Jump to content
skanderborg

Úbytek chladicí kapaliny

Recommended Posts

Zdravím,

po pravidelné servisní prohlídce + STK (v autorizáku) jsem ujel během měsíce cca 1500 km.
Včera jsem při čekání na křižovatce na volnoběh zaznamenal zvuk, jako když se přelévá voda.
Dnes jsem zjistil, že nádobka chlazení je téměř prázdná (zbylo cca 1 cm nad koncem hadice na spodku nádobky).
Dolil jsem, ujel jsem 15 km a byla opět téměř prázdná. V motorovém prostoru jsem žádný únik nenašel,
v interiéru je sucho (ale nevím, kam by to teklo, kdyby to byl radiátor a jestli by se to bez odkrytování vůbec poznalo).
Pod autem ani kapka, uzávěr oleje zevnitř čistý, žádný šlem. Znovu jsem dolil a ujel cca 20 km.
Úbytek byl sice podstatně menší, ale byl.

Dotaz: Pokud by v servisu po kontrole špatně uzavřeli víčko nádobky a běhěm následujících ujetých 1500 km se vypařilo tolik, že se chlazení zavzdušnilo -

- je možné, že by při postupném dolévání  a projetí vybublával vzduch ze zavzdušněného systému do nádobky a že se to postupně srovná, nebo je nutné systém někde odvzdušnit (kde a jak)?
Pokud je opravdu někde únik, zatím jsem neobjevil kde. Nějaké tipy?

Peugeot 308 1.6 VTi, r.v. 2012, 45 000 km.

Díky za odpovědi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

zkus se podívat za motor na obě hadice k topení--na jedné by měl být takový plast. klobouček, povol ho za běhu motoru, měla by tudy jít voda...

podle mě dolívej a jezdi tak týden a samozřejmě si hlídej stav v expanzce a teploměr, buď se to ustálí (když bude zavzdušněno), nebo voda uniká--když není vidět kde, bude to velmi malý únik, který se vypaří na chladiči nebo teplém motoru, nebo vodu motor spaluje (podle toho, kolik budeš případně dolívat)

kdyby se ten únik sám nezastavil (pokud by byl teď jen zavzdušněný), tak zkusit natlakovat chladící soustavu a sledovat, kde to teče  :myslim

Share this post


Link to post
Share on other sites

Díky za odpověď.

Právě jsem to probíral s kolegou a ten je názoru, že by také mohl být vadný ventil ve víčku nádobky. Tak si říkám, jestli raději koupit nové víčko před dalšími pokusy?

Nebo jak improvizovaně vyzkoušet správnou funkci toho ventilu?

Share this post


Link to post
Share on other sites

ano, může to být i víčkem expanzky, ale když píšeš, že únik byl po dolití menší, než předtím, předpokládám, že je to jen zavzdušněné...

vyzkoušet ventil ve víčku jedině s novou expanzkou--fouknout do expanzky a při vyšším tlaku musí ventil pustit vzduch ven, ale to jen nahlas uvažuju, obvykle se koupí nové víčko a je to

staré víčko nevyhazuj, dá se upravit k tomu natlakování soustavy

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jak píše ozzy56. Kup nové víčko na expanzku dolej a jezdi a ten plastový klobouček vypadá jako čepička ventilku na kolo. Taky může být že přes léto se odpařila voda z radiátoru a teď jak se ochladilo a začal jsi topit tak ubyla voda do radiátoru.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Únik kapaliny na horkém motoru nemusíš vidět, odpaří se, ale je citět. Hledal bych barevné mapy kolem spojů hadic... Taky můžeš zkusit na pár minut nastartovat studený motor, pak se to dá najít díky tlaku, které vytvoří vodní čerpadlo v okruhu.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tak jsem bezradný.
Kamarád mi odmontoval spodní plastový kryt motoru a prohlédl vše na spodku a nenašel nic. Hledal za studena i za tepla, v klidu i za chodu motoru a nic.
Na spodním plastovém krytu bylo trochu chladicí kapaliny, ale nevíme odkud.
Úbytek kapaliny se ustálil cca na 1 dl/100 km.
Víčko nalévacího otvoru jsem raději vyměnil, ale vypadá to stejně.
Při jízdě mám pocit, že jsou při ohřátém motoru výpary kapaliny trochu cítit.
Nekontrolovali jsme napojení radiátoru, nevím, jak se tam dostat. Nemáte někdo náhodou nějaký výkres - schéma chladicí soustavy?
Na čtrvrtek jsem sice objednán do servisu, ale nechce se mi, chtěl bych ještě zkusit, co se dá.

