miloge Posted May 1, 2007 Share Posted May 1, 2007 čauves, včera jsem měnil pakny na zadnich brzdach a trochu me zarazil system jakym jsou tam namontovany. Mam namysli ty samostavy, neni mi uplne jasnej princip jakym fungujou. jsou tam jakesi plisky ktere zapadaji do zubu stelovaci matky, ale na jedne strane jsou proti smeru zoubku, takze se ta ozubena matice nemuze sama vracet a na druhe(leve) strane je to uplne naopak, takze pruzina tahne plisek a plisek zase tlaci na zuby stelovaci matice a ta by se mohla teoreticky protocit. Nemate s tim nekdo zkusenosti, nebo bych aspone chtel vysvetlit funkci tech samostavu, protoze tohle mi fakt nedava smysl:( Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
FOTOBIKER Posted May 4, 2007 Share Posted May 4, 2007 Princip je velice jednoduchý. Funguje to takto: Postupem času (ujetých km) dochází k opotřebovávání brzdové obložení zadních paken. Samostavy se starají o to aby zůstával krok nožní i ruční brzdy neustále ve stejném stavu. (POKUD TEDY FUNGUJÏ: nejsou zatuhlé). Jakmile tedy dojde k opotřebení paken tak se v určité chvíly (při určité vůli paken) stane to že se pakny působením brzdového válečku navzájem oddálí (začnou brzdit). Pokud je tento krok vyšší než je jeden zub na samostavu (ozubená matice na kterou působí malý plíšek přes pružný "plech") tak se působením předpružení tohoto plechu vnitřní část samostavu odlehčí a působením plíšku na rohatku dojde k pootočení (vyšroubení) vnitřní části samostavu. Samostav se tedy roztáhne = vymezí se vůle mezi paknami a bubnem = pakny se tedy nevrátí o tak velký krok zpátky, ale zůstanou v těsné blízkosti bubnu = váleček se tedy působením paken tak moc nezmáčkne = dojde k částečnému úbytku brzdové kapaliny z nádobky. Díky tomu zůstává chod ruční i nožní brzdy neustále stejný. Funkci lehce pochopíš když si sundáš buben a za jednu paknu ze zadu strčíš třeba šroubovák a paknu se pokusíš oddálit směrem od válečku (jako kdybys šlápnul na brzdu). Uvidíš jak se samostav odlehčí a dojde k přeskočení (pootočení) rohatky. Pro správné vystavení brzd je potřeba nejdříve úplně povolit lana ruční brzdy (u páky ruční brzdy ve vozidle) potom samostavy vyšroubit tak aby se pakny při nasazení bubnu víceméně dotýkaly bubnu tak, aby šlo bubnem lehce otáčet. Ale opravdu na těsno. - Pokud se tato prvotní vůle nechá příliš velká tak jde potom brzdový pedál příliš hluboko než to začne brzdit a hlavně samostav nefunguje tak jak má - tu velkou vůli to už samo nevystaví. Až po tomto prvotním vystavení se potom dotáhne ruční brzda na potřebnou mez. Snad to pochopíš. Čao Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dundee Posted May 4, 2007 Share Posted May 4, 2007 Fotobiker: Super povídání, teď už vim, proč mi ty samostavy blbnou- při montáži jsem neměl úplně povolený lanovody a nastavil jsem malý rozpětí paken P.S.: Úplně nejlepší řešení to ale stejně nei, mohli to kluci francouzský vymyslet trochu líp Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Georginek Posted May 4, 2007 Share Posted May 4, 2007 To je teda sajrajt.... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.