Jump to content

řízení


graver
 Share

Recommended Posts

Mám následující problém: jde těžko otáčet volantem (v určité fázi se odpor skokově zvýší), auto špatně drží stopu a volant se neochotně vrací (nevrátí se úplně do rovné stopy). Tuhé řízení se projevuje jen občas, špatná stopa pořád. Vypadá to jako kombinace špané geometrie (sbíhavost) a problému se servem. Geometrie je dělaná asi před 3 měsíci po výměně kuláčů. Kapalina nikde neteče, žádné divné zvuky. Jen chci vědět, co všechno to může být, než půjdu do servisu.

Link to comment
Share on other sites

Ještě takhle: když auto stojí, volantem jde točit s pravidelným odporem, bez výkyvů a nikde nic nelupe a tak - projevuje se to jen za jízdy. I když ten odpor v klidu je imho dost velký (rozhodně to není na takové to točení volantem jednou dlaní), ale nedokážu posoudit, jak je u 405 normálně posilovač účinný.

Link to comment
Share on other sites

Určitě máš v pořádku všechna uložení na přední nápravě? Podle toho, co popisuješ, to ve mě budí dojem, že jsou v háji silentbloky předních ramen - za klidu OK, i geometrie se dá nastavit, ale za jízdy se to rozjede do nesmyslných hodnot - pak to tahá za volant, nevrací se do přímého směru a v zatáčce od určitého natočení kol to může i přeskakovat. V první řadě bych na zvedáku důkladně prošel to uložení ramen - ale může v tom být i něco dalšího.

405 je staré auto, servo na ní nebude nikdy jako u nových aut, vždycky bude mít větší odpor. Zkus si zatočit volantem s vypnutým motorem, hned poznáš, že tam fakt je ;)

Link to comment
Share on other sites

No, už je to v servisu - dál to nešlo Sotva jsem dopsal předposlední příspěvek, sedl jsem do toho a bylo to zas horší - tentokrát se odpor volantu pravidelně měnil i při otáčení na místě (v jedné výseči víc, pak stejný kus míň atd.) a už se s tím nedalo vůbec jet. Uvidíme, na co přijdou.

díky všem za informace.

Link to comment
Share on other sites

Tak jsem dostal ze servisu překvapivý verdikt - \"nějaká divná\" kapalina v servu - prý jako připálená a pěnila. Výměna za 860 (2l kapaliny, 1,5h práce, +promazání točen na tlumičích) bohužel moc nepomohla - je to lepší tak o 20% (a to asi jen díky tomu promazání). Při otáčení na místě volant jakoby škube (nepravidelný odpor), kola se nevrací úplně do roviny. Když to protočím/projedu a zahřeje se to, je to o něco lepší, takže asi přece jen to uložení tlumičů. Chystám se tam znovu, tak uvidíme. Cena za výměnu točen 2x780 + 3-4 hod. práce.

Link to comment
Share on other sites

4Oddie:

ad náplň: no vida, díky za informaci - zeptám se, jestli tam ten druhej litr narvali pod tlakem nebo ho rozlili.

ad orbitrol (a? už je to cokoliv :mrk ): nedělá to jen v jedné konstantní poloze volantu, ale několikrát. Prostě při otáčení z jedné krajní polohy se několikrát pravidelně (cca po stejných úsecích) mění odpor otáčení. Jestli jsou ty změny odporu vždy na stejném místě, to nedokážu říct, protože jich je víc. Podle polohy volantu to nepoznám protože už mám taky trochu vůli na převodce řízení (jestli to říkám správně - když se dá volantem trochu otočit bez přenosu pohybu na kola).

[upravil dne 17.1.06 graver]

Link to comment
Share on other sites

Jistě že to dělá několikrát, když z rejdu do rejdu je víc otoček. Podle toho, co popisuješ, máš to řízení tedy v dost šíleném stavu - to se nebojíš s tím jezdit, když máš v řízení vůli? Podle popisu bude v háji jak ten orbitrol, tak je třeba řešit i ty vůle - ještě bych tak toleroval vůli v uložení samotného hřebene na pravé straně, ale rozhodně ne vůli v otáčení (tedy v kloubku, nebo mezi hřebenem a pastorkem), ani v čepech (resp. celých spojovačkách).

Edit: jo a náplň = celá soustava

[upravil dne 1/18/06 oddie]

Link to comment
Share on other sites

No, fakt je, že já nedokážu odhadnout, jak velký je to problém. Výsledek nedávné TK (zcela legální - nikdo neměl důvod to nechat projít) je lehká závada, popsaná jako \"mírná vůle na převodce řízení\", mě to taky nepřijde nějak moc (obvodově asi 1cm) a technici v servisu, kteří to projížděli, to taky neviděli nějak problematicky. Jiného problému s řízením jsem si nevšiml, ale samozřejmě si nechám poradit.

