marcon Odesláno 17. červenec 2009 Sdílet Odesláno 17. červenec 2009 Zdravím, dělal jsem si dnes dle návodu ruční spínání sahary. Mám 405 TD 1.9 rv.92 2 sahary, 3 relé, bez klimatizace Vyvedl jsem si kabely od čidla, odzkoušel jsem funkčnost spínání 3-polohovým spínačem. Vše bylo OK. 1 stupeň .. oba větráky pomalu 2. stupeň ... levý větrák rychle Po natažení kabelu do kabiny a připojení na spínač: 1.stupeň již nechodí Pouze cvakne v pravém relátku (z pohledu - když stojím proti saharám) 2. stupeň - je OK (levý větrák rychle) Je možné, že by se relátko odpálilo tím, že se zkratovaly vyvedené dráty z čidla ? Divné, že relátko jen cvakne a nesepne silový okruh. Jak poznám, které relé odešlo ? Nebo může být problém jinde ? 3 relé - levé - ? spíná levou saharu ? - pravé - ? spíná pravou saharu ? - prostřední - ? spíná obě sahary ? PS: Dle Vašeho schématu je na čidle společný drát (zelenožlutý) s plus napětím (já mám mínus). Při ručním zkoušení to chodilo 1.stupeň ... bílý drát ukostřen 2.stupeň ... zelený drát ukostřen Díky za pomoc. Citovat Odkaz ke komentáři Sdílet na ostatní stránky More sharing options...
marcon Odesláno 17. červenec 2009 Autor Sdílet Odesláno 17. červenec 2009 Ještě dotaz k zjištění funkčnosti relátka. a) schéma: - větrák = M635 a M635A - který je levý z pohledu řidiče ? - relátka ... M733, M733A, M733B - jak jsou umístěny z pohledu řidiče ? Jaké relátko spíná který ventilátor ? b) prakticky jak prozkouším funkci relátek ? vyndat relé a spojit které vodiče v konektoru po relé ? Citovat Odkaz ke komentáři Sdílet na ostatní stránky More sharing options...
pastorek Odesláno 17. červenec 2009 Sdílet Odesláno 17. červenec 2009 Pochybujem že by si odpálil relé a už vôbec nie silové kontakty. Hľadal by som chybu skôr v korózii kontaktov na tých relátkach. Ak sa nemýlim tak je to celé ovládané mínusom. Nie som si istý ale mám taký dojem že mne ide na pomalú rýchlosť jeden vetrák a na rýchlu obidva. Ovládacie kontakty relé sú 85 a 86, 30 je prívod na kontakt, 87 je spínaný kontakt a 87a rozpínaný kontakt. [upravil dne 17/7/09 pastorek] Citovat Odkaz ke komentáři Sdílet na ostatní stránky More sharing options...
marcon Odesláno 17. červenec 2009 Autor Sdílet Odesláno 17. červenec 2009 Přikládám schéma. Čísla kontaktů jsou jiná (?) Věděl bys: - větrák = M635 a M635A - který je levý z pohledu řidiče ? - relátka ... M733, M733A, M733B - jak jsou umístěny z pohledu řidiče ? Jaké relátko spíná který ventilátor ? Divné, že levé relátko(z pohledu řidiče) jen cvakne a nesepne silový okruh. Přestalo fungovat až při natažení kabelu do kabiny. Proto jsem se ptal, zda je možné, že případným zkratem vodičů z čidla se mohlo něco přihodit ? Citovat Odkaz ke komentáři Sdílet na ostatní stránky More sharing options...
pastorek Odesláno 17. červenec 2009 Sdílet Odesláno 17. červenec 2009 Tie čísla kontaktov čo som písal sú priamo na relátku. Neprehodil si káble vo vypínači? Citovat Odkaz ke komentáři Sdílet na ostatní stránky More sharing options...
marcon Odesláno 17. červenec 2009 Autor Sdílet Odesláno 17. červenec 2009 Kablíky nejsou přehozené. Měl jsem ještě odizolované kabely přímo na čidle a tady fakt fungovalo. A po natáhnutí kabelu do kabiny už ne Není problém, že jsem mohl škrtnout o jeden z kablíků PLUSovým pólem z jiného vodiče? Můj spínací pól je mínusový. ---- Jak vyzkouším, jestli je relé v pořádku ? Spínací relé 12V 30A - stačí 30A nebo raději 40A (pojistka je myslím 40A) Lze tedy koupit jakékoliv z této nabídky? http://www.zbozi.cz/?sId=BGqOqFI_OpEFgPIm0Sls&q=Sp%C3%ADnac%C3%AD+rel%C3%A9+12V+30A&maxStockAvailability=-1&atDepotOnlyFlag=0&stars=-1&createTime=&credibility=&r=zbozi1&itemType=new&r=zbozi1&order=cheapest&minPrice=&maxPrice=&oldRegion=®ion=&expanded=0 Citovat Odkaz ke komentáři Sdílet na ostatní stránky More sharing options...
marcon Odesláno 17. červenec 2009 Autor Sdílet Odesláno 17. červenec 2009 dle obecného schématu zapojení relé - by se případným přepólováním nic nemělo stát Tak proč nelze ručním přepínačem sepnout .1 stupeň a 2.stupeň sepnout jde bez problémů ? http://skoda.panda.cz/clanek.php3?id=481 Citovat Odkaz ke komentáři Sdílet na ostatní stránky More sharing options...
