedely u stolu ukazat jaky jsem machr a ze to dam jednou rukou.... a jako ja bych to i dal, kdyby tam nekdo predemnou neco nevykydnul. No na te mramorove podlaze jmi to uklouzlo a ja jsem zacal vypadat jako pavouk, jak jsem se to snazil vybrat. No nevybral jsem to a cely obsah talire skoncil na zadech hlavne tedy na tilku a bohuzel i pod nim  jednoho asi 130 kiloveho rusaka :D. Ten na me zacal hrozne rvat a ja se jen vzmohl na odpoved: "ty nemozes brat tolika melona". Tim jsem sice stoupl v cene u holek, ale rus nemel pochopeni pro legraci a sel po me.... tak jsem zacal zdrhat, probehnul jsem otevrenymi sklenenymi dvermi a jen se ohledl.... Rusak v zapalu honicky si me chtel nadbehnout, ale prehlidnul perfektne vylestenou sklenenou stenu, ta ho doslova knokautovala :D. No ja pochopitelne neskutecny vytlem..... no a po zbytek pobytu mi holky nosily jidlo na pokoj, protoze rusak po me porad patral :D. Skoda ze tenkrat nikdo nemel kameru :D

A ted ta automobilova: jednou jsem jel koupit nejakou audiozastavbu do Uhlirskych Janovic, a klucina jako ze to premontujeme nekde na poli, a vyzkousime, at s tim neotravujeme jeho sousedy...... no tak jsem souhlasil.... no a jak tak odpoledne kolem 18 hodiny montujeme, testujeme, zkousime, tak najednou rana a nic, auto ani netukne, nic neblika, nesviti, nestartuje...... nasledoval 2 hodinove cekani na odtah do Zdib k Pe.Trovi, pak 2 hodiny na ceste, protoze se me tahnouci kamos bal tahnout rychleji jak 30....... takze nekdy v 10 jsme ve ZDibech, pak prejezd ze dhib do HoPo, zprovozneni Coupe a trada za Adelou na chatu, kterou tam odvezla segra. No prijel jsem asi ve 12 v noci. A finalni verdikt znel..... vypalenej hlavni kabelovej svazek :D , takze basak se zesikem me misto 6k vysel asi na 20k :D

Edited by Scratch

Share this post


Link to post
Share on other sites

V roce 76 jsem měl Fiat 600 A z roku 59 (objem 633 ccm, další D už měly 750 ccm). Měnil jsem zadní kolo, takže jsem zatáhl ruční brzdu, nasadil zvedák - takový sloupek zboku s tyčkou strčenou do díry v prahu. Jakmile jsem vyheveroval až nahoru a odšrouboval kolo, zvednutý buben se roztočil a auto se dalo do pohybu, až spadlo bubnem na zem. Naštěstí, buben se nepoškodil. A příčina? Fiat 600 A měl buben ruční brzdy jeden centrální, před diferákem, tedy směrem dopředu auta. A když se jedno kolo zvedlo, tak ruční brzda byla neúčinná, to kolo ve vzduchu nebylo bržděno. Pak už jsem si to pamatoval. A následující typ Fiat 600 D už měl ruční brzdu na oba bubny.

Podruhé, už asi v roce 96, jsem měl P605 a v zimě po příjezdu k dědovi strašně vibrovala kola - to jsem už znal, 605-ka měla vnitřky disků ne-kuželové, ale válcové, takže bahno se tam nachytalo a po zastavení spadlo na jedno místo a kolo bylo nevyvážené. Takže zvednu předek (běžný hever z auta, ten kosočtverec), jednu stranu a vyčistím kolo. Auto řádně podložené klíny, zabrzděné. Ovšem, nepočítal jsem s tím, že jak je druhé kolo na ledě, tak se mi auto posunulo stranou a taky se sesunulo - naštěstí tam kolo ještě bylo, tak se nepoškodil disk brzdy. Takže od té doby už si dávám pozor a používám stabilní zvedák.

Edited by P607Olda

Share this post


Link to post
Share on other sites
před 22 hodinami, Espero napsal:

Neodporuje, byla tam bajonetová zátka a v chladiči bylo natlakováno tím přehřátím. Víčko přímo od chladiče, jakmile ho pootočil.

