Přejít na obsah
  • Aktuální cíle darů

Automatická převodovka EAT6 - dlouhá dvojka


Leo

Recommended Posts

U automatické převodovky AISIN EAT6 se mi poslední měsíc občas stane (většinou při studeném motoru), že při rozjezdu trvá hodně dlouho přeřazení z dvojky na trojku. K přeřazení dojde třeba až při 3000 ot./min a to i při jízdě z kopce. Jinak většinou dochází k přeřazení na vyšší stupeň už při překročení 2000 ot./min. Je to můj první automat a tak nevím zda je to normální nebo ne (auto je ještě v prodloužené záruce a tak, kdyby to byla vada, tak bych se to pokusil reklamovat)? Problém s „dlouhou“ dvojkou se poprvé objevil po tažení karavanu. Nevím, zda je možné, že si auto mění jízdní režimy podle předchozích jízd a proto se při rozjezdu snaží více vytáčet motor, což by jízdě se zátěží odpovídalo.

 

Další postřehy:

Automat většinou řadí tak, že je to sotva cítit, ale občas je zařazení doprovázeno drobným škubnutím (nic velkého). Nevím, zda to způsobuje aktuální jízdní režim (