Přejít na obsah
  • Current Donation Goals

aditiva do nafty


Žito

Recommended Posts

  • O 4 týdny později...
Návštěvník

Tak včera ohledně paliv vyšel zajímavý článek na Lidovkách. Překvapilo mě, jak hodně už bývá nafta říznutá bio. Ještě že ta Verva100 benzín zatím neobsahuje biolíh. Jelikož je to Premium tak to sem nakopíruju. 

Na českém trhu se objevil nový typ benzinu. V čem je jiný a kde se dá koupit?

Po mnoha letech diskusí a dohadů přišel na trh českých čerpaček benzin s vyšším podílem biosložky označovaný jako E10. V tichosti bez jakékoliv prezentace nebo vysvětlení ho ve své síti Benzina – Orlen začal od ledna prodávat koncern Unipetrol.

 

Logo s nápisem E10 se objevilo na pistolích a stojanech s prémiovým vysokooktanovým benzinem Verva 100 (v Evropě kategorie Super plus). Dosud všechny benziny u nás nabízejí petrolejáři v parametru E5, což znamená, že podíl přimíchaného lihu (etanolu) tvoří maximálně 5 procent. Verva, což je obchodní značka Unipetrolu pro prémiová, a tedy i dražší paliva (benzin i naftu), však nevyužívá klasický biolíh. V tomto benzinu navýšila podíl éteru (ETBE – ethyl terc butyl ethér), který se v rafinériích vyrábí z lihu a izobutenu.

Tradiční a největší česká značka pump, doplňovaná dnes ještě o název mateřské polské firmy Orlen, prodává nadále klasický 95oktanový benzin Efecta (dříve Natural) s maximálně pětiprocentním podílem lihu.

„U prémiového benzínu Verva 100, který neobsahuje biolíh, jsme od ledna zvýšili podíl ETBE, což vede k vylepšení jeho vlastností, jako jsou například vyšší oktanové číslo nebo delší skladovatelnost. Zároveň s navýšeným podílem ETBE se zvýšil poměr kyslíkatých látek, takže Verva 100 nyní spadá do kategorie E10 i přesto, že neobsahuje biolíh,“ vyjádřil se pro Lidovky.cz mluvčí Unipetrolu Michal Procházka.

Líh mají na stole poslanci

Zatímco samotný biolíh ve větším než pětiprocentním podílu v benzinu může představovat riziko zvýšení koroze u motorů starších vozů, éter je i pro veterány bezpečný. Je však, zejména kvůli náročnější výrobě, také dražší. Proto se netěší pozornosti petrolejářů jako rozšířená alternativa k lihu, který jsou nuceni přimíchávat v co největší míře do benzinu kvůli splnění přísných emisních limitů CO2 předepsaných z EU. A zřejmě i proto éter Benzina zavedla u Vervy, která je zhruba o dvě koruny na litru dražší než klasický a nejprodávanější Natural, a v níž desetníky navíc vlivem obsahu éteru už nehrají takovou roli.

Česko se ale masivnějšímu nasazení benzinu s lihem v poměru E10 zřejmě nevyhne. Ve sněmovně se totiž připravuje změna legislativy, která s odkazem na Bruselem vyžadované úspory emisí v dopravě zvyšuje povinný minimální podíl biopaliva uváděného ročně petrolejáři na trh. A to bez navýšení podílu lihu v benzinu na čerpačkách – včetně nejprodávanějšího Naturalu 95 - těžko pumpaři dosáhnou.

„Vše záleží na formě platné legislativy. Pokud by nedošlo k legislativní změně, nepředpokládáme nasazení benzinu s 95 oktany v kvalitě E10,“ reaguje Marek Roll, mluvčí státní společnosti Čepro, která je po Unipetrolu druhým největším distributorem pohonných hmot u nás.

„Rozšiřování benzinu E10 bude určitě postupně pokračovat v obou oktanových hladinách jak 98, tak 95. Podle jednotné evropské normy značení musí být tato ekologická kvalita na stojanech u čerpacích stanic označena symbolem E10,“ uvedl expert České asociace petrolejářského průmyslu a obchodu Václav Loula. Například v Německu pumpy nabízejí E10 už řadu let, Slovensko nebo Maďarsko má vyšší podíl lihu v benzinu od loňska povinný.

„Automobily vyráběné podle normy EURO 4, která vstoupila v platnost v roce 2005, jsou již homologovány na automobilový benzin s 10 procenty biolihu. Tedy 15 let staré. Značka Škoda, která má nejsilnější zastoupení automobilů na domácím trhu, ve svém prohlášení sděluje,  že E10 vyhovuje všem značkám vyrobeným od roku 2002. Tedy i vozy 18 let staré mohou bez problémů v roce 2021 používat benzin pod označením E10,“ doplňuje Loula.

Diesel s třetinou bio

Vyšší podíl biosložky už ale tankují do svých vozů i majitelé dieselů. Aniž to většinou tuší. Už z dřívějška obsahuje nafta u pump do 7 procent (většinou řepkového) oleje MEŘO, ale loni začal Unipetrol a zřejmě i některé jiné sítě čerpacích stanic prodávat u velké části benzinek naftu obsahující kromě toho až 30 procent hydrogenovaného rostlinného oleje HVO. V Česku se – na rozdíl od MEŘO – nevyrábí, pumpaři ho většinou dovážejí. Vyrábí se z oleje biologického původu, například z fritovacích, rostlinných zbytků, dřevní štěpky a podobně.

Na podíl HVO ve Vervě diesel od Unipetrolu upozornil loni například server Auto.cz. „Ač HVO pochází skutečně z rostlinných či živočišných tuků, projdou zásadní chemickou přeměnou a ve výsledku nemají s kontroverzní klasickou biosložkou MEŘO nic společného…. Přídavek HVO do motorové nafty její vlastnosti spíše vylepšuje,“ uvedl server. Ten se však pozastavil nad tím, že řidiči nemají šanci poznat, která pumpa prodává Vervu s HVO, a která bez.

 

Upraveno uživatelem Návštěvník
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Guest Petr 3008

Nedávno jsem o tom jeden článek četl, už si to přesně nepamatuju, ale záleží z jaké rafinérie palivo je. Část ČR má MEŘO a část HVO.  A je úlně jasný, že Jč tankují HVO a Ostraváci MEŘO 😂

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Zúčastnit se diskuse

Můžete odpovědět a až poté se registrovat If you have an account, sign in now to post with your account.

Návštěvník
Odpovědět na toto téma...

×   Byl vložen obsah s formátováním.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Kdo si právě prohlíží tuto stránku   0 registrovaných uživatelů

    • Žádný registrovaný uživatel si neprohlíží tuto stránku
×
×
  • Vytvořit...