Jump to content
  • Aktuální cíle darů

Je tu nejaky vlakovy modelar?


simas

Recommended Posts

Mam dotaz na takoveho cloveka. Proc je vlak napajen 12V stejnosmernych a vyhybky 16V stridavych. Proc se vyhybky neprepinaji taky 12V stejnosmernych kdyz to jde (osobne jsem to odzkousel). Vim ze tech 12V je promenych a urcuje se tim rychlost vlaku. V mem pripade bude v celem modelu stalych 12V a rychlost vlaku se bude ridit jinymi signaly.

Omlouvam se trochu za :xvul , ale vzdy mi tu bylo dobre porazeno.

Link to comment
Share on other sites

tipnul bych si, ze je to kvuli tomu ze trafo je delane na 16V stridavych, z toho se vezme napajeni vyhybek a pomocnych zarizeni a taky se z nich usmerni onech 12V pro pohon masinek. Pro pomocna zarizeni tak nemusis resit usmerneni, preci jen vlacky jsou stara zalezitost a v te dobe byly polovodice na jine urovni nez dnes.... a zabehnute standardy se tezko meni.

spis by me zajimalo, cimpak chces ovladat masinky? dival jsem se na prodavana reseni a vychazi to cenove dost draho, naopak neco samo-domo u me narazilo na problemy s velikosti, takze jsem nebyl schopny vmestnat se do maleho prostoru v masince...

Link to comment
Share on other sites

Napeti pro vlaky a pro vyhybky bylo vzdy oddelene, v nekterych pripadech se spojoval jeden pol do koleje, pripadne do useku koleje. Stridave napeti se pouzivalo pro jednoduchost (usmernovac byly velke selenove desky). Prislusenstvi by opravdu mohlo fungovat i se stejnosmernym napetim, ale nektery prvek by te mohl nemile prekvapit - napr. by se mohlo zmagnetizovat jadro vyhybky ss polem a pak fungovat s problemy. Jsou take napajeny "bloksignaly", neboli "autoblok" a tam byla nejaka funkce rozeznani, jestli vlak uz opustil dany usek.

Takze prislusenstvi snad bude fungovat i na ss napeti, ale nediv se, kdyby tam byl problem - je to urceno pro stridave a jine pouziti je vzdy s otaznikem.

Budes spinat vyhybky tranzistorem? Nebo tyristorem?

[upravil dne 31.3.2007 P607Olda]

Link to comment
Share on other sites

Taky jsem se jednu dobu zabyval vlacky. mel sem vyhybky ale nemel sem zdroj 16V tak jsem to zkousel tim 12V a fungovalo to nespolehlive, navic jak rika P607Olda muze dojik z zmagnetizovani soucasti a to je pak neprijemne. Neco mi zbylo kdybys mel zajem ja to uz nepouzivam.

Link to comment
Share on other sites

Jo jo je to tak,P607Olda má recht.. Jo já mám doma taky hooodně vláčků a mám i nějaký trafo který má vývod jak na mašinky tak i na příslušenstvý na víc,tak kdyby jsi měl zájem,tak se ozvy... Pa :papa

Link to comment
Share on other sites

Původně zaslal: KoudaK

Jo jo je to tak,P607Olda má recht.. Jo já mám doma taky hooodně vláčků a mám i nějaký trafo který má vývod jak na mašinky tak i na příslušenstvý na víc,tak kdyby jsi měl zájem,tak se ozvy... Pa :papa

Jakou máš velikost (rozchod) ?

Link to comment
Share on other sites

Původně zaslal: mares

Původně zaslal: KoudaK

Jo jo je to tak,P607Olda má recht.. Jo já mám doma taky hooodně vláčků a mám i nějaký trafo který má vývod jak na mašinky tak i na příslušenstvý na víc,tak kdyby jsi měl zájem,tak se ozvy... Pa :papa

Jakou máš velikost (rozchod) ?

HO,proč se ptáš? Tomu trafu je to jedno..

Link to comment
Share on other sites

P607Olda: na prazdno to muselo mit 16V, kdyz tam nebyl zadny stabilizator, jen trafo, usmerneni a v lepsim pripade kondik... stejne jako u tech vietnamskejch adapteru....

