Přejít na obsah
  • Aktuální cíle darů

Solární dobíječka - máte někdo fyzické zkušenosti?


Namor74

Recommended Posts

no, řešit to projížděním se jen tak, hm, to si radši odnesu tu baterku domů na nabíječku ... závadu z neježdění si po dvou týdnech moc představit nedovedu

kdybych parkoval v garáži tak nic neřeším a prostě to napíchnu do sítě

startovací zdroj je podle mě akorát past na peníze od těch, co už všechno mají a neví, co by si ještě mohli pořídit - jednak stojí víc než nová baterka, kterou můžu případně využít úplně stejným způsobem, druhak je potřeba udržovat ho nabitý, aby k něčemu byl, což trošku koliduje s potřebou mít ho po ruce, a třeťak baterka v něm taky odchází ... zamávat startovacíma kabelama na nejbližšího kolegu motoristu si myslím, že funguje podstatně líp - mimochodem, někam jsem si je při výměně auta zašantročil, kdyby byl tip, co zalevno pořídit, tak nepohrdnu (ovšem ne nějakej půlmilimetrovej hliník)

a hlavně startovací zdroj neřeší tu životnost baterky, což je věc, co bych tím chtěl zlepšit

jinak s tou rejží je to dobrý ... přesně o to jde, je jasný, že to nebude pořádnej oběd, ale pokud ty jednotlivý zrníčka budu futrovat od rána do večera v kuse, tak by to mohlo vydat za slušnou svačinu ... teoreticky ;-)

odběr bych si mohl zkusit změřit, to je fakt ... s tím rádiem jsem střílel podle Feldy, a neuvědomil jsem si, že na Phedře je to všecko jeden velkej elektrospletenec, rádio samostatný není

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

před 14 minutami, kavol napsal:

...startovací zdroj je podle mě akorát past...zamávat startovacíma kabelama...

No, já jsem to myslel tak, že startovací zdroj je menší past než solár. Taky je právě důležitý kde parkuješ, jak jsem psal, já bych tu třeba na nikoho zamávat ani nemohl :)

No, tak dej časem vědět, jak jsi s tím dobíjením dopadl...

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

@oddie mno, pokud píšeš v řádu 1 Ah za den za dobrejch podmínek, a já jsem se dopočetl (velmi zhruba), že by stačilo asi 0,5 Ah na udržení, tak mi z toho neplyne, že by fyzika vylučovala, aby to aspoň k něčemu trošinku bylo

a jestli jsi předtím psal o "profi" panelech, tak to je právě to, v čem doba mohla pokročit - například aktuálně si dočítám téma o diagnostice, ze začátku tam borci psali, jak jsou 4000 skvělá cena, a dneska je to lehce přes tisícovku ...

@parizov mávat nemůžeš, ale máš tu garáž se zásuvkou, ne?

jak jsem dopadl můžu říct klidně hned, jak už jsem psal, nenacházím tady pozitivní motivaci se o to pokoušet, radši ty prachy teda prochlastám (cigára a děvky nejsou pro mě)

ale ten odběr si změřím, hned jak si při vhodný příležitosti vzpomenu

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

před 4 hodinami, parizov napsal:

A k tomu měření. Já, protože bydlím skoro na samotě, tak zamykám auto i v garáži. Takže bych musel před měřením odemknout (celé by se to rozsvítilo na dobu, jako vánoční stromeček) a po akci zase zamknout (znovu světla a zrcátka). Pak by stačilo, abych v autě zapomněl třeba mobil, a znova. Věřím, že jinak je odběr malý, ale i tak by economy mód na sebe nenechal dlouho čekat... Mimochodem, všimli jste si jak se mění doporučení pro zaparkování vozidla? Dříve ve studené garáži (možnost koroze), potom ty různé pergoly a přístřešky (dříve oschne) a dnes právě teplá garáž. Koroze je ochranou víc ošetřena a je to prý hlavně kvůli té elektronice, a světe div se, i kvůli těm nešťastným snímačům tlaku v kolech. V zimě prý méně vydrží. No, je to možná jen teorie...