Díky.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Provrtat staré víčko a dát tam ventilek, to by asi šlo na to natlakování. Ale trochu se toho bojím. Kdyby to přece jenom nakonec propouštělo přes prasklé těsnění do válce, abych si tím natlakováním bez chodu motoru nenaplnil část válce vodou a potom při nastartování  nezpůsobil nějakou katastrofu, co myslíš? Ještě to zkusím přes víkend pořádně projít a pak asi nic jiného nezbyde.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nepocuvaj tu nikoho to su zase odborne rady a to automechanikov. Povedz mi ako by chalan natlakoval system??? Cim ako? Treba radit tak, aby si to on sam vedel diagnostikovat a opravit. Keby ti tieklo pripojenie radiatora to by si hned vedel, je to hned za plastom na pravo pri nohach vodica, staci ho odmontovat. Ked ti nasiel kamarat vodu na spodu na kryte motora, musi tiect odtial. Mas tam termostat, dve hadice do radiatora, hadice do chladica a nadrzky. Ak mas lpg tak naviac je rozpojena hadica do radiatora a odvedena do splynovaca. Toto mas hovoreny nakres, staci to dobre poprezerat a pochopis to hned, ja som tiez na to tak siel. Potom mas este vodu vo valcoch a v hlave, predpokladajme, ze ti motor nedymi na bielo, tak je to v poriadku. Potom sa zameraj na chladic a hadice, spoje. Skus pozriet ci nemas tam ako sa spaja motor s prevadovkou na prevodovke v tych rebrach kaluzku vody. Najskor ti tecie cely termostat. Je to plastovy lepeny diel.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pesar to sa mu rovno moze dat radu, mas to pokazene daj to opravit, ktovie ci pochopis. Ti, ktori si to daju rovno do servisu, nebudu vypisovat a pytat sa na forach. Nebudu otravovat znamych s pomocou. Schvalne, povedz mi ako to ma on doma natlakovat :papa Ma si kupit hadice a napojit jednotlive useky z vodovodu? To mas ako rady pri vymemne radiatora zhodit palubovku, pritom to ide odmontovanim jedneho plastu. Nechcem na nikoho utocit, obcas sem este zajdem a pomoc popytam, ale mozem tu vypisat plne state, kde miestny specialisti radia voloviny. Ked som ja kedysi hladal pomoc s nastavenim rozvodov, tak ma bezmala vysmiali a spravili z toho nadludsku cinnost ako sa to neda, to len odborne.

Jj pumpu som menil uz tak davno, ze som na nu aj zabudol.

Edited by donrom

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pánové, díky všem za snahu pomoci, ale abyste kvůli mě byli ve sporu, to není nutné. Co šlo, to kamarád prohlédl a jak jsem psal, nenašel nic. (Trochu se v tom vyzná a hlavně má v garáži jámu).Teď mám dilema, jestli ve čtvrtek jít do toho objednaného servisu, nebo to odpískat a počkat, jestli to někde viditelně vyhnije. Za posledních 300 km mi ubylo pouze 1.5 dl, což sice není v pořádku, ale zase to není tolik, aby se to snadno našlo. Obávám se, aby mě v servisu nečekal jen tučný účet za kontrolu všeho možného, případně za výměnu něčeho, co vůbec nebylo třeba a výsledek nakonec žádný.

Kdyby to bylo těsnění pod hlavou (což by byl malér), tak by se snad únik rapidně zvětšoval a bylo by to poznat na oleji nebo dýmu, co myslíte?

Jinak, k tomu natlakování - ventil v orig. víčku by měl být nastaven tuším na 1.4 atm. Pokud bych staré víčko provrtal a opatřil ventilkem na kolo, mohl bych pumpičkou s tlakoměrem opatrně natlakovat  až k této hodnotě a neměl bych ničemu ublížit. Pletu se?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...