Přejít na obsah
  • Aktuální cíle darů

správný tlak pneu


pták

Recommended Posts

Nebudem mudrovať, ale predpísaný tlak je "" predpísaný"" nie určený a iné nič. Niečo domontuješ, auto zaťažíš, guma je viac stlačená a naopak, odobereš ( tunenim a ...)...  

Aj normálny odborník by ti mal poradiť, že nafúkaš, pojazdíš a po čase prekontroluješ pneu a opotrebovanie. Zodraté kraje (oba) máš podhustené, ak stred máš prehustené.

 

Načo sa tu doťahovať o 0,2 vyšší tlak? Gumu ti to nevyšlahá za pár mesiacov do minima použiteľnosti. Ak nejazdíš 60/80 000 km ročne, kde jej ubereš tak 2 týždne života?

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

  • O 1 rok později...

Sice je to staré téma, ale proč zakládat nové...

...já jsem tady asi jeden z mála proti přehušťování pneu. Na 406 1.8 benzín foukám gumy 185/70 R14 na 2,0 bar (jezdím z 90% sám bez nákladu) na obou nápravách a nikdy jsem s tím neměl problém. Jezdil jsem už taky se vším možným a dle mých zkušeností je přehuštěná pneu větší zlo než podhuštěná. Pneu jsou na autě od toho, aby taky tlumily rázy od povrchu, po kterém jedou - jinak tam můžete mít rovnou kola ze žebřiňáku. Nafoukat tyhle gumy například na 3.0 a více mi přijde jako extrém a hazard, nemůžu si pomoct. Kdysi mi bouchla úplně nová pneu na Felicii a podle mě to bylo vlivem přehuštění - na auto mi dali nové gumy z chladného skladu a v létě nafoukali na kdo ví kolik, pak auto postavili na sluníčko (bylo vedro cca 30°C) a já si pak auto vyzvedl a jel s ním hned cca 50km, čímž jsem gumy ještě více zahřál...a najednou rána - bouchla pravá přední a měl jsem co dělat, abych neskončil ve stoce. Když jsem po zastavení změřil schválně tlak v levé přední, bylo tam cca 3.5 bar. Od té doby foukám max 2.2 i při zatížení a nikdo mi to nevymluví.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Já bych teda řekl, že pneu jsou především proto, abys přenesl pohybovou energii z motoru na vozovku a opačně, abys přenesl brzdné síly. Tlumení rázů je sekundární funkce - i když pro pana Dunlopa byla jistě primární. Pneu má rozsah huštění od-do v tomto rozsahu by ses měl pohybovat a podle provozního zatížení v tomto rozsahu upravovat. Tlak samozřejmě platí pro nezahřátou pneu, při zahřátí tlak stoupá, s čímž se samozřejmě počítá. Já třeba hustím dusíkem a rozdíl mezi studenou a zahřátou pneu je maximálně jedna desetina. Mě třeba vadí, když mi na servisní prohlídce v servisu odpustí pneu na minimální hodnoty (sakra oni vědí prd, s jak zatíženým autem jezdím), už jsem jim za to vynadal. Protože jezdím skoro výhradně s plně obsazeným autem + nějaký náklad, je pro mne minimální huštění nevyhovující. A na chování vozu to poznám.

Málo nahuštěná guma sedí na vozovce stejně špatně jako přehuštěná, v tom lepší případě se ti nerovnoměrně sjede (podhuštěná na krajích víc, přehuštěná zase v prostředku), v horším případě ti to ovlivní brzdnou dráhu, sklouzne ti nebo se žvejkne v extrémní situaci (třeba když se snažíš zabránit nehodě).

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

před 3 hodinami, Pacho69 napsal:

Já bych teda řekl, že pneu jsou především proto, abys přenesl pohybovou energii z motoru na vozovku a opačně, abys přenesl brzdné síly. Tlumení rázů je sekundární funkce - i když pro pana Dunlopa byla jistě primární. Pneu má rozsah huštění od-do v tomto rozsahu by ses měl pohybovat a podle provozního zatížení v tomto rozsahu upravovat. Tlak samozřejmě platí pro nezahřátou pneu, při zahřátí tlak stoupá, s čímž se samozřejmě počítá. Já třeba hustím dusíkem a rozdíl mezi studenou a zahřátou pneu je maximálně jedna desetina. Mě třeba vadí, když mi na servisní prohlídce v servisu odpustí pneu na minimální hodnoty (sakra oni vědí prd, s jak zatíženým autem jezdím), už jsem jim za to vynadal. Protože jezdím skoro výhradně s plně obsazeným autem + nějaký náklad, je pro mne minimální huštění nevyhovující. A na chování vozu to poznám.