Odběr nemusíš měřit každý den, stačí jednou. Jinak nechápu, co máš na mysli. Píšu o tom proto, že je spousta domněnek o tom, jak velký je klidový odběr, ale nikdo si ho nezměřil, přitom to není nic složité, jen věnovat 15 minut. Ampérmetr doporučuji vřadit tak, že kablíky si připravit na svorku a druhou na pól akumulátoru (šikovně pod svorku) a jakmile odpojíš svorku, tak ampérmetr je již vřazen v obvodu, takže auto nezůstane bez napájení. Zamykat zámky nemusíš, jen zavřít všechny dveře, a nechat si otevřenou kapotu. A pak trpělivě čekat aspoň 10 minut, opravdu po čase klesne.

Upraveno uživatelem P607Olda
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

kavol: no, řešit to projížděním se jen tak, hm, to si radši odnesu tu baterku domů na nabíječku

no, než vyšroubovávat baterku, vyndavat (o jakém autě se bavíme? U některých je to opravdu velký boj) nosit a nabíjet, tak to raději zajedu nakoupit. Jak vlastně řešíš nákupy? Máš obchod tak blízko?

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

před 52 minutami, oddie napsal:

Ale ta čínská kopie diagnostiky je pořád stejná, jediné, co spadlo, je cena. Kdežto tohle je o fyzikálních parametrech... Aby to mělo nějaký smysl, byl by potřeba panel velký jak kráva, ideálně směrovaný, a stejně v zamračeném dni dá prd.

jenže zrovna ta cena je dost důležitá - jestli si dneska můžu koupit za dřívější cenu nějakýho ELM327 klon profi Lexie, tak je otázka, jestli si třeba dneska můžu koupit zalevno to, co považuješ za "profi" solární panel, případně jak velkej

před 57 minutami, P607Olda napsal:

no, než vyšroubovávat baterku, vyndavat (o jakém autě se bavíme? U některých je to opravdu velký boj) nosit a nabíjet, tak to raději zajedu nakoupit. Jak vlastně řešíš nákupy? Máš obchod tak blízko?

mám Phedru, jednoduše zvednu dekl u spolujezdce

zrovna nákup není dobrej příklad, Kaufland/Tesco/Globus máme právě v tý pětiminutový vzdálenosti, kde to spíš ubude tím startováním atp. než by se dobilo; navíc velkej nákup, aby to bylo na auto, zas tak často neděláme, chodíme si pro čerstvý pečivo do krámku za rohem při venčení psa atp.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

  • O 5 let později...

Oživím túto tému. Používa niekto nízko výkonnú solárnu nabíjačku (napríklad) na dobíjanie autobatérie, na ktorej klesá napätie hlavne následkom samovybíjania, ale aj občasným použitím centrálneho zamykania (zrkadlá, svetlo, aktivácia BSI)? Prirodzene, použitie takejto dobíjačky má zmysel len vtedy, ak sa autom jazdí zriedka a parkuje vonku bez možnosti použiť klasickú nabíjačku. Ak by to fungovalo, t. j. napätie batérie by neklesalo, problém vidím v tom, že pred naštartovaním vozidla sa musí takáto solárna dobíjačka odpojiť od batérie. Inak zrejme hrozí jej poškodenie. A na toto odpojenie pred stlačením štartéra človek skôr-neskôr zabudne.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

100 mA je výkonná? Přitom 100 mA to dá jen při ideálních podmínkách, t.j. přímý sluneční svit. Kolik má vlastní spotřebu (v noci) se raději nepíše.

Další otázka je, zda je zásuvka zapalovače pod napětím při vypnutém klíčku?

Psal jsem už dávno, celému autu (brzdy atd) nejvíce prospívá aspoň jednou za týden projet.

Poškození nabíječky při startu nehrozí, nabíječka obvykle může i do zkratu.

Jiná otázka by byla, že moderní auta mají zásuvku odpojovanou, a to pomocí BSI, tzn. je tam výstupní tranzistor a nikoli relé. Jak se ten tranzistor zachová, když dostane napájení "odzadu", to se neví.

Upraveno uživatelem P607Olda
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

@P607OldaPoškození nabíječky při startu nehrozí, nabíječka obvykle může i do zkratu.

Vychádzal som z návodu k solárnej nabíjačke v odkaze vyššie. V návode je výstraha: "Solární nabíječka nesmí být připojena k okruhu při startování a chodu motoru vozidla, proto ji před startováním motoru vozidla odpojte a nepřipojujte ji za chodu motoru vozidla!"

