Jump to content
  • Aktuální cíle darů

Prodej aut v roce 2009


jack 306

Recommended Posts

Poplatky za autovraky

Poplatky na podporu sběru, zpracování, využití a odstranění vybraných autovraků.

Dne 01.01.2009 vstupuje v platnost zákon č.383/2008 Sb., který novelizuje zákon č.185/2001 Sb. o odpadech. Tento zákon nově stanovuje v § 37e poplatky na podporu sběru, zpracování, využití a odstranění vybraných autovraků. Žadatel o registraci použitého vybraného vozidla do registru silničních vozidel bude po účinnosti zákona povinen poplatek zaplatit při první registraci použitého vybraného vozidla v České republice dovezeného ze zahraničí, a pokud je již vozidlo v České republice registrováno, bude se poplatek platit při první přeregistraci vozidla. Vybraným autovrakem se pak podle stejného zákona rozumí motorové vozidlo kategorie M1 nebo N1 anebo tříkolové motorové vozidlo s výjimkou motorové tříkolky. M1 – vozidlo, která má nejvýše osm míst k přepravě osob, kromě místa řidiče, nebo víceúčelové vozidlo; N1 – vozidlo, jehož největší přípustná (= dle předcházející legislativy „celková“) hmotnost nepřevyšuje 3 500 kg. Na rozdíl od tříkolového motorového vozidla je motorová tříkolka vozidlo kategorie L, na kterou se povinnost uvedeného poplatku nevztahuje. Poplatek je stanoven podle plnění mezních hodnot emisí ve výfukových plynech v souladu s právními předpisy Evropských společenství a to:

*

3 000 Kč v případě splnění mezních hodnot emisí EURO 2,

*

5 000 Kč v případě splnění mezních hodnot emisí EURO 1,

*

10 000 Kč v případě nesplnění mezních hodnot emisí EURO 1 nebo EURO 2

Žádný poplatek se naopak nebude platit u vozidel, která splňují mezní hodnoty emisí EURO 3 nebo vyšší (EURO 4, EURO 5,…). Stupeň plnění příslušné emisní úrovně se pro účely stanovení poplatku prokazuje zápisem v osvědčení o registraci vozidla (Technický průkaz motorového vozidla, Osvědčení o registraci vozidla část II).

Poplatky jsou příjmem Státního fondu životního prostředí a žadatel o registraci vybraného vozidla do registru silničních vozidel ho bude platit na příslušném obecním úřadu obce s rozšířenou působností, přičemž po zaplacení tohoto poplatku bude žadateli vystaven doklad osvědčující, že poplatek byl zaplacen. Poplatek se z jednoho vybraného vozidla bude platit pouze jednou, každý další opakovaný převod už zpoplatněn nebude.

Obecně se nedá stanovit, které výrobní značky a jejich typy vybraných vozidel odpovídají jakému stupni mezních emisních hodnot. Je nutné vždy nahlídnout do registračních dokladů vozidla (Technický průkaz motorového vozidla nebo Osvědčení o registraci vozidla část II) a příslušný údaj porovnat s přiloženou tabulkou emisních předpisů EHK/OSN a směrnic EHS/ES.

EURO 0

EURO 1

EURO 2

EURO 3

EURO 4

R 15.02

R 15.03

R 15.04

R 83.00

R 83.01 B, C

89/458/EHS

R 83.02 B, C

91/441/EHS

93/59/EHS

R 83-03 B, C

R 83-04 B, C

94/12/ES

96/44/ES

96/69/ES

98/77/ES

R 83.05A

98/69A/ES

1999/102A/ES

2001/1A/ES

2001/100A/ES

2002/80A/ES

2003/76A/ES

2006/96A/ES

R 83.05B

98/69B/ES

1999/102B/ES

2001/1B/ES

2001/100B/ES

2002/80B/ES

2003/76B/ES

2006/96B/ES

Pokud bychom uvedli některé příklady vybraných vozidel, která neodpovídají žádné emisní normě nebo maximálně EURO 0, pak mezi tato vybraná vozidla zcela určitě patří například všechny typy od počátků jejich historie značek TRABANT a WARTBURG s dvoutaktním motorem, VAZ-LADA 2101, 2102, 2103, 2104, 2105, 2106, 2107 a jejich odvozeniny, UAZ 469, DACIA 1300, 1310, OLTIC CLUB 11, POLSKI FIAT 125 a 126, FIAT 500, 600, 850, 124, 127, 128, 130, 131…., RENAULT R4, R5, R8, R9, R11, R11, R12 …, a samozřejmě vozidla tovární značky ŠKODA 440, 445, 450…, 1000, 100, 110, 105, 120, 130 až po první typy vozidel FAVORIT. Lze tedy předpokládat, že především tato nejstarší vozidla, která neplní ani EURO 0, se po účinnosti novely zákona o odpadech zřejmě stanou neprodejnými. Závěrem bychom chtěli vyzvat všechny občany, kteří nemají vozidlo řádným způsobem zaregistrováno a mají ho pouze odhlášeno na svou osobu v takzvaném „polopřevodu“, aby vozidlo přihlásili do konce letošního roku a vyhnuli se tak poplatku na podporu sběru, zpracování, využití a odstranění vybraných autovraků.

