Jump to content
  • Aktuální cíle darů

Tlumič- přepravní krytka nebo montážní?


Redhaven

Recommended Posts

Nové přední tlumiče  KYB 333730 mají na hlavě-trubce tlumiče masivní plnou bílou plastovou krytku, žádná slabá krytka. Jedná se o přepravní krytku nebo je to trvalé krytka? viz. foto.  Jsem zmaten, na netu v obrázcích nikde tyto tlumiče nemají takovou ani jinou plastovou krytku... Když to vezmu podle bílé barvy, řekl bych že je to přepravní. Na druhé straně je nějaká masivní a nalisovaná, originály na autě i na webu mají jen kalsickou ocelovou těsnící zátkku či matici se stíracím kroužkem a těsněním. Nechápu funkci této bílé krytky, stejně na ni přijde pryžový doraz a prachovka. Njn. Made in Brazil

Doplnění: Už jsem našel na netu, jedná se trvalou montážní  "inovaci",...€...

 Děkuji.

tlumič 1.jpg

Edited by Redhaven
Link to comment
Share on other sites

Jinak doplním k diskuzi ohledně související výměny ložisek kol-poloos předních, že mě (po)tvrdil automechanik, že tento typ ložisek co je u P206 zřejmě obecně není, není třeba dotahovat přesně na předepsaný moment výrobcem, respektive musí se samozřejmě dotáhnout pevně, ale není třeba mět strach z přetáhnutí. Protože jsem si pořídil momnet klíč s otáčecím nastavením na rukojeti do 300Nm (samože čína), ale soudruzi vyraženou nastavovací stupnici s čárkami, co je na pevné čáati rukojeti vyrobili tak nepřesně, že nevím zda se nastavená hodnota vztahuje k čárce cca 1,0-1,5mm daleko nad okrajem rukojeti nebo k hodnotě cca 0,5mm již schované pod okrajem rukojeti, bavím se samozřejmě o hodnotě, kdy je otočná část rukojeti na 0, tj. měla by býti v přesném zákrytu, ale není, není....Takže jsem možná ložiska přetáhl o cca 33Nm(zvolil jsem nastavení hodnoty vyšší nad  1,0-1,5mm  0 čárkou), protože navíc momenták byl vyroben pro anglický trh a je v tudíž v imperiálních jednotkách "FtLb" a není tedy po 25Nm, ale po 25FtLb mezi jednotlivými nulami/stupni k nulám.

Za další jsem postupně navyšoval  moment dotažení šroubu upevnění tlumiče k těhlici na YT videu viděném momentu až 105Nm, a kolem 85Nm došlo k prasknutí starého šroubu. Naštěstí jsem v nejbližší prodejně sehnal náhradu M10 s tvrdostí/houževnatostí jen 8.8 co se dává na Felicia a dotáhl jen na 58Nm, dle tabulkových na netu sehnaných hodnot pro danou tvrdost šroubu a jemný závit M10. Nevím, zda to není málo pro upevnění tlumiče, nechtěl bych zažít samozřejmě uvolnění tlumiče....je tam sice samosvěrná nová matice...ale...

Edited by Redhaven
doplnění
Link to comment
Share on other sites

tohle ti nikdo nezodpoví, protože šroub má být origo a k němu je předepsaný moment..., to stejné je i ložisko kola--tam je předepsaný moment velmi důležitý, protože má vliv na to, jak dlouho se bude spolehlivě točit

taky jsem na svém autě někdy použil neorigo díl, ale na svoje triko...;)

Link to comment
Share on other sites

Mechanik povídal konkrétně o tom, že tuto konstrukci ložiska na P 206 není, není z principu konstrukce ložiska možno přetáhnout a "nalisovat kuličky na oběžné kroužky", tj. vytlačit tam přetáhnutím miniaturní důlky a tím ložisku podstatně zkrátit životnost. Nevím, ložiska a těhlice jsem již měl zandané, ale ještě se můžu podívat na polorozpadlé staré ložiska, vím že mají jeden celistvý venkovní kroužek a dva vnitřní. Asi seženu šrouby pevnosti minimálně  10.9 na to stáhnutí tlumičů v těhlici. 

Jinak jsem si teda myslel, že s novými KYB tlumiči a KYB pružinami bude chování podvozku podstatně lepší. Příčné nerovnosti jsou co do chování a zvuků od podvozku nyní daleko horší, zřejmě tvrdší pružiny. Se starými tlumiči/pružinami příčné nerovnosti (nikoliv přímo díry) přejíždělo auto s menším "ránou". Při vyjížění z domu však již nechytám spodní PVC lištou nárazníku a mnohem lepší přejezd nerovností při popojíždění. Při normální rychlosti je to naopak subjektivně horší než před výměnou. Přitom tlumiče byly viditelně K.O., olej tekl, velmi pomalu se vraceli při zkoušce po jejich demontáži. Kosti stabilizátoru ani spodní čepy na pohmat nevykazovaly vůle(mají najeto cca kolem jen 10tkm), uvidím jdu stejně na technickou. Připadá mě, že "to" nejak více mlátí při normální rychlosti na příčných nerovnostech vozovky, možná částečně vliv "klidu" po výměně hlučného hučícího předního ložiska.

