Přejít na obsah
  • Current Donation Goals

Meziplyny--neco na počteni


Guest ZILA

Recommended Posts

Meziplyny. Zvláštní slovíčko, které se u nás začalo v devadesátých letech vkrádat do fundovanějších českých textů o sportovní jízdě a v poslední době prožívá v čím dál širších kruzích boom, i když ne každému je jasné, o čem je řeč. Každodenní chleba každého, kdo chce jezdit rychle a bezpečně a zároveň se chovat v rámci možností co nejohleduplněji ke svému autu.

A také technika ovládání brzdy a plynu při podřazování na nižší stupeň, při které se zprvu ne vždy úspěšně snažíte vyrovnat se se skutečností, že auto má tři pedály, zatímco každý z nás má (doufám) pouze dvě nohy, a která by se podle mě měla učit už v autoškolách. I když je její spolehlivé zvládnutí otázka spíše měsíců než týdnů, čím dříve s tím řidiči začnou, tím lépe pro ně. Každá spolujízda s někým, kdo meziplyny nepoužívá, mě v tom vždy pevně utvrdí, obzvláš? pokud se řidič snaží jet rychle. Kdyby autoškoly alespoň nasměrovaly žáky správným směrem, byl by to úspěch.

Je ale těžké po nich chtít něco, v čem se neorientují ani sami instruktoři. Dokud ale budeme jezdit s ručním řazením, ovládnutí meziplynů je ten nejlepší praktický dárek, jaky si může řidič sám věnovat.

Možná jsem měl v pochopení principu meziplynů náskok díky tomu, že mým prvním autem byl starý Fiat 500, pro jehož převodovku byly synchrony španělskou vesnicí. Každé podřazení vyžadovalo dvojité vyšlápnutí spojky a srovnávání rychlosti ozubených koleček prošlápnutím plynu, a právě od takového postupu už to je k zapojení brzdového pedálu a provedení klasického meziplynu opravdu jen malý krůček. Řidiči všech starých náklaďáků a autobusů jsou v tomto ohledu v úplně stejné výhodě.

Pokud jde o meziplyny a všechno kolem nich, za pozornost stojí i to, jakým způsobem se jejich přínos dostává do podvědomí českých řidičů. Pomineme-li naší bohulibou osvětu na těchto stránkách a jejich časté zmiňování tam, kde to má patřičný význam, zjistíme, že u nás existuje řada motoristických časopisů i internetových stránek, které buď o jejich existenci nevědí, nebo si nejsou jistí, zda by čtenáři pochopili, o čem je řeč, protože v nich o meziplynech nenajdete ani zmínku. A nemyslete si, že nemá cenu o nich uvažovat jen proto, že se o nich nedočtete v médiu, ke kterému máte mnohaletý vztah.

A pak jsou publikace, ve kterých se termín „meziplyn“ objevuje v textu se stejnou četností jako cokoli jiného, co se podstatným způsobem týká řízení.

V minulosti jste se dokonce mohli setkat s odlišnou slovní podobou, která však stále vyjadřovala tu samou věc. Dnes již zaniklý Autorating se specializací na sportovní auta psal o meziplynech často, ale místo této zažité podoby používal termín „řazení stylem pata-špička“, což je pouze rozepsaný ekvivalent anglického originálu „toe-and-heel,“ trefně používaného v anglicky mluvících zemích už od dob, kdy měly pedály odlišné uspořádání než to, na jaké jsme zvyklí dnes.

Kdybychom chtěli stejnou popisnost zachovat i v češtině, vzhledem k dnešní poloze pedálů bychom museli nahradit „meziplyn“ frází „řazení stylem levá část chodidla-pravá část chodidla.“ Asi uznáte, že co do jednoduchosti a aktuálnosti jsme alespoň s „meziplyny“ před angličtinou o velký kus vpředu.

