Přejít na obsah
  • Aktuální cíle darů

Informace o modelu 204 na hlavní straně klubu


MilanF1

Recommended Posts

I pro 204řku jsem něco sepsal, opět dle wiki.

Peugeot 204

V letech 1965 až 1976 se vyráběl vůz nižší střední třídy - Peugeot 204. Byl vytvořen na projektu známém jako D12, o design se staral Pininfarina. K dispozici zákazníci měli širokou nabídku karosářských verzí – sedan, kombi (break), cabriolet, coupé a van. První vůz vyjel 23. dubna 1965 v Paříži a v letech 1969 až 1971 byl nejprodávanějším vozem ve Francii. Celkem bylo vyrobeno 1 604 296 kusů.

Tento model vážící 851 kg neměl žádné předchůdce, zato v roce 1969 mu přibyl o něco větší bratříček Peugeot 304, se kterým měl řadu společných dílů. Nástupce však přišel, byl to model 305. Z pohledu číselných řad to měl být vůz Peugeot 205, ale ten přišel až v roce 1983 a spadá do kategorie malých vozů.

Vývoj modelu

Vůz široký 156 cm nabízel ve své třídě nadprůměrný prostor pro posádku, dalo se to srovnávat například s modelem 404 (vyráběný společně s 204). O design se postaral Ital Pininfarina a připravil vůz oblejších tvarů, než bylo v dané době zvykem.

Nejprve se vyráběla jen varianta čtyřdveřového sedanu, ale brzy přibyla verze kombi (break). Rok po uvedení modelu světlo světa spatřila verze dvoudveřového cabrioletu a coupé. Obě tyto verze měly zkrácený podvozek a stále jen o 20% více než sedan. V roce 1966 přibyl do nabídky van (fourgonette).

V roce 1969 byla zahájena výroba vozu Peugeot 304, který vycházel z 204 a měl řadu věcí společných, včetně předních dveří. S příchodem nového typu vozu byla ochuzena nabídka u 204. V roce 1969 dostaly karosářské verze coupé a cabriolet palubní desku z 304, ale následující rok jejich výroba skončila. Tato sportovnější provedení byla poté dominantou u většího bratříčka Peugeota 304. Sedan, break i „furgon“ byly nabízeny až ukončení výroby v roce 1976.

Vůz byl na trhu více než 10 let, ale mnoha změn za tu dobu nedoznal. Brzy po uvedení výroby se zadní poznávací značka přesunula z nárazníku mezi koncové svítilny, které se protáhly více do boků. Od roku 1975 je přední maska z nerezové oceli, tím byla nahrazena původní černá plastová maska téhož tvaru. Pro vozidla s pravostranným řízením (vývoz do Velké Británie) bylo řazení přesunuto od volantu na podlahu.

Motory:

Benzinové

1127 cm3, 43 kW, 1975 – 1976

1130 cm3, 39 kW, 1965 – 1969

1130 cm3, 40 kW, 1969 – 1975

Naftové

1255 cm3, 29 kW, 1968 – 1973 – pouze break

1357 cm3, 33 kW, 1973 – 1976 – pouze sedan, break a furgon

Malý model měl v nabídce jen malé motory. K pohonu předních kol sloužil především benzionový motor 1130 cm3 – tento objem byl maximální možný, aby splňoval výhodné daňové kvóty, které byly platné ve Francii. V září 1975 přišel do nabídky nový motor o objemu 1127 cm3 se zvýšeným výkonem na 43 kW, avšak sníženým točivým momentem. (1130 cm3 = 82,6 Nm, 1127 cm3 = 80,4 Nm). Po skončení výroby 204 si tento motor našel útočiště v Peugeotu 304 break.

Ke konci roku 1968 se montoval vozů break a furgon diesel 1255 cm3. Byl to nejmenší vznětový motor u sériově vyráběného vozu na světě. V dubnu 1973 se zvětšil objem na 1357 cm3 a až v září 1975 se tento motor dostal do sedanu. Spotřeba vozu byla velmi dobrá, jen 5,7 l/100 km. Výkon nebyl oslnivý, však vůz měl maximální rychlost 130 km/h. Bylo vyrobeno přibližně 150 000 naftových vozů 204, ale jen 30 000 jich bylo ve verzi sedan.

Peugeot 203

Do střední třídy spadá Peugeot 203, který se vyráběl v mezi roky 1948 a 1960. Celkem bylo vyrobeno 685 828 vozů. Byl k dostání v několika karosářských provedeních: sedan, break, coupé a cabriolet (dvoudveřový nebo čtyřdveřový). Od roku 1953 se vůz vyráběl v Austrálii, byl to první Peugeot na tamním trhu.

