Přejít na obsah
  • Aktuální cíle darů

Informace o modelu 305 na hlavní straně klubu


MilanF1

Recommended Posts

Upravený text od Marcel505, děkuji.

Peugeot 305

Tento model se vyráběl v letech 1977 až 1990. Byl rozdělen na 2 fáze. Starý model se objevuje do prázdnin 1982. Následně se vyrábí nový model (většinou uváděno od 1983) a jeho výroba končí rokem 1990. Model kombi přišel v roce 1980.

Výroba modelu 404 končí v polovině 70. let a chybí její nástupce. Peugeot 304 je touto dobou již okoukaný a typ 504 je pro mnoho zájemců o tuto značku nedostupný (a o modelu 104, mini autíčku raději nemluvě).

Proto je v listopadu 1977 představen model 305, který by měl být chápán jako nástupce 304. Ale spíš jej převyšuje a v tuto dobu nejen zastupuje svou třídu malých rodinných vozů, ale i třídu velkých rodinných vozů, protože model 405 se na trhu objeví až v roce 1986. Taktéž je to s třídou mini vozů, jelikož výroba modelu 204 skončila chvilku po ukončení výroby modelu 404 a nástupce, model 205 přichází až po modernizaci modelu 305 v roce 1983. Výroba modelu 304 je ukončena až v roce 1980 a model 305 je prvním modelem z řady x05.

Vývoj modelu

Karoserie vozu je bezrámová a všechna kola jsou nezávisle zavěšena. A to i u provedení kombi a van (užitková verze bez zadních postranních oken), což konkuruje v té době modelu 504 a 505, kdy provedení kombi mají tuhou zadní nápravu a to i některé 504ky sedan. Přední kola 305ky jsou na vzpěrách McPherson, zadní na vlečených podélných dutých ramenech. Pérování zajištěno vinutými pružinami s teleskopickými tlumiči a příčnými zkrutnými stabilizátory. U provedení kombi je použita velice malá konstrukce zadní nápravy, s tlumiči vně pružin.

Disky starého modelu tříděrové, nový model má již čtyřděrové disky. Doplňkovou výbavou byli plastové pokličky nebo celoplošné plastové poklice přichycené šrouby kol. Pneumatiky pro starý model většinou plnoprofilové, 155 SR 14, u nového modelu většinou 165/70HR14. Brzdy jsou kapalinové dvouokruhové, přední kotoučové (u lepších modelů chlazené), zadní bubnové, řízení hřebenové. Palivová nádrž u starého modelu 43l, u nového modelu 56 litrů, kombi 47 litrů.

Karosérie od Pininfariny

Karoserii má na svědomí karosárna Pininfarina, ocelová, čtyřdveřová-sedan, pětidveřová u verze kombi. Objem zavazadlového prostoru u provedení sedan je 338 litrů, u provedení kombi 850 litrů (při sklopení jedné půlky zadního sedadla 1160 l, při sklopení celého sedadla 1510 l). Byť se někomu může zdát kufr u sedanu velký díky náhradnímu kolu pod ním malý, není tomu tak.

Karoserie starého modelu má prostor okolo motoru poněkud stísněný, kdy do karoserie u uchycení tlumičů je zasazena na straně řidiče pojistková skříňka a na straně spolujezdce nešťastně nádržka ostřikovače. Takto řešen byl již ostřikovač u modelu 604, což ale mělo za následek korozi v této oblasti. Nový model má tyto dva komponenty řešeny samostatně v motorovém prostoru. Dále byl starý model byl osazen většími předními světlomety a blikači, kdy obrysové světlo je zvlášť (ne v parabole světlometu) ale součástí blikače. Taktéž byli odlišné zadní lampy u provedení sedan, provedení kombi mělo zadní lampy stejné u všech modifikací. Nový model má již přední světlomety a blikače s obrysovými světly menších rozměrů, a moderněji řešené. Od roku 1980 jsou přední světlomety vybaveny zejména u verzí SR žárovkou H4, starší verze měli žárovky Bilux 45/40W.

Pro model 305 a později i pro model 505 byl zvoleno netypické provedení klik dveří. Jde o zatáhnutí kliky jakoby do strany a ne nahoru jak bylo dlouhá léta zvykem. U starého modelu se tahalo jakoby k zadní části vozu, u nového modelu a u modelu 505 již jakoby k přední části vozu. Ale u 305ky to není tak naprosto jasné, jelikož existují i verze z roku 83 s klikami dozadu apod. Taktéž není naprosto zřejmý konec monobloků v 305ce. Ještě v letech 1983-85 se monoblokové motory dávali do karoserie nového modelu, kdy karoserie byla tomu motoru s jiných uchycením uzpůsobena a i přední náprava byla jinak řešena, zejména stabilizátorem před motorem pod chladičem.

