Jump to content

Meření teploty v autě


rinnegato
 Share

Recommended Posts

Čaute chlapci.

Mám problém s automatickou klimatizací.Teplota v autě a teplota měřená klimatizací je dost rozdílná. V zimě jezdím na 22,5 a je tam jakš takš teplo a ted v létě když auto potřebuju zchladit,tak musim mít nastaveno 23,5 jinak je v autě za nějakej čas docela slušná kosa.

Takže počítám, že mi klima měří cca o 1,5 - 2 stupně víc, než je reálná hodnota.

Dá se měření nějak zkalibrovat?

A další věc-měl jsem rozebranej ten ventilátorek s čidlem. Ventilátorek se točí a čidlo je nasměrovaný přesně do prostředka toho ventilátorku. Není lepší ho nasměrovat kousek ke kraji, kde to má tah?

Link to comment
Share on other sites

Jo s nějakou odchylkou počítám, ale tohle mi přijde skoro dost. Vždycky v tech vedrech mam nastavnou teplotu na 23,5 a už je nom že tam to číslo je mě docela rozčiluje :) Třeba když jsem měl golfa s climatronicem, tak tam mi to přišlo podstatně přesnější. Nedá se to teda nějak zkalibrovat?

Link to comment
Share on other sites

Možno tu niekto vie hodnotu toho termistora-čidla.Kúpiť nový za pár centov v radioamatérovi a skúsiť prepájkovať.Hodnota toho termistora sa mení s tepotou a je to dosť citlivé.Prevdepodobne tam bude nejaký NTC,len hodnoty?Možno v servis boxe...

Link to comment
Share on other sites

Tak na to ještě mrknu. Teoreticky když ho přikreju, aby na něj nepeklo, tak by měl v tom autě mrznout míň.

Já to taky asi trošku víc cejtim, protože mám pokovený okna a ty važně bráněj ohřívání vnitřku od sluníčka docela dobře.

Nevíte jetě, kolik by měl být zhruba odpor toho čidla?

Link to comment
Share on other sites

k tomu NTC nebo PTC čidlu toto:

Jsou to polovodičová čidla s proměnným odporem v závislosti na teplotě. Zatímco u PTC čidla – pozistoru (Positive Temperature Coefficient) s rostoucí teplotou odpor vzrůstá, u NTC čidla –negastoru (Negative Temperature Coefficient) je tomu přesně naopak - s rostoucí teplotou odpor klesá. Charakteristika je silně nelineární, ale pro mikroprocesorové přístroje není problém jejich charakteristiku zpracovat. Výhodou čidel je vysoká citlivost a nízké výrobní náklady. Nevýhodou pak relativně malý teplotní rozsah (např. -50 až 150°C), který ale plně postačí např. pro účely chladicí techniky. Čidla se někdy označují jako termistorová, i když se vedou spory o správnost tohoto pojmenování. Zatímco základem klasického termistoru je polovodičová destička, dnes jsou čidla PTC a NTC většinou tvořena dvěma diodami v antiparalelním zapojení(viz obrázek).

Z uvedeného schématu vyplývá jedna důležitá věc – při zapojení čidel k přístrojům nezávisí na polaritě.

Jednotlivé typy čidel mají různé charakteristiky v závislosti na použitých součástkách. Mnoho výrobců chladicí techniky, především z Itálie, používá z důvodu vzájemné kompatibility následující čidla a orientační hodnoty teplota/odpor:

PTC čidlo (polovodič: KTY81-121) : 0°C….806,7 Ohm, 25°C….990 Ohm

NTC čidlo (polovodič : 103AT-2) : 0°C……27,3 kOhm, 25°C…..10 kOhm

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...