No prostě klasickej přetlakovej systém.... :roll

Share this post


Link to post
Share on other sites

Není to tak dlouho co jsem si chtěl aktivovat denní sviceni... montáž byla v pohodě pak už jen přes dia a tady se stala menší chybka.... nejen že mi spadl systém ale ještě sem si nějakých zázrakem smazal komplet BSI... No odtáhl jsem to na tyči až do Chomutova ke strakimu ale jelikož mám ruplo oko na největším kruhaci po cestě tak sem na místě sundaval nárazník a dal na vzperu lano  :D no nadával jsem ještě týden po opravě  :D

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

No já nejsem velký opravář aut, nepatrně rozumím snad jen elektrice.   Ale z doby téměř pubertální mám taky jeden bezva zážitek se zátkou od chladiče. :(   Hodně to zkrátím, protože podrobný popis by zabral asi celou stránku fóra a i tak to bude dlouhé :roll

Jakožto řidičský adolescent, bylo mit tak cca 21 až 23, jsem honil po našich cestách skříňovou A-30. A jednou jsem ji chudinku tím závoděním trošku uštval a protože to bylo v létě, tak jsem dostal ten nejlepší nápad daného období :

Zastavil jsem před místní Jednotou,  otevřel oboje dveře aby to luftovalo a hlavně nadzvedl střední sedačku nad motorem. Jo a  . . . .  vypnul motor :mad:. Trvalo to asi tak 30 vteřin, ozvala se rána, zátka povolila do únikového stavu a do stran se tlakem začala valit pára s vařící kapalinou. Léto, v té době módní kraťásky tak pod prdel.  Dovedete si to asi představit - s řevem jsem vypadl z kabiny, na stehnech mi chyběla povrchová vrstva kůže, prostě lékařské ohodnocení - popáleniny 2. stupně.  :potlesk

I pokračování příběhu je bezva : Vlitnul jsem do té Jednoty, prodavačka, když mne viděla, tak vzala igelitku, naškrabala do ní nějaký led z mrazáku, přihodila nějaký hrášek, vzala ručník namočila a já se slovy " Z Kravař do nemocnice v Mělníku budu dřív než komunistická sanitka u mne! " sedl zpátka do auta. Na klín mokrý ručník na něj tu igelitku s ledem, rozsvítil jsem dálkové a vyrazil na Mělník. Po prvním šoku opadl asi trochu adrenalin a začalo to bolet víc a víc. Ve finále - kdo nechtěl uhnout ke krajnici - byl donucen. Fakt jsem přes slzy bolesti neřešil jestli se mu chce nebo ne - houkačka a uhni. A vzteklému náklaďáku osobák neodporuje. Trochu to zkrátím, tímhle způsobem jsem se přiřítil až do Mělníka a . . . . celý jsem ho projel aniž bych zaregistroval značku "H" označující nemocnici. . . . . .   No prostě jsem dojel až před tehdy zavíranou bránu/závoru u nemocnice Na Bulovce.  Když jsem to tam s řevem gum zapíchnul, otevřel dveře u řidiče a ta bába v té uniformě "Lidových milicí" uviděla moje nohy ( led už dávno roztál ) , ukázala jen na pavilon, já k němu popojel (tenkrát opravdu Bulovka nebyla parkoviště osobáků) a zbytek už bylo jen dílo sester a doktora. Když jsem se po propuštění z nemocnice dostavil s oběma nohama obvázanýma od kolen až po "guľe"  ( lékařské nůžky kraťasy nepřežily), podal jsem Kůstce malou kytičku zpoza dveří, tak bylo vidět , že nevěděla zda mne má obejmout a nebo zabít . . . :myslim

PS:  cca 2 nebo 3 roky mi tam nerostly chlupy a místa se neopalovala (Stejně jsem to sluníčku nesměl moc vystavovat). Kdo nevěří, tomu to moje Kůstka i po těch 25 letech vysvětlí . . . :bacha

Jo a PS PS:   Kdo řekne že kecám, jeho věc a mimochodem - mám z dvouleté VZS ještě jednu opravárenskou příhodu startéru u PV3S a ta dopadla ještě hůř.  :(  Z této "Lampasem vynucené opravy" mám bohužel následky na celý život a armáda se z toho vyvlíkla :(

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...