inoxing Odesláno 24. září 2020 Sdílet Odesláno 24. září 2020 Vhodné do sekce "Udělej si sám" Tak, po dlouhé době zase jeden návod- jak opravit/upravit vedení odvětrání motoru na hlavě válců tak, aby bylo funkční a spolehivé. Tento postup/úprava je již vyzkoušená a několikrát realizovaná na několika motorech 1.6 16V NFU, TU5JP4, PSA. Tovární řešení připomíná husí krk na elektriku a rádo praská při manipulaci, např. kvůli výměně svíček, cívky atp. A vzhledem k tomu, že je to odvětrání motorové skříně, kde je olej/olejová mlha, tak dochází zde, v případě poškození vedení, k únikům oleje- motorový olej poté teče do prostoru mezi vačkama (na cívku, prolínáním do šachet pro svíčky, mezi rozvody atp.), je to zkrátka nežádoucí stav. Je zde možnost si koupit originální/druhovýrobové celé vedení- v případě originálu cca 1700Kč, druhovýroba cca 800Kč nebo si staré vedení upravit za cenu cca 150Kč. Originál vedení má označení: 1192W0 Co je k tomu potřeba: -zajít do prodejny hydrauliky a koupit hadici Semperit DN16, 16mm, odolnou proti oleji, olejových pár, 10bar, požadovaná délka je 50cm, cena T.Č. 141Kč -a hadičku na olej o průměru 7-8mm v délce rovněž 50cm (8mm prumer mozna bude vyzadovat hadicovou sponu) Staré originální vedení nevyhazujeme (použijeme z něj koncovky/příruby). Nyní se dostáváme k návodu, jak staré vedení opravit/upravit. Originální tovární vedení vypadá jako celistvé, ale není to jeden kus a koncovky jde (při troše šikovnosti) oddělit od poškozeného husího krku. A to tak, že vememe zalamovací nůž a opatrně řežeme do husího krku u příruby po směru hadice, po směru dělící roviny z formy, až husí krk praskne po délce a tento husí krk můžeme odstranit od koncovek (na koncovkách jsou standartně zoubky, které pak brání hadici sklouznout). Stejně postupujeme u mezikusu rozvětvení. U tenké plastové trubičky postupujeme obdobně- podél lehce řezat, až prořízneme plastovou trubičku. Celá tato procedura se nejlépe dělá za předpokladu lehkého zahřívání plastu fénem (plast nepraská, ale změkne a lépe se s ním pracuje). Po kompletním oddělení husího krku od dílců nám zbyde 3x příruba/koncovka, 1x mezikus rozvětvení a rychlospojka do sacích svodů na tenkou trubičku. Při nařezávání husího krku dáváme pozor, abysme nerozřízli i samotnou koncovku- chce to opatrně postupně prořezávat vnějšek k vnitřku, až se narazí na nátrubek koncovky. Pozn.: Rychlospojka v sacích svodech, která je takové "Téčko" pro odvětrání motoru i odvětrání nádrže se velmi špatně sundává. Jsou zde v podstatě dvě rychlospojky- tedy "Téčko" součástí odvěrání od motoru a rychlospojka od odvětrání nádrže z boku "Téčka". Rychlospojka odvětrání z nádrže má pojistku k odjištění zespod (stačí vzít silnější drát a ohnout jej do "L") a zmáčknout pojistku k sobě, je to takový výstupek, který se mačká k vnitřku spojky. Rychlospojku "Téčko" je potřeba odjistit z obou stran (dvě pojistky), také k vnitřku rychlospojky- z jedné použijeme vhodný šroubovák a z druhé drát do "L". Pozor- nátrubek na sání je taky z plastu, takže není problém nátrubek urvat a to je pak průšvih, takže opatrně- radši přiohnout šroubovák a zmáčknout obě pojistky spolehlivě a nic nepáčit!!! Jak uletí nátrubek ze svodů sání, tak jste skončili. Nyní vezmeme hadici Semperit DN16, 16mm a nařežeme na 3 díly v délce: 1.52mm 2.136mm 3.230mm 4. Hadice 7-8mm nařežeme na 320mm a nasadíme na "Téčko" a na mezikus rozvětvení. Podle fotky níže nasadíme hadice na rychlospojky z původního originálního vedení. Jak bylo uvedeno, tato kombinace použité hadice Semperit a provedení je vyzkoušena na několika motorech a už pár let do "drží". Normální hadice na vodu nebo na chladící kapalinu nevydrží olej a teploty a časem změkne a olej prolíná přes spoje, proto je bezpodmínečně nutné používat hadici odolnou oleji a vyšším teplotám (tahle Semperitka je papírově do 100°C, ale v pohodě to zvládá- ideál by byl do 120-140°C). Teď stačí správně natočit koncovky na nově upraveném vedení a zapojit. Tato část už jde snadno. Nezapomeňte, že staré koncovky by bylo vhodné vyčistit od karbonu uvnitř a prostor mezi vačkama a šachty pro svíčky důkladně odmastit od oleje. Nápisy na hadici jde odstranit ředidlem. V okrasném krycím deklu je někdy potřeba vyštípnout původní držák na husí krk. P607Olda, trucker1245, David 106s16 a 8 další ohodnotil 11 Citovat Odkaz ke komentáři Sdílet na ostatní stránky More sharing options...
P 307 1.6 16V NFU Odesláno 17. duben 2021 Sdílet Odesláno 17. duben 2021 Citovat Odkaz ke komentáři Sdílet na ostatní stránky More sharing options...
VojtouNerCZ Odesláno 9. prosinec 2021 Sdílet Odesláno 9. prosinec 2021 (upraveno) Dnes jsem v práci udělal nové vedení na RFN. Použita byla hadice semperit DN13. Je nutné použít svorky, RFN má konektory na ventildekl a škrtící klapku o menším průměru, než má mezikus. Hadička na olej (z mezikusu do sání) použita 7mm + sponky. Upraveno 23. prosinec 2021 uživatelem VojtouNerCZ inoxing ohodnotil 1 Citovat Odkaz ke komentáři Sdílet na ostatní stránky More sharing options...
t152 Odesláno 23. květen 2022 Sdílet Odesláno 23. květen 2022 Olej kolem svíček je většinou špatným těsněním víka ventilů. Už jsem to jednou měnil a je sucho. Ten husí krk odvětrání jsem za 18let neměl popraskaný.Je v držácích. Měl jsme jen prodřený ten úsek v držáku co vede před škrtící klapku.Omotal jsem to gumovou vulkanizační páskou a zasunul do držáku . inoxing ohodnotil 1 Citovat Odkaz ke komentáři Sdílet na ostatní stránky More sharing options...
inoxing Odesláno 23. květen 2022 Autor Sdílet Odesláno 23. květen 2022 Tak mas stesti, vetsinou se vedeni rozleti pri vymene svicek, jak s tim zacnes ohybat. Uvidis, jak dlouho vydrzi vulkanizacni paska, nedavavam tomu moc casu- kdyz horke olejove plyny rozpusti/rozpraskaji i beznou benzinovou hadici, tak ta vulkanizacni paska neni buhvi jak odolna. Souhlasim, ze primarni duvod oleje v sachtach je spatne tesneni ventildeklu. Citovat Odkaz ke komentáři Sdílet na ostatní stránky More sharing options...
Recommended Posts
Zúčastnit se diskuse
Můžete odpovědět a až poté se registrovat If you have an account, sign in now to post with your account.