Legrační jsou v našem kontextu i některé vzory typu „jak na to.“ Jestli jste někdy viděli japonská jízdní videa se záběry na kmitající končetiny nad pedály v podání tamních profesionálů a pak se o to samé neúspěšně pokoušeli ve vlastním autě, nezoufejte, že vám to nevyšlo. Všichni jsme tam byli.

Musíte si totiž uvědomit, že v porovnání s vámi jsou Japonci pravděpodobně o dvě hlavy menší a mají dvoutřetinovou až poloviční velikost bot. Právě taková stavba těla jim totiž v praxi umožňuje brzdit pouze špičkou, vyvrátit celou nohu v kolenu, přidat patou plyn a zároveň u toho neurazit sloupek řízení. Zkuste si to samé s naším typem postavy a můžete se odvézt rovnou na pohotovost.

Oproti nim máme mi všichni velkochodidloví ale výhodu v tom, že se můžeme zapřít patou o podlahu a zvládat oba pedály najednou širokou části špičky boty. Se zapřenou patou je dávkování síly na brzdový pedál mnohem přesnější, což je v limitních situacích při podřazování stejně důležité jako další složka správné provedeného meziplynu, vytočení motoru na potřebné otáčky odpovídající rychlosti kol na zvolený rychlostní stupeň.

Když se do toho všeho pustíte naplno, přijdete ještě na jednu komickou okolnost, kterou řada aspirantů přehlíží. Úzké závodní boty, jejichž civilní repliky (rozhodně neschválené FIA) dnes nosí i mladé slečny na diskotéku, jsou totiž právě pro tyto účelý v řadě aut nepoužitelné, protože rozestup mezi brzdou a plynem je často příliš široký a vědecky přizpůsobený na profil konfekčních bot. Existují samozřejmě výjimky a například v italských autech, ale i v mnoha jiných se sportovními ambicemi zjistíte, že klasické boty jsou na jejich pedály až příliš těžkopádné. Ve většině případů však platí, že meziplyny zvládnete v počátcích nejlépe právě v dostatečně širokých botách, které vám prominou, když se při kladení nohy na brzdový pedál spletete sem tam o pár centimetrů. Jejich šířka vám stále dovolí s jistotou prohrábnout plyn.

Podrobný popis meziplynů s fotkami, ale i poznámky k řadě dalších inspirativních aspektů řízení, pro vás chystáme v rámci nového projektu se spuštěním v následujících měsících.

Marek Nastoupil

použito:www.4men.cz :D

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Guest minimaxa

Jo, poučný to je, ovšem podle mého názoru, je dotyčný s používáním dvojitého prošlápnutí spojky - meziplynu vzhledem k dnešní době trochu mimo:xvul

Jezdil jsem dva roky jako vojenský učitel - komisař ve vojenské autoškole. první rok jsem prošel od UAZ, přes Pragovky, Tatry 148, 813, až jsem skončil u mé nejoblíběnější Tatry 815 8x8 Tahač

T815 8x8

Co se týče používání meziplynu u starších vozů, které měli převodovku bez jakýchkoli synchronů, tak je to bez diskuzí.

Ovšem pokud automobil převodovku s funkčními synchrony má, nevidím důvod, proč zbytečně ničit spojku a komplikovat život řidičským žáčkům v autoškolách, a řidičům vůbec. :roker

[upravil dne 4.9.05 minimaxa]

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Osobně dvojí sešlápnutí spojky nepoužívám, přidání plynu mezi kvaltama jo. Hlavní při podřazování. Auto se chová úplně jinak a jízda je dynamičtější. Pridání plynu při normálním řazení používám spíš u dodávky, kde je pak taky jízda dynamičtější protože se udržuje komprese turba.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Řešim to stejně jako Fusion. Přidáním plynu při podřezování má podle mě něco do sebe. Větší komfort jízdy, auto s sebou necuká, šetří se spojka a to hlavní - baví mě to! :D:D :D

