Přejít na obsah
  • Aktuální cíle darů

Štartovanie HDi v zime


Syro

Recommended Posts

Nazdar!

Počul som veľa kadejakých názorov a preto to \"hádžem\" do fóra - ako štartujete pri silných mrazoch? Naštartujete a necháte trocha motor bežať (napr. kým očistíte auto od snehu), alebo najprv očistíte a až potom štart a hneď odchod (nech sa zohreje v ťahu)???:myslim

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Podle me, pokud to jde, je lepsi nechat motor trosku zahrat a pak po nem chtit nejake vykony. Myslim, ze pokud bude -10 a ihned po nastartovani to budes tocit do 3000ot/min a vic, tak se mu to moc libit nebude a asi ti to da nejakou poruchou brzo najevo. Toto je muj soukromy nazor.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Hdi se ti na miste bez zateze neohreje temer vubec, zatim z mych zkusenosti je to motor, kteremu trva co nejdyl se ohrat, a to i pri klide jizde mesto/okrsky. Otcova 406 Hdi 66kW trva na 90 v tomto pocasi temer 10km, pritom vsecko je OK, jak se zahreje, tak drzi 90 pevne. Na mem aute starsim 2.1TD to trva tak 6-7km.

Osobne si myslim, ze je dobry tomu dat 10-20 vterin, na rozproudeni oleje po motoru, ocisteni skla a svetel, mezitim se ti zacne rozmrazovat aspon i zadni sklo. Ale vic je asi uplne zbytecne

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Motory HDI by se meli ohrivat za chodu.Aspon jsem se to docetl.Neni to jak u starych diesel motoru kde nechas motor bezet 10min a pak vyjedes:)Podle me kdyz nastartujes a ocistis okna tomu urcite neuskodi a taky vseobecne plati nevytacet motory pokud nemaji provozni teplotu:papa

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Já jsem našel jen TDI:

Zahřívání a provoz TDI motoru

Přeplňované vznětové motory (a obzvlášť TDi motory) jsou velice účinné a tudíž produkují méně tepla a zahřívají se pomaleji než srovnatelné zážehové motory. S TDíčkem provozní teploty na volnoběh nedosáhneme, takže nemá smysl startovat několik minut před odjezdem s cílem zahřát motor a vytopit interiér - to se nestane. Nejlepší je prostě nastartovat a jet.

Prvních pár minut je třeba jet citlivě, alespoň dokud se ukazatel teploty nedostane do rozsahu běžné teploty. Problém však může nastat pokud se se studeným motorem dostanete do dopravní zácpy. Nízké otáčky totiž TDi neprospívají a tím méně za studena. Občas se doporučuje pustit všechny dostupné elektrické spotřebiče (vyhřívání skel, sedadel, světlomety, mlhovky...) aby se alespoň trochu zvětšila zátěž motoru.

Nedoporučuje se často nechávat TDi delší dobu běžet ve volnoběžných otáčkách - škodí to všem motorům a přeplňovaným vznětovým obzvlášť. Kromě toho, že tím ničeho nedocílíte (TDi se na volnoběh nezahřeje), škodíte ventilovému rozvodu (nízký tlak oleje způsobuje nedostatečné mazání vačky, obzvláště citelné je to při studeném oleji), turbodmychadlu (platí zde to samé jako v předchozím případě) a těsněním v turbodmychadlu, které pro 100% funkci vyžadují zvýšený tlak.

V žádném případě byste neměli po delší jízdě na vyšších otáčky (např. při rychlé jízdě na dálnici) okamžitě vypnout motor, neboť to je právě častou příčinou zničení turbodmychadla. Doporučujeme proto postupně ochladit turbo jízdou nižší rychlostí (stačí pár kilometrů). Okamžité odstavení vozu a vypnutí motoru po dlouhé zátěži škodí turbodmychadlu, a to platí dvojnásob u 1.9 TDi 81kW / 110 koní, které je vybaveno turbodmychadlem Garett VNT15, jenže je chlazeno olejem a více se v důsledku variabilní geometrie lopatek zahřívá. Na druhou stranu poškození turbodmychadla se obvykle projeví až při velmi častém opakování nepříznivých faktorů.

Uvedené informace byly čerpány ze serveru TDI club

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

\"...nízké otáčky totiž TDi neprospívají a tím méně za studena..\"

-- To nechapu? Jak muzou nizke otacky skodit TDi??

