Přejít na obsah
  • Aktuální cíle darů

Nabíjení baterie


Jardel2018

Recommended Posts

O stave batérie by mohli pomôcť aj údaje o hodnotách napätia namerané bežným voltmetrom (spracované z informácií na webe).

Napätie na autobatérii používanej viac ako 18 mesiacov:

14,4 V - 13,6 VNapätie počas dobíjania alternátorom auta.

13,1 V - 12,6 V – Napätie tesne po plnom dobití nabíjačkou; Napätie pri staršej batérii klesá po nabití rýchlejšie a do nižších voltov ako pri novej batérii.

12,6 V - 12,2 V – Napätie, ktoré sa ustálilo po 8-12 hodinách po nabíjaní bez toho, aby batériu vybíjal nejaký spotrebič el. energie v aute (je odpojená); Nižšie napätie = horší stav batérie. Takáto batéria však môže v poriadku štartovať. Neuškodí batériu s nižším napätím dobiť.

12,2 V - 12,0 VAk batéria vykazuje takéto napätie, treba ju nabiť; Ak klesne na takéto napätie po 8-12 hodinách po plnom nabití bez toho, aby ju vybíjal nejaký spotrebič el. energie v aute (je odpojená), tak sa jej životnosť chýli ku koncu.

12,0 V - 11,5 V – Ak klesne napätie do tejto oblasti samovoľne po nabíjacom procese, jedná sa už o starú batériu. Je možné, že má prerazený článok. V prípade, že je isté, že batériu nevybíjal žiaden spotrebič v aute (batéria bola odpojená), odporúča sa kúpiť nový akumulátor.

11,5 V - 10,5 V – Ak batéria samovoľne bez záťaže (odpojená) klesne na túto hodnotu, je zlá. Treba ju vymeniť.

10,5 V a nižšie – Batériu treba vymeniť za novú. V prípade, že je istota, že batéria je v poriadku (ak je odpojená, napätie po nabití za 8-12 h klesne max. na 12,0 V), tak je nejaký vodič v aute v skrate (buď skrat ešte pred poistkami, alebo je to len nízkoprúdový skrat a poistka sa ešte neprepáli). Takúto batériu do auta nepripájať ani na okamžik (hrozí riziko požiaru). Vybitie batérie do takto nízkeho napätia ju však už značne poškodzuje a zásadne skracuje jej životnosť.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Ahoj všem, 

mám takovou hloupou otázku - někteří tady psali o tom, že aby se baterie co nejvíce dobíjela, je třeba (mimojiné) dojíždět do křižovatek se zařazenou rychlostí. Takže když už stojím na semaforu na neutrál, tak se baterie nenabíjí?

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Tak to je hezký, ale nedává mi to smysl, to bych měl baterku vyplácanou do roka, kdyby to bylo takhle striktní. V podstatě pořád šlapu na plyn (více či méně) a "plachtím" bez plynu minimálně.

Jak se dá zbavit toho "inteligentního" dobíjení?

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Veľmi poučný článok. Keď dobíjam batériu, tak pripájam červenú krokosvorku nabíjačky na kladný vývod autobatérie a čierny niekde blízko záporného pólu, pretože mi dĺžka nabíjacích káblov nedovolí ísť na bod označený výrobcom - v prípade 2008 SUV je umiestnený na opačnej strane motorového priestoru. Podľa článku by sa malo nabíjať cez tento bod, citujem Moderní autobaterie se také nabíjejí ve voze, přičemž kleště záporného pólu nepřipojujete přímo na baterii, ale na místo stanovené výrobcem vozidla (zjistíte v návodu k obsluze). Jde o to, aby systém řízení spotřeby energie ve vozidle věděl, kolik elektřiny baterka přijala. Ozaj to tak funguje? Potom musím jeden z káblov nabíjačky predĺžiť.

