Přejít na obsah
  • Aktuální cíle darů

cukání motoru


oskar_

Recommended Posts

To Oskar_

1.Ještě k tomu ventilu volnoběhu:

U zmiňovaného motoru je škrtící klapka natáčena lankem od pedálu plynu. Plyn je lankový, ne elektronický. Pokud uvolníš pedál plynu, škrtící klapka se jednoduše zavře. K udržení volnoběhu je kolem klapky obtokový kanálek a množství vzduchu obtokem je řízeno ventilem volnoběhu. Není to elektromagnet, ale obyč. el.motor, který přes převody vysunuje, nebo zasunuje tyčinku, která má na konci klobouček a ten klobouček zaškrcuje, nebo odškrcuje obtokový kanálek.

Příklad: motor je zahřátý, stojíš na místě, jsou nastavené volnoběžné otáčky. Připojí se klimakompresor, který je pro motor nová zátěž, aby neklesly otáčky, ventil volnoběhu více otevře obtokový kanálek, vstřikovače zvýší dodávku paliva a motor běží plynule dál. Za jízdy s otevřenou škrtící klapkou to neřeší ventil volnoběhu, ale ty jen trošku přidáš plyn, aby ti neklesla rychlost.

2.Snímač polohy škrtící klapky:

Podle schéma zapojení je to dělič napětí s jedním proměnlivým odporem a kontrolou funkčnosti. Ta kontrola spočívá v tom, že celkové napětí je neustéle stejné a o kolik se zvýší napětí na jedné straně, o tolik klesne napětí na straně druhé. Pokud budeš čidlo měřit bez připojeného konektoru, měř změny odporu. Celkový odpor bude stejný, o kolik klesne odpor na jedné straně, o tolik stoupne na straně druhé. A to vše plynule a beze skokových změn. Tak poznáš že čidlo polohy škrtící klapky funguje a nemá vydřené dráhy na potenciometru.

Pedálem plynu dáváš, jako řidič, najevo svou vůli řídící jednotce o tom, jestli chceš zrychlovat, zpomalovat, nebo udržovat konstantní rychlost a tvoji vůli zprostředkovává čidlo polohy škrtící klapky. Pokud bude čidlo opotřebované, může nastat situace, že tvoje vůle bude chybně interpretovaná do ŘJ, a budeš mít pocit, že ti cuká, nebo zhasíná motor.

[upravil dne 4/11/13 13:30 od Mirekdoda]

[upravil dne 4/11/13 13:36 od Mirekdoda]

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

To Oskar_

Čidlo MAP:

Ano, je to MAP, jak již bylo řečeno výše. Na tomto zmiňovaném motoru je do tohoto čidla integrováno navíc také čidlo teploty nasávaného vzduchu. Čidlo teploty je ten malý bazmek, který je vidět v té plastové kleci, čidlo podtlaku je ukryto uvnitř, jen k němu musí být volná cesta pro vzduch (tedy pro jeho podtlak). Jak známo tlak v plynu je ve všech místech stejný, to platí i pro podtlak. Takže toto čidlo může být umístěno kdekoli v prostoru, ve kterém se podtlak měří. MAF měří průtok plynu a musí být umístěn tak, aby jím protekl všechen vzduch, který motor nasál, nejlépe hned za škrtící klapkou. Ale zpět k MAP+čidlo teploty. Na základě podtlaku lze za určitých okolností stanovit množství (objem) nasátého vzduchu, čidlo teploty určí aktuální teplotu nasávaného vzduchu. Teplota určí konkrétní hustotu a ŘJ si dopočítá hmotnost. K tomu pak dopočítá potřebnou hmotnost paliva (stechiometrický poměr je totiž v jednotkách hmotnosti a ne objemu) a zpětně vypočítá dávku paliva na objem a pustí přes vstřikovač milimetry krychlové benzínu.

A teď k praktickým otázkám:

Toto konkrétní čidlo má čtyři piny.

1. pin signál tlaku

2. pin plus

3. pin signál teploty

4. pin mínus

počítáno z leva do prava, západka nahoře.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

  • O 2 týdny později...

Tak po mych opravach a cistenich se na autu priblizne tri dny nic neprojevilo. Pote to vsak zase zacalo. Nedalo mi to a odvezli jsme auto do servisu. Zde mi vymenili svicky a vycistili ridici jednotku. Problem pry byl, ze do ridici jednotky respektive ke kontaktum ridici jednotky zatykalo a kontakty korodovaly. Auto uz je cca tyden po servise a zatim se nic neprojevilo. Dokonce se mi zda, ze je i zivejsi.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

  • O 3 roky později...

Ahoj všem,

vlákno je sice staršího data, ale kdyby to někdo náhodou četl, třeba mu to pomůže...

 

Manželky Peugeot 206, 1,4 55Kw začal při sešlápnutí plynu škubat a ztrácel se znatelně výkon. Začalo to po výměně lambda sondy. Ta nová byla asi vadná...  Takže jsem tam dal tu starou a zas to bylo OK a tahle závada je fuč. Takže teď jezdí se starou sondou a tu novou vadnou zkusím vyreklamovat.

To snad stačí napsat jednou. Druhý příspěvek jsem smazal.

Upraveno uživatelem minimaxa
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

  • O 7 měsíců později...
  • O 1 rok později...

Ahoj,

tak jsem zpět. Před zimou jsem si koupil jiné auto a Peugeot mi stál na zahradě. předchozí závady byly úspěšně opraveny. Dnes jsem ho nastartoval. Při stání drží volnoběžné otáčky, ale když jedu (je jedno jak rychle, je jedno jestli za studena nebo za tepla) a dojíždím ke křižovatce s vyřazenou rychlostí, tak dokud úplně nezastavím, tak mi volnoběžné otáčky lítají od 900 do 2500ot/min. Po zastavení klesnou na cca 800-900ot/min a tam drží. Občas se stalo, že po sešlápnutí plynu nešel motor do otáček...

kontrolka motoru nesvítí, diagnostika nic neukazuje

Co je na autě nové:
- motorek volnoběžných otáček (z důvodu popsaného v 1. příspěvku)

-MAP senzor (z důvodu popsaného v 1. příspěvku)

 

může to dělat čidlo naklápění škrtící klapky? Něco ve stylu, že posílá špatné data při jízdě na neutral do ŘJ a ta následně posílá signál do motorku volnoběhu? A když úplně zastavím, tak ŘJ ví dle čidel ABS v kolech, že stojí a pošle do motorku správné hodnoty?

dejte vědět

děkuju :)

 

Upraveno uživatelem oskar_
omylem jsem si to poslal nedokončené :)
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

  • O 2 měsíce později...

ahoj,

 

problém vyřešen. Byl špatný kontakt v konektoru MAP senzoru. Respektive jeden pin byl ohnutý (asi když jsem si s tím ještě na podzim hrál). Narovnáno, pro jistotu vyčištěno kontaktolem  a zase je vše OK.

 

nechápu, že jsem si toho nevšiml dřív...

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Zúčastnit se diskuse

Můžete odpovědět a až poté se registrovat If you have an account, sign in now to post with your account.

Návštěvník
Odpovědět na toto téma...

×   Byl vložen obsah s formátováním.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Kdo si právě prohlíží tuto stránku   0 registrovaných uživatelů

    • Žádný registrovaný uživatel si neprohlíží tuto stránku
×
×
  • Vytvořit...