Přejít na obsah
  • Aktuální cíle darů

P307 - Bílé podsvícení budíků Peugeot 307


dragonix

Recommended Posts

Zdravím Vás všechny :papa

Dokončil jsem změnu původního podsvícení v mém P307, a protože nejvíce času mi zabralo zjišťování typu LED diod, velikosti předřadného odporu, napětí na dané větvi atd..., chtěl bych se s vámi o toto podělit. Třeba to někomu vlastní výměnu LED usnadní. Seznam použitých součástek je na konci článku.

Tady je finální výsledek:

img_1982.jpg

IMG_1985.jpg

Pojal jsem to jako návod, tak se předem omlouvám, že obrázky jsou odkazovány jinam. Nepřišel jsem na to, jak do jednoho vlákna vložit více obrázků. Zároveň musím podotknout, že pokud se do změny LED pustíte také, děláte tak na vlastní riziko!

1. DEMONTÁŽ PANELU Z AUTA

V první řadě si odpojte baterii. Je to z důvodu, že BSI nepozná, že se s autem cokoliv děje a také je to pro bezpečnost (zkrat, airbag atd..)

Dále si pod panelem všiměte dvou dírek velikosti průměru špejle. Těmi se panel uvolní. Já jsem pro otevření zámků skutečně použil špejle(pozor jen, ať si ho nezalomíte). Po vsunutí narazíte na pružný zámek, a pak ucítíte, že se panel uvolnil. Panel vyndejte a vzadu odpojte konektor. Tím je práce v autě prozatím ukončena.

2. ROZEBRÁNÍ PANELU

Na zadní straně je 9 TX šroubů. Ty odšroubujte. Zůstane přední sklo, zadní černý kryt a bílý střed s tištěným spojem.

IMG_1937.jpg

IMG_1938.jpg

IMG_1939.jpg

3. SUNDÁNÍ RUČIČEK

To je mnou neoblíbená část, protože se vždycky bojím toho, že ručičku zlomím, nebo při zpětném nasazování netrefím původní pozici.

V případě MUX budíků se už jedná o motorky a né analogové měřáky, což je velká výhoda.

Než ručičku sundáte, otočte ji úplně doleva. Tam je doraz a v tom místě si udělejte nenápadnou, ale viditelnou rysku v ose ručičky. Tím si zajistíte, že při zpětné montáži trefíte správnou pozici. Dále ručičku podeberte klíny. Já jsem použil klasický rozpůlený dřevěný kolíček na prádlo. Jemným páčením ručička povolí a pak ji už sundáte hravě. Kolíček tím, že je dřevěný, tak ani ten matný povrch ciferníku nepoškrábe. Je ale opravdu potřeba to dělat velmi opatrně.

IMG_1979.jpg

Až sundáte všechny čtyři ručičky, horní kryt s ciferníky jen oddělíte od tištěného spoje. Tím jsme se dostali k jádru pudla. Pozor u displejů, abyste neztratili propojovací vodící gumovou lištu. Těžko by se vám nahrazovala.

IMG_1942.jpg

4. VÝMĚNA LED

V tomto kroku rozhodně doporučuji používat mikropájku, nebo přímo horkovzdušnou pájku na součástky SMD. Rozhodně nepoužívejte trafopájku. Ta i při největší opatrnosti by poškodila jak spoje, tak samotné LED a díky elmag. výboji i ostatní součástky.

Originální napětí na větvi pro podsvícení budíků je cca od 2,4V do 2,9V. Je to rozpětí používané k regulaci jasu.

Ještě musím upřesnit, že je nutné vyměnit 11 oranžových LED za bílé nebo modré (záleží na vás) a v případě dvou displejového modelu bude diod 14. Já jsem si k tomu ještě přidal 4ks rudých LED, které mi osvětlují ručičky. Ty lze vyřešit buď takto, nebo lze oškrabat zadní bílou barvu na ručičkách a natřít je na požadovanou barvu. Určitě by to také fungovalo a měli byste méně mechanických úprav panelu s ciferníky, ale já vsadil spíš na jistotu rudého osvětlení a myslím, že se mi to vyplatilo.