Zajímavostí modelu 305 jsou nárazníky, kdy rohy nárazníků jsou z plastu a hlavní část z plechu nabarveného načerno. Modernizace karoserii poznamenala jen v některých věcech, třeba u verze kombi je u starého modelu zámek kufru nad místem pro poznávací značku, jinak jen trochu odlišné přední blatníky a celkově u starého modelu jinak řešené uchycení motoru a jeho prostoru.

Interiér

Interiér starého modelu vychází z interiéru Peugeotu 304, a poněkud překvapí spolujezdce nejen odkládací plochou na přístrojové desce, ale i otevíratelnou uzamykatelnou přihrádkou, odkládací plochou pod ní a ještě odkládací plochou vlevo pod volantem. Interiér nového modelu byl velmi nadčasově řešen, ale ubyla odkládací plocha pod otevíratelnou přihrádkou spolujezdce. Veškeré ovládání je však stále řešeno poměrně přehledně uprostřed palubní desky a přístroje na přístrojové desce a kontrolky jsou jednoduše a přehledně řešeny. Přední sedačky vybavené samonavíjecími pásy, posuvné se seřiditelnými opěradly a opěrkami hlavy, byli zejména u základních modelů provedeny hrubým šitím, které se dost často trhalo a tak tyto sedačky jsou v pěkném stavu téměř neviditelné.

Lépe vybavené modely měly sedačky potažené látkou, taktéž i výplně dveří. Zadní sedačky v provedení kombi jsou dělené na půl. V provedení sedan je sedadlo z celku, opěradlo ze dvou částí a loketní opěrky. Na rozdíl od modelu 505 má 305 jednu velkou výhodu. Pokud jde o přepravu dlouhých předmětů, např. lyží, lze po vyndání např. jednoho zadního opěradla a odebrání černého krytu z překližky prostrčit dlouhý předmět z kufru do prostoru pro cestující. To však u modelu 505 není možné, protože za zadními opěradly je v celé své ploše plech, složený s několika dílců ale i tak nejspíš nerozebratelný.

Nadstandardní výbava

Co se týče nadstandardní výbavy, jde o tyto prvky:

elektrické ovládání předních oken,

radiopřijímač,

posilovač řízení,

klimatizaci (i pro starý model, pro nový již dvoustupňová, regulovatelná),

elektricky ovládané střešní okno nebo jen prosklené otevírací,

přední interiérová bodovka,

osvětlení i zadních sedadel,

centrální zamykání (i kufru),

zadní stěrač a ostřikovač (provedení kombi),

uzamykatelná přihrádka (klíč shodný s klíčem kufru, klíč pro zapalování shodný pro dveře a nádrž),

chromované víčko nádrže,

otáčkoměr,

hodiny,

regulace osvětlení přístrojové desky,

osvětlení kufru,

přihrádky,

zadní mini křídlo na víku kufru.

Pro lepší verze, GT a GTX bylo k dispozici dálkové ovládání centrálního zamykání včetně alarmu,

vyhřívání sedačky řidiče.

Motory:

Benzinové

1127 cm3 XK5 82-88 výkon 43 kW

1290 cm3 XL5 77-85 výkon 44 a 48 kW

1472 cm3 XR5A 85-90 50 kW

1472 cm3 XR5 79-85 výkon 54 kW

1472 cm3 XR5S 80-82 výkon 65 kW

1580 cm3 XU5CP 86-88 54 kW

1580 cm3 XU51C 82-88 55 kW

1580 cm3 XU5S 84-87 66 kW

1580 cm3 XU5S 82-88 69 kW

1580 cm3 XU5S 82-84 71 kW

1769 cm3 82-88 59 kW (neověřená informace)

1905 cm3 XU9J1 86-88 72 kW

1905 cm3 XU9S 82-85 75 kW

Diesel

1548 cm3 XID 77-82 výkon 36 kW

1769 cm3 XUD7 82-88 44 kW

1905 cm3 XUD9 82-88 47 kW

Motory podrobně

Pohonnou jednotkou pro čtyřmetrový model 305 byl zvolen řadový čtyřválec s rozvodovým řetězem s rozvodem OHC uložený napříč vozu, který má společnou olejovou náplň pro motor i pro převodovku (tzv. monoblok; spojení motoru s převodným ústrojím v jeden celek).

Tento motor byl již v modelu 304 (XK5), a pro 305 byli užity motory XL5 (1290 cm3,44 kW; verze GL) a XR5 (1472 cm3, 54 kW; verze SR a GLS). Úpravu paliva zajišťují karburátory Solex a Weber. Později přibyl vylepšený a výkonnější motor XR5S. Zajímavostí těchto motorů je pohon větráku chlazení motoru, který je zajištěn od řemenice klikového hřídele klínovým řemenem. Jelikož je však motor uložen napříč a větrák má osu podélně s vozem, zajišťují tento přenos ještě další dvě kladky, díky nimž se klínový řemen překrucuje. Větrák motoru je však důležitým faktorem výkonu motoru, protože s vypnutým větrákem je motor o 4 kW výkonnějším, což již v té době výrobce udával.