Bc. Daniel Kantor

vedoucí oddělení registru vozidel

Link to comment
Share on other sites

Tedy likvidace méně ekologických vozidel má býti dražší? No to je zase logika ouřadů. Místo, aby se snažili se zbavovat méně ekologických vozidel tím, že by jejich likvidaci znezpoplatnili... Takhle tu ty vraky spíše zůstanou... jestli tomu rozumím.

Link to comment
Share on other sites

Ten poplatek je vtipný hlavně tím, že podle mně dostupných informací vůbec nepůjde na likvidaci daného auta. Ta je zpoplatněna stejně jako předtím, tohle by měla být spíš jakási daň z provozování neekologického vozidla. Což je směšné vzhledem k tomu, že nezohledňuje množství najetých kilometrů resp. reálně vypuštěných spalin, navíc zatíží jen prvního člověka, který si na sebe takové staré auto po novém roce přepíše, zato vzhledem k ceně takového auta dost významně.

Link to comment
Share on other sites

Původně zaslal: Fx

Ten poplatek je vtipný hlavně tím, že podle mně dostupných informací vůbec nepůjde na likvidaci daného auta. Ta je zpoplatněna stejně jako předtím, tohle by měla být spíš jakási daň z provozování neekologického vozidla. Což je směšné vzhledem k tomu, že nezohledňuje množství najetých kilometrů resp. reálně vypuštěných spalin, navíc zatíží jen prvního člověka, který si na sebe takové staré auto po novém roce přepíše, zato vzhledem k ceně takového auta dost významně.

To si mohl říci rovnou, že to jde do něčí kapsy. Stejný jako to odepisování bodů :blicismajlik

Link to comment
Share on other sites

Ohledně veteránů:

- pokud jde o vozidlo registrované v normálním registru silničních vozidel a má pouze Osvědčení o klubové testaci historického vozidla (tzv.žlutý průkaz), tak takové bohužel bude muset těch 10t Kč zaplatit

- u vozidla, které je registrováno v registru historických vozidel (tzn. má průkaz HV a zelená čísla), se tento poplatek vybírat nebude.

Link to comment
Share on other sites

Původně zaslal: MichalTalbot

Ohledně veteránů:

- pokud jde o vozidlo registrované v normálním registru silničních vozidel a má pouze Osvědčení o klubové testaci historického vozidla (tzv.žlutý průkaz), tak takové bohužel bude muset těch 10t Kč zaplatit

- u vozidla, které je registrováno v registru historických vozidel (tzn. má průkaz HV a zelená čísla), se tento poplatek vybírat nebude.

To vím, ale to první moc nemá logiku..no...stejně nás to všechny donutí papíry zlikvidovat a dotáhnout to na V.

Link to comment
Share on other sites

Mně se ten zákon skoro líbí - pokud totiž díky němu zmizí ze silnic aspoň pár vraků typu Š105, Trabant apod. (čehož se docílí tím, že se jejich provoz zdaní tak,. že bude prostě nesmyslný - STK v českých podmínkách je čistokrevná fraška) budu mu tleskat.

Co se mi ale hrubě nelíbí je to, že se danit bude pouze první převod, pak už to zase bude každýmu buřt - daň by se měla platit při každém převodu a při každém dovozu staré popelnice.

To, že s těma pastičkama jezdí \"sociálně slabí\" pro mě nic neznamená, protože i oni mě a mou rodinu pohybem vraků na silnicích ohrožují - když nemají na provoz normálního (bezpečného) auta, ať jezdí vlakem.

[upravil dne 17/11/2008 Medvěd]

Link to comment
Share on other sites

Původně zaslal: barenst

U toho slavneho V je problem ze s autem nemuzes jezdit jako s normalnim autem a da se rict je auto neprodejne do jinych statu .