Meziplyn vidim v případě funkční synchronní převodovky jako ztrátu času a přežitek, nicméně jeho užívání nikomu nezazlívám - prostě je to v běžné praxi méně užívaná a možná zbytečná činnost.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

to minimaxa: kdo nejezdil s uazem a vejtřaskou neví co je správný\"meziplyn\".:bojim

Tenhle způsob používám jen vyjímečně ,když spěchám nebo vezu tchýni ,a? si turbo užije a německé auta získali respekt před francozi !!!:roker

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Guest minimaxa
Původně zaslal: Miku

to minimaxa: kdo nejezdil s uazem a vejtřaskou neví co je správný\"meziplyn\".:bojim

Tenhle způsob používám jen vyjímečně ,když spěchám nebo vezu tchýni ,a? si turbo užije a německé auta získali respekt před francozi !!!:roker

Pokud tedy pan Marek Nastoupil neví, co je to správný \"meziplyn\", a? se tedy nepoští do takto nudných článků, kde člověk po přečtení odstavce následujícího neví, co bylo v odstavci předcházejícím. Jediný důvod, proč meziplyn avšak jen mezi řazením, nikoliv s dvojím prošlápnutím spojky používat, je právě ono zmíněmé udržení turba v otáčkách. Jiné důvody, jako plynulejší řazení, pohodlnější jízda a další jeho uváděné rádoby výhodý jsou pro mne! jen neopodstatněné bláboly.

:DNebo jestli oni to neměli být přímo plyny pana autora článku. Že by až natolik trápily, že o nich napsal takovou seminárku.:D

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Na vrub 4MEN - dobrej web.

A mám pocit, že se tu jeden termín - meziplyn používá pro dva zcela rozdílné styly a účely jízdy.

Meziplyn u starších převodovek bez synchronů je nutnost z technického hlediska pro vlastní zařazení nižšího stupně. Tatry, Liazky, PV3S a další starší pekáče. Takže naši otcové rádi vzpomínají jak jezdily po dědině a před každou zatáčkou a křižovatkou v osobácích \"jak machrové\" protočily motorem pro zažazení nižšího kvaltu.

Meziplyn u sportovní jízdy s převodovkou se synchrony, používá se pro rychlejší zařazení kvaltu. Synchrony potřebují nějakou tu setinku na vyrovnání rychlosti otáčení obou hřídelů. Meziplyn toto urchluje. Takže se řadí rychleji a předchází se při sportovní jízdě dost častému škrkání zubů převodovky. Chce to ale hodně cviku a také jak správně a zcela na místě zaznělo vhodné umístění pedálů v autě. Značky se sportovním duchem todle striktně dodržují, Alfa, Honda ..

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Něco k meziplynu bych si dovolil taky napsat.Jezdil jsem dost dlouho se starou liazkou a užil jsem si řazení z meziplynem víc jak dost,tak že děkoji za vynález synchronů a s převodovkou s nima(synchronama) nemá(meziplyn) žádný význam.Pokud má mít význam pro řazení (vyrovnávání rychlosti hřídelí v převodovce)musí se dávat při sepnuté spojce a zařazeném neutrálu,dvojité šlapání na spojku a podobný věci řazení určitě neurychlí spíš naopak.Většina rádoby závodníků dává meziplyn při sešlápnuté spojce a to vyžene do otáček pouze motor a má to jenom akustický význam,možná snad u těch turbín,ale jinak to jenom zbytečně zvyšuje spotřebu.Kdo má v pořádku synchrony meziplyn prostě nepotřebuje a myslím,že se to dneska učit a ještě k tomu v autoškole je zbytečnost,tam se mají učit úplně jiný věci.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Guest minimaxa
Původně zaslal: Ráďa

