Přejít na obsah
  • Aktuální cíle darů

P407 - Oprava stieračov po pripojení neorigo xenónov - fotonávod


AnotherOne

Recommended Posts

Po dlhšej dobe som sa rozhodol zverejniť postup na opravu stieračov P407. Ide o stav keď po inštalovaní neoriginálnych xenónov začnú stierače pracovať v tzv. núdzovom režime . V tomto režime stierače stierajú bez ohľadu na stav páčky v cca 4 sekundových intervaloch. Jediná možnosť ako ich vypnúť je vybratie poistky, relé alebo zatvorenie auta keď dôjde ku uspaniu BSI/BSM. Podotýkam, že toto nebol môj problém a opravou som chcel odstrániť závadu zamŕzania stieračov v ľubovoľnej polohe počas behu. To sa mi napokon nepodarilo, preto som so zverejnením váhal. Tento postup je však zaručený pre odstránenie trvalého behu stieračov po zapojení xenónov.

Trochu teórie na úvod. V P407 je každý stierač ovládaný vlastným motorčekom s integrovanou elektronikou. Stierače sú napájané z BSM (riadiaca jednotka s poistkami v motorovej časti) cez relé. Okrem napájania sú navzájom a s BSM prepojené zbernicou LIN (local interconnect network), pomocou ktorej prebieha komunikácia medzi BSM a motorčekmi. Na tejto zbernici je nadradeným uzlom BSM a podradenými riadenými uzlami motorčeky, pričom ľavý motorček je ešte nadradený pravému (pri aute s ľavostranným riadením). V aute zbernica LIN vystupuje ako podzbernica (podsieť) zbernice CAN. Zapojenie neoriginálnych xenónov spôsobí, že ich zhoria tzv. LIN transceivery v motorčekoch a/alebo v BSM. Transceiver zabezpečuje práve komunikáciu po zbernici, pri jej prerušení (napr. po zničení transceivera) pracujú stierače v núdzovom režime, aby sa autom v prípade potreby dalo dostať do cieľa cesty. Konkrétnne ako LIN transceiver je použitý SMD integrovaný obvod TJA1020T. Podobnejšie info o zbernici LIN je napr. tu http://www.lin-subbus.org/. Pripájam schému zapojenia stieračov:

PSF1=BSM

5005=relé stieračov

5025=ľavý stierač

5030=pravý stierač

post-14867-14109613318021_thumb.jpg

[upravil dne 27.10.2010 20:29 AnotherOne]

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Samotná oprava pozostáva z mechanickej demontáže motorčeka stieračov, jeho rozobratia a výmeny chybnej súčiastky.

Demontáž motorčeka:

Najskôr je potrebné odmontovať samotné stierače. Ja som použil očkový kľúč na uvoľnenie matice. Dostať dole rameno stierača z hriadeľa môže byť zapeklité. Rameno je nasadené na kónuse s tisíc-hranom. Ja som si pomohol blickami a mykaním ramena to nakoniec povolilo. Na obrázku je umiestnenie bliciek, maticu treba predtým povoliť, slúži ako ochrana závitu, keby sa blicky šmykli.

post-14867-14109613319041_thumb.jpg

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Nasleduje demontáž plastu pod oknom. Je asi pol centimetra nasunutý na spodnú stranu skla. Najskôr treba uvoľniť po dva výstupky na každej strane. Na obrázku je umiestnenie výstupkov so zúbkom, ktorý zapadá do drážky pod sklom. Treba len strčiť plochý skrutkovač do vyznačeného miesta a opatrne vypáčiť plast smerom od okna. Po vytiahnutí výstupkov treba plast prizdvihnúť v mieste kde bola guma na prepážke a stiahnuť ho smerom nadol z okna. Spodná strana plastu s vyznačeným umiestnením výstupkov:

post-14867-14109613319576_thumb.jpg

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Nasleduje vybratie samotného motorčeka. Najskôr treba uvoľniť káblový zväzok, ktorý je sponou pripnutý o vrch motorčeka. Zväzok potom treba vytiahnuť von na kryt tlmiča. Nesnažte sa strčiť zväzok dole popri motorčeku. Hoci sa to najskôr javí ako lepšie riešenie, zväzok bude prekážať pri vyberaní motorčeka. V tom priestore je každý cm navyše dobrý, viem čo hovorím vyberal som to niekoľkokrát.