A Ty s veteránem jezdíš jako s normálním autem? Včera mi přišel dotaz, jak na P505 získat levné povinné ručení (1/12). Na dotaz, zda s autem jezdí denně, byla odpověď ano. Tak přesně takové lidi mezi sebou nechceme, protože této výhody zneužívají a pojišťovny mají už cukání toto povinné ručení na malou klubovou testaci poskytovat, protože jsou z toho akorát průsery.

Link to comment
Share on other sites

Mně se ten zákon skoro líbí - pokud totiž díky němu zmizí ze silnic aspoň pár vraků typu Š105, Trabant apod. (čehož se docílí tím, že se jejich provoz zdaní tak,. že bude prostě nesmyslný - STK v českých podmínkách je čistokrevná fraška) budu mu tleskat.

Co se mi ale hrubě nelíbí je to, že se danit bude pouze první převod, pak už to zase bude každýmu buřt - daň by se měla platit při každém převodu a při každém dovozu staré popelnice.

To, že s těma pastičkama jezdí \"sociálně slabí\" pro mě nic neznamená, protože i oni mě a mou rodinu pohybem vraků na silnicích ohrožují - když nemají na provoz normálního (bezpečného) auta, ať jezdí vlakem.

To je všechno krásné, ale opět je to tvé ohrožení spíš otázkou:

* stavu auta, nikoliv jeho stáří

* vyspělostí řidičů, kteří takovými auty jezdí

* povinného přeškolování řidičů nejen firemních, ale také jakýchkoliv soukromých osob

* část autovzdělání bych zavedl povinně např. v občanské nauce nebo jak se tomu nyní říká na středních školách. Když se může učit o tom, co se řeší na kterém úřadě a jaká je posloupnost soudů, proč nedat lidem v době řešení ŘP také přehled o tom, co je to technická kontrola apod.?

Konkrétně pokud jde o technické kontroly, mohu uvést jako příklad přítelkyni mého otce, která jezdila s felicií (koupenou jako 6 let starou) 7 let do autorizovaného servisu a za celou tu dobu NEBYLA na STK a v autorizáku ji na tento fakt nikdo neupozornil.

Tudíž auto bylo vzorně servisované, ale nemělo platnou TK, povinné ručení zaplatila jen první rok a myslela si, že se to platí jen jednou za dobu vlastnění auta a podobně. Všiml jsem si toho náhodou až já (protože vždycky, když si půjčuju auto, si tyhle věci ověřuju) a donutil jsem ji dát si tyhle věci kvapem do pořádku.

Krom toho, že mi uniká smysl téhle daně, mi uniká myšlení řidičů, kteří do auta jen sednou a jedou, nic o tom nevědí. Jasně, že i takoví potřebujou jezdit. Ale aby mě nabořil někdo, kdo má 6 let propadlou technickou kontrolu a povinné ručení také, o to fakt nestojím.

A ještě jeden detail, Medvěde: Co je nebezpečný vrak a co ne? Když nefungují STK tak, jak by měly, to to budeme určovat plošně? Nezapomínej, že pokud bude za vrak považováno auto starší osmi let (což vlastně v době omezení dovozu na toto stáří již jednou bylo), od nového roku by tam spadala i tvá 406. Nemilé, že?

Plošně říkat, co je vrak a co ne, to se mi opravdu nelíbí. Je sice pravda, že v oblasti jak aktivní, tak pasivní bezpečnosti se udělal během poslední doby obrovský pokrok, stejně tak v oblasti emisí, jenže když to vezmu kolem a kolem:

Do Superbů se dávají 1,4 Turbo? Jak dlouho takový motor v tom autě asi vydrží? A co pak bude s těmi auty, až to lehne? Jiný motor z vraku je ještě dobrá možnost, ale nový z fabriky? Takže bude větší spotřeba energií jinde, tím i vyšší emise (opět jinde), krom toho se spotřebuje něco z cenných surovin, kterých kvapem ubývá.

Opravdu se tomuto říká ekologické chování?

Link to comment
Share on other sites

Fx :super

(jsem přemýšlel, jak Medvědovi vysvětlit co je a není vrak, ale jsi lepší)

A Méďo: S mou 205, která je stará a napálí mi na ní 10.000,- při prvním převodu mohu přijet na klubový sraz? Ptám se tě jako Medvěda-Předsedy, neboť podle Medvěda-Osoby bych nesměl na silnici. Nechci, aby došlo k nějakému nedorozumění.

Link to comment
Share on other sites

Původně zaslal: Dundee

Původně zaslal: Fx

Proč? Ony to ty družstva snad hodlají prodávat?

Spíš nakupovat;) Ne každé družstvo si může dovolit obměnu vozového parku na nové stroje, ale kupují jeté kusy od movitějších družstev.

no i army je docela zasobena ne?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...