Přejít na obsah
  • Aktuální cíle darů

Benzín, Nafta, Akumulátory? Nebo vlastní pohon? Toť otázka :D


Weri 605

Recommended Posts

Před hodinou, Radovanek napsal:

Jednoduchá odpověď - špatný prodejce. Obrať se na profíky. Jinak na většinu dotazů Ti odpoví forum na https://oze.tzb-info.cz/fotovoltaika , tam jsou i odkazy na kalkulačky, ale to je jen velmi hrubý propočet.

1) musíš znát výrobu FVE, akumulaci a průběh spotřeby v domě ke dni i měsíci a období roku

2) z 3,6 kWp dostaneš okamžitý výkon max. 4 kW, čili 4 kWh za hodinu takového maximálního výkonu. Většinou však kolem 2,5 kW, je to závislé na sklonu slunce, intenzitě záření, teplotě okolí a panelů....... Veličin je více. Akumulátor pak dokáže nabít za hodinku a něco, ale nesmí být současně vybíjen ani používána elektřina v domě.

3) rozsáhlá otázka, jsou desítky variant, i s ohledem na použití, hybrid, ostrov, poloostrov....

4) jednou na začátku při předání do provozu, v ceně instalace obvykle

5) podle velikosti a toho co umí, viz 3) obvykle 40 tisíc ale rozptyl nahoru i dolů je velký, spíše nahoru

6) 10 let nepopraskání, nepoškození povětrnostními vlivy, nezrezaví, neodpadnou spínací prvky, případně mikrogridy za ním atp., 25 let je záruka na výkon neklesnoucí po 80%

7) zařízení je součástí domu, který je připojen k distribuční síti a ovlivňují se. Minimálně o něm distribuce musí vědět, aby s ním počítala při vyrovnávání kolísání v síti. Může se taky stát, že pár silných zařízení v okolí a Tvé dokáže odvařit nejbližší transformátor svou špičkovou výrobou, pokud by neměly současně spotřebu. Pak bude třeba požadavek distribuce na možnost nouzového dálkového vypnutí měniče.

Oslovil jsem asi 5 firem. Ozvala se jen tato jedna, evidentně čekal rychlý prodej bez dotazů.

Díky za odkaz. 

1. Použil jsem kalkulačku na webu, návratnost 16let. Kalkulace při 2,4kWh baterii a jednofázovém střídači. 

2. takže pokud nabiji akumulátor za cca 1,5h a nemám odběr, tak mám FVE po zbytek dne k nevyužitou

3. hybrid beru jako dražší variantu, ale snad i více vyhovující.

4. ok

5. takže posun ceny nemalý

6. po 25letech může účinnost klesnout pod 80%? Má panely někdo déle aby byla reálná čísla?

7. ok

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

@Radovanek no, je únavný se tady rozepisovat, kam všude jezdím apod, stačí říct, že prostě nechci tankovat častějc něž po těch sedmistech kilometrech a nechci tankovat dýl, než pár minut. Až to budou e-auta umět, zkrátka až je budu moct využívat stejně jak současný auta (a taky až se mi budou líbit), tak o nich budu přemýšlet. Jinak bez šance.

a vyhořelý palivo je super druhotná surovina akorát tak nějak ji neumíme zatim zpracovat. až to půjde, bude to prima, nejde to.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Distribuce energie bude ten nejmenší problém. V naší zadrátovaný republice by fakt nebyl problém postavit stanice s dostatečnou kapacitou. Ale stejně to je k ničemu, hopkání od nabíječky k nabíječce je prostě pro nadšence. To, že zavádění elektrických autobusů v MHD je tam, kde je, je trapné. Tam elektrika patří, ty autobusy jezdí v šíleném provozním režimu se spotřebou 100l/100km, to prostě nemá s efektivitou nic společného. Elektrika ve městě je všude, a město by do toho prostě mělo šlápnout. Ale je to všechno o penězích.

Na včerejším výletě jsme ujeli 290km. Při normálním cestování (jako klima a běžná cestovní rychlost) je to už na Teslu. Nabíjet jsem z 90% neměl kde (někde byl i problém vůbec někde zastavit). Řídit auto je pro mne nutné zlo. Sem tam si to užiju, někdy mi to nevadí. Přidat do toho ještě hledání nabíječek, případně škemrání kdesi o kabel by mi příliš nepřidalo. V Praze přibližovadlo nepotřebuju, MHD je pro mne efektivnější, než postávání v koloně. Hopkání do práce autem je z 90% o lenosti, ne o nutnosti. Poslouchám kolegy, jak nadávají, že zas jeli do práce hodinu a půl. Přitom to mají 2min pěšky na tramvaj a v práci by byli za 35 minut. Nicméně každý si dokáže "ospravedlnit", proč musel do práce přijet autem.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Ano, s tou domácí FVE a podporami je to opravdu tak, včera jsem řešil známého, co ho nenapadlo se předem zeptat a dnes řeší, že má FVE už na jaře ohřátých 250 L vody v bojleru za 4 hodiny a pak se mu na zbytek dne vypíná. Což je hovadina a vymýšleč podpor na ministerstvu životního prostředí zaslouží pověsit za koule do průvanu a na slunce. Klasicky vyhozené peníze. Kdyby z toho měl ještě napájenu domácnost, tak super, ale nemá. Tak teď musí vymýšlet bejkoviny. Smůla je, že je převis poptávky nad nabídkou, firmy mají práce až nad hlavu. Hybrid je minimum, co se dá udělat, lepší je ostrov kombinovaný se síťovým provozem, ne každý to umí. Pokles jsou měřitelné a ověřené, obvykle jsou daleko menší. Mnoho desítek let staré panely v Rakousku jedou stále s 80% účinností,

