Přejít na obsah
  • Aktuální cíle darů

Oprava vedení odvětrání motoru 1.6 16V NFU


inoxing

Recommended Posts

Vhodné do sekce "Udělej si sám"

Tak, po dlouhé době zase jeden návod- jak opravit/upravit vedení odvětrání motoru na hlavě válců tak, aby bylo funkční a spolehivé. Tento postup/úprava je již vyzkoušená a několikrát realizovaná na několika motorech 1.6 16V NFU, TU5JP4, PSA.

Tovární řešení připomíná husí krk na elektriku a rádo praská při manipulaci, např. kvůli výměně svíček, cívky atp. A vzhledem k tomu, že je to odvětrání motorové skříně, kde je olej/olejová mlha, tak dochází zde, v případě poškození vedení, k únikům oleje- motorový olej poté teče do prostoru mezi vačkama (na cívku, prolínáním do šachet pro svíčky, mezi rozvody atp.), je to zkrátka nežádoucí stav.

Je zde možnost si koupit originální/druhovýrobové celé vedení- v případě originálu cca 1700Kč, druhovýroba cca 800Kč nebo si staré vedení upravit za cenu cca 150Kč.

Originál vedení má označení: 1192W0

Co je k tomu potřeba:

-zajít do prodejny hydrauliky a koupit hadici Semperit DN16, 16mm, odolnou proti oleji, olejových pár, 10bar, požadovaná délka je 50cm, cena T.Č. 141Kč

-a hadičku na olej o průměru 7-8mm v délce rovněž 50cm (8mm prumer mozna bude vyzadovat hadicovou sponu)

Staré originální vedení nevyhazujeme (použijeme z něj koncovky/příruby). Nyní se dostáváme k návodu, jak staré vedení opravit/upravit. Originální tovární vedení vypadá jako celistvé, ale není to jeden kus a koncovky jde (při troše šikovnosti) oddělit od poškozeného husího krku. A to tak, že vememe zalamovací nůž a opatrně řežeme do husího krku u příruby po směru hadice, po směru dělící roviny z formy, až husí krk praskne po délce a tento husí krk můžeme odstranit od koncovek (na koncovkách jsou standartně zoubky, které pak brání hadici sklouznout). Stejně postupujeme u mezikusu rozvětvení. U tenké plastové trubičky postupujeme obdobně- podél lehce řezat, až prořízneme plastovou trubičku. Celá tato procedura se nejlépe dělá za předpokladu lehkého zahřívání plastu fénem (plast nepraská, ale změkne a lépe se s ním pracuje). Po kompletním oddělení husího krku od dílců nám zbyde 3x příruba/koncovka, 1x mezikus rozvětvení a rychlospojka do sacích svodů na tenkou trubičku. Při nařezávání husího krku dáváme pozor, abysme nerozřízli i samotnou koncovku- chce to opatrně postupně prořezávat vnějšek k vnitřku, až se narazí na nátrubek koncovky.

Pozn.: Rychlospojka v sacích svodech, která je takové "Téčko" pro odvětrání motoru i odvětrání nádrže se velmi špatně sundává. Jsou zde v podstatě dvě rychlospojky- tedy "Téčko" součástí odvěrání od motoru a rychlospojka od odvětrání nádrže z boku "Téčka". Rychlospojka odvětrání z nádrže má pojistku k odjištění zespod (stačí vzít silnější drát a ohnout jej do "L") a zmáčknout pojistku k sobě, je to takový výstupek, který se mačká k vnitřku spojky. Rychlospojku "Téčko" je potřeba odjistit z obou stran (dvě pojistky), také k vnitřku rychlospojky- z jedné použijeme vhodný šroubovák a z druhé drát do "L". Pozor- nátrubek na sání je taky z plastu, takže není problém nátrubek urvat a to je pak průšvih, takže opatrně- radši přiohnout šroubovák a zmáčknout obě pojistky spolehlivě a nic nepáčit!!! Jak uletí nátrubek ze svodů sání, tak jste skončili.

Nyní vezmeme hadici Semperit DN16, 16mm a nařežeme na 3 díly v délce:

1.52mm

2.136mm

3.230mm

4. Hadice 7-8mm nařežeme na 320mm a nasadíme na "Téčko" a na mezikus rozvětvení.

Podle fotky níže nasadíme hadice na rychlospojky z původního originálního vedení.

Jak bylo uvedeno, tato kombinace použité hadice Semperit a provedení je vyzkoušena na několika motorech a už pár let do "drží". Normální hadice na vodu nebo na chladící kapalinu nevydrží olej a teploty a časem změkne a olej prolíná přes spoje, proto je bezpodmínečně nutné používat hadici odolnou oleji a vyšším teplotám (tahle Semperitka je papírově do 100°C, ale v pohodě to zvládá- ideál by byl do 120-140°C). Teď stačí správně natočit koncovky na nově upraveném vedení a zapojit. Tato část už jde snadno. Nezapomeňte, že staré koncovky by bylo vhodné vyčistit od karbonu uvnitř a prostor mezi vačkama a šachty pro svíčky důkladně odmastit od oleje. Nápisy na hadici jde odstranit ředidlem. V okrasném krycím deklu je někdy potřeba vyštípnout původní držák na husí krk.

IMG_20200924_144323_1.jpg

IMG_20200924_144649.jpg

Screenshot_2020-09-24 Přípojka olejových par ORIGINÁL - PSA 1192W0 2.png

Screenshot_2020-09-24 Přípojka olejových par ORIGINÁL - PSA 1192W0 E-shop LKQ CZ a s .png

IMG_20200924_144317.jpg

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

  • O 6 měsíců později...
  • O 7 měsíců později...

Dnes jsem v práci udělal nové vedení na RFN. Použita byla hadice semperit DN13. Je nutné použít svorky, RFN má konektory na ventildekl a škrtící klapku o menším průměru, než má mezikus. Hadička na olej (z mezikusu do sání) použita 7mm + sponky.

DSC_2475.JPG

Upraveno uživatelem VojtouNerCZ
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

  • O 5 měsíců později...

Olej kolem svíček je většinou špatným těsněním víka ventilů. Už jsem to jednou měnil a je sucho. Ten husí krk odvětrání jsem za 18let neměl popraskaný.Je v držácích.

Měl jsme jen prodřený ten úsek v držáku co vede před škrtící klapku.Omotal jsem to gumovou vulkanizační páskou a zasunul do držáku .

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Tak mas stesti, vetsinou se vedeni rozleti pri vymene svicek, jak s tim zacnes ohybat. Uvidis, jak dlouho vydrzi vulkanizacni paska, nedavavam tomu moc casu- kdyz horke olejove plyny rozpusti/rozpraskaji i beznou benzinovou hadici, tak ta vulkanizacni paska neni buhvi jak odolna. Souhlasim, ze primarni duvod oleje v sachtach je spatne tesneni ventildeklu.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Zúčastnit se diskuse

Můžete odpovědět a až poté se registrovat If you have an account, sign in now to post with your account.

Návštěvník
Odpovědět na toto téma...

×   Byl vložen obsah s formátováním.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Kdo si právě prohlíží tuto stránku   0 registrovaných uživatelů

    • Žádný registrovaný uživatel si neprohlíží tuto stránku
×
×
  • Vytvořit...