Roku 1979 přibývá v nabídce dieselová pohonná jednotka, jedná se o motor typu XID (1548 cm3, 36 kW; verze GLD), tento motor je také monoblokem a jeho spotřeba se pohybuje okolo 5,3 – 7,7 litrů a již tento motor má podtlakovou vývěvu na brzdy s řemenicí tak jak ji známe z modelů 309 a 405. Motor užívá spalovací prostory s vírovými komůrkami (licence Ricardo Comet MK5).

O prázdninách roku 1982 končí výroba 305ky starého modelu a začíná výroba modernizované 305ky, pro kterou jsou připraveny i nové motory nesoucí označení XU. V oblasti benzínových motorů je to typ XU5S (1580 cm3, 54 kW; verze GL, GR, SR, GTX a 1905 cm3, 72 kW; verze GTX). Úpravu paliva zajišťují stále karburátory většinou ovládané mechanickým sytičem, u lepších verzí je sytič automatický.

Nový dieselový motor nese označení XUD9 (1905 cm3, 47 kW; verze GLD, GRD, SRD) a je vybaven automatickým mechanickým sytičem a vývěva na brzdy s řemenicí je poháněna klínovým řemenem od řemenice na vačce. Jde o zcela jiné motory, s rozvodovým řemenem a již oddělenou převodovkou, která do roku 1986 měla předepsán motorový olej, po roce 1987 již olej převodový a jde většinou o pětistupňové převodovky se zpátečkou vedle jedničky (pomocí přitáhnutí kroužku pod hlavicí páky). Do nových modelů se montovala také čtyřstupňová automatická převodovka (zejména do verze GTX).

Speciální prototypy

Za zmínku stojí speciální prototypy, jako byla 305 VERA a nebo 305 s motorem V6.

Peugeot 305 Team

Limitovaná edice čítající 3000 kusů s metalickým lakem bez ochranných gum na dveřích, s motorem XR5S 1472 cm3 o výkonu 93 koní byla uvedená na konci výroby starého modelu v červenci 1982, po ní hned začala výroba nových modelů.

Oproti standardním modelům patrné tyto odlišnosti:

-Křídlo na kufru v černé barvě, v černé barvě taktéž anténa a rámy dveří kolem oken.

-Stříbrné nárazníky s modrou linkou a s černými plastovými kraji, linka na karoserii tmavá a modrá, nápis \"team\" na předních blatnících.

-V interiéru jsou největší unikátností \"panelová\" sedadla s kostkovaným motivem, který je i ve výplních dveří. Tato sedadla jsou naprosto jiná než ve standardních vozech 305 I. Velmi podobná sedadlům montovaným do vozů Citroën BX.

Další výbava je zmiňovaná pro 305 team, ale objevovala se i v normálních verzích 305 I: hodiny, popelníky na zadních dveřích, zpětné zrcátko den/noc, otáčkoměr, vyhřívání zadního okna, boční opěradla s vedením na vyšší místo dveří.

Peugeot 305 GT \"Sport Suisse\"

Jde o limitovanou edici jako nadstavba nad klasickou verzi GT (verze GT 1,6 motor, verze GTX 1,9 motor).

Informace o této verzi jsou strohé, protože už verze GT je hodně vybavenou verzí (tónovaná okna, centrál, přední el.okna, otáčkoměr, zadní spoiler-patrně malý, boční zrcátka seřizovatelná zevnitř, tvrdší sedadla s menším bočním vedením).

Tato verze byla jen na vozech bílé nebo červené barvy. Montoval se jen motor o výkonu 93 koní, s objemem 1580 cm3 a manuální 5ti stupňovou převodovkou. Vůz dostal unikátní přední spoiler, nad ochranné gumové lišty linku s nápisem GT a hliníková kola (prolomená dovnitř, ta se montovala do roku 1985, pozn. autora).

Lze jen tipovat, co vše vůz měl, protože k dispozici nejsou autentické fotografie. Byť se píše, že jde o limitovanou edici let 1984-1985, boční ochranné gumy nasvědčují roku 1985, ale z nákresu to také vypadá, že vůz neměl zámky, měl tedy dálkový centrál? :-)

Peugeot 305 S5

Jde o nejčastěji viděnou limitovanou edici, byť byla uváděna jen v roce 1985. Motor o objemu 1580 cm3 má výkon 66 kW (94 koní).

