Jump to content
  • Current Donation Goals

Super speciál na sprinty. To si stojí za to přečíst.


Autoškolič Dodo

Recommended Posts

Jmenuje se Tony Schumacher, přezdívá se mu „Seržant“ a v současnosti drží rekord v nejvyšší kategorii top-fuel dragsterů – čtvrt míle za 4,489 sekundy s koncovou rychlostí 336,15 mil v hodině.

Kalkulačku nechte ve stole, přeložíme vám to sami. Znamená to, že za necelých 4,5 sekundy zrychlil z nuly na 540,98 km/h.

Na tomhle burácivém a extravagantním americkém sportu je velké úplně všechno. Motory, výkony, pneumatiky a zdraví škodlivé hodnoty hluku, ale třeba i sponzoři, v Schumacherově případě dokonce samotná Armáda Spojených států.

Schumacherův top-fuel dragster (název pro nejvyšší kategorii s podílem 90% nitrometanu v palivu) má rozvor kol 7,6 metru, avšak přední převis a vysoké zadní křídlo mu k celkové délce přidávají další metr a půl navrch. Pohotovostní hmotnost je přitom 962 kilogramů a při výkonu 6 500 koní mu vychází závratný poměr mezi výkonem a hmotností. U dragsterů se zrychlení z nuly na 100 km/h sice neměří, ale pro srovnání s klasickými auty je všeobecně uznávaná hodnota, na které se všichni shodují, opravdu výmluvná. Co byste říkali stovce za 0,7 sekundy? Zavřete oči a zkuste si to představit.

Vidlicový osmiválec s Rootsovým kompresorem má objem 8,15 litru a jen samotný kompresor si při plné zátěži bere z výkonu kolem pěti set koní. Blok motoru je celohliníkový a pro maximální pevnost nemá ani žádné kanály pro vnitřní vodní chlazení. Firma TFX, která ho vyrábí, si za něj účtuje 5700 dolarů a s trochou štěstí vydrží v autě celý závodní víkend.

Jeho spotřeba je přiměřená výslednému zrychlení a při každém pokusu, kterému se při závodech říká „run“, spolkne motor najednou 10 amerických galonů paliva (37,8 litru). Přepočteno na naší obvyklou míru mu tak vychází 9 450 litrů/100 km.

Těch sto kilometrů je však čistě teoretických, protože motor vyžaduje například každých osm pokusů (neboli po ujetí ostrých 3,2 kilometru) výměnu klikové hřídele. Kompletní prohlídku s částečnou generálkou provádějí mechanici po každém pokusu.

Dvojice magnet vyvíjí stejný proud jako obloukové svářečky a v polovině trati už jsou koncovky svíček zcela utavené. Na zbývajících dvou stech metrech se palivo zapaluje od zbytku svíčky a do běla rozpálených výfukových ventilů. Plnicí tlak je tak vysoký (3,7 baru), že i přes nízký kompresní poměr 6,0:1 dochází ve válcích téměř ke zkapalnění směsi.

Vše se navíc odehrává tak rychle, že i přes omezovač otáček nastavený na 9500 ot/min se na čtyřsetmetrové trati stihne kliková hřídel otočit zhruba pouze šestsetkrát.

Při kvalitním startu se pilot v prvních dvou stech metrech vystavuje přetížení 5g až 8g, zatímco v momentu, kdy za cílovou čárou vypustí v rychlosti přes 500 km/h brzdné padáky, je negativní přetížení -6g. Při brzdění si dragster navíc pomáhá karbonovými kotoučovými brzdami.

Top-fuel dragstery jsou zajímavé i tím, že nemají převodovku. Motor je s koly spojený přes speciální pětilamelovou spojku s pneumatickým spouštěním a elektronickým ovládáním. Během čtyř a půl sekundového pokusu projde spojka celkem dvanácti jednotlivými stupni záběru. Po každém pokusu jí mechanici rozeberou a přebrousí jednotlivé lamely tak, aby zajistili co nejrovnější styčné plochy s odchylkou +/- 0,02 mm. Po dvou až třech pokusech se lamely mění za nové.

Extrémně lepivé balónovité pneumatiky, které před každým pokusem závodníci smaží na mokré ploše, aby je zahřáli a zbavili nečistot, vydrží pouze čtyři pokusy. Sada pneumatik stojí 600 dolarů a při nejvyšší rychlosti na ně tlačí zadní obří křídlo přítlakem tří tun.

Po sečtení všech nákladů na provoz týmu a opravy dragsteru vychází jediný čtyř a půl sekundový průlet na 10 tisíc dolarů.

Celá skupina Schumacherových osmi týmů (šest dragsterů a dvě motorky) měla na minulý rok vyhrazený rozpočet 50 milionů dolarů. To je například dvakrát tolik, než kolik stojí roční provoz velkého týmu WRC.

clf_710.jpg

big_cthumb_img.php4?id=4mfdb_429b28813a9aa

big_cthumb_img.php4?id=4mfdb_429b29e0c842c

[upravil dne 19/10/05 Autoškolič Dodo]

Link to comment
Share on other sites

Původně zaslal: AKCZ

Te nekdy svezu :super

Původně zaslal: Bohouš 205 GTI

No já bych si to popravdě nechtěl ani zkusit......:myslim

Ale podíval bych se na to - musí to bejt neskutečný......:papa

AKCZ - Ty děláš 0 - 100 km/h pod sekundu?

Tak to je brutál, sem netušil, že tu máme někoho tak výkonnýho . . . . . . .

Link to comment
Share on other sites

To už podle mě není ani jízda. O nějakém požitku nemluvě. Když jsem to párkrát viděl v televizi, tak jsem měl dojem, že je jen pár věcí, které musí \"řidič\" udělat...

1. včas sešlápnout plyn, aby vyhrál

2. udržet vozidlo na trati co nejrovněji (co jsem viděl, občas dost problémy)

3. včas vypustit padáky

4. celou cestu se modlit, aby nevybuchl motor (taky jsem pár záběrů viděl).

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...