BTW, kdyby se nekdo levne zbavoval starych HO zalezitosti, tak mu od nich rad pomuzu :mrk

obcas takhle chodim pokoukat do obchudku s masinkama v cerne ruzi a takovejch krasnejch veci, co se dneska dela, to za nasich mladych let jsme si museli vetsinu delat sami doma na kolene :)

Link to comment
Share on other sites

prave nevim cim to spinat jestli tranzistorama nebo triakem (vyhybky). Slysel jsem ze triaky nekdy nevypnou. A co se rizeni tyce tak se to bude ridit signalama namodulovanyma do napajeciho napeti v kolejich, kazdy vlacek bude mit na vogonku mikropocitac a ten tyto signaly bude vyhodnocovat a udavat smer a rychlost pohybu a taky temito signaly budu prepinat vyhybky. Jinak ja si to nevymyslel ale skola-to je moje diplomka, takze veskere prislusenstvi doda skola. Jinak dik za rady a nabidky.:papa

Link to comment
Share on other sites

2simas: no, kdyz to bude na vagonku za masinkou, tak to je samozrejme jina, ale to pro me neprichazelo do uvahy - znamena to propojit nejak vagonek s lokomotivou...

docela me zajima, jak se poperes s filtraci ruseni od motoru, s problemy danymi odskakovanim kolecek a podobne, kvuli kterym masinka na kratke chvile ztraci kontakt s vedenim, a taky s vyzarovanim do okoli...

Link to comment
Share on other sites

urcite to pujde osetrit, jde o to ze se ztrati paket, takze je potreba nejake CRC (na webu je dost algoritmu dostupnych i pro jednocipy) a pravidelne opakovani paketu, nebo potvrzovani prijmu.

a samozrejme adresy aby bylo mozne provozovat vic masinek najednou.

podivej se po webu, renomovani vyrobci maji reseni jiz zvladnute, ale obavam se ze na podrobnosti o technickem provedeni budou dost skoupi.

docela me zajima, jak dopadnes ;) kdybys potreboval s necim pomoct, zkus dat vedet, treba budu moct poradit :)

Link to comment
Share on other sites

Na ty vyhybky mas dve moznosti:

- kontaktuj vyrobce a at ti pisemne potvrdi, ze je mozne napajeni ss proudem (jinak bych do toho nesel!)

- anebo pouzij triaky (a obousmerne varistory na ochranu). Neslysel jsem, ze by triak nerozpinal, kdyz se jedna o stridave napeti

To odskakovani kolecek vidim jako problem spise v silovem napajeni, masinka bude chvilkama bez proudu. Idealni by byl velky kond anebo nejaky maly akumulator na masince.

[upravil dne 1.4.2007 P607Olda]

Link to comment
Share on other sites

2P607Olda: no vzhledem k tomu, ze komunikace ma jit prave po silovem vedeni, tj. koleji, tak bych v tom videl problem kvuli vypadkum komunikace a dalsimu zdroji ruseni. na provoz masinky jako takove je to fuk, setrvacnost ji nedovoli zastavit (pokud nebudou koleje zrezivele jak ty opravdove), a elektronika se da napajet z nejakeho supercapu....

Link to comment
Share on other sites

Původně zaslal: Vvitty

2P607Olda: no vzhledem k tomu, ze komunikace ma jit prave po silovem vedeni, tj. koleji, tak bych v tom videl problem kvuli vypadkum komunikace a dalsimu zdroji ruseni. na provoz masinky jako takove je to fuk, setrvacnost ji nedovoli zastavit (pokud nebudou koleje zrezivele jak ty opravdove), a elektronika se da napajet z nejakeho supercapu....

Jasne, s tim se musi poprat. Komunikaci opakovat, nebo pozadovat potvrzeni prijeti zpravy. Ale jestli vlacek zacne zpomalovat o par cm pozdeji, to by se dalo vydrzet (stejne musi byt zrychlovani a zpomalovani velmi pozvolne). Me spis slo o to, jak vzdycky zablikaji svetylka a zakucka motor, kdyz masinka poskoci na vyhybce, krizovatce, nebo na nerovnosti.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...