Přejít na obsah
  • Aktuální cíle darů

Praktické zkušenosti z provozu, postupně doplňované


Radovanek

Recommended Posts

Tak se taky přidám :)
Před třemi měsící sem koupil Iona za 210 tis. Čekal jsem dlouho dokud cena nespadne na nějakou rozumnější úroveň. I když cenovka okolo 160 tis by podle mě pro toto auto byla reálnější.
No co. V žijeme jen jednou a peníze kazí charakter, proto je potřeba je všechny utratit :D

Když sem se koukal naposledy, tak sem měl najeto asi 3100km a nabito z nočního tarifu 460kWh. Což vychází asi 30kč na sto.

Investice zatím jen do disků z bazaru + pískování a lakování. Zhruba 2200,-  a za 16 tis benzínový teplovodní bufík s DO eberspacher.

Dojíždím každej den do práce celkem 45km, takže pro tuto záležitost ideální. Bohužel moje spalovací auto je na LPG, takže úspora na palivu pro mě není až tak markantní oproti jiným autům. Ale ono tam budu šetřit i na servisu, což se nedá moc dobře spočítat.
Třeba výměna rozvodů u boxera mě stojí tolik, co ion zbaští ze zásuvky za celý rok :)
Až na to topení jsem s autem celkem spokojenej. Bufíka nainstaluju až na jaře. Teď v zimě se mi kolem toho nechce blbnout.

Tím jak auto počítá dojezd přesně na 1km a jezdím stále stejnou trasu, tak člověk okamžitě pozná, že na radách o ekonomické jízdě něco je. Lze vypozorovat opravdu zvýšenou spotřebu když je kolo trošku podhuštěné, otevře se okénko. Voda a sníh na silnici taky z dojezdu něco vemou.

Ohledně jízdy elektromobilem. Kupodivu je tenhle prcek  celkem pohodlnej. Čekal sem, že to bude víc drncat a bude se to naklánět. Holt váha baterek v podlaze je znát. Autíčko je celkem agilní. Velice ochotně zrychluje za jakékoliv situace. A to ticho za jízdy je návykové. Pokud sednu do spalováku, tak mi při prvních pár km okamžitě zalehnou uši.
Kromě zastavení celou jízdu ovládám pouze jeden pedál. Na brzdu šlapu fakt pouze pokud chci zastavit. To je také dost pohodlné a návykové.

Upraveno uživatelem dracekvo
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Pořád dobrá cena, vítej v klubu elektrokolego. Za 160 se koupit Ion dá,  ale má hodně nalítáno nebo to musí být vyloženě náhodný kauf z Německa nebo Francie. Hodně sezení u webu, rychlá reakce a hned si tam zajet. Protože i na webu v elektro už jsou podvodníci, co dají hezkou cenu, vylákají rezervační zálohu  a zmizí.

Ten noční  tarif je příjemná věc, pokud jsi ho neměl už dříve, tak Ti Ion přinesl ještě úsporu na elektřině v domě. Bufík je věcí vkusu každého soudruha. 

Spotřeba u elektra je hodně citlivá věc na všechno kolem. Tam, kde spalovák neřeší litr dva navrch, tam my s malobaterkáčem musíme dávat bacha. Podhuštěné pneu 10% dojezdu dolů. Totéž zima kolem nuly při kratších jízdách chladné baterie a těžkopádnější chemie mínus 10%.  Zpomaluje se i nabíjení, včetně rychlonabíjení. Pokud se brodíš břečkou nebo sněhem, 5-10% dolů, voda a hustý déšť kolem 5%. No a topení klasika 20-30%. 

Ta jízda elektrem se prostě musí zažít a je silně návyková. Jednoduchost ovládání a rekuperace je paráda. A ticho? Ve fabrice se samozřejmě taky maká v kraválu, ale je setsakra poznat, když po konci směny vypnou všechny stroje. To ticho je slyšet. My to máme v elektru opačně. Slyšíme v tom tichu vše kolem zvenčí. A jet spalovákem je za trest. Tak ať Ti to bzučí. 

