Přejít na obsah
  • Aktuální cíle darů

Komprese- co to vlastně znamená a jak se měří?


Dakaros

Recommended Posts

Ahoj lidi! Asi se teď trochu ztrapnim, ale v každim časopise, v popisech aut a tak se udává komprese (např. komprese 8,5:1). A nějak mi začalo docházet, že vlastně nevim, co to přesně znamená. Z vlastní úvahy si myslím, že to jsou tlaky ve válcích. Jenom nevím jestli při výbuchu paliva, nebo je to maximální tlak ve válci bez paliva (stlačený vzduch)

A jak se tato komprese měří?

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Komprese neboli komresní poměr je poměr stlačení vzduchu (směsi) ve válci, čili objem prostoru nad pístem v dolní úvrati / objem prostoru nad pístem v horní úvrati - např. 8,5:1.

Měření kompresních tlaků neboli \"komprese\" zjišťuje netěsnosti ve spalovacím prostoru. Absolutní naměřená hodnota tlaku je zkreslená, protože prostor nad pístem rozšíříš o prostory v měřidle. Výrobce auta pro svá měřidla udává orientační hodnoty - rozmezí, které by se měly naměřit. Při měření doma stačí porovnání tlaků mezi novým motorem a jetým (při použití stejného měřidla), pro orientaci stačí i porovnání tlaků mezi jednotlivými válci. Pokud jsou větší rozdíly tak hledat důvod (ventily, pístní kroužky, těsnění)

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Slovo \"komprese\" samo o sobě znamená pouze \"stlačení\", nic víc, nic míň. Takže u motoru se můžeš setkat buď s výrazem \"kompresní poměr\", a nebo \"kompresní tlak\". Zatímco kompresní poměr je záležitost konstrukční a je dána už návrhem motoru, kompresní tlak záleží na mnoha okolnostech, a je spíš orientačním měřítkem. Kompresní poměr bez rozebrání motoru nijak jednoduše nezměříš, a i kdyby, nevím k čemu by ti byl, nadto jde najít v tabulkách. Naopak kompresní tlak je to, co se na motorech občas měří, pomůže vypovědět o tom, v jakém je motor asi stavu. Nicméně na hodnotu kompresního tlaku má vliv zejména: těsnost pístních kroužků, těsnost ventilů - když netěsní, kompresní tlak prudce klesá a signalizuje tak nějakou závadu), dále třeba teplota, a také jestli není uzavřena škrtící klapka - a mmch. kompresní tlak se měří bez filtru, aby se vyloučil i jeho vliv. Nicméně i tak je hodnota kompresního tlaku víceméně orientační.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Mimochodem, kdyby náhodou někdo chtěl ten měřák na měření kompresních tlaků s rozsahem pro diesel, tak klidně prodám ten svůj - už ho nepotřebuju.

Je to tenhle: http://www.univer.cz/katalog.php?sort=111511 - model KP63/3. Původní cena je 2.900,- bez DPH, prodám tak za dvojku, je v pořádku a málo používaný. Jde s tím měřit i benzíňák, ale pokud chce někdo kontrolovat jen benzíňáky, stačí na to i jednodušší levnější - (minimálně) tenhle je potřeba, když chcete měřit i diesely.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

  • O 12 let později...

Čau pánové, nechci zbytečně zakládat další téma, chtěl bych se Vás optat, co by jste odpojili, respektive kde na motoru 1.6HDI (DV6TED4), před měřením komprese, manuálu od Haynes pišou "The wiring connectors on the engine management system ECU (located in the plastic box behind the battery) must be disconnected", já jsem původně uvažoval odpojit přívodní potrubí nafty a odpojit konektory vstřiků.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

pisu ze mas odpojit konektory od RJ motora 

ale v realu ti staci odpojit poistku cerpadla v nadrzi ak ho samozrejme mas

ak nemas tak odpoj konektor DRV ventila ,mozes aj vstrekovace odpojit(ale neni to uz nutne) ,to bude stacit 

na trubky nesahaj ,lebo si mozes narobit problemy 

tam ide len o to aby si odstavil vstrekovanie, aby pri toceni motorom to neblaflo ,manometer by to urcite neprezil 

Upraveno uživatelem krtek 2
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Ahoj.

Na Renaultu, zejména na dieselu dělají měření tlaků a jejich porovnání velice šikovně. Používají k tomu odečet startovacího proudu, respektive jeho detailní rozbor, kdy každá z jeho špiček znamená jeden válec v kompresi. Pravděpodobně to dělají nějakým upraveným osciloskopem. Nemusejí nic rozebírat a doklad jim vyjede z mašinky za pár okamžiků. Věřím, že obdobnou fičuru používají i jiné automobilky.

Mára

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Zúčastnit se diskuse

Můžete odpovědět a až poté se registrovat If you have an account, sign in now to post with your account.

Návštěvník
Odpovědět na toto téma...

×   Byl vložen obsah s formátováním.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Kdo si právě prohlíží tuto stránku   0 registrovaných uživatelů

    • Žádný registrovaný uživatel si neprohlíží tuto stránku
×
×
  • Vytvořit...