post-14867-14109613319891_thumb.jpg

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Ďalej treba uvoľniť po tri skrutky na každom motorčeku, ideálna je gola s malým nadstavcom, dá sa to aj vidlicovým kľúčom. Skrutky by nemali byť veľmi utiahnuté, motorčeky sú uložené na gumených vložkách. Ďalší krok je pomerne zložitý pre toho, kto to ešte nerobil. Motorček treba natočiť správnym smerom a ťahať von. Na obrázku je zobrazené, ktorá časť sa vyberá ako prvá. Obrázok bol fotený pri vkladaní motorčeka, vyznačené je na ňom ako je umiestnený káblový zväzok pod motorčekom. Pozor je to nesprávna pozícia. Takto prekáža aj pri vkladaní aj pri vyberaní. Musí byť vytiahnutý von ako na predošlom obrázku.

post-14867-14109613320008_thumb.jpg

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

S trochou šťastia vytiahnete motorček von. Na jeho spodku odpojte konektor , treba stlačiť poistku a ťahať. Ide von ľahko. Demontovaný motorček treba otvoriť pre prístup ku elektronike. Ostrým plochým skrutkovačom treba odstrániť po obvode plastového krytu plechové spony. Pozor - rady odskakujú na miesto, kde ich nie a nie nájsť. Po odstránení spôn treba plochým skrutkovačom po obvode plastový kryt uvoľniť od kovu. Pozor - stačí trochu odtiahnuť nesnažte sa ho hneď dávať dole, držia ho ešte uhlíky motora. V stave keď máte odtiahnutý plastový kryt si na strane motora vo vnútri všimnite svetlý plast, ktorý drží uhlíky motora. Ten plast momentálne bráni odstráneniu krytu. Našťastie to vymysleli tak, že je iba nasunutý do drážok po bokoch komutátora a jeho vysunutiu bránia dva výčnelky so zúbkami. Stačí strčiť tenký skrutkovač pod ne a podvážiť ich, vyskočia von a potom je uvoľnený celý svetlý plast s uhlíkmi a s ním aj celý horný kryt s elektronikou. Na obrázku je stav tesne po uvoľnení dvoch spomínaných pružných výčnelkov.

post-14867-14109613320146_thumb.jpg

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Kryt s elektronikou je uvoľnený. Všimnite si na ňom dve plochy s modrým silikónom, pomocou ktorého bol kryt prilepený ku kovu. Sú vyznačené na obrázku spolu s cieľom nášho snaženia - IO TJA1020T. Najskôr som sa divil načo tam silikón je, lepenie pomocou neho nebolo až také potrebné, z druhej strany plošného spoja sú však na tých miestach výkonové tranzistory bez chladiča, pomocou neho sa teda asi odvádza teplo do telesa motorčeka. Pri montáži som nedával nový silikón, asi bol aj tak nejaký špeciálny, po založení krytu dostatočne prilieha na pôvodné miesto a ďalej plní svoju funkciu.

post-14867-14109613320296_thumb.jpg

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Výmena IO:

Nasleduje výmena integrovaného obvodu. Dá sa pomerne bežne kúpiť. Ja som ho kupoval zo SOS electronic na dobierku. Cena jedného kusa bola 2,32€ s DPH. Videl som ale na internete aj podstatne nižšie ceny rádovo okolo 1€. Takto vyzerá naživo. Vľavo je originál z motorčeka vpravo nový.