Odhalení vozu přišlo na Motor Show v Paříži v roce 1947, ale vývoj vozu trval více než 5 let. Kvůli nedostatku materiálu se opozdila i výroba, první vůz se vyrobil v roce 1948 a kupci jej dostali v úvodu roku 1949. Byl to první model, který se vyráběl po druhé světové válce, vyjížděl z linky v Sochaux. Byl to zároveň jediný automobil, který Peugeot produkoval, protože do roku 1948 se vyráběla 202 a 403 přišla až v roce 1955.

Vývoj

Peugeot 203 byl oku lahodící vůz a byl velmi podobný americkému Chevroletu Fleetline. Nicméně tento design aerodynamických tvarů byl moderní i v Evropě, například u modelu 402, který se vyráběl od třicátých let. Interiér vozu byl strohý, ale měl efektivní vytápění. Přístrojová deska byla přepracována v roce 1952 a již v roce 1950 byla upravena přední sedadla. Byl trubkový rám, který byl nebezpečný pro děti sedící na zadních sedadlech. 98% sedanů bylo standardně vybaveno střešním oknem. Díky velké prosklené ploše je 203 považován za velmi světlý vůz.

Čtyřdveřový sedan se samozřejmě nejvíce prodával, ale od roku 1950 byl k dostání i pětidveřový kombík (Commerciale) a šestisedadlová verze Familiale se třemi řadami sedadel. Zde byl prodloužen i rozvor o 20 cm. Prodloužená verze byla úspěšná a byl to základ pro řadu dalších modelů ve střední třídě, jako například Peugeot 404 a Peugeot 504. V roce 1956 končí výroba verze Familiale.

Commerciale byl nabízen v řadě karosářských verzích, byl to buď klasický kombík známý dnes jako Break, či jako dodávka, skříňová dodávka, pick-up nebo i ambulance. Více než 157 000 „komerčních“ vozů bylo vyrobeno.

V říjnu 1952 na pařížském autosalonu byla představena upravená 203, která má otočná přední okna a zadní okna jsou větší (u verze sedan). Úpravy doznal i tachometr, který se přesunul ze středu přístrojové desky přímo před řidiče.

Od roku 1952 byl nabízen cabriolet až do roku 1956. Vůz měl luxusní interiér včetně koženého čalounění ve třech barvách (červená, modrá a černá). V roce 1954 se objevuje název Grand Luxe, který ukazuje vylepšenou výbavu. Do mřížky chladiče se dávají mlhovky a přibylo chromování. Změn doznal i volant, byly umístěny elektrické hodiny, pneumatiky dostaly bílé boky, ale úprav bylo více. Celkem se vyrobilo 2 567 kusů kabrioletů. Taktovku vozů bez střechy po ukončení výroby převzal model 403.

Na konci roku 1952 přibylo i dvoudveřové coupé, ale nebylo tak úspěšné, jak bylo očekáváno a v roce 1954 zmizí z nabídky. Důvodů špatných prodejů bylo několik, nejspíše byla karosérie příliš vysoká a krátká. Zároveň byl vůz neohrabaný. Celkem bylo vyroben jen 953 coupé.

Řadu let byla přední část vozu hranatá, poté přišly chromované prvky se lvem na kapotě (Peugeot na něj měl ochrannou známku). Ten byl odstraněn v roce 1959 z bezpečnostních důvodů a logo se dostalo do masky chladiče. Byla vyvinuta i vojenská verze, ale nebyl o ní zájem. Prototyp byl přepracován a sloužil u továrních hasičů.

Vůz byl na trhu velmi úspěšný, dá se hovořit o hitu ve Francii. V roce 1950 se vyrábělo téměř 200 vozů denně. V témže roce se prodalo 34 012 vozů na domácím trhu, což představovalo podíl 19,5%, vůz byl druhý za Renaultem 4CV, který byl však menší a levnější.

Poslední vůz Peugeot 203 vyjel ze Sochaux 25. února 1960. Na konci května opustil model ceníky. Brzy poté přišel inovovaný Peugeot 403 s motorem 1 290 cm3, který se začlenil do nižší daňové kvóty (7 CV).

Motory:

1 290 cm3, 31 kW

1 290 cm3, 33 kW, od roku 1952

Základem byl motor čtyřválec 1 290 cm3, který v úvodu nabízel 31 kW, ten v roce 1952 se zvýšil na 33 kW. Peugeotu se podařilo zvýšit výkon, aniž by se zvýšila spotřeba a začlenění do daňové kvóty. Výhodou bylo zvýšení maximální rychlosti ze 115 km/h na 120 km/h. Ale kombi bylo znatelně pomalejší. Zrychlení z 0 na 60 trvalo 20 sekund.