Na velkém ciferníku se musí přepájet 3 LED a 1 se doplní.

původní :

IMG_1948.jpg

nové:

IMG_1961.jpg

Na malém ciferníku se přepájí 1 LED a 1 se doplní.

původní:

IMG_1946.jpg

nové:

IMG_1959.jpg

Pro displej se přepájí tyto tři LED:

IMG_1955.jpg

Tady bych se ještě rád zastavil. Různě na fórech, kde dělali modré podsvícení nedoporučují podsvěcet displej (doporučují ho ponechat oranžový), protože prý není čitelný. Docela tomu věřím, ale jak už je vidět na druhém obrázku tohoto vlákna, tak použil jsem bílé LED a výsledkem je bílé písmo v podrém podsvícení. Vypadá to fakt úžasně a doporučuji to všem, kteří chtějí modré podsvícení. Myslím, že použitím právě bílých LED docílíte pěkného \"modrého\" podsvícení a ještě bude čitelný. Já tedy za sebe bych tuto variantu doporučil jak pro bílé podsvícení, tak pro modré podsvícení ciferníků.

Pochopitelně u všech nových diod je potřeba znát polaritu zapojení. Zjistěte si před pájením, kde budete mít katodu. Na tištěném spoji je tato pozice označena \"K\".

5. ÚPRAVA PLASTŮ

Jelikož na velkých budících je použit pro přesun světla světlovod, a bohužel pro nás je z něho světelně napájena i ručička, tak bílá barva by přebila tu červenou, musí se to tedy oddělit.

a) velký ciferník:

Já použil plastovou trubičku o průměru 8mm a na ni jsem natavil smršťovací lepící bužírku. Celkem mi to tedy dalo cca 9mm. Původně jsem myslel, že by bylo nejlepší použít černou neprůsvitnou trubičku, ale nakonec jsem zjistil, že červené světlo úplně pohltí. Je tedy nutné, aby trubička byla bílá nebo průsvitná, tedy světlovodivá a na její vnější stranu nasadit něco neprůsvitného. Připravenou trubičku zasunete do díry v plastu, kde je osvětlována ručička. Trubička nám zastíní původní bílé světlo a červené přesune k ručičce.

IMG_1967.jpg

Pod horní stranu ciferníku, do prostoru připojení ručičky jsem ještě nalepil černou samolepku, která zabraňuje nadbytečnému červenému a i bílému světlu projít okolo ručičky na horní stranu ciferníku. Je to drobnost, ale mnohem lépe to ve výsledku vypadá, když nikde okolo neprosvítá nic, co nemá.

IMG_1972.jpg

b) malý ciferník:

Tady je to úplně stejné. Já jsem vzhledem k dostupné trubičce musel použít jen její podélnou polovinu, která se vzepřela o vnitřní stranu díry pro ručičku. Její vnější stranu jsem opět světelně oddělil zatavovací bužírkou, ale ještě na ni jsem umístil bílou samolepku, aby odrážela bílé světlo pod ciferník. Tam je nevýhoda, že výrobce nepoužil světlovod, protože ciferník nedostane vzhled studené bílé, ale teplé bílé. Jelikož ale oba malé jsou stejné a oba velké ciferníky jsou stejné, vypadá to dobře. Trubičku jsem zachytil tenkým vázacím drátem, aby za jízdy nedošlo k uvolnění. Možná někdo příjdete na lepší způsob.

IMG_1975.jpg

Vyříznuté větší otvory jsou z důvodu umístění předřadného odporu pro rudou LED.

6. RUDÁ LED

Jelikož je zapojena na stejné napětí jako bílá (3V), tak by došlo k jejímu spálení. Všechny, co jsem v katalozích našel jsou na napětí 2V. Proto na katodu musí být umístěn předřadný odpor, který srazí napětí na potřebné 2V.

7. ZPĚTNÁ MONTÁŽ

Pochopitelně smontujeme v opačném pořadí demontáže. Ručičky nasadíme jen zlehka a pootočíme motorkem opět do levé krajní pozice. Pak nastavíme ručičku ve stejném směru do vyznačené osy a domáčkneme.