post-14867-14109613320744_thumb.jpg

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Pre výmenu IO treba mať aspoň základné skúsenosti s pájkovaním. Vyslovene neodporúčam použiť trafopájku. Má príliš hrubý hrot (dá sa prispôsobiť), príliš vysokú teplotu (treba konať rýchlo). Ideálna je mikropájka s regulovateľnou teplotou. Našťastie IO nie je na doske prilepený. Treba najprv nahriať jednu celú stranu a ostrým nástrojom ju prizdvihnúť, nechať trochu vychladnúť a opakovať s druhou stranou. Pájkovať a odsávať po jednej nožičke pri vyberaní nemá zmysel. Odsávačku v podstate ani netreba. Vhodné je nožičky namočiť do kalafúny aby ich nezlepil cín. Pred vybratím si treba zapamätať orentáciu IO. Orientácia je určená skosenou celou jednou hranou IO. Na predošlom obrázku je to na oboch spodná hrana. Pozor neriaďte sa orientáciou nápisu na IO aby náhodou nebol opačne. Dôležitá je tá skosená hrana. Naspäť som nový pájkoval naostrenou mikropájkou po jednej nožičke. Na obrázku je plošák po odstránení IO.

post-14867-14109613320975_thumb.jpg

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Postup spätnej montáže je intuitívny. Niet kde zakopnúť, niektoré úskalia som už uviedol pri demontáži. Problém môže nastať pri trafení ramienok stieračov do správnej pozície. Pritiahnite preto maticu najskôr len zľahka aby sa ramená ľahko uvoľnili. Pred nasadením odporúčam namazať hriadeľ aby sa v budúcnosti ľahko demontovali.

Zlá správa na záver. Môže sa stať, že výmena IO v stieračoch na odstránenie závady nebude stačiť. V samotnom BSM sa totiž nachádza ešte jeden rovnaký IO a v zlom prípade môže byť zhorený aj ten. Výmenu IO v BSM som však nerobil. BSM je totiž nerozoberateľná , jej obal je zlepený a otvoriť sa dá len rozlomením. Vo vnútri je aj viac pájkovania, IO je totiž na spodnej strane plošného spoja a ten sa dá vybrať len po odpájkovaní niekoľkých prepojok, ktoré ho spájajú s druhým plošným spojom. Ničmenej je to vykonateľná oprava a ušetrí cca 200€ za novú BSM. Pripájam zopár obrázkov z poľskej web stránky ako to v BSM vyzerá. Tu je \"rozobratá\" BSM.

post-14867-14109613321256_thumb.jpg

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Tu je odpájkovaný plošný spoj, na spodnej strane ktorého je IO. Na ľavom plošnom spoji vidno dookola čierne plastové dištančné podložky s prepájacími konektormi, ktoré spájajú plošné spoje nad sebou. Na pravom plošnom spoji je náš IO. Plošný spoj je zrotovaný o 180 supňov oproti jeho polohe v BSM. IO je na jeho spodnej strane, preto plošný spoj musí ísť z BSM na rozdiel od stieračov von.

post-14867-14109613321693_thumb.jpg

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Ešte raz detail IO. Obrázky sú z Poľskej web stránky elektroda.pl, kde som sa o tejto možnosti opravy dozvedel, za čo ďakujem. Moja veľká vďaka patrí aj členovi HonzaZ za odborné konzultácie.

Veľa úspechov pri oprave. Ušetríte cca 2x180€ za stierače prípadne ďalších 200€ za BSM.

[upravil dne 29.10.2010 12:01 AnotherOne]

post-14867-1410961332247_thumb.jpg

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Zúčastnit se diskuse

Můžete odpovědět a až poté se registrovat If you have an account, sign in now to post with your account.

Návštěvník
Odpovědět na toto téma...

×   Byl vložen obsah s formátováním.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Kdo si právě prohlíží tuto stránku   0 registrovaných uživatelů

    • Žádný registrovaný uživatel si neprohlíží tuto stránku
×
×
  • Vytvořit...