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Asi by tomu slušel bufík spíš na biolíh, pokud se něco takového dá sehnat v rozumné ceně a kvalitě.... Ale pokud mně někdy okolnosti donutí vstoupit do elektra, tak by to asi byla jedna z prvních investic.... Možná ještě centrálu do kufru....

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Je to holt malobaterkáč s příšerně udělaným topením. Tepelné čerpadlo má na spotřebu minimální vliv. No a větší baterka je pro ježdění ve ztížených podmínkách mimo město taky lepší. Vzhledem ke spotřebě a rychlosti nabíjení se mi fajn jezdilo s malým Renaultem Clio, v elektro verzi zvaným ZOE. Spotřeba okolo 13 kWh,/100 km, baterie 22 kWh, palubní nabíječka třífázová 43 kW. Takže jsem pohodlně a rychle vysál jakoukoliv zásuvku od 3,6 do 22 kW. Kdyby mne pustili do výrobní haly, vysosám i tu na CNC stroje a jsem nabitý za půl hodiny. Ostatně toho využívá ZOE na nabíječkách Lidlu, kde je Mennekes kabel se zástrčkou a dává 43 kW. Já tam sice s Ionem beru z CHAdeMO teoretických 50 kW, ale díky malé baterce a obvykle línému stojanu s plynule řízeným příkonem, závislým na momentálním odběru obchodu Lidl, spíše 30 kW. Jakmile dosáhnu 50% baterie, výkon do 80% padá někam k 15, 11, 9 kW a tím se nabíjení zpomaluje. Ale samozřejmě je to pořád více než max. 3,6 kW, co jede z běžné domácí zásuvky. V tomto počasí jezdím s topením, bez ohledu na spotřebu. Jen dávám častěji aut v práci na nabíjecí stojan. Minulý týden to bylo denně, obvykle s 1 až 4 zbývajícími dílky baterie z 16 (1-4 kWh z 16 kWh kapacity baterie). Takže za 3-5 hodin (baterie je studená, auto stojí venku) jsem zase na 100%. Je fakt škoda, že Ion nemá možnost předtopení/klimy, když je na zásuvce, jak to umí originál iMiev. Nejde jen o to, že zbytečně plýtvám energii k jízdě na vytopení auta s +-0°C, ale bylo by příjemné nastupovat do vyhřátého vozu a nemuset škrábat okna či odhrnovat sníh. Takhle to řeším v kombinaci s tím ofukovátkem AEG z Auto Kelly se 150W výkonu  z cigaretové zásuvky a vyhříváním sedadla řidiče plus to topení k tomu. Třeba včera jsme byli na koncertě, manželčiným Ionem, dojeli jsme s 2 dílky, píchli ho 200 metrů od Domu kultury na veřejnou zásuvku a po návratu měli 15 dílků baterie z 16. Mělo to jen malou chybičku, v autě bylo -1°C.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

před 59 minutami, Radovanek napsal:

Nebo kdybych měl BMW i3 nebo Nissan Leaf nebo Kia Soul EV nebo Nissan eNV200 nebo  hynudai Ioniq nebo Jafuar iPace nebo VW eGolf nebo eUP nebo XY jiných, Francouzi dodatečně nezkriplených elektromobilů. Bohužel. 😭

Tak nebreč a měl jsi si koupit něco z toho jiného. Ten pan, co jsem ho tu měl, to říkal, že to je tragédie tyhle velorexy vůči Lifu. 

