Přejít na obsah
  • Aktuální cíle darů

Podsviceni - typ zarovky


NBT

Recommended Posts

k těm budíkům eště jednou. Vygrabnul sem ze starší diskuze, co sem o tom kdysi psal. Je to poněkud vytrčený z kontextu, ale podstatný info se tam dočíst dá se všema peripetiema co to obnáší tak tedy:

------------------------------------------------------

Taky sem kolem toho dlouho chodil jak kočka kolem horkýho mlýka. Jediný vážný úskalí je při sundávání a opětovném nasazování ruček přístrojů. Zejména palivovoměru a teploměru. Né snad ani mechanicky, ale zpětná kalibrace, ale už víme a sme chytřejší. V případě přístrojovky používané ve starším modelu tenhle problém odpadá. Kdo to měl rozebraný až do takovýhle hloubky ví o čem mluvim. Ručky totiž nejsou nasazené přímo na hřídelkách, ale jsou nacvaknuté na plexisklovém unašeči a pokud se nesundá z hřídelky ten (ani pro to není důvod - níčenu už nevadí), tak se ani nerozladí nastavení. Novější přístrojovka má ručky bohužel nasazené přímo na hřídelkách a to je průser. Tachometr a otáčkoměr mají dorazy - respektive relativně přesně definovanou polohu a pokud se před stažením ručky udělá na ciferníku malá značka tužkou, tak s tím nejsou potíže, ale zbejvající dva budíky maj dorazy na ručce, která se sundává a pak je nutné zpětné nasazení na pístrojovce napojený na kabeláž. Před sundáním palivoměru přesně zapamatovat pozici a teploměr je největší ořech, páč jediná možnost na jakou sem zatím přišel je nechat spuštěnej motor a hlídat, kdy se spustěj sahary. Teplota pro spouštění je jasně definovaná a v tu chvíli nasadit ručku s výchylkou odpovídající teplotě. Pokud někdo má digi teploměr - má to snažší. Howg. Další případný dotazy na obědnávku...

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Je tam folie. Rozhodl sem se pro ní protože na rozdíl od 1.) obarvených žárovek: Je teplotně a časově barvostálá, takže ti po čase nevybledne a žárovky měníš za klasické bílé a nemusíš je v případě výměny dobarvovat a můžeš si vybrat, co bude rudé a co zůstane v původní barvě. 2.) LED: Vysoká pořizovací cena v případě, že je kupuješ, zbytečně složitá a zdlouhavá práce v případě, že si je vyrábíš. Nutnost polarizace a obtížnější změna jasu, nemůžeš si vybrat, co bude rudé a co zůstane v původní barvě. Folie je koupená ve filmařskejch potřebách. Má propustnost od 600 n.m. a velmi strmej náběh. Všechny vlnový délky pod touto hranicí propouští pouze v max 7% což ji dodává téměř stejné vlastnosti jako LEDkám a ve výsledku není poznat, co je prosvětlený přez folii a co ledkama. Univerzální návod asi neexistuje. Přístrojovky a tlačítka jsou různé konstrukce. Je důležité si uvědomit, že např. výsledná barva přístrojů není jak sem se původně domníval tvořená oranžovými nebo jinak zbarvenými světlovodiči, ale přím potiskem ciferníků, což vylučuje např obarvení na modro bez výměny tohoto originálního potisku, což bych ani nedoporučoval. Pokud to někdo dělá, tak musí mít vlastní čiré folie s potiskem ciferníků a to nebude v žádným případě levný, nebo tam nafláká pod původní potisk modrý ledky a bude to hnusmý. (mluvím teď o modelech 309, 405, 406. u jiných to menám prakticky ověřeno a nechci pašit). Tak dál... Takže v mým případě: Demontovat přístrojovku a z ní pak čelní průhledný kryt (no problem).

Dále následuje peripetie s ručkama budíků, která je popsána o pár článků výš a už se mi to nechce psát znova. Teď můžou nastat dvě variany. Buď je ciferníková folie v jednom kuse (starší model 405/309), nebo má každej budík vlastní folii (novější model 405/406). Tak jako tak se musí opatrně sloupnot. Nahřát fénem, pomocí skalpelu opatrně odchlípnout nějakej růžek a BEZ POUŽITÍ JAKEJCHKOLIN NÁSTROJŮ - jen prsty (hrozí poškrábání folie) folii sloupnot. Je přilepená velmi \"košér\" lepidlem, který neklade velkej odpor a umožňuje opětovné nalepení folie (taková ta \"žvejkačka\" . No a teď už jen vystříhat s folie příslušný obrazce, lípnout na foli a tu zpátky na budíky. Kdo chce třeba modrý ručky tak: Ručky sou v originále čirý, podbarvený ze spodní strany oranžovou reflexní barvou. Tu je třeba opatrně jemným snirkem (vodním) odbrousit a ručku natřít znova na bílo. (určitě vypadá přez den líp než modrá). Následně z modré folie vystřihnout co možná nejpřesnější tvar mezikruží a přilepit na ručku zespoda. Né na plexo pod ručkama!!! Nikdy se vám nepovede folii přesně vycentrovat a na základnovém plexu jsou navíc dorazy pro ručky teploměru a palivoměru a dělalo by to bordel. Pro rudé ručky platí totéž, jen se nemusí odstrňovat barva z ruček. Teď to celý zase poskládat a kalibrace je popsána zase v předchozím článku. Už mě bolej prsty a steně je to skoro všechno. Celej zdar závisí na vaší šikovnost a trpělivosti, ale tady sou samý šikulové, tak sem zvědav, kdo to eště stihne do srazu....