Něco k meziplynu bych si dovolil taky napsat.Jezdil jsem dost dlouho se starou liazkou a užil jsem si řazení z meziplynem víc jak dost,tak že děkoji za vynález synchronů a s převodovkou s nima(synchronama) nemá(meziplyn) žádný význam.Pokud má mít význam pro řazení (vyrovnávání rychlosti hřídelí v převodovce)musí se dávat při sepnuté spojce a zařazeném neutrálu,dvojité šlapání na spojku a podobný věci řazení určitě neurychlí spíš naopak.Většina rádoby závodníků dává meziplyn při sešlápnuté spojce a to vyžene do otáček pouze motor a má to jenom akustický význam,možná snad u těch turbín,ale jinak to jenom zbytečně zvyšuje spotřebu.Kdo má v pořádku synchrony meziplyn prostě nepotřebuje a myslím,že se to dneska učit a ještě k tomu v autoškole je zbytečnost,tam se mají učit úplně jiný věci.

Souhlasím! :super:super:super a děkuji za názor :papa

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Původně zaslal: Ráďa

Něco k meziplynu bych si dovolil taky napsat.Jezdil jsem dost dlouho se starou liazkou a užil jsem si řazení z meziplynem víc jak dost,tak že děkoji za vynález synchronů a s převodovkou s nima(synchronama) nemá(meziplyn) žádný význam.Pokud má mít význam pro řazení (vyrovnávání rychlosti hřídelí v převodovce)musí se dávat při sepnuté spojce a zařazeném neutrálu,dvojité šlapání na spojku a podobný věci řazení určitě neurychlí spíš naopak.Většina rádoby závodníků dává meziplyn při sešlápnuté spojce a to vyžene do otáček pouze motor a má to jenom akustický význam,možná snad u těch turbín,ale jinak to jenom zbytečně zvyšuje spotřebu.Kdo má v pořádku synchrony meziplyn prostě nepotřebuje a myslím,že se to dneska učit a ještě k tomu v autoškole je zbytečnost,tam se mají učit úplně jiný věci.

Myslím že úplná zbytečnost to není, hlavně u mé postarší převodovky je tohle řazení znát. Kvalty dou řadit mnohem pěkněji a bez jakýchkoliv zvuků nebo \"odporování\". Moje převodovka má trable s 2kou - bez vyrovnání otáček ji musím trochu rvát, ale s otáčkama tam padne jak u nové převodovky.

Pak u té sportovní, nebo jak říkám já \"dynamičtější\" jízdy je to taky znát, hlavně u podřazování je to úplně jiná jízda.

Turbo motory - tam je to úplně výborný si udržovat tlak toho turba a je to znát, aji u dodávky když má zátěž.

Asi na to má každej svůj názor, nebo spíš každýmu to jinak vyhovuje. Mě se tohle ale opravdu osvědčuje a taky baví.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

V rámci sportovní jízdy se meziplyny používají, ale jsou už hodně málo k \"vidění\". Všichni mají sekvenční převodovky a nebo už to tam lupou přímo v plné zátěži.

Ušetří to nějakou tu desetinku, protože než klesnou otáčky motoru z 8 000 ot/min níž, tak to trvá a i tak to většinou škrtá. Meziplyn to urychlí a rychlost tam líp padne. Co jsem byl ve středu v Mostě na okruhu kde se jela šestihodinovka LeMost, tak mezilplym dával jediný jezdec v BMW. Jináč všichni klasika.

Ovšem pak je zde jistá omezená skupina křupanů, co mají firemní auto, jezdí rádoby sportovním stylem a řadí zásadně bez spojky, natvrdo. Kdyby to aspoň uměly trefit do otáček motoru. Jde o hrubou sílu na šajtrpáce.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Zúčastnit se diskuse

Můžete odpovědět a až poté se registrovat If you have an account, sign in now to post with your account.

Návštěvník
Odpovědět na toto téma...

×   Byl vložen obsah s formátováním.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Kdo si právě prohlíží tuto stránku   0 registrovaných uživatelů

    • Žádný registrovaný uživatel si neprohlíží tuto stránku
×
×
  • Vytvořit...