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

@pesastor ten bufíček z Tráboše je fakt hezkej, ani se nedivím tomu dědění.... Jen jsem myslel, že by se k elektromobilu hodilo něco ekologičtějšího, třeba zmíněný biolíh, nebo PB.... Bez nezávislého topení to na ty krátké trasy bude k přežití, ale když si představím několikahodinovou automobilovou zácpu v noci s fujavicí a sněhovou kalamitou.... :blicismajlik

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Zatím není potřeba. Dokonce - a asi to každého překvapí - bych šel při obnově určitě zase do trojčat, ale zvolil bych originál prvorozeného Mitsubishi iMiev. Ročník 2018 je hodně dobrý - papírový dojezd 164 km (průměrná spotřeba 11,8 kWh/100 km), 3 volby rekuperace, přepínací pádla pod volantem, vyhřívání sedáku i opěradla předních sedadel , bezklíčové otevírání , osvětlení nabíjecí zásuvky a XY dalších maličkostí. 

Pořád hledím na užitek/cena a co se ježdění po městě týče, je Ion super auto. S domontovaným tempomatem jsou příjemné i rychlostky, ale jezdím na něj i po městě, nemusím tak koukat na rychloměr. Technika iMiev je použitá mj. i v plugin hybridu SUV Mitsubishi Outlander PHEV, jen tam dali zbytečně pouze 8 kWh baterku místo mé 16 kWh. Po městě to ujede čistě na elektriku 50 km. Výhodou je rychlonabíjení, to žádný jiný PHEV nemá. Za 20 minut na dalších +-50 km. Jinak 2,5 hodiny z běžné domácí zásuvky.

Pokud bych potřeboval vozit větší věci, tak technologie iMiev je taky v téhle pidi dodávce Minicab iMiev. A to včetně možnosti používat auto jako elektrocentrálu. Tím pádem taky umí funkci Vehicle to Home, V2H, kdy po připojení na zásuvku doma se nejen nabíjí z přebytků domácí FVE, ale dle nastavení poskytuje i část své baterie pro dům při malém osvitu. A ještě umožňuje mít doma cosi jako pomalejší rychlonabíječku, která dále zkrátí nabízení z cca 4,5 hodiny z běžné domácí zásuvky 230V 16A na 2 hodiny.

Japonci taky dávají vyšší záruku, než PSA - 5 let nebo 60 tis. km. Japonec dává 8 let ode dne registrace nového vozu a 160.000 km nebo méně. Pokud kapacita akumulátoru poklesne pod 70%, bezplatně jej opraví/vymění. Zase mají kluci klasicky zajištěno, že tam s tím člověk bude jezdit 8 let na garančky a průběžně jim sypat penízky.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Neboj. Dneska Ion trochu pojezdil po blízkém okolí a pak se vydal přes Ostravu se 7 dílky baterie z 16 (7 kWh z 16 kWh) na druhý konec a zpět. 5 km od domu nám už svítil jen jeden dílek. Normálně bychom to dojeli domů, případně díky kopci v závěru na želvu, ale stavili jsme se po cestě v Lidlu pro pečivo a žena v sousedním Tescu měla cosi odloženého u optika. Za 15 minut jsme odjížděli od rychlonabíječky Lidlu s nákupem a s 8 dílky baterie zdarma. Domů jsme spotřebovali jen jeden. Příjemná čerpací stanice.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

  • O 2 týdny později...

Díky za novoroční dárek 😊

Dnes jsme si užili sněhu čerstvého a teplot těsně pod bodem mrazu. Následně sněhu a sněhu s deštěm. Pak už jen deště. K večeru přimrzlo. S mým Ionem jsem dopoledne na 55 km vyjel 13 dílků z 16, tedy 13 kWh, právě v tomto počasí za současného topení (v autě +18°C) a ježdění po rychlostkách a čtyřproudovkách 80-100 km/h v břečce a na mokré vozovce ve 2-3 lidech. 