Je to o systému. FVE na ploché střeše čerpačky je 20-30 kWp s přehledem. Průměr výroby spíše 10 hodin denně. Průběžně zásobuje celou čerpačku a nabíjí baterie pro provoz bez slunce nebo náhlý náběh rychlonabíjčky. Dnešní rychlonabíječka dává výkon 50 kW jen zpočátku a to jen některým autům, pak rychle klesá ke 44, 40 i 34 kW. Prostě jako když nalíváte vanu kýblama vody. Nejdříve je tam prostě frknete, jakmile je hladina výše, lejete pomaleji, a jakmile jste pod okrajem, tak už jen opatrně doléváte, abyste nepřelili. 

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Pořád je to 300kWh, takže nabití 10 aut. Je úplně jedno jak rychle nabíjíš, když máš v zásobě omezené množství energie v akumulátorech. Za jakou cenu by ti asi prodali 1kWh, aby se jim zaplatily náklady, obsluha a ještě nějaký výdělek. Prosím konkrétní čísla, ne omáčku kolem.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Návratnost rok dva je obchod s bílým masem, drogami, zbraněmi, dotační podvody a další podobné věci. Na to pánové v reálném podnikání zapomeňte. Jsou naprosté výjimky, kdy k něčemu takovému dojde. Do roka do dvou můžete být v černých číslech, ale prvotní investice se umořuje obvykle dlouho. Zkuste si třeba spočítat klasickou českou hospodu, vstup 1-2 miliony Kč minimálně na vybavení sálu, sociálek a kuchyně (a to jste pořád v pronájmu a musíte s ním počítat jako s každoměsíční režií), plus minimální daň (neboli zdravotní a sociální pojištění, jak tomu stále od roku 1993 říkají zloději politici a byrokrati) na hlavu Vás jako podnikatele +-40 tisíc ročně, plus mzdy personálu, kde počítejte s minimálními mzdou na hlavu 12.200,-, což je s odvody 16.348,- Kč měsíčně, 196.176,- Kč ročně (lze zaokrouhlit na 200 tisíc, protože jste povinni poskytnout vstupní prohlídku, zdravotní průkaz a měsíc dovolené dle Zákoníku práce), ovšem za tu Vám nikdo dnes pracovat nepůjde. A teď budete fungovat 6 dní v týdnu a uvaříte v průměru 100 jídel denně. Dlouhá návratnost, co?

Já investoval do FVE 457 tisíc Kč a postupně mi ji zloději politici a byrokrati zatížili zpětně zrušením 5leté nulové daně z příjmu, rovnoměrným odpisem a tím i každoročním ziskem a z toho vyplývající 1% daní a k tomu též zdravotním pojištěním. Návratnost při počátku investice bez těchto svinstev byla 10 let. Tohle je podnikání, tahle investují zemědělci, fabriky, energetika atd..

Čísla Ti těžko řeknu, protože každá elektrárna je individuální projekt. Nevím, zda jde o pozemky a budovu vlastní nebo pronájem. Zda jde o franšízu nebo vlastní čerpačku, a zda jednoho majitele nebo řetězec. Jakou má aktuální přípojku, kolik ho stojí elektřina, kolik v které části dne, jak velká část z toho připadá na výtoč paliv či plyn, kolik na přidané služby (toalety, obchod, bistro, myčka, vzduch, vysavač....). Do jaké míry je čerpačka automatizována, kolik stojí personál, jak dlouho v průběhu dne a týdne funguje........ Je toho hrozně moc. Další veličinou budou případné dotace nebo množstevní slevy. Primitivní pořídím FVE+baterku+nabíjecí stojan a pak to rozdělím mezi nabíjející lidi zde fungovat nebude. Už jen proto, že elektřinu spotřebuji i pro sebe, ti nabíjející u mne něco použijí a něco utratí, mohu systém používat jako reklamu či marketingový nástroj, nabízet wifi nebo rovnou část bistra jako sdílenou kancelář v době nabíjení, prostě je toho hodně.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