8. OVLÁDÁNÍ OKEN

V tomto případě nebudu popisovat jednotlivé kroky, jde o jednoduchou demontáž ovladače z čalounění, jeho vlastní rozebrání a výměnu LED. Zde akorát upozorňuji, že na spojích není vyznačena katoda, tak je nutné si zapamatovat, jak byla původní dioda naletována a novou dát ve stejném směru, ať to nemusíte zbytečně opravovat. Palubní napětí pro tuto větev je 2V. Pro rudou diodu tedy není nutný předřadný odpor.

tišťák:

IMG_1981.jpg

výsledek:

IMG_1984.jpg

Na této foto to není dost dobře vidět, ale opravdu tlačítka jsou rudá, nikoliv oranžová. Nešlo mi to lépe vyfotit.

POUŽITÉ SOUČÁSTKY:

(součástky uvedené na obrázcích neberte vážně, nakonec jsem použil ty, co jsou uvedeny v tomto seznamu)

velký ciferník:

bílá LED:

pouzdro 1206, úhel 130°, svítivost 110mcd, 3,3V, 20mA

mnou použitá: z GME (výrobek již neprodávají, tak zde náhrada z TME)

rudá LED:

pouzdro 1206, úhel 120°, svítivost 290-500mcd, 2V, 20mA

mnou použitá: z TME

předřadný odpor pro rudou LED:

M0.4W-18R

mnou použitý: z TME

malý ciferník:

bílá LED: stejná jako u velkého

pouzdro 1206, úhel 130°, svítivost 110mcd, 3,3V, 20mA

mnou použitá: z GME (výrobek již neprodávají, tak zde náhrada z TME)

rudá LED: stejná jako u velkého

pouzdro 1206, úhel 120°, svítivost 290-500mcd, 2V, 20mA

mnou použitá: z TME

předřadný odpor pro rudou LED:

M0.4W-120R (jiná hodnota než u velkého z důvodu mnohem menší ručičky)

mnou použitý: z TME

displej:

bílá LED: stejná jako u velkého ciferníku

pouzdro 1206, úhel 130°, svítivost 110mcd, 3,3V, 20mA

mnou použitá: z GME (výrobek již neprodávají, tak zde náhrada z TME)

ovládání oken:

rudá LED:

pouzdro 1206, úhel 120°, svítivost 120-230mcd, 1,95-2,5V, 20mA

mnou použitá: z TME

Můžu vám potvrdit, že po těchto drobných úpravách to hned líp jezdí! :D:D:D

[upravil dne 16/10/13 23:41 od Radek Hurvajz]

IMG_1982.jpg

Upraveno uživatelem dragonix
nefunkční odkazy
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

jj, poslední věta byla ironie :D, ale ten předchozí obrázek od wojtěcha, to je taky moc pěkné. Ovládání oken mám červené. Dělal jsem to do kombinace bílo-červená. Jediný PP nechám oranžový, aby to tolik nesvítilo a přitom to bylo čitelné.

Zabralo to dost přípravy s vytypováním diod (voltáž a svítivost), ale samotná práce byla za den hotová.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

moc se mi to líbí, ale sám bych se do toho nepustil... mám nějak problémy s ledkama v autě.. v interiéru nesvítej vůbec, v parkovačkách a osvícení spz blikaj a neustále mi nesvítí podsvícení tlačítek klimy... když vyměním, do dne zase nesvítej, takžě to radši nechám, ale vypadá to moc pěkně! Máš někde finální částku, na kolik to vyšlo?

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

  • O 3 týdny později...
  • O 1 měsíc později...
  • O 5 měsíců později...
  • O 5 měsíců později...
  • O 2 roky později...

Zúčastnit se diskuse

Můžete odpovědět a až poté se registrovat If you have an account, sign in now to post with your account.

Návštěvník
Odpovědět na toto téma...

×   Byl vložen obsah s formátováním.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Kdo si právě prohlíží tuto stránku   0 registrovaných uživatelů

    • Žádný registrovaný uživatel si neprohlíží tuto stránku
×
×
  • Vytvořit...