Přejít na obsah
  • Aktuální cíle darů

Ako zistiť chybu čidla chladiacej kvapaliny


janci77

Recommended Posts

Čaute, 

 

pred pár týždňami sa mi stalo to, že som išiel autom a teplota motora (aspoň podľa teplomera na prístrojovke) bola len 70C. Ide o to, že mne sa motor zohreje na prevádzkovú teplotu len na 80C (nie 90 ako u väčšiny áut) za normálnych okolností. Porucha sa začala prejavovať tak, že keď som nechal auto stáť tak 2-3 dni, tak sa mi zdalo ako keby sa termostat zasekol a teplota bola len 70C. Keď som jazdil potom každý deň, tak sa ako keby sám opravil a "rozchodil" a zase fungoval normálne. Potom sa zase zasekol a tak dokola až nakoniec stále 70C. 

Nevedel som, či je chyba v termostate alebo v čidle. Vyzerá to tak, že teplomer mi ukazuje o cca 10C menej, predtým som si všimol, že ako mi rástla teplota motora pri zohrievaní, tak teplota rástla do cca 83C, potom sa termostat otvoril, teplota klesla na cca 75C a pomaly vyliezla na cca 80 a tam bola stále. 

Teraz mi termostat otvorí pri cca 75C, klesne na 68C a potom ostane na cca 70C. Vymenil som aj termostat - bez zmeny. 

Neviem či mám vymeniť aj čidlo teploty - stojí cca 40e, čo je dosť a nechce sa mi zbytočne vyhodiť 40e, keď to nebude ono. 

Neviete mi nejako poradiť ako zistiť kde je chyba? 

Ďalšia vec je tá, že sahary mi niekedy podľa teplomeru spúšťalo pri cca 93C a dnes, keď som to skúšal, tak to bolo pri cca 85C - čiže fakt to vyzerá ako keby termostat ukazoval o cca 10C menej. 

Stalo sa vám niekedy, že sa takto "pokazilo" čidlo aby ukazovalo o 10C menej. Ešte dodám, že v tom čidle sú vlastne dva snímače... jedno na saharu a druhé na budík... 

 

Vopred díky za rady

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Zásadní otázka: čím to měříš a kde.

Měříš nezávislým teploměrem (infrapistolka), nebo přikládáš čidlo nezávislého teploměru? Na hlavu válců (těžko přístupná, ale tady je teplota technicky rozhodující), nebo na termostat?

 

Je potřeba rozlišit, zda se jedná o chybu termostatu (voda je opravdu málo teplá), nebo chybu čidla teploměru (voda dobrá, ale budík ukazuje málo), anebo shodu provozních podmínek - v těchto mrazivých dnech se auto opravdu moc nezahřeje, zvláště, když topení topí naplno.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Meriam to pomocou teplomeru na prístrojovke.

 

 

Takže nevíš, zda klame měření, nebo termostat. Začni, jak jsem napsal, musíš rozlišit, kde je chyba.

Kdysi se za 200 Kč prodával tento multimetr, s externím čidlem. Čidlo bys měl upevnit na hlavu, anebo aspoň u termostatu a sledovat teplotu za jízdy.

post-2001-0-56511300-1426016746_thumb.jp

Upraveno uživatelem P607Olda
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Ozzy ide mi o to, že minulú zimu boli väčšie mrazy a v pohode sa tá teplota držala v stabilnej polohe... neviem, je to také čudné, že vymenil som termostat, bez zmeny, potom reklamačka, že čo ak a ďalší to isté.

 

 

Merák mám Metex a k nemu takúto teplotnú sondu.

 

Takže by som mal urobiť to, že koniec tej sondy nejako na chvíľu prichytiť na teleso termostatu (niekde blízko čidla) a vyskúšať koľko mi merák ukáže cca oC a porovnať tieto dve hodnoty.

 

 

Každopádne ďakujem páni za pomoc, vyskúšam to s tou sondou a uvidím.

 

 

EDIT: Ešte by som doplnil to s tým otváraním toho termostatu, na ňom je vyrazená teplota 83oC, čo to vlastne znamená? Pri tejto teplote sa začne len otvárať alebo už je úplne otvorený, pretože do tej teploty 83oC mi teplota rastie a potom klesne... teraz samozrejme o cca 10oC menej, čiže 75oC...

post-10474-0-48629800-1426021306_thumb.j

Upraveno uživatelem janci77
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

cidlo meni odpor podla teploty, da sa to jednoducho zmerat multimetrom. presne hodnoty si nepamatam ale podla typu cidla sa bude dat dohladat datasheet a pomerat pri akých teplotách ma byt aky odpor. mne ked blblo cidlo , strasne bolo citit nespaleny benzin z vyfuku , doslova to auto prechlastavalo. motor uz bol zohriaty ale cidlo hlasilo ze nie a tak davalo zbytocne vela benzinu.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Pěkná tabulka. Plyne z ní, že vzhledem k toleranci čidla může stejná hodnota odporu nastat (u různých kusů stejného typu čidla) v rozmezí 10 stupňů. Takže jestli ukazuje 75 nebo 85, záleží, jaké čidlo ti vylosovali, zda na horní toleranci, nebo na dolní.

A kdybys našel tabulku tolerance termostatů, bude to asi dalších +- 5 nebo až 10 stupňů... Jsme v dílenských podmínkách, nikoli v laboratorních.

 

Jestli se chceš dozvědět více, tak si vezmi svůj teploměr, nebo si pořiď ještě přesnější. Čidlo dobře připevni k motoru nebo termostatu (záleží, co se chceš dozvědět), kdysi se říkalo "teplota hlavy motoru"... Připevni ho stabilně, např. eska-páskou, nebo oviň drátem, zvenku dej tepelnou izolaci, aby mělo skutečně teplotu té součástky. Vývody vyveď do kabiny, připevni si tam teploměr - displej, a jezdi několik dní.

 

A pokud nejsi natolik precizní, tak se na to vybodni. Ale pak to opravdu neřeš.

Anebo si zjisti, kdo v okolí má infrapistolku. Rychlé a čisté.

Upraveno uživatelem P607Olda
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Zúčastnit se diskuse

Můžete odpovědět a až poté se registrovat If you have an account, sign in now to post with your account.

Návštěvník
Odpovědět na toto téma...

×   Byl vložen obsah s formátováním.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Kdo si právě prohlíží tuto stránku   0 registrovaných uživatelů

    • Žádný registrovaný uživatel si neprohlíží tuto stránku
×
×
  • Vytvořit...