Link to comment
Share on other sites

V 12. 2. 2024 at 9:52, Redhaven napsal:

zda se nastavená hodnota vztahuje k čárce cca 1,0-1,5mm daleko nad okrajem rukojeti nebo k hodnotě cca 0,5mm již schované pod okrajem rukojetije

 

v tudíž v imperiálních jednotkách "FtLb"

Vztahuje se k čárce která vykukuje, někde jsem viděl i video s testováním těchto momentových klíčů a byla to ta značka co byla vidět, i když byla pul mm nad.

A k těm jednotkám, není takhle na druhé straně rukojeti metrická stupnice?? Já to tak mám

Link to comment
Share on other sites

Njn., jsou tam M/kg (M/kps), kupoval jsem na Allegro s těmi 250Kč sleva kupony a i v recenzích tam měli stížnosti na uvedení imperiálních jednotek (nutnost převodu) na stupnici momentáku, tak jsem automaticky převáděl taky, když jsem neviděl stupnici v Nm...jistě, druhou stupnici otočenou o 180 stupnů stačí násobit 10x, nevěděl jsem. Tato druhá stupnice je již korektně v toleranci čárky s okrajem. Hledal jsem Nm. Ted už je to jedno, ložiska jsou "přetažená" o asi 30Nm. 

Ale říkám, ložisko se středními dělenými 2 kroužky opře o doraz ploosy přeci a předpokládám, že mezi těma 2 kroužky v ložisku mezera není. 

Link to comment
Share on other sites

Ty tvrdé tlumiče KYB s radostí klidně někomu prodám...na ty tvrdé rázy při každé příčné nerovnosti nebo dokonce zvlnění nejsem zvědavý. Jednoznačně horší subjektivně, značně tvrdé, každé přejetí i menší nerovnosti je o nervy, zvláště za tmy, kdy se není možné vyhnout všem i minimálním poruchám asfaltu.  S takovýma tvrdýma kozama, půjde akorát s.át mnohem dříve podvozek i kastle. Všechno bude s vůlema a vytřepaný. Nevím proč takový šmejdy vyráběj, pro normální provoz nepohodlný a škodlivý pro všechny součásti podvozku. Bych se bál, co za chvíli upadne nebo se vymlátí. Průjezd mírně zvlněného příčně sem tam propadlého asfaltu (nikoliv přímo děr)od kamionů na místní účelové komunikaci připomíná jízdu po pražcích i při rychlosti do 40km. Tohle jsem teda nečekal s výměnou.

Link to comment
Share on other sites

S KYB jsem nikdy problem nemel, daval jsem teda vzdy plynokapalinove, na 306 cabrio, 406, 806 a i na focusu se snizenyma pruzinama -35mm chodi KYB tlumice v pohode. Ale je mozny, ze na lehcim aute typu 206 je to znatelnejsi. Ale spis myslim, ze je to dany tema novyma pruzinama, v druhovyrobe se nedela tolik tvrdosti, jako v originalu a jestli tam mas nejaky, co jsou tvrdosti naladeny spis pro takovej motor 2,0Hdi, tak ty budou tuzsi a bude to vic skakat. Schvalne napis cislo pruzin, jaky jsi daval. 206 s 1,4benzinovym motorem by mela mit origo cislo nejspis 5002S9 (oznaceni 1 bily a 2 zlute pruhy) a pod timhle cislem KYB zrovna zadnou pruzinu nevyrabi

Link to comment
Share on other sites

Ono s těma pružinama to může bejt složitější. Na 307 jsem dával tlumiče sachs a pružiny kyb (oboje od stejný značky neměli). Předek OK, zadek padl na zem ještě víc, než se starejma pérama. Po laborování, kontrolování podle VIN a nákupu 3 sad pružin, který mám mimo jiné doma, protože už jsem je použil a nešly vrátit :D jsem zjistil, že na mém SWčku byly z fabriky zesílený pružiny, co se dávaly později na kábro (a v roce 2002 se 307 cc ještě nedělala pokud vím, což je zajímavý). Ty pružiny jsou stejný, ale ty podle VIN mají 12 závitů a jsou delší, ty z kábra mají 13 závitů a jsou kratší... 