Později jsem ještě modrý podsvícení ruček realizoval ledkama,přičemž byla nutná celkem zásadní úprava světlovodů, který odebírají část světla z origoš žárovek, tudíž je nutné je odřezat tak, aby nebyla možnost průniku bílého světla ( v podstatě až za ohybem). Odříznutou plochu vyleštit a přilepit na tupo LEDky nějakým kvalitnějším vteřiňákem – LOCTITE (u modrých LEDek se musí odpilovat čočka a opět vyleštit). Tupé konce světlovodičů zabarvit černou barvou – opět kvůli průniku zbytkového světla. LEDek jsem použil celkem 7 – vysoce svítivý (cena cca 70Kč/ks) a jsou pospojovaný PARALELNĚ ! a přea asi 1K odpor. Výhoda? Poněkud míň kabeláže ve vlastní přístrojovce a hlavně se daj jasově regulovat standartním vestavěným regulátorem společně se žárovkama. Už to maká asi ¾ roku a zatím bez jedinýho problému…

a ještě ilustrační foto....

512_tn_9.jpg

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

to MOCHEEK: U Bluetuningu, a vzali si za to 3.200. Je to o práci, materiál celkem nic nestojí. Buď to člověk zvládne sám, což nebyl můj případ (vrtám se rád do všeho, ale z elektriky u starého auta mám fakt vítr, člověk něco vyndá, zoxidované kontakty se hnou a těžko se hledá, kde to blbne, páč spoj vypadá O.K. a není, takže zkoušet, měřit... Zkurvil jsem si takhle Uno a u pežotků už jsem moudřejší). No a když to člověk nezvládne sám, nezbývá mu než ty hodiny práce někomu zaplatit... :( Ale je to moc hezký!;) Jo a ty dva modrý neóny pod nohy u nich přišly celkem na 1.300 - to už by člověk asi zvládl, ale ta cena mi připadala fajn, tam zas dost stojí ty neón trubice. Takže to mám od nich komplet.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Tak jsem si o polední pauze cvičně vymontoval přístrojovku, protože mi přestaly svítit dvě žárovky. Jsou tam klasický, jdou vyndat i z tý patice. Možná že do tý patice půjde nabastlit ta LEDka. Akorát ještě někam připájet odpor.

pristrojovka306.jpg

zarovka02.jpg

zarovka.jpg

[Editován dne 12/11/03 Driver]

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Jen snad mala pripominka. LEDky nejsou bipolární, takže při montáži to bude chtít laborovat s každou zvláš?. Já osobně bych se vyprd dávat na každou ledku vlastní odpor. Jenak se s SMD součástkama bez zkušeností celkem blbě dělá a pak tepelná ztráta na tak malým odpůrku bude příliš veliká a mám pocit, že by se sám odletoval. Počítám palubní napětí cca 13,5V a aby ledka kapku svítila, tak by měl být rezistor nějakejch 560 - 680R a to by chtělo alespoň 1W kalibr. Čili naletovat LEDky natvrdo a pak vřadit do cesty jeden odpor v nějakým 5W kalibru. Bude to podstatně jednodušší a spolehlivější.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

To jsem myslel taky, někam tam naletovat jeden odpor. Jinak jsem ještě rozebral jeden budík abych viděl jak je dělaný to orig. oranžový podsvícení. Z druhý strany ciferníku je buďto barva nebo je to folie, ale nějaká tenká, možná něco jako nálepky na modely. Takže pokud bych tam chtěl dát modrý ledky, chtělo by to tu folii odstanit. Nevím jak to půjde. Spíš jsem uvažoval o tom že bych na průsvitnou folii vytisknul na barevný laserovce nový ciferníky. Zkusím to zatím na ciferníku od hodin jak to bude vypadat.

budik01.jpg

budik02.jpg

budik03.jpg

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Viete mi prosim poradit ako je osvetlena rucicka palivomeru ? mne svieti vsetko okrem rucky a v tme nie je vidno stav PHM. Nie je to samozrejme nic vazne, ale keby to slo jednoducho vyriesit....