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Pokus o výpočet:  Uvádza sa, že olovená batéria so zaplavenými elektródami stráca za týždeň samovybíjaním okolo 4% svojej kapacity pri teplote 27 °C (pri vysokých letných teplotách, keď je auto na slnku, tak to môže byť až dvojnásobok). Pri batérii s kapacitou 60 Ah, to znamená, že sa samovybíja prúdom cca 2,4 A/týždeň, t. j. cca 350 mA za deň. Keď predpokladáme, že počas najkratšieho dňa v roku je slnko na oblohe okolo 8 h, tak rozumné svetlo je asi 6 h. Aby sa tá denná strata 360 mA doplnila, potrebujeme solárnu dobíjačku, ktorá bude tých 6 h dobíjať v priemere prúdom 60 mA. Na to tá nabíjačka dávajúca 100 mA pri optimálnych podmienkach nemusí stačiť. Navyše, slnečných dní v zimných mesiacoch je poskromne. Na druhej strane, teploty v zime sú výrazne nižšie, takže aj samovybíjanie bude podstatne nižšie než tých 350 mA/deň.

Rozhodol som sa to preveriť v praxi. Objednal som vyššie uvedenú solárnu nabíjačku za necelých 17 € a otestujem, koľko mA produkuje za rôznych svetelných podmienok, a či udrží napätie na póloch batérie.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

To je výborné, že se někdo snaží to ověřit, a taky že koupí nabízenou věc.

Při hodnocení pak nezapomeň uvést, kolik roků má tvoje baterie a zda jsi mezitím s autem jezdil. Současné alterátory dají (krom světel) klidně např. 50 A, takže 15-minutová jízda dá 12,5Ah a v pohodě dobije baterii, kterou vyčerpal start i samovybíjení.

Pokud celou zimu (měsíce) autem nepohneš, tak budeš mít problémy s jinými mechanismy, krom startování.

V praxi, prosím, změř, kolik to opravdu dá.

Upraveno uživatelem P607Olda
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

  • O 3 měsíce později...

Tak som tú udržiavaciu solárnu dobíjačku autobatérie uvedenú vyššie predbežne otestoval. Z batérie na úrovni jednotiek mA permanentne tečie prúd do Battery Monitora, ultazvukového plašiča, kamery v sleep mode.

V návode sa píše, že pre dobíjanie batérie nie je dôležité napätie. Nemyslím si, že je to úplne pravda, pretože prúd predsa nemôže tiecť do batérie, pokiaľ je napätie batérie vyššie než nabíjacie napätie. Táto solárna nabíjačka aj v zimnom období so slnkom za oblakmi dáva na výstupe viac než 13 V, ale prúd, ktorý tečie do batérie je nepatrný (< 5 mA). Avšak, keď je slnečno, napätie stúpne aj nad 20 V a prúd, ktorý tečie do batérie je v desiatkach mA. Prirodzene, veľkosť prúdu závisí na nastavení uhla solárneho panela k slnečným lúčom, oblačnosti a ročnom období.

Príklad zo včera. Celý deň slnečno, ale auto so solárnou dobíjačkou položenou na palubnej doske (teda hodne šikmo k slnečným lúčom) celý deň v tieni okrem času medzi 14:00-15:30. Napätie batérie s pripojenou dobíjačkou o 8:00 12,44 V, o 13:00 12,46 V, ale o 15:00 12,55 V. V noci o 22:00 nameraných 12,46 V.

Je dôležité používať 12V autozástrčku dodávanú s výrobkom, pretože dióda, ktorá je v nej, zabraňuje opačnému toku prúdu, t. j. z batérie do solárneho panela, v čase, keď napätie produkované panelom je nižšie než napätie batérie.

Ešte k zapojeniu. + vodič zo solárnej dobíjačky som pripojil na 5A poistku F27 v dolnej poistkovej skrinke, ktorá je stále pod napätím. F27 je v 2008 SUV rezervovaná pre alarm, ktorý nemám. Z tejto poistky napájam aj kameru v standby móde, ktorá sa spustí na niekoľko minút po zaznamenaní otrasu.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Zúčastnit se diskuse

Můžete odpovědět a až poté se registrovat If you have an account, sign in now to post with your account.

Návštěvník
Odpovědět na toto téma...

×   Byl vložen obsah s formátováním.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Kdo si právě prohlíží tuto stránku   0 registrovaných uživatelů

    • Žádný registrovaný uživatel si neprohlíží tuto stránku
×
×
  • Vytvořit...