Ženiným Ionem (abych v dobré restauraci Pasta Romana mohl k k hovězímu vývaru, tataráku s topinkami, fazolkám s tyrolskou slaninou a parmazánové bagetě dát na posezení sedmičku výtečného CUVÉE ,,PINO NERO“ TEILBARRIQUE = 2015, SUCHÉ PINOT NOIR, VÝBĚR Z HROZNŮ + NERONET MORAVSKÉ ZEMSKÉ VÍNO, vše doporučuji, byť raviolky ve vývaru kuchař podcenil, což jsme s obsluhou probrali, byly chladné a zbytečně srazily teplotu polévky) jsme jeli odpoledne trasu Ostrava-Havířov po Havířově a zpět ve 4 lidech s mírným topením v podstatě pořád 80-90 km/h po Rudné, celkem najeto 82 km, při návratu do Ostravy-Poruby nám zbývaly 4 dílky, 26% baterie, jak ukázala rychlonabíječka Lidl, kam jsem se stavovali pro čerstvé pečivo a další potraviny k večeři. I přes docela dlouhou cestu baterie nebyly prohřáté tak, aby se nabily rychle, do 80% (zhruba 14 dílků z 16) ukazoval stojan 26 minut. Nakoupili jsme dříve, odjížděli jsme po 15 minutách s 9 dílky baterie, podle stojanu jsem nabrali něco málo přes 5 kWh. Takže výkon nabíjení vcelku mizerných 20 kW z deklarovaných 50 kW. Ale je to zdarma a vím, že nastavení je takové, aby prioritou bylo napájení obchodu a až zbytek je pro rychlonabíječku.

V obou případech jsme ocenili rekonstruovanou podlahu garáže z loňského podzimu, člověk by nevěřil, co na podvozku natahá do garáže vody. Čtvrt hodiny jsme ji vyháněli ven gumovou stěrkou na násadě. Garáž je totiž dle stavebních spalovacích předpisů bez odtoku v podlaze kvůli hrozbě úniku provozních kapalin a znečištění okolí, což samozřejmě u elektromobilu nehrozí. Ale prorážejte dnes betonovou základovou desku a dělejte v ní odtok, alespoň 80 cm od vrat, aby nezamrzal....... 😞

Upraveno uživatelem Radovanek
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Pravda, mám necelý litr oleje v reduktoru (jednostupňové automatické převodovce). Dále kapalinu - aktuálně nemrznoucí - v ostřikovači, plus minus 2 litry. Dále náplň v klimatizaci, netuším kolik. A brzdovou kapalinu, netuším kolik. Jenže to opravdu neuniká a pokud ano, vzhledem k množství daleko nedoteče. Ty stavební předpisy pro garáž jsou kvůli benzínu, nafty a motorového oleje. Stejně jako zákaz mít v garáži montážní jámu, to je kvůli výfukovým plynům, které klesají a bez aktivního odvětrávání by montážníka zabily. 

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Tak ono to není kvůli tomu, že to někam doteče ale kvůli tomu, že když to zasákne, je to v podstatě neodstranitelné, musí se to sanovat. Pokud je podlaha mokrá, olej standardně lehčí než voda, v klidu to doteče kamkoliv. Samozřejmě, že řešení je pro konvenční automobily, vzniklo v době, kdy mohlo být těžko pro něco jinýho. Nicméně to co jsi napsal, je nesmysl, vzhledem k tomu, že se řeší katalyzátory a filtry na sekačky na trávu nebo motorové pily...

To že to neuniká by mělo být samozřejmé. Mě taky nic neuniká, jediné, co z auta kdy vyteklo byla voda nebo špína, kterou někde nabral. Plus ostřik, který jsem nastříkal na sklo.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

  • O 2 týdny později...