Link to comment
Share on other sites

Člověče, neodporuješ si v těch popisech tak trochu? Nejřív píšeš \"Jestli jsou ty změny odporu vždy na stejném místě, to nedokážu říct, protože jich je víc. Podle polohy volantu to nepoznám protože už mám taky trochu vůli na převodce řízení\", a potom \"mě to taky nepřijde nějak moc (obvodově asi 1cm)\" - to si snad děláš srandu, ne? Nikdo po tobě přeci nechce, abys měřil na milimetry, jestli je to ve stejném místě - jestli je ten volant v přibližně stejné poloze když to zadrhne snad poznáš?! Ale ono je to celkem fuk, tohle je prostě na důkladnou kontrolu celého řízení, s tím že bude pravděpodobně minimálně ten orbitrol vadný - ale podle takovýhle popisů se to fakt hádat nedá.

Link to comment
Share on other sites

Neřekl bych, že si odporuju. Popisoval jsem dvě různé věci. Změny odporu otáčení volantu samozřejmě nepopisuju s přesností na centimetr a neodhadnu, jestli jsou na stejném místě - jen říkám, že se během otáčení volantu pravidelně střídají. Ty změny odporu nejsou zase tak výrazné a trvají po určitou dobu otáčení (tzn. volant obvodově urazí třeba 15 obvod. cm s odporem x, dalších 15 cm s odporem y a tak se to střídá, přičemž ani ten přechod není skokový).

Další věc je ta vůle - prostě volantem pohnu asi o 1-2 cm, než cítím, že zabírá - prostě ta vůle je poznat na stojícím autě s vypnutým motorem, kdy jde s volantem trochu pohnout úplně volně). Nevím, proč bych i měl dělat srandu, že 1 cm je málo - nerozumím tomu a jestli je to až moc, tak to prostě řekni. Že to chce detailní prohlídku vím taky - proto tam dneska jdu.

Jinak díky.

Ještě: vadný orbitrol by způsoboval ty změny odporu volantu, ale to, že se dokonale nevrací volant, vypadá spíš na ty točny? A naopak - ty točny můžou způsobit změny odporu otáčení volantu?

[upravil dne 18.1.06 graver]

Link to comment
Share on other sites

No konečně trochu použitelnej popis. Za prvé, vyzkoušej s vypnutým motorem, jestli se ten odpor taky mění - pokud ano, je to kloubek řízení nebo to uložení tlumičů. S vypnutým motorem je to ale hůř poznat - i když teďka, když se to auto postaví na sníh, to půjde.

Za druhé, s nastartovaným motorem si najdi místo, kde to zadrhává, a přejeď přes něj nejprv pomalu a pak rychle. Pokud se to s rychlostí otáčení stupňuje, dělá to orbitrol, jinak je to něco mechanického.

Vůle 1 cm není moc, ale při vypnutém motoru přo otáčení volantam sem-tam v tom nesmí cvakat. Pokud ti tam něco citelně cvaká, je nejprv třeba řešit tohle, a pak se starat dál. Jako první bych opět řešil kloubek řízení.

Link to comment
Share on other sites

Původně zaslal: graver

OK, díky. Nenapadlo mě to takhle zkoušet, protože tomu nehovím. Bohužel mám vážnou obavu, že by to nenapadlo ani nikoho v servisu - prostě by podle mého vágního popisu postupně vyměnili půl auta.

No jak kde a navíc se obávám, že to bude stejně potřeba udělat.

Vůle v řízení je, pokud je auto v naprostém pořádku cca 2mm.

Servo na mé 405 šlo rozhodně vždycky točit jednou rukou naprosto v klidu.

Podle toho popisu je to na jasnovidce, ale v dobrém servisu je to otázka pár minut.

Jak mechanické vůle, tak zavěšení kol i uložení tlumičů pozná slušný mechanik na první pohled.

Bordel v servooleji by napovídal poškození systému a rozhodně bych bez bližšího prozkoumání nenechal někoho odjet. Maximálně, kdyby mu tam manželka prokazatelně dolila vodu do ostřikovačů.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Nakonec jsem se do toho zatím nepustil a asi jsem dobře udělal. V servisu jsem byl už domluvený na výměně točen, ale po prohlídce se jim něco nezdálo, nebyli si jistí, jestli je to tím a nakonec mi řekli, že pokud to uložení vymění, tak nezaručí, že to pomůže.

Jak začalo pořádně mrznout (nevím, jestli to s tím souvisí), závada zmizela - volant se točí v pohodě, vrací se, nic nepřeskakuje. Teď po \"oteplení\" (z -20 na -10 :grr ) je to zase o něco horší, ale pořád o dost lepší, než předtím. Tak už nevím, co s tím...

Link to comment
Share on other sites

Původně zaslal: graver

Nakonec jsem se do toho zatím nepustil a asi jsem dobře udělal. V servisu jsem byl už domluvený na výměně točen, ale po prohlídce se jim něco nezdálo, nebyli si jistí, jestli je to tím a nakonec mi řekli, že pokud to uložení vymění, tak nezaručí, že to pomůže.

Jak začalo pořádně mrznout (nevím, jestli to s tím souvisí), závada zmizela - volant se točí v pohodě, vrací se, nic nepřeskakuje. Teď po \"oteplení\" (z -20 na -10 :grr ) je to zase o něco horší, ale pořád o dost lepší, než předtím. Tak už nevím, co s tím...

Zamrzlo ti kurvítko a zpátky ti rozmrzlo:D:D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...