Hics, Ty budes pravdepodobne ten spravny odbornik na pristrojovky - mam 405 starsi model

Dik

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

To Marton: Tím, že člověk párkrát rozebere budíky se ještě nestává odborníkem, ale budiž...:D:D:D U staršího modelu je přístrojovka co se týká podsvětlení řešená poněkud jinak, než u novějšího, nicméně něktré prvky jsou shodné, tudíž není diferenciováno podsvícení pstupnic a ruček. Vše jde ze stejných žárovek a rozdělení se řeší světlovodičema. Pokud nesvítí ručka palivoměru, tak nebude svítit ani pořádne stupnice. Na ručce se úbytek světla ze žárovek projeví výrazněji a pokud je palivoměr osvětlován jen zbytkovým světlem z ostatních žárovek, tak bude ručka úplně temná. Nevím, jestli máš palivoměr na centru, nebo na straně (dělali se obě varianty), každopádně to chce demontovat přístrojovku (sundat \"kapličku nad budíkama - volant se tuším sundávat nemusí) a zhruba v místě pod budíkem najít správnou žárovku. Bacha, bude tam někde v okolí ještě jedna na indikaci rezervy, tak nepoplíst. Vyndat, vyměnit, nasadit na kabely, zkontrolovat, páč už se mi parkrát stalo, že při manipulaci s přístrojovkou popraskaly starší žárovky (a propo, dopručuju vyměnit všechny a uvidíš ten rozdíl v jasu), zadeklovat a hotovka. Stačí měnit jen žárovičky, jdou z těch plastových patic vytáhnout. Viz foto od nevim koho, páč to teď nevidim... :)

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Aha! Driver to byl, kdo to tak hezky nafotil... Jak do učebnice čéče. Jinak k těm ciferníkům. Už sem s tím taky laboroval, a tisknout je na laserovce na folii, je lichý. Krytí barvy je na howno a fole nezůstane úplně rovná, takže jediný celkem ekonomický řešení, který mě napadlo (nehodlám to nechat vyrábět nějaký tunerský firmě za balík) je nascanovat původní budíky, v AIčku si vyrobit přesnou vektorovou kopi + nějaký vlstní vychytávky, trá jemější cejchování, menší cifry atd. a odnýst to na osvit. A4 stojí cca nějakeych 200 bankovek, je to na silnější folii (můžeš si dokonce vybrat), černá je opravdu černá a 100% homogenní. Nastříhat na původní rozměr origo folií, podložit třeba pauzákem nebo něčím mléčně průsvitným a pak si můžeš udělat colr jakey chceš... Toliko teorie... Praktická zkouška bude někdy v průběhu zimy.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Hics: Není nic jednodužšího, než si to výkonově přizpůsobit. Aby to svítilo pěkně tak volím ochranný odpor 410R. Při palubním napětí 13,5V poteče do diody 0,0329A. Odpor složím ze dvou SMD rezistorů 1206 - 820R zapojených paralelně. Tím pádem každým tímto odporem poteče proud pouze 0,0165A a ztracený výkon na R bude 0,222W. Povolený výkon u těchto rezistorů je 0,25W - mám ještě rezervu. Jeden ten odpůrek stojí 1 Kč a práce s nimi zas tak složitá není. Chce to jemné ruce a nedýchat. Když tě potom omrzí červené podsvětlení, napájíš doma novou sadu třeba modrou a máš to jak s výměnnýma krytama na mobilech - odděláš palubku a za minutu přecvakané :D.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Hics:

Palivomer mam vpravo. Ale stupnica mi svieti OK (aspon sa mi zda) iba rucicka je tmava. Ze by to robil nejaky ten svetlovod ? No ked bude trosku cas a teplota okolia, skusim to pozriet...

btw. s tym odchadzanim ziaroviek ked to rozoberies to bude pravda, si pamatam ked som rozoberal a menil ziarovky na palubke 309, len to uz bolo davno a fakt uz si nespominam ako to tam bolo riesene .... (okrem blbeho pristupu a potreby tenkych dlhych prstov ... )

Diky

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Hmm... tak to je divný... Nejni to dělaný tak, že by tam vyloženě byly jen žárovky na podsvětlení ruček a jiný na podsvětlení budíků. Světlo se tak po různu míchá. Co mě napadá, tak může beyt zasraney prostor pod středovkou ručky. Tamtudy je řešen přechod světla do ručky. Pokud svítí všechno, jen ne ručka, tak to žárovkama asi nebude, ale budíky se dají uplně v pohodě rozebrat. Neboj se nic. Nejni tam co posrat. :D:D:D

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Zúčastnit se diskuse

Můžete odpovědět a až poté se registrovat If you have an account, sign in now to post with your account.

Návštěvník
Odpovědět na toto téma...

×   Byl vložen obsah s formátováním.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Kdo si právě prohlíží tuto stránku   0 registrovaných uživatelů

    • Žádný registrovaný uživatel si neprohlíží tuto stránku
×
×
  • Vytvořit...