Jump to content

Repase ventilátoru topení. P-405 SRDT


Recommended Posts

Původní ventilátor jsem vyměnil za staronový z vrakoviště, protože chvíli šel a chvíli nešel. Teď mám staronový z vrakoviště, ale ten vydává v některých otáčkách takové pazvuky, že se o něj obávám. Dle pazvuků nepromazané anebo vadná ložiska, jinak OK.

Tak bych se chtěl Vás zeptat, jestli nemáte někdo zkušenost s repasí ventilátoru anebo promazáním ložisek. Autoelektrikář říkal že to nejde, že se musí koupit nový ventilátor, ale stojí přes čtyři tisíce a snad uznáte, že kupovat ventilátor za 4 tisíce do auta za 8 tisíc...?

Nedělá někdo někde repase za rozumnou cenu? Opravdu to nejde spravit? Nemá někdo doma vyhozený, ale dobrý?

Jestli by nešla udělat nějaká vychytávka, přídavná maznička na mazání? Nedělal to už někdo? Dále uhlíky a komutátor, že je taky bolavé místo kvůli kterému se ventilátory vyhazují. Opravdu se musí vyhodit? A co zručný český kutil na to?

Link to post
Share on other sites
  • 5 weeks later...

Už jsem to tady napsal před měsícem, ale nějak to zapadlo bez odpovědi.

Chci se zeptat, fakt nelze promazat ventilátor topení? Nezkoušel to někdo z vás? Pokud ano, tak s jakým výsledkem? Co bylo třeba udělat? Anebo co navrhujete?

Ventilátor z vrakoviště budu muset vyhodit anebo opravit, protože celou zimu s kraválem jezdit nechci, jenže než ho vyhodím, potřebuji se ujistit, že ho nelze opravit. Případně nevíte o někom, kdo se tím zabývá a byli jste s ním spokojeni?

Link to post
Share on other sites

Tady zapadlo víc takovýchto dobrých dotazů... :grr

Já ho měl venku ale nerozebíral jsem ho.

Neviděl bych v přimazání takový problém, jen by to chtělo něco, co opravdu k tomu přilne. Tuhý olej nebo nějaké speciální mazadlo.

Musel bych ho mít před sebou...

Každopádně ten starý pokud možno, nevyhazuj...

Odkud jsi?

Link to post
Share on other sites

Ventilátorů je několik různých typů od různých výrobců, a každý se rozebírá jinak, takže to nelze popsat obecně. Každopádně ten, co vrže je dobrý leda tak na brzké vyhození, zabývat se jím nemá smysl. Příště je nanejvýš vhodné kupovat jej s vyzkoušením, což není žádný problém, pokud má člověk s sebou auto...

Link to post
Share on other sites

Vím že byli aspoň dva druhy a každý se vyndaval jinak...

Ano, vyzkoušet na vrakovišti... Jenže problém je v tom, že někdy začne vrzat až po důkladném zahřátí a vytopení auta... :(

Link to post
Share on other sites

Děkuji Vám oběma za Vaše rady a názory, pomůžete nejen mně, ale taky ostatním majitelům Peugeotů 405, kteří mají podovné problémy.

Z diskuze vyplynulo několik otázek a názorů, tak zaprvé Marcel v 16:32: Pokud možno, ten starý ventilátor nevyhazovat. Vyhodit ho nemíním, byl by poslední záchranou v situaci, kdyby tem můj na autě přestal ventilátorovat. Vyměněn byl protože někdy šel a jindy nešel. Několik automechaniků (tři) nezávisle na sobě mi řeklo, že příčinou mohou být vyběhané uhlíky, vychozený komutátor, pokud je dobrá elektronika. Opravit že nelze, ale to už tady všichni známe. Dal jsem vyměnit za druhý, který šel 14 dní dobřa a potom mi začal vrzat.

Starý ventilátor, původně na vyhození jsem mínil použít jako studijní materiál k rozpitvání a potom dle něho jsem chtěl provádět opravy nebo spíše \"operace\". Jenže teď mám obavu ho zničit, což by se mi asi podařilo, kdybych se o to pokusil já. Jsou tam nerozebíratelné spoje, které nedokázal šetrně rozebrat ani bývalý opravář jednoho podniku. Skončil s tím, že je tam vysoké riziko zničení. Například to lopatkové kolo, pevně zalisováno, muselo by se nahřát nebo použít k tomu speciálně vyrobený stahovák a kdo by to zaplatil, když výsledek je nejistý. Po sundání lopatkového kola, kdoví co bychom tam zjistili?

Zjistit bychom mohli stav ložisek, která mohou být kluzná, jehlová anebo kuličková v různém stádiu poškození. Kluzná ložiska by měla jít promazat. Na promazání kluzných čepů používám speciální mazivo. Jmenuje se Smokie Stop a koupil jsem ho u Shellu. Původně určeno na přidávání do motorového oleje naftových motorů, ale nakonec mi to automechanik rozmluvil s tím, že když dávám do motoru syntetický olej, tak je Smokie Stop zbytečný. Používám tedy na mazání řetězu jízdních kol a je to super. Podrobnosti někdy jindy.