P607Olda Odesláno 18. červenec 2009 Sdílet Odesláno 18. červenec 2009 Původně zaslal: marcon 1 stupeň .. oba větráky pomalu 2. stupeň ... levý větrák rychle Už tady je nějaká chyba. Taky si myslím, (ačkoli přesně neznám 405), že na max. mají jít oba naplno. Zajímalo by mě, jak je od výrobce dělaná ta pomalá rychlost. Pokud pomocí předřadného odporu, tak to schema není kompletní. Mohlo by taky být, že na pomalou rychlost jsou oba ventilátory zapojeny do serie. Odpálit jsi něco mohl, ale to bys viděl značnou jiskru a případně očouzený konec kablíku, kterým jsi škrtnul. Byla jiskra? Ono to dost často vydrží i škrtnutí, proto ostatní i já tuto možnost považujeme za vyjímečnou. S pořádným schematem by to bylo lehčí. Jestli máš celkovější schema, tak ho sem uveřejni. Na tom, co jsi uveřejnil, nejsou čidla. [upravil dne 18.7.2009 P607Olda] Citovat Odkaz ke komentáři Sdílet na ostatní stránky More sharing options...
P607Olda Odesláno 18. červenec 2009 Sdílet Odesláno 18. červenec 2009 Tak jsem se nad tím zamýšlel. Schema dodám za chvilku. Zřejmě Ti nespíná druhý ventilátor na max. rychlost. Kdyby to fungovalo, tak bys nemusel řešit ruční spínač - milionům uživatelů to funguje ke spokojenosti. Takže ideální by bylo opravit to do origo stavu. Citovat Odkaz ke komentáři Sdílet na ostatní stránky More sharing options...
marcon Odesláno 18. červenec 2009 Autor Sdílet Odesláno 18. červenec 2009 Původně zaslal: P607Olda Tak jsem se nad tím zamýšlel. Schema dodám za chvilku. Zřejmě Ti nespíná druhý ventilátor na max. rychlost. Kdyby to fungovalo, tak bys nemusel řešit ruční spínač - milionům uživatelů to funguje ke spokojenosti. Takže ideální by bylo opravit to do origo stavu. --------- Abych uvedl na pravou míru můj původní dotaz: 1) opravuji popis z pohledu řidiče 1 stupeň .. oba větráky pomalu = zapojeny do série 2. stupeň ... pravý větrák rychle Toto je správná funkce 2) s vyměněným teplot.čidlem pracovalo správně 3) chtěl jsem \"polepšit\" přidáním přídavného ručního vypínače (pro případ ručního sepnutí kdyby někdy čidlo přestalo chodit) přikládám schéma provedené změny - paralelně připojený ruční 3 polohový přepínač k čidlu teploty, kabely cca 150 cm (ozkoušeno, fungovalo) 4) po natáhnutí kabelů do kabiny - nechodí 1.stupeň (pouze cvakne relé) - 2.stupeň chodí NAPADÁ MNE, KDE MŮŽE BÝT PŘÍČINA POTÍŽÍ: - při natáhnutí kabelů do kabiny jsem slepil všechny 3 kabely dohromady izolepou, aby šly dobře protáhnout. A zřejmě tím mohlo něco odejít. Byly vzájemně propojeny všechny z čidla dohromady - pak jsem také mohl škrtnout o PLUS pólový kabel Spíše jsem potřeboval vědět, jak ověřím funkci relátka, abych věděl které ze tří relat je případně nefunkční a toto vyměnit. Citovat Odkaz ke komentáři Sdílet na ostatní stránky More sharing options...
P607Olda Odesláno 18. červenec 2009 Sdílet Odesláno 18. červenec 2009 Jsem přesvědčen, že na 2. stupeň mají jít oba ventilátory naplno. Relé můžeš navzájem vyměnit. Pro oživování je dobrý voltmetr a případně žárovka 5 W j připojenými kabely. Větší část schematu nemáš? Citovat Odkaz ke komentáři Sdílet na ostatní stránky More sharing options...
marcon Odesláno 18. červenec 2009 Autor Sdílet Odesláno 18. červenec 2009 napiš mi prosím návod(pro blbce) jak otestovat relé Citovat Odkaz ke komentáři Sdílet na ostatní stránky More sharing options...
Guest servisman Odesláno 18. červenec 2009 Sdílet Odesláno 18. červenec 2009 vyzkoušet to na akumulátoru zda-li relé cvaká /pokud ne je špatný/, pak jedině ještě proměřit zda ty kontakty spínají přes měřák Citovat Odkaz ke komentáři Sdílet na ostatní stránky More sharing options...