\"..nedoporučuje se často nechávat TDi delší dobu běžet ve volnoběžných otáčkách - škodí to všem motorům a přeplňovaným vznětovým obzvlášť..\"

-- Tak tohle uz vazne nechapu? Jak nekdo prisel na to, ze se motor ve volnobeznych otackach poskozuje - resp. ze to motorum skodi??

Jirko, dej sem prosim te link na ten club..

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Původně zaslal: Jirkap

Já jsem našel jen TDI:

Zahřívání a provoz TDI motoru

Přeplňované vznětové motory (a obzvlášť TDi motory) jsou velice účinné a tudíž produkují méně tepla a zahřívají se pomaleji než srovnatelné zážehové motory. S TDíčkem provozní teploty na volnoběh nedosáhneme, takže nemá smysl startovat několik minut před odjezdem s cílem zahřát motor a vytopit interiér - to se nestane. Nejlepší je prostě nastartovat a jet.

Prvních pár minut je třeba jet citlivě, alespoň dokud se ukazatel teploty nedostane do rozsahu běžné teploty. Problém však může nastat pokud se se studeným motorem dostanete do dopravní zácpy. Nízké otáčky totiž TDi neprospívají a tím méně za studena. Občas se doporučuje pustit všechny dostupné elektrické spotřebiče (vyhřívání skel, sedadel, světlomety, mlhovky...) aby se alespoň trochu zvětšila zátěž motoru.

Nedoporučuje se často nechávat TDi delší dobu běžet ve volnoběžných otáčkách - škodí to všem motorům a přeplňovaným vznětovým obzvlášť. Kromě toho, že tím ničeho nedocílíte (TDi se na volnoběh nezahřeje), škodíte ventilovému rozvodu (nízký tlak oleje způsobuje nedostatečné mazání vačky, obzvláště citelné je to při studeném oleji), turbodmychadlu (platí zde to samé jako v předchozím případě) a těsněním v turbodmychadlu, které pro 100% funkci vyžadují zvýšený tlak.

V žádném případě byste neměli po delší jízdě na vyšších otáčky (např. při rychlé jízdě na dálnici) okamžitě vypnout motor, neboť to je právě častou příčinou zničení turbodmychadla. Doporučujeme proto postupně ochladit turbo jízdou nižší rychlostí (stačí pár kilometrů). Okamžité odstavení vozu a vypnutí motoru po dlouhé zátěži škodí turbodmychadlu, a to platí dvojnásob u 1.9 TDi 81kW / 110 koní, které je vybaveno turbodmychadlem Garett VNT15, jenže je chlazeno olejem a více se v důsledku variabilní geometrie lopatek zahřívá. Na druhou stranu poškození turbodmychadla se obvykle projeví až při velmi častém opakování nepříznivých faktorů.

Uvedené informace byly čerpány ze serveru TDI club

tohle zni vsecko hezky, ale to by clovek to auto nesmel pomalu nastartovat a hlavne, mi reknete chytraka co s tim takhle jezdi :)

Uz ohledne toho dochlazovani turba..staci ujet par KM ...ehm :) Extremni pripad je, ze jedu po dalnici, valim to treba 180, zprudka brzdim a vypinam motor, treba priejdu na pumpu. No tak tam nebudu jezdit na ty pumpe dokola par km :) Proste pockam kdyz jsem uvedomely treba 20 vterin a vypnu to a nic neresim. Tyhle rady sou hnane do extremu :)

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Původně zaslal: Sepp

\"...nízké otáčky totiž TDi neprospívají a tím méně za studena..\"

-- To nechapu? Jak muzou nizke otacky skodit TDi??

\"..nedoporučuje se často nechávat TDi delší dobu běžet ve volnoběžných otáčkách - škodí to všem motorům a přeplňovaným vznětovým obzvlášť..\"

-- Tak tohle uz vazne nechapu? Jak nekdo prisel na to, ze se motor ve volnobeznych otackach poskozuje - resp. ze to motorum skodi??

Jirko, dej sem prosim te link na ten club..