To bylo tvoje tvzení, že není problém dát na každou pumpu PHM panely 20-30kWp. Průměrná denní délka výroby je taky tvůj údaj - 10h. Takže čistá kapacita výroby bez ztrát je ideálně 300kWh a to musím mít nějaký akumulátor, aby fungovalo rychlonabíjení. To je 10-20 aut denně, je to tak? Zase do toho zmińuješ hodně proměnných, odpověď = 0. Stačilo vzít hodnoty výše. Ber to tak, že pumpa je tvoje se vším všudy a chceš něco udělat pro elektromobilitu. Máš volnou střechu 100m2. Přípojka EE nemá kapacitu pro rychlonabíječku, protože proč jinak by jsi navrhoval tu FVE na každé pumpě PHM.  Bez dotací. Kolik by pak mohla stát kWh? 5kč? 10kč? 15kč?, aby to elektromobilisté ještě využívali? Díky.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Morepower: Když si pročteš Radovanovy příspěvky, budeš vědět. Popisuje to. Též i to, že dnes by za stejné peníze pořídil takový výkon, který by plně pokryl jeho spotřebu včetně vytápění, a částečnou zálohu na baterie. V době pořízení byly technologie jiné. Takže FVE mu nepokryje spotřebu a vytápění zatím, co zvládne pomocí tepelného čerpadla, takže když je velká zima, musí si pomoct plynem. Snaží se, aby neměl přebytky, protože za ně nic nedostane, proto chce FVE rozšířit o baterie. Alespoň tak jsem to pochopil.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Dá. Dokonce na elektrokolech je to placená služba. Pak s tím borci jezdí místo max. 25 klidně 50-80 za hodinu. V podstatě každý elektromotor má omezovač rychlosti, protože se točí tak rychle, kolik mu dáš elektřiny, fakticky až do toho, co vydrží ložiska, rotoru ve statoru pak se urve a rozlítne. Další tunění je přenastavování ovládací elektroniky v závislosti na trakci, to má třeba různě nastavené Tesla ve čtyřkolce, kdy na každé nápravě je jeden elektromotor a jejich záběry jsou podle jízdního režimu různé, na sobě nezávislé. Dá se to vytunit tak, aby v okamžiku rozjezdu nedocházelo k protočení kol, trakce byla maximální, ale současně taky přenos výkonu byl maximální. V čase se mění rychlost každého z motorů, podle toho jak dochází k přenosu těžiště a zátěže na nápravy. Další tunění je systém vycucnutí baterky, tedy krátkodobá maximální zátěž, což je u Tesly třeba Ludicrous mode a ono zrychlení 2,5 tunové limuzíny z 0 na 100 km/h za 2,3 sekundy. Ale mají to i obyčejné elektromobily, jde o režimy Drive, Break nebo Sport, kdy D jede normálně, ale brzdí rekuperací jen málo, B jede normálně a brzdí rekuperací fest, S zrychluje přepínání mezi zrychlením a brzděním a současně povoluje větší zátěže baterie a tudíž rychlejší zvýšení otáčení elektromotoru. Je to docela věda, někde se naráží na proudy a kabeláž, jinde na skokové teplo nebo jeho kumulaci, mohou taky odejít relé, je to vyšší dívčí.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

  • O 1 měsíc později...

ČEZ je přitom slibuje už od roku 2011, lze dohledat na Youtube jak Martina Romana, tak Daniela Beneše a následně pana Chmelíka. Ovšem rozjel se až po 2 velkých dotacích z EU, do té doby jich prakticky stejný počet postavili za své soukromníci.. Tohle je jedna z nich. Slovenský Greenway už se přizpůsobil a taky o dotace automaticky žádá, protože jinak není schopen dotovaným konkurovat. Nyní se mu povedlo pár nabíječek na Slovensku a získal i páteřní výstavbu pro Polsko. Nejtragičtější je EON, který dotaci taky dostal, ovšem nebuduje prakticky nic. A nikdo neřekne, na čem to vázne. A jen pro pobavení - podnikatel taky může zažádat o dotaci na elektormobil, FVE a baterie pro sebe, na nabíječku dostane 80% dotaci. Ale nesmí ji veřejně provozovat, jen pro své zákazníky, zaměstnance a pro sebe. Aby nekonkuroval. Jak to eufemisticky nazvala EU, aby nedocházelo ke křížení podpor. Když dala jednomu na páteřní sítě, co kdyby tam další vybudoval nějakou místní a veřejně ji dal k dispozici. Tak to by nešlo. Je to celé postavené na hlavu, sami jsme z toho nešťastní. ČEZ například nyní dal 2 rychlé dotované do Olomouce, kde už 2 rychlé dali 2 a rok předtím soukromníci ze svého. Soukromník dal svou rychlou za svoje do Rousínova, obratem ji tam za pár měsíců narval ČEZ. Jedna z prvních rychlých soukromých byla v Pardubicích, ČEZ už tam dal 3 další dotované. Ale prázdná místa neobsazuje. Prostě Kocourkov.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Zúčastnit se diskuse

Můžete odpovědět a až poté se registrovat If you have an account, sign in now to post with your account.

Návštěvník
Odpovědět na toto téma...

×   Byl vložen obsah s formátováním.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Kdo si právě prohlíží tuto stránku   0 registrovaných uživatelů

    • Žádný registrovaný uživatel si neprohlíží tuto stránku
×
×
  • Vytvořit...