Trocha zimního provozu v praxi: Je hezké, že trojčata najedou v létě ve městě klidně i těch papírových 150 km na 1 nabití, když se to nehoní nad 50 km/h a rekuperuje se a neklimatizuje se.
Jenže v poledne jsme se vrátili z cesty Ostrava - Vrchy a zpět (obec v chráněné krajinné oblasti Oderské vrchy 4 km v kopci nad Fulnekem). Venku -1°C, vyjížděli jsme z garáže ve 3 lidech Ionem s +16 °C, topil jsem mírně. Plně nabité auto hned ukázalo dojezd jen 80 km. Což jsem při cestě 70 km neřešil, protože jednak tam byla rezerva 10 km při topení, takže se dalo netopit a zvednout ji o 20-30 km, druhák po cestě jsou pomalé nabíječky v Klimkovicích i Bílovci. A před návratem v cíli rychlonabíječka i pomalé nabíjení v Ostravě-Porubě. Neomezovali jsme se, cesta je po širokých okreskách 90 km/h s občasnou vesnicí/městečkem 50 km/h. Ovšem hodně kopcovitá, třeba z Fulneku do Vrchů jsme stoupali v kuse 4 km. Občas jsem cestou rekuperoval, občas plachtil, podle toho čím kopec končil. Jestli protisvahem nebo v údolí byla obec a 50 km/h s radary. V Klimkovicích včetně dvou semaforů, reagujících na rychlost. Ale i do kopců jsme to hnali 70-90, podle zatáček, což pro trojčata iMiev/Zero/Ion rozhodně není úsporná jízda. Nakonec jsme dorazili domů se stále +16°C v autě (a to hodinu chladlo při parkování), s najetými 70 km a spotřebovanými 15 dílky baterie z 16, tedy 15 kWh z 16. Spotřeba brutálních 21,4 kWh/100 km z běžných +-13 kWh/100 km. Venku bylo sluníčko, tak šlo auto do zásuvky na elektřinu z FVE. Za chvíli zase jezdilo po městě, tam jsem ho vybil k nule a cestou zpět nakoupil čerstvé pečivo na večeři a rychlonabil zdarma do 80% u Lidlu. Cenu těch 70 km neřeším vůbec, asi 2,- Kč. Protože nabito bylo včera zdarma a při prodeji z FVE bych dostal jen 0,5 Kč/1 kWh.

Trocha škádlení se s víkendovými kšiltovkami: Už tolik nezávodím, ale jezdím volněji (nemusím každého předjet). Kolegové elektromobilisté to mají stejně. Já tomu říkám vědomí síly. Nemusím ji pořád ukazovat, ale na požádání mohu. Odpoledne jsem stál na světlech za 2 chlapci ve starším Superbu. Nějaký 2.0 TDI, netuším zda 110 nebo 140 kW. Každopádně na zelenou vypálili a z výfuku hotové peklo, chvíli přes ten černý oblak nebyli vidět. Okamžitě jsem zapnul vnitřní oběh vzduchu. Pak jsem to vzal jako výzvu a na dalších světlech, po 200 metrech, se zařadil vedle nich. Usmál se a pozdravil. Klasika, dva mlaďoši, kšiltovky dozadu, víkend. Pak už to bylo u nich jen én, drc, én, drc, én, drc a moje bzzzzz. Zkusili to do 120 km/h, pak toho nechali, protože jsem byl pořád vepředu. Dvakrát jsem zvolnil, nechal se dojet a pak zase vystřelil. Na dalších světlech jsme stáli zase vedle sebe, tak jsem jim podal do okýnka 2 letáky o elektromobilitě se slovy: "Aby jste věděli, jak si pořídit lepší auto." Smáli se a už závodit nezkoušeli. Ostatní auta za námi ale nebyla přes ten jejich černý mrak vůbec vidět 😞

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Návštěvník

+16 není moc komfortní teplota. To je skoro zima. Ale za ty ušetřený prachy na PHM koupíš slušnou ušanku a rukavice. Ještě zbude i na deku 🙂

Upraveno uživatelem Návštěvník
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Zúčastnit se diskuse

Můžete odpovědět a až poté se registrovat If you have an account, sign in now to post with your account.

Návštěvník
Odpovědět na toto téma...

×   Byl vložen obsah s formátováním.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Kdo si právě prohlíží tuto stránku   0 registrovaných uživatelů

    • Žádný registrovaný uživatel si neprohlíží tuto stránku
×
×
  • Vytvořit...