Čo sa týka informácie o stave nabíjania batérie a úrovne nabíjacieho napätia počas jazdy, používam lacný digitálny voltmeter zastrčený do zásuvky pre zapaľovač.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Nevíte, jestli se to "chytré" rychlodobíjení sepne hned jak pustím nohu z plynu, nebo až po nějakém čase? Jde mi o to, jestli ma cenu se takhle snažit o dobíjení a dojizdet 50 metrů na křižovatku nebo do vesnice... Nebo se to nabíjí jen když sjizdim třeba delší kopec?

Upraveno uživatelem Marekhofman
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Dnes som testoval dobíjanie batérie alternátorom v mojej 2008 SUV. Napätie som meral v autozásuvke. Batéria mala pred naštartovaním 12,6 V, teda bola fakticky nabitá. Po naštartovaní pri voľnobehu bola neprerušovane nabíjaná cca 14 voltami. Vypnutie niektorých spotrebičov (vykurovanie sedadiel, odpojenie palubnej kamery) nemalo vplyv na zmenu nabíjacieho napätia. Počas jazdy (cca 80 km) sa batéria dobíjala neprerušovane 14,0 až 14,4 V. Posledných 30 km, však nabíjacie napätie stúplo na 15 V (čo už je veľa-dochádza k splyňovaniu elektrolytu). Avšak toto dobíjanie pri 15 V bolo prerušované. Číslo na digitálnom zásuvkovom voltmetri po asi 1 s zhaslo a po ďalšej 1 s znovu zasvietilo 15 V. Tak sa to opakovalo po celý zvyšok jazdy, aj pri voľnobežných otáčkach. Po vypnutí motora bolo napätie 12,4 V. Po niekoľkých hodinách som motor znova naštartoval a dobíjalo sa zase neprerušovane tými 14 voltami. Neviem, čo si mám o tých prerušovaných vysokých 15 voltoch myslieť.

Upraveno uživatelem Akoc
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Přesně tak se chová inteligentní nabíjení baterie. Při delší jízdě se dokonce dobíjení i na 12V. Pak zase skočí až k 16V. (sundání nohy s planu,nebo jízda z kopce-brždění motorem). U koncernových aut stačí odpojit ten malí konektor na baterce a tím se zruší inteligence a nabíjí trvale 14-14,5V. Nebo upravou SW potlačit rekuperaci.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

před 4 hodinami, zzipCZ napsal:

ted je otázka jestli to napětí jde i do baterky?

 

Ahoj.

To by si musel baterku řízeným hradícím blokem odpojit od palubní sítě, pak by celá palubní síť držela jen na alternátoru, nehledě na potřebu ho nějak budit. Znamenalo by to velké proudové rázy v síti. Celkově se mi to zdá hloupost a napětí co změříš v síti je, bude, i na baterce, až na případ opačný, kde na baterce bude víc, než změříš v zásuvce z důvodu přechodového odporu někde cestou, klasicky oxidací kostry.

Mára

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

před 7 hodinami, Akoc napsal:

@machal22Neobjaví sa po odpojení toho malého konektora na batérii nejaká chybová hláška?

ne. Jen  přestane být aktivní star stop. Žádná chyba se nikam nezapíše. Prostě jednotka přestane dostávat info o inteligentním dobíjení a začne trvale dobíjet 14-14,5V. Spousta lidí takhle jezdí několik let. Dokonce to radí i v servisu pokud chceš deaktivovat start stop.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

  • O 2 roky později...

Kde je teda to správne miesto na pripojenie  mínus pólu nabíjačky (ak opomeniem najbližšie miesto pri batérii) ,pretože podľa obrázku manuálu (pri nádržke s chladiacou kvapalinou) tam nič podobné nevidím ako je to tam nakreslené.Nemá to niekto odfotené?

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Zúčastnit se diskuse

Můžete odpovědět a až poté se registrovat If you have an account, sign in now to post with your account.

Návštěvník
Odpovědět na toto téma...

×   Byl vložen obsah s formátováním.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Kdo si právě prohlíží tuto stránku   0 registrovaných uživatelů

    • Žádný registrovaný uživatel si neprohlíží tuto stránku
×
×
  • Vytvořit...