P607Olda Odesláno 18. červenec 2009 Sdílet Odesláno 18. červenec 2009 Původně zaslal: marcon napiš mi prosím návod(pro blbce) jak otestovat relé To není úplně jednoduché. Podle čísel svorek, anebo ohmmetrem, najdeš 2 vývody cívky (navzájem mají odpor asi 100 Ohmů - je to jediná rozumná hodnota - všechny ostatní vykazují zkrat nebo nekonečno). Na cívku přivedeš 12 V v libovolné polaritě, relé musí cvaknout. Pokud máš ohmmetr, tak mezi běžcem a klidovým kontaktem musí být v klidu zkrat, po přivedení napětí na cívku pak nekonečno. Mezi běžcem a pracovním kontaktem musí být v klidu nekonečno, po přivedení napětí na cívku pak zkrat. Ještě lepší by bylo testovat to pořádným proudem, tedy z 12 V rosvěcet žárovku jako je v hlavních světlech, aby se ověřilo, že kontakt opravdu sepne aspoň 3 A. Pro elektrikáře je to jednoduché. Tyto věci nelze dělat mechanicky \"podle plánku\", musíš tomu rozumět, proč to děláš a co tam očekáváš. Proto zdůrazňuji, že nejprve je potřeba porozumět, jak mají ventilátory pracovat. Ještě pár jednoduchých informací: - u relé budou nejspíš zkorodované vývody, anebo ten konektor kam se zasunuje - KONTOX - tím protahováním jsi to asi nepokazil. [upravil dne 18.7.2009 P607Olda] Citovat Odkaz ke komentáři Sdílet na ostatní stránky More sharing options...
marcon Odesláno 18. červenec 2009 Autor Sdílet Odesláno 18. červenec 2009 Díky za návod. Ten se mi hodí pro příště. Než jsi mi napsal šel jsem k autu a otestoval relé následovně: (snad to někomu pomůže) Je to vlastně jednoduché - schéma zapojení je nakresleno přímo na relátku - kontakty \"30\", \"87a\" jsou propojené v klidovém stavu - na kontakty \"86\",\"85\" - připojit minus, plus (nezáleží na polaritě) * relé cvakne *rozpojí se \"30\",\"87a\" * sepne se \"30\",\"87\" ---------- Zpět k mojí závadě: - Všechny 3 relé byly vpořádku - konektory relé přebroušeny smirk.papírem + prostříknuty konektory patice relé KONTOX - nakonec jsem zjistil, že v pojistkové skříňce v motorovém prostoru (nad levým kolem) jsou odešlé 2 pojistky 20A. Po výměně pojistek problém vyřešen. Správná funkce \"SAHAR\" z pohledu řidiče 1 stupeň .. oba větráky pomalu = zapojeny do série 2. stupeň ... pravý větrák rychle Děkuji za Vaši pomoc Citovat Odkaz ke komentáři Sdílet na ostatní stránky More sharing options...
marcon Odesláno 18. červenec 2009 Autor Sdílet Odesláno 18. červenec 2009 PS: příčina závady = při protahování do kabiny - spojené vývody od teplot.čidla (přelepil jsem je izolačkou, aby šlo protáhnout jako jeden drát do kabiny). Zkratem vyhořely pojistky. Snad to někomu příště pomůže. Mějte se. Citovat Odkaz ke komentáři Sdílet na ostatní stránky More sharing options...
Ferry Odesláno 18. červenec 2009 Sdílet Odesláno 18. červenec 2009 neni nad to, nejprve protahnou draty a pak je teprve zapojovat pripadne si odpojit baterii pred zapocetim veskerych praci na elektroinstalaci Citovat Odkaz ke komentáři Sdílet na ostatní stránky More sharing options...
P607Olda Odesláno 18. červenec 2009 Sdílet Odesláno 18. červenec 2009 Nechce se mi věřit, že když je hic, všechno naplno, tak jedna sahara jede a druhá stojí (tzv. 2. stupeň). Citovat Odkaz ke komentáři Sdílet na ostatní stránky More sharing options...
oddie Odesláno 18. červenec 2009 Sdílet Odesláno 18. červenec 2009 Původně zaslal: P607Olda Nechce se mi věřit, že když je hic, všechno naplno, tak jedna sahara jede a druhá stojí (tzv. 2. stupeň). Samozřejmě že ne, jedou obě naplno. Citovat Odkaz ke komentáři Sdílet na ostatní stránky More sharing options...
marcon Odesláno 18. červenec 2009 Autor Sdílet Odesláno 18. červenec 2009 Ferry: neni nad to, nejprve protahnou draty a pak je teprve zapojovat pripadne si odpojit baterii pred zapocetim veskerych praci na elektroinstalaci - jj, po bitvě je každý generál - předem jsem si to zkusil - proklemoval jsem navzájem dráty na chvíli a nic, vše bylo OK. Proto jsem je pak bez obav smotal dohromady a protahoval do kabiny Citovat Odkaz ke komentáři Sdílet na ostatní stránky More sharing options...
Recommended Posts
Zúčastnit se diskuse
Můžete odpovědět a až poté se registrovat If you have an account, sign in now to post with your account.