Link to comment
Share on other sites

mám zkušenost, že pružiny z druhovýroby nejsou NIKDY stejné jako origo, taky jejich cena je obvykle poloviční..., zesílené pružiny jsem měl i na Berlingu, aniž bych o tom věděl :), zjistil jsem až po výpisu ze Serboxu

Link to comment
Share on other sites

Pružiny jsou KYB RA1125  https://autodilos.cz/autodily/pruzina-podvozku-38295208 BEZ barevných pruhů. Ty jsem srovnával délkou a byly cca stejné se starýma, rozíl byl cca do 2cm.

Tlumič https://autodilos.cz/autodily/tlumic-perovani-38209639 a ty jsem tedy nesrovnával délkově s vysunutou tyčkou. (Četl jsem v recenzích na Heureka, že se někomu lišily dokonce délkově staré a nové tlumiče a delší nové pak bouchaly na dorazy.)

Edited by Redhaven
doplnění
Link to comment
Share on other sites

Druhovýroba už ty barevné proužky asi nedává :myslim teď jsem kupoval na 406 zadní pružiny Lesjöfors a taky byly bez pruhů. Mmch, zatím jsem vyměnil jenom jednu pružinu ( z časových důvodů) a nepozoroval jsem, že by auto stálo šikmo. Druhou udělám taky, vím že to má být najednou, ale nestíhal jsem ;) ještě budu řešit pružiny na obě švagrové 307, jak to čtu, tak to asi bude taky komedie... SW a break mají mít zadní jiné?

Link to comment
Share on other sites

Podle všeho, štítku na jedné z krabic, jsou díly Autodilos.cz  dodané z Polska. A to jsem nechtěl záměrně objednávat z Allegra (měl jsem a mám dost slevových kuponů 200/250/300Kč, ale ze zjevného důvodu možných plagiátů dílů  jsem neobjednal. Autodilos má jinak kladné recenze a patří k nejlevněším prodejcům.  VIN:VF32AKFUF44677160

Link to comment
Share on other sites

jo, tak podle VIN byly na aute pruziny 5002T4 se znacenim 1bílá + 2zelená. Tem ma odpovidat ta KYB RA1125 (druhovyroba barevne znaceni nepouziva, protoze pod jeden typ pruziny jsou v druhovyrobe slouceny vetsinou dva a vice barevnych typu originalu) Tady se daji porovnat i ruzne dalsi znacky https://ceskedily.cz/vyhledavani?search=5002T4 . A je videt, ze treba Sachs ma oproti KYB pro to same origo cislo 5002T4 mensi prumer dratu, ale zas je pruzina delsi, takze ono v druhovyrobe to je fakt ruzne.

Tlumice maj pak podle VIN cisla 5202LZ a 5202NA, coz zas odpovida tomu, co jsi poridil od KYB

Zkus tomu dat cas, ono ten rozdil oproti vyjezdenym tlumicum je ze zacatku po vymene vzdycky markantni. Ty pruziny po par dnech nebo tydnech taky trochu klesnou a cele si to sedne.

Edited by Ferry
Link to comment
Share on other sites

Tak staré původní výrobní "od novoty" pružiny mají jeden bílý pruh a pod ním dva žluté pruhy. Síla drátu je shodná původní/nové cca 12.25 (+/- 02mm chyba měření a síla PVC povlaku či laku) Nové pružiny jsou bez barevného značení, jen s vytisklou bílou  značkou KYB jehličkovou či tampon tiskárnou.

Staré původní tlumiče "od novoty" auta mají vyraženou mj. značku "PEUGEOT" a jehličkově vyražené čísla a písmena: první tlumič 515760 033 5 A,  515759 348 4 B - tenhle druhý tlumič lépe čitelné číslo na foto (první tlumič bez záruky správnosti celého čísla zejména "760")

Výška levé a pravé strany měřena od středu poloosy (důlku ve středovém šroubu M20x1,25) po okraj spodního lemu blatníku, kolmo-PS-39,3mm a LS -38,5mm. Měřeno na rovině normálním stojícím autě, což nevím, motor-těžiště je spíše k pravé straně...možná že to dělá i štěrková cesta nerovná. Změřil bych někde i jinde venku.

Edited by Redhaven
Link to comment
Share on other sites

před 6 hodinami, PaKr napsal:

.. SW a break mají mít zadní jiné?

Jo, sw a break mají jiné kvůli zatížení zadní nápravy. I náprava, ač vypadá stejně, je na swčku silnější. Řešil jsem, když jsem ji měl ohlou a na sw prostě musíš dát z sw (pokud chceš aby bylo vše OK). A pozor, 307 ani origo barevné značení nemá :)

 

Jinak jak píše Ferry, dej tomu čas. 307 jsem měl po výměně pružin vepředu až do nebes. Po tejdnu to lehlo a vše je OK

Edited by VojtouNerCZ
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...