Guest ZILA Posted September 7, 2005 Share Posted September 7, 2005 Uš je to tu A bude huř? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jirkap Posted September 7, 2005 Share Posted September 7, 2005 No jo, ono se to vlastně dalo čekat lidi nemají na benzín :bojim Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest minimaxa Posted September 7, 2005 Share Posted September 7, 2005 co na to říct? až bude stát benzín kolem 40 Kč, budu velmi š?astný člověk. Nebudou jezdit ti pitomci, co jezdí jednou za rok na dušičky a jiná podobná sváteční individua. To bude klid na silnicích, to se to bude jezdit Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest ZILA Posted September 7, 2005 Share Posted September 7, 2005 minimaxa tak to se pleteš ty prave na ten benal mat budu -duchodci-celej rok budou škudlit na vijiždku Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tommy306 Posted September 7, 2005 Share Posted September 7, 2005 ti sváteční ještě chvíli jezdit budou, protože maj v nádrži benzín, kterej ještě tankovali za 25,- a ještě jim tam vydrží aspoň na měsíc... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Crack Posted September 7, 2005 Share Posted September 7, 2005 a to sem v zimě tankoval za 23kč na aralce:grr Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vvitty Posted September 7, 2005 Share Posted September 7, 2005 pred rokem v lete stal benzin taky 35,- ... ono se to prezene, to co rostlo jsou ceny zpracovaneho benzinu, ne ropy... behem mesice budou rafinerky v mexickem zalivu opet fungovat a pak pujde benzin dolu... u nafty tak optimisticky nejsem, bude zima... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lampa Posted September 8, 2005 Share Posted September 8, 2005 no nevidim duvod porc by nafta/benzin mely jit dolu, na to si lidi presce zvyknou ne ? (pohled rafinerske spolecnosti - budou velke marze) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
destiny Posted September 8, 2005 Share Posted September 8, 2005 každopádně stejně nechápu, že nafta a benzin stojí skoro stejně. Na výrobu jednoho litru benzinu je pořeba takřka dvojnásobné množství ropy, než na výrobu jednoho litru nafty. Jestliže je problém s cenou za barel ropy, tak by měl benzín stoupnout na ceně mnohem razantněji než nafta. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
voštík Posted September 8, 2005 Share Posted September 8, 2005 jednoduchej propocet: nafta smrdi a proto platis dan za otravovani okoli Naproti tomu benzin voni jak tekutej, tak spalenej (akorat to trosku stipe do oci ) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest ZILA Posted September 8, 2005 Share Posted September 8, 2005 takže nechame to uležet Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kubis Posted September 11, 2005 Share Posted September 11, 2005 Ahoj,dostal jsem nedávno tento clánek,posuďte sami.P806 Za pětistovku benzín… aneb z čeho se skládá cena pohonných hmot? Vít Doležálek 10.5. 2005 Je všeobecně známé, že velkou část z ceny pohonných hmot tvoří daně. Ve skutečnosti je to mnohem horší, než jak to na první pohled vypadá. V poslední době rostoucí ceny pohonných hmot mnoho lidí přivádí k myšlence, jak by to bylo skvělé, kdyby benzín a nafta nebyly tak moc zdaňovány. Každý přitom myslí na spotřební daň a daň z přidané hodnoty, kterou jsou slovy zákona \"minerální oleje\" zdaňovány. Málokoho ale napadne ještě druhá stránka věci: přece pokud si chci koupit benzín, pak na něj musím nejprve vydělat. A lidská práce je zatížena daní z příjmů, sociálním a zdravotním pojištěním a často i dalšími poplatky, které zvyšují náklady zaměstnavatele bez toho, aniž by to jeho zaměstnanec pocítil na výplatní pásce. Dnes se pokusíme vyčíslit sumu peněz, které musí zaměstnavatel vydat ze své pokladny, aby si jeho zaměstnanec mohl koupit nádrž benzínu. Pro zjednodušení budeme počítat s automobilem Škoda Felicia s nádrží o objemu 42 litrů, kterou vlastní zaměstnanec, jehož příjmy jsou zdaňovány nejmenší možnou sazbou daně z příjmu ve výši 15 %. Jeden litr benzínu natural oceníme na 27 Kč. Nejprve natankujeme Jednoduchým propočtem zjistíme, že plná nádrž stojí 1134 Kč. V této částce je zahrnuta DPH i spotřební daň. DPH činí v našem případě 19 %, v korunovém vyjádření 181 Kč. Cena 42 litrů benzínu včetně spotřební daně je 953 Kč. Spotřební daň z jednoho litru benzínu je 11,84 Kč. Na nádrži tak zaplatíme 497,30 Kč spotřební daně. Cena nádrže očištěná od daní je 455,70 Kč. Tedy u čerpací stanice jsme zaplatili 1134 Kč, z nichž stát \"sebral\" 678,30 Kč. Pak vyděláváme Nyní