Málo nahuštěná guma sedí na vozovce stejně špatně jako přehuštěná, v tom lepší případě se ti nerovnoměrně sjede (podhuštěná na krajích víc, přehuštěná zase v prostředku), v horším případě ti to ovlivní brzdnou dráhu, sklouzne ti nebo se žvejkne v extrémní situaci (třeba když se snažíš zabránit nehodě).

 

Neříkám, že nemáš pravdu...

..akorát podle mě podhuštěná pneumatika u tohoto auta tak, aby to výrazně zvyšovalo riziko průrazu či žvejknutí, jak píšeš, by musela mít tlak nižší než řekněme 1.5 bar. Spotřebu ovlivňuje mnohem víc styl jízdy a další věci, já jezdím kombinovanou spotřebu za nějakých 7.8l/100km, což mi u 1.8 benzínu nepřijde moc. Pneumatiky jsem zkoumal tuhle v servisu na zdviži a není na nich jakýkoli náznak špatného sjíždění (a to už tam jsou nějaký ten desetitisíc km), takže bych řekl, že nemám důvod foukat víc...jedině když jedeme na dovolenou s plným autem, nafouknu na těch max 2.3, ale víc bych tam nedával nikdy, přijde mi to naprosto zbytečné - to snad jedině pokud bych táhl těžký přívěs s velkým svislým zatížením na kouli, tak bych zadek foukl víc, ale to netahám.

Spíš jsem se tu podivoval nad těmi extrémy, jako že někdo fouká běžně na 2.7 a víc - to mi přijde jako "čím víc pruhů, tím víc Adidas" :-)  ...ale hlavně je to už nebezpečný, mlátí to, opotřebovávají se mnohem víc prvky nápravy, pneumatiky, ložiska atd...no ale hlavně, že se ušetří 0,2l paliva / 100km :-)

První věc, která na autě tlumí jakoukoli nerovnost, kterou uvnitř ani nepocítíte, je pneumatika - a pokud je přehuštěná, musí tu nerovnost celou odnést čep, tlumič, ložisko dostane větší ráz atd...teď se bavím o drobných nerovnostech, kterých projedete během 10km cesty třeba stovky a ani o tom nevíte..ale nápravy ano.

 

 

 

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

před 17 minutami, mmartinkovic napsal:

Zalezi aj na rozmere pneumatiky.

Ja v 605 gumy 205/65 R15 fukam 2,3

v Partnerovi, 215/65 R16 fukam 2,5

Zena v VW polo  185/R65 R14   2,1

 

Jasně, na rozměru a hlavně výšce profilu záleží hodně - já třeba u Zetoru 5718 foukám zadní na 1.3 :-)

 

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Já nevím, jaké máš rozsahy pro huštění, to je podle auta. Já jezdím se zatíženým autem, přední mám 2.5 - 3.0, já foukám 2.9, zadní mám 2.5 - 3.0, foukám 2.6-2.7, spíš 2.6. Rozdíl v chování vozu je radikální (jak moc je závislé na tom, zda mám 16" nebo 17", na 16" je to cítit ještě daleko víc). Při tlaku 2.6 je auto úplně gumové, při ostřejším manévru se lehce orosím. Při foukání 2.9 je jisté, stabilní, čitelné. Což u dvoutunového auta oceňuji. A nedělám to kvůli spotřebě. Pokud je huštění v toleranci předepsané výrobcem, nechápu, co řešíš? Pokud jezdíš na spodní hranici tak jezdi, ne každý má rád gumové chování auta, proto hustí víc. Pokud je to v předepsaném limitu, není na tom nic nebezpečného a k žádnému nadměrnému opotřebení nedochází.

U 406 jsou ale předepsaný tlaky určitě o dost nižší.

Upraveno uživatelem Pacho69
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Zúčastnit se diskuse

Můžete odpovědět a až poté se registrovat If you have an account, sign in now to post with your account.

Návštěvník
Odpovědět na toto téma...

×   Byl vložen obsah s formátováním.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Kdo si právě prohlíží tuto stránku   0 registrovaných uživatelů

    • Žádný registrovaný uživatel si neprohlíží tuto stránku
×
×
  • Vytvořit...