Ke zvláštnostem patří metalický lak v základu, zadní malý spoiler na kufru, málo větrané plechové disky bez poklic se středovou pokličkou, nápis S5 na kufru, silnější volant z verze GT, látkový interiér kostičkovaný, hodiny, otáčkoměr elektronický, příprava pro rádio.

Nejčastěji v červené metalíze, ale byl viděn i vůz S5 bílé barvy (kde samozřejmě metalíza je podivnou podmínkou pro verzi S5).

Peugeot 305 EXL

Limitovaná edice roku 1986, s počtem 3000 exemplářů.

V barvě bílé nebo Bordó s okrasnými poklicemi. Ozdobná linka stříbrná pro Bordó, černá linka pro vůz bílé barvy. Bez ochranných gum dveří, černé rámy dveří kolem oken, nápis EXL na kufru. Použití spoileru na kufru bez jasného určení.

V interiéru se objevil pěkný potah sedadel zvaný \"Hercule\", doplněný jednoduchou výplní dveří. Dvoubarevná palubní deska včetně volantu. Autorádio Clarion 622 patrně s dvoupásmovými reproduktory. Přední opěrky hlavy. Sice byl vůz vybaven lepším kobercem, ale neměl otáčkoměr, hodiny, a měl malá madla dveří, tedy bez napojení nad kliku (taková madla se používala zejména ve starém modelu).

Motorově nebyl vůz nijak zajímavý, protože byl použit monoblokový 1,5 litrový motor o výkonu 74 koní známý ze starých modelů.

Peugeot 305 GL \"Plus\"

Jde o limitovanou edici, která se měla prodávat pouze v Německu.

Není přesně jasné, v jakém roce se byl k dispozici, ale dle malých zámků a ochranných lišt na vyšším místě se patrně bude jednat o rok v letech 1983-1985.

Vůz dostal poměrně zajímavou boční ochrannou lištu s nápisem 305 (byla i na starém modelu), pěkné poklice s velkým lvem \"Lion\", zadní zástěrky a zajímavé víčko nádrže na klíč (kovové, nedobytné).

Výbava je tedy patrně stejná jako pro model GL, ale zajímavostí je střešní okno. Zda bylo elektricky a nebo mechanicky ovládané se nepodařilo zjistit.

Další edice a zajímavosti

Z ostatních edic jmenujme GLS (1987) a GTi Break.

Zajímavostí jsou pak verze pro Afriku a jiné teplé oblasti, jelikož tam se dodávali lépe vybavené vozy a jinak upravené než pro samotnou Francii.

Shrnutí

Závěrem řekněme, že model 305 byl oblíbený jako rodinné auto, ale i jako vozítko do města. Pokud byl tehdy srovnáván s Renaultem 18, můžeme klidně říct, že tento boj vyhrál, protože R18 v ČR moc není. Výroba skončila roku 1990, kdy byl již na trhu několik let menší model 205, větší model 405 a nástupce model 309 (Talbot Arizona).

Pokud došlo k problémům se zadní nápravou, bylo to u provedení kombi způsobeno zejména nadměrným přetěžováním, a u verze sedan nedostatečnou péčí o dutá, ze silnějšího plechu vyrobená vlečená ramena. Jízdní vlastnosti možná někoho zklamali, ale u vozítka vážícího tunu nelze čekat zázrak. Zejména u starého modelu, kdy vůz s motorem 1,5 D už neměl tak dobré dynamické vlastnosti jako motory benzínové. Ale i tak měla tato dieselová 305ka veliký úspěch a nyní je téměř k nesehnání.

Pokud má někdo touhu pořídit si model 305, měl by dobře vybírat. V ČR jsou k vidění někdy dost pochybné stavy ale najde se i udržovaný pěkný vůz s najetými kilometry do 200 tisíc Km. A to proto, že vůz má za své užívání při pravidelném servisu poměrně nízké náklady na servis a údržbu, která není nikterak problémová.

[upravil dne 4/2/14 10:01 od MilanF1]

[upravil dne 4/2/14 12:09 od MilanF1]

[upravil dne 4/2/14 12:09 od MilanF1]

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Taky jsem měl 305 rok výroby 1985 obsah 1.5 SR benzín

Jak pak 305ka skončila?

Velmi podobný vůz jsem jednou rozebral.

Byl z Plzně, měl pruhy přes střechu a kapoty.

Ale podle mého zjištění rok 83 s motorem 1,5.

Asi to nebude on, ale je mu velmi podobný, měl taky spodky dveří na černo...

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

  • O 9 let později...

Zúčastnit se diskuse

Můžete odpovědět a až poté se registrovat If you have an account, sign in now to post with your account.

Návštěvník
Odpovědět na toto téma...

×   Byl vložen obsah s formátováním.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Kdo si právě prohlíží tuto stránku   0 registrovaných uživatelů

    • Žádný registrovaný uživatel si neprohlíží tuto stránku
×
×
  • Vytvořit...