O přenos síly na zadní nápravu se starala čtyřstupňová manuální převodovka. Pravděpodobně největší změna přišla v březnu 1954, kdy se představila nová čtyřstupňová převodovka se synchrony na všech převodech směrem dopředu.

Darlmat

Emile Darlmat, prodejce v Paříži, nabízel upravenou 203. Předtím nabízel i parádní model 402. Jeho vůz byl produkován za tichého souhlasu továrny. Peugeot 203 Darlmat byl odvozený od sedanu a vyroben v 250 kusech v letech 1949 až 1954. Vůz byl přepracován v mnoha oblastech, na karosérii i pod kapotou. Vůz byl vybaven dvěma karburátory, větším kompresním poměrem a čtyřmi samostatnými výfuky. Motor měl více než 50 koní (37 kW) a vůz dosahoval rychlosti 140 km/h.

Darlmat upravil i některé cabriolety, ale takový úspěch to neslavilo. Úpravy se dočkala i varianta coupé.

Constantin

Výrobce známých kompresorů Constantin produkuje sportovní verze 203. Začal s tím v roce 1951. Úpravami se podařilo zvětšit motor na 1 425 cm3 a vůz 203 Constantin dosahoval výkonu 90 koní při 5 000 otáčkách za minutu a dosahuje rychlosti 160 km/h. Takových výkonů bylo dosaženo právě kompresorem, který natlakoval palivové čerpadlo. Ovšem spotřeba takového vozu byla až 25 litrů na 100 km.

Morand

Max Morand byl profesorem fyziky a zkoumal sací potrubí, cirkulaci vody a výfukové potrubí. Po úpravách od Moranda dosahoval vůz rychlosti 137 km/h a zrychlení z 0 na 100 km/h bylo 22,1 s namísto původních 36,5 s. Morandův vůz byl schopen najet více než 100 000 km.

Sportovní úspěchy

Tento model začal úspěšné tažení Peugeotu v rallye. Jmenujme například závod Paříž – Kapské Město, který trval 17 dní a jel se v roce 1950. Dařilo se i na závodě kolem Austrálie na rallye Redex. Darlmat vybavil vůz přeplňováním (59 kW) a byl k vidění i hybridní Peugeot 203. Vůz soutěžil i ve slavné 24h v Le Mans.

Peugeot 202

Model 202 byl jediným Peugeotem, který se vyráběl před druhou světovou válkou i po ní. Výroba začala v roce 1938 a skončila v roce 1949. Celkem bylo vyrobeno 104 126 kusů (před válkou 62 773). Charakterickým rysem vozu byly světlomety uschovány za mřížkou chladiče, stejně jako u Peugeotu 402. Vůz se však neprodával po celou dobu. V letech 1942 až 1945 byla výroba přerušena. Předchůdcem byl Peugeot 201 a nástupcem Peugeot 203.

202 byla nabízena v mnoha karosářských verzích, a to jako sedan, cabriolet a užitková verze (pick-up). Existují celkem 3 typy vozů dle jejich označení. Od ledna do listopadu 1938 bylo označení „202. Mezi roky 1938 a 1942 „202 B“ a po válce, tedy 1945-1949, „202 BH“.

Jasnou charakteristikou vozu jsou světlomety za mřížkou chladiče. Podobně jako starší Peugeot 302 jsou blízko sebe. Většina zákazníků preferovala čtyřdveřový sedan (berline), který měl střešní okno v základní výbavě. Zavazadlový prostor byl ale přístupný jen zevnitř. To však neplatilo u verze Cabriolet, která měla samostatné víko kufru, avšak stála o 30% více než sedan.

Mezi lety 1947 a 1949 se vyrobilo 3 015 vozů s dřevěnými boky, jednalo se o kombík (break). Tato verze ale stála o 55% více než berline. Ukázala se tím ale nová filozofie vozů Peugeot, které měly prodlouženou karosérii. Důvodem pro použití dřeva byl nedostatek ocelového plechu v poválečné Francii.

Vůz vynikal svou aerodynamikou a dosahoval maximální rychlosti 100 km/h. O pohon se staral řadový čtyřválec o objemu 1 133 cm3 a karburátorem Solex 26 IAC. Výkon byl 22 kW, spadal do kategorie 6 CV. Vůz byl chlazen vodou.

Převodovka byla třístupňová + zpátečka a přenášela výkon na zadní nápravu. První rychlostní stupeň nebyl vybaven synchronem. Spojka suchá. Vůz byl posazen na pneumatikách o rozměru 145x400.