Myšleno to bylo tím, že když motor jen běží na volnoběh, tak není dostatečné mazání… Samozřejmě, když má auto otáček více tak ten olej se lépe rozstřikuje a lépe se maže… Alespoň takhle to chápu já ;)

Link na TDI club je zde: http://www.dieselpower.cz/tdiclub/

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Původně zaslal: rimmer

tohle zni vsecko hezky, ale to by clovek to auto nesmel pomalu nastartovat a hlavne, mi reknete chytraka co s tim takhle jezdi :)

Uz ohledne toho dochlazovani turba..staci ujet par KM ...ehm :) Extremni pripad je, ze jedu po dalnici, valim to treba 180, zprudka brzdim a vypinam motor, treba priejdu na pumpu. No tak tam nebudu jezdit na ty pumpe dokola par km :) Proste pockam kdyz jsem uvedomely treba 20 vterin a vypnu to a nic neresim. Tyhle rady sou hnane do extremu :)

Nu s tím kolečkem kolem benzínky to asi bude blbost, nicméně i v manuálu k 406 HDi je napsáno, že se nemá motor vypínat ihned po zastavení, ale nechat chvilku běžet na volnoběh, aby se u turba srovnaly lopatky, atd.

Když jsem jel v září do Řecka (až na občasné WC zastávky jsem jel nonstop), tak jsem motor na pumpě třeba vůbec nevypínal a nechal jsem ho běžet na volnoběh.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Myslím ,že problém je jinde.Otáčky turba jsou několikanásobně vyšší než otáčky motoru ,třeba 30 000-40 000 ot/min a jak je známo, čím vyšší otáčky tím musí být vyšší tlak maziva, neboť při vyšších točkách je mazivo vytlačováno z mazaných míst velmi silně. No a když je turbo roztočené a najednou vypnete motor, přestane olejové čerpadlo dávat tlak a dostatek oleje pro mazání turba, ale to se ještě třeba půl minuty točí jako čort. A při tom se to může zadřít. To je moje dedukce, možná mylná.:myslim

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

  • O 1 měsíc později...

Motor TDi zvláště se vstřikováním PD má enormní a bohužel protichůdné nároky na vlastnosti oleje - vačka pohánějící sdružené vstřikovače potřebuje olej co nejřidší a ten zase trochu nevyhovuje mazání turba. Používají se oleje viskozity 0W-30. Při volnoběhu není dostatečný tlak oleje zvláště pro mazání rolny vstřikovače a z těchto důvodů se nedoporučuje dlouhodobější provoz na volnoběh. Z důvodu ne zcela uspokojivých vlastností oleje pro mazání turba odcházejí tyto poněkud častěji na než jiných motorech. Zchlazení turba po provozu ve zvýšeném zatížení (vysoká rychlost na dálnici apod) je žádoucí z důvodu, že přehrátý olej v uložení turbíny se spéká a vytváří tak brusné prostředí pro její uložení.

Holt nic není na tomto světě ideální :papa

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Původně zaslal: lubber

Myslím ,že problém je jinde.Otáčky turba jsou několikanásobně vyšší než otáčky motoru ,třeba 30 000-40 000 ot/min a jak je známo, čím vyšší otáčky tím musí být vyšší tlak maziva, neboť při vyšších točkách je mazivo vytlačováno z mazaných míst velmi silně. No a když je turbo roztočené a najednou vypnete motor, přestane olejové čerpadlo dávat tlak a dostatek oleje pro mazání turba, ale to se ještě třeba půl minuty točí jako čort. A při tom se to může zadřít. To je moje dedukce, možná mylná.:myslim

jen pro informaci, otacky turba jsou jeste skoro o rad vyssi...uvadi se az 250 tis ot/min. A motor se nevypina kvuli mazani turba, to se za chvilicku zastavi, ale kvuli chlazeni turba, nebot jak bylo receno turbo je zahrate, a kdyz vypnem hned po tezke praci turba prisun chladnejsiho oleje a ten prestane proudit, dochazi k jeho lokalniho prehrati spekani v tom kluznem lozisku.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Zúčastnit se diskuse

Můžete odpovědět a až poté se registrovat If you have an account, sign in now to post with your account.

Návštěvník
Odpovědět na toto téma...

×   Byl vložen obsah s formátováním.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Kdo si právě prohlíží tuto stránku   0 registrovaných uživatelů

    • Žádný registrovaný uživatel si neprohlíží tuto stránku
×
×
  • Vytvořit...