budeme počítat hrubý příjem zaměstnance potřebný k nákupu nádrže benzínu. Nejprve musel zaměstnanec zaplatit daň z příjmu ve výši 15 %. Ta činí 200,50 korun a částka před zdaněním činila 1334,50 korun. Dále mu z jeho hrubé mzdy bylo strženo pojistné na sociální a zdravotní pojištění. Jeho výše činí u zdravotního pojištění 4,5 % z příjmů, u sociálního pojištění je to 8 %. Celkem je tedy z hrubé mzdy strženo 12,5 %. V našem případě to činí 191 Kč, z nichž připadá na sociální pojištění 122 Kč a na zdravotní pojištění 69 Kč. Náš zaměstnanec tedy musel mít hrubou mzdu ve výši 1525,50 korun, aby mohl koupit za svou čistou mzdu 1134 korun nádrž benzínu. Tím, že tuto částku na něj jeho zaměstnavatel imaginárně převedl, ovšem povinnosti zaměstnavatele neskončily. On sám musel zaplatit příslušnou část sociálního a zdravotního pojištění za svého zaměstnance. Tady už jsou sazby mnohem vyšší a činí u zdravotního pojištění 9 % a u sociálního pojištění 26 % z hrubé mzdy vyplacené zaměstnanci. Celkem je to 35 %, v korunovém vyjádření 821,50 Kč. Na sociální pojištění připadá 610,50 Kč a na zdravotní pojištění 211 Kč. Celkové náklady zaměstnavatele tedy činí 2347 Kč. Aby si zaměstnanec mohl koupit nádrž benzínu v hodnotě 1134 Kč (čistá mzda), musí jeho zaměstnavatel vydat ze své pokladny 2347 Kč (náklady zaměstnavatele) a za pohonné hmoty zaplatí pouze 455,70 Kč. Cena benzínu tak tvoří pouze 19 % z celkových nákladů zaměstnavatele. Shrnutí: Výdaj zaměstnavatele: 2347 Kč Sociální pojištění: 732,50 Kč Zdravotní pojištění: 280 Kč Daň z příjmů: 200,50 Kč Daň z přidané hodnoty: 181 Kč Spotřební daň: 497,30 Kč Cena benzínu: 455,70 Kč Na kolik přijde kilometr Peníze jsme vydělali, benzín natankovali a vyjíždíme. Pokud vezmeme průměrnou spotřebu auta 7,5 litru/100 km, pak z hlediska sumy zaplacené na čerpací stanici nás jeden kilometr jízdy přijde na 2,025 Kč. Tato suma je pro mnoho lidí rozhodující. Realita je ovšem jiná. Benzín ve skutečnosti stojí pouze 10,85 Kč/litr a tak nás jeden kilometr na benzínu stojí jen 0,814 Kč. Našeho zaměstnavatele ovšem přišel benzín na 55,88 Kč/litr a námi ujetý kilometr na 4,19 Kč. Kruté? Ve skutečnosti ještě horší Pro zjednodušení jsme v našem příkladu počítali s čísly zaokrouhlovanými na desítky haléřů, a údaje jsme nezaokrouhlovali podle pravidel daných zákony. Vliv těchto činitelů na konečná čísla je však minimální, max. do 3 %. Naproti tomu jsme nepočítali s dalšími finančními povinnostmi zaměstnavatele, které musí plnit, jako je např. zákonné pojištění pro případ úrazu nebo nemoci z povolání. A pro sazbu daně z příjmů našeho zaměstnance jsme stanovili nejnižší úroveň 15 %, kterou se zdaňuje příjem zaměstnanců v kategoriích přibližně do 10 000 Kč. Pro zaměstnance ve vyšších příjmových skupinách je tak benzín ještě dražší. A navíc z těch 455,70 Kč, které ve skutečnosti stála nádrž benzínu, musí provozovatel rafinerie a čerpací stanice zaplatit daň z příjmů, sociální a zdravotní pojištění za své zaměstnance… Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dave_k Posted September 11, 2005 Share Posted September 11, 2005 Původně zaslal: destiny každopádně stejně nechápu, že nafta a benzin stojí skoro stejně. Na výrobu jednoho litru benzinu je pořeba takřka dvojnásobné množství ropy, než na výrobu jednoho litru nafty. Jestliže je problém s cenou za barel ropy, tak by měl benzín stoupnout na ceně mnohem razantněji než nafta. Benzín se víceméně nevyrábí. Je to asi nejlíp prodávanej odpad z výroby. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
DjBoom Posted September 12, 2005 Share Posted September 12, 2005 Původně zaslal: Dave_k Původně zaslal: destiny každopádně stejně nechápu, že nafta a benzin stojí skoro stejně. Na výrobu jednoho litru benzinu je pořeba takřka dvojnásobné množství ropy, než na výrobu jednoho litru nafty. Jestliže je problém s cenou za barel ropy, tak by měl benzín stoupnout na ceně mnohem razantněji než nafta. Benzín se víceméně nevyrábí. Je to asi nejlíp prodávanej odpad z výroby. Tak tak benzín je vlastně odpad při výrobě nafty takže by měla bejt nafta dražší. Teda vlastně levnější že, všechny PHM by měli bejt levnější :D Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Holly Posted September 12, 2005 Share Posted September 12, 2005 Kdyby někoho zajímaly burzovní ceny a grafy týkající se PHM, může mrknout sem: http://sites3.barchart.com/pl/vsn/mktday.asp. Koho zajímá domácí ekonomika, tak tenhle pán má zajímavý a ucelený názory: http://pavelkohout.blogspot.com/. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.