Vůz byl po válce vylepšen, brzdy již byly hydraulické. Krátce poté byla přepracována přístrojová deska, aby mohla přibýt schránka, ač byla velmi malá. V roce 1948 byl vůz vybaven chromovanými kryty kol. Poslední modely dostaly hydraulické tlumiče, byla to předzvěst modelu 203.

Komerční využití

Vůz byl využíván i mimo běžné silnice. Zahrál si ve filmu Monsieur Batignole. Nelze ani opomenout přítomnost 202 B ve hře Call of Duty. I v další hře Medal of Honor byl k vidění vůz 202.

Peugeot 201

Ze Sochaux vyjel Peugeot 201 poprvé v roce 1929, výroba byla ukončena v roce 1937. Celkem bylo vyrobeno 142 309 vozů. Byl to úspěšný a inovativní vůz, protože měl nezávisle uloženou přední nápravu. Také to byl první automobil od Peugeotu, který začal označování modelů s „nulou“ uprostřed, toto značení se používá dodnes. Peugeot sice své vozy vyráběl od roku 1886, ale až tímto modelem se dostal do podvědomí společnosti.

Předchůdcem tohoto modelu je Peugeot Type 190 a nástupcem Peugeot 202. K dispozici bylo několik karosářských verzí, a to především sedan a užitková varianta.

Vůz byl přestaven na pařížském autosalonu v roce 1929, v době, kdy vypukla velká hospodářská krize. Mnozí výrobci tento negativní ekonomický šok nerozdýchali, to však neplatilo pro Peugeot 201, ten proplul krizí se ctí a byl tahounem automobilky.

Motory:

994 cm3, výkon neznámý, model 201X,

1 084 cm3, 22 kW, model 201 S a CS

1 122 cm3, 17 kW,

1 307 cm3, 21 kW

1 465 cm3, 26 kW

Základním motorem byl benzinový čtyřválec 1 122 cm3 s výkonem 17 kW, ale postupem času si zákazníci vyžádali vyšší výkon a zvyšoval se objem až na 1 465 cm3.

Varianta 201C přišla v roce 1931 jako první sériově vyráběný vůz s nezávisle zavěšenými předními koly. Koncept se velmi rychle ujal, protože zlepšil jízdní vlastnosti a snížily se vibrace do sloupku řízení.

Název modelu:

Peugeot od uvedení výroby v roce 1886 nevěnoval velkou pozornost k označování vozů. Prostě byl vůz označen jako „Type“ plus pořadové číslo. Předchůdcem Peugeotu 201 byl vůz Peugeot Type 190, byla to 190 varianta, kterou francouzská automobilka vyrobila. Ovšem do podvědomí zákazníků se Type 190 nedostal, byl znám pod názvem 5CV. Dokonce i v brožurách byl vůz značen jako „La 5CV Peugeot“.

Peugeot 201 byl prvním modelem, který začal éru označování modelů automobilka, kde se objevují tři čísla s nulou uprostřed. Peugeot si toto označování velmi brání, zvláště když Porsche přišlo s novým modelem 901. Ovšem je zvláštní, že u Ferrari 308 problém nebyl.

V letech 1931 až 1933 se vyrobilo 1 676 užitkových verzí modelu 201, byl zacílen pro drobné obchodníky a podnikatele. Byla vyrobena široká škála karosářských verzí, včetně malého valníku, dodávky pro pekaře. Byla také možnost dodat vůz s bočními okny za „B“ sloupek, nebo bez nich.

V průběhu let bylo k dispozici mnoho variant, vůz se neustále vyvíjel. Za zajímavost stojí verze 201X z roku 1931, ten měl pod kapotou soutěžní motor o objemu 994 cm3 vyvinutí od Bugatti. Tento vůz dosahoval rychlosti 135 km/h. Výkon tohoto motoru není znám. Bylo vyrobeno celkem 20 vozů.

PRODUCTION

201 63 817

201S 2

201T 2 888

201X 20

201C 9 565

20L/E/CS 9 850

201BC/BL 8 532

201 BR3/BR4 15 565

201 D 13 174

201 DL 2 235

201 M 16 661

TOTAL DES PRODUCTIONS 142 309

Zdroj: www.peugeot201.fr

[upravil dne 13/2/14 10:53 od MilanF1]

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Zúčastnit se diskuse

Můžete odpovědět a až poté se registrovat If you have an account, sign in now to post with your account.

Návštěvník
Odpovědět na toto téma...

×   Byl vložen obsah s formátováním.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Kdo si právě prohlíží tuto stránku   0 registrovaných uživatelů

    • Žádný registrovaný uživatel si neprohlíží tuto stránku
×
×
  • Vytvořit...