Pro Oddieho, možná pravda. Zabývat se nemá smysl, jenže nový stojí přes 4 tisíce a mně se nechce přistupovat na takovou zlodějinu od Peugeotů. Je to jejich obchodní politika. Tento systém není nic jiného, než kurvítko pro auta, abychom si koupili po 17letech nové, anebo do toho vráželi neúměrné prachy. Takže zkoumat, jak jim čárnout přes rozpočet. Kdyby tam dali mazničku anebo to šlo rozebírat, nejeden ventilátor by vydržel víc, ale to by byla firma Peugeot sama proti sobě.

Pro Marcela. Jsem od Nového Jičína, což je daleko od Prahy, ale to nevadí, máme přece internet, tak Ti mohu poslat ventilátor vyfocený. A co bych snad potřeboval?

Ventilátor shodného typu, který už fakt nejede a nepojede. Který už je jen na pitvu a pak pohřeb, abych mohl rozpitvat, pořípadě násilím a podívat se na střeva. Jak je možno sundat lopatkové kolo, jaká jsou tam ložiska, jak vypadá komutátor, popřípadě jaký je tam zádrhel, kdybych to chtěl rozebírat. Lopatkové kolo míním šetrně nahřát horkovzdušnou pistolí a pak se pokusit sundat bez zničení.

Kdyby mi chtěl někdo poslat, tak mu dám adresu na osobní mail a platit za poštovné a balné navrhuji ve známkách, losech nebo něco, co lze dát do obálky a risknu poslat jako dopis, aby bylo na balné a poštovné. Samotný zničený ventilátor, předpokládám že byste mi poslali zdarma, za což Vám Pán Bůh zaplať, k tomu dobrý pocit ve Vašem srdci za pomoc nejen mně, ale taky těm, co mají stejný problém. 4 tisíce do auta za tržní cenu 8 tisíc nechci vrážet.

Link to post
Share on other sites

Pokud nebudeš chodit po vrakovištích, ale kontaktuješ členy, co tyhle auta rozebírají, seženeš jiný dobrý za zlomek peněz. Sám jsem jich naházel do smetí x, protože už je nikdo nechtěl. Vrtule jde srazit tak, že vezmeš ventilátor do ruky ta tu vrtuli a do osičky udeříš, je jen nalisovaná, nicméně riziko, že praskne je samozřejmě velké. U některých typů ventilátorů le vůbec není třeba vrtuli sundavat, aby se člověk dostal na motor, jde vytáhnout i s vrtulí. některý má dva šrouby dostupné skrz vrtuli, některá je jen vsazen v gumovém mezikruží, některý má šrouby zespod. Co se týče nutnosti výměny po 17 letech, auto nebylo navrhováno na životnost ani poloviční, pochopitelně.

Link to post
Share on other sites

Právě to chci udělat.

Diskutuji tady proto, abych nenadělal víc škody, než užitku. Rozebírá se snadno, ale nic při tom nepoškodit a potom to dát dohromady, tak to už je obtížnější a já jsem o tom, než jsem diskuzi začínal nic nevěděl.

Teď vím jak sundat to lopatkové kolo a že je riziko polámání, dík Oddiemu. Risknu to.

Ale co potom? Co tam najdu? Kuličkové anebo kluzné ložisko? Jak jste četli v diskuzi, mám tady nabídku na ventilátor ze starého typu. Čím se liší od ventilátoru nového typu?

Vypadá to, jako bych chtěl jenom kecat a nechtěl ani spravovat. Tady o to vůbec nejde. Spravit to budu muset a pokud si na to netroufnu pro malou manuální zručnost, musím svěřit odborníkům. Jenže, co je odborník? Poznal jsem jich několik. Všichni tvrdili, že to nepůjde promazat, všichni byli ochotni vyměnit ten nový ventilátor za 4 tisíce korun. A jak vidět, půjde to promazat, jenže český odborník potřebuje informace z diskuze na Peugeot klubu, informace musí být podrobné aby odborník z dílny věděl co a jak, ale taky abych já se stal tím odborníkem, který si promaže ventilátor, když si automechanici z autoopravny na tak složitou opravu netroufají. Tak díky všem za dobré rady.

Až to bude hotové, tak slibuji že Vám napíši, jak jsem se toho úkolu zhostil a nerad bych nakonec napsal, že jsem něco zbytečně polámal a ventilátor pak vyhodil. Tomu lze předejít jen dostatečnou diskuzí a výměnou zkušeností na našem webu.

Link to post
Share on other sites
...Ale co potom? Co tam najdu? Kuličkové anebo kluzné ložisko?...

Nájdeš tam klzné ložisko. Ak chceš aby premazanie vydržalo nejakú dobu tak bude treba vyčistiť hriadeľku i vnútro ložiska a až potom premazať. Osvedčila sa mi molyková vazelína.

Link to post
Share on other sites

Tak jo. Porada téměř u konce. Zkusím to rozebrat, tudíž vyklepnout lopatkové kolo dle návodu Oddieho. Potom snad nějak rozebrat, vyčistit kluzná ložiska a namazat. Já bych zkusil ten SmokieStop od Shellu, protože se mi osvědčil na kluzné čepy.

Ovšem je tu další věc. Vrzající ventilátor mám namontován na autě. Vrže jako starý trakař, ale zatím fouká. Opravovat budu můj předchozí ventilátor. Byl vyměněn protože někdy šel a jindy nešel. Autoelektrikář říkal, že to bude asi komutátorem anebo uhlíkama. Možná taky obojí. Krátké uhlíky a vyběhaný komutátor. Tak to někdy dosedne na sebe a jindy nedosedne, proto někdy jde a jindy nejde.

Taky to může být, ale to už je můj názor chybnou elektronikou ventilátoru anebo konektorky i když zaoxidovány nejsou. Jaké s tím máte někdo zkušenosti, pokud jste to už měli rozebrané a spravovali?

V tom případě si myslím, sehnat třeba úplně disfunkční ventilátor, který bude mít dobrý rotor s komutátorem a vzájemně to prohodit. Anebo přesoustružit, pokud bude soustružit co. Taky uhlíky se asi v prodejně autodílů neseženou, tak kde a z čeho sehnat uhlíky? Jak vidíte, je dost otázek a je na co odpovídat, aby téma bylo kvalitně rozebráno natolik, že by mohlo posloužit amatérovi ke kvalitní práci.

Nakonec bych byl rád, kdyby někdo dostatečně blbuvzdorně popsal jak vůbec ten ventilátor z auta vymontovat a jak ho potom namontovat, protože taky v tom se může vyskytnout nečekaný problém. Tak předem dík všem za cenné rady.

Žídek

Link to post
Share on other sites
  • 1 month later...

Slíbil jsem Vám, že dám zprávu, jak se mi ten ventilátor podařilo opravit.

Dopadlo to překvapivě. Pořád jsem se nemohl dostat k té opravě a tak jsem jezdil se skřípotem. Pozdní podzim byl teplý a tak jsem přitopit potřeboval jenom občas. Pouštěl jsem si vrzající ventilátor a najednou koukám, že to vrže čím dál méně.

Vrzal už jen v některých otáčkách, když jsem přidal otáček, přestal vrzat, když jsem ubral, začal vrzat ventilátor. Potom vrzal jen v pravotočivých zatáčkách a teď světe div se, nevrže už ani trochu.

Tak budu doufat že vydrží, alespoň přes tuto zimu, ale nechci to zakřiknout, tak končím. Slib jsem splnil, zprávu jsem dal, a vy prosím držte palce ať mi ventilátor vydrží foukat minimálně do jara.

Dík všem za rady a názory, které mohou pomoct jiným, kteří neměli to štěstí, aby se jim něco opravilo samo.

Link to post
Share on other sites
  • 2 weeks later...
  • 1 month later...

no a mě napadlo nějakej venťas vykuchat, aby se vědělo, kde by se ve vhodném místě dal navrtat , dále pak tam vpravit dávku oleje nebo něčeho mazlavého a do vytvořené dírky nacpat šroubek, který by si i sám vytvořil závit, ne tedy vrut.

Myslísm si že pokud se takto otevře zalisované pouzdro a doplní mazadlem, bude ventilátor sloužit dále.

Mě totiž taky vrže, ale jen při vyšších otáčkách a jelikož jsem vymrzlej i v + 10ti nad nulou, ventilátor používám defakto furt.

Vrzání ventilátoru je vážně vražda.

Naštěstí mám někde ještě ventilátor z P309, tak ho mohu použít, ale ta otázka co s tím, když nemam náhradní venťas, ta tu stále visí, je to jak se zdá problém více lidí.

Má tedy někdo nějaký dead ventilátor, který by se mohl vykuchat a zjistit, kde by se dala navrtat malá dírka, tak aby to nevadilo a nedovrtalo se něco důležitého ??

Link to post
Share on other sites

Koukni na palubku ze spodu od spolujezdce. Tapecírunk utrhni a tam je ( doufám, že to tvůj model nemá jinak a bude to podobné ). Drží na třech šroubech+konektor - povolíš, vypadne. Myslim, že je mezi nima rozdil pokud je tam klimatizace/neni...

Link to post
Share on other sites

mal som nedávno podobný problém.Ventilátor sa zadrhával na nízkych otáčkach a na vysokých zasa pískal a rapotal.Rapotal kôli tomu že nebol správne uchytený a pri otáčaní sa vyosil.Takže som ho vybral,odpojil konektory.Motor v plastovom púzdre držia hádam dva šróbiky, treba sa k nim dostať pomedzi lopatky.Motor sa vytiahne a dá sa lepšie dostať k ložiskám.Ja som ho nahradil motorom aj s lopatkami z p 309 sú absolútne totožné,majú len každý odlišné púzdro.Ale krásne sadnú.Ložiská som prestriekal WD-čkom ako aj kontakty.Pôvodný motor odložil do zálohy a nahradil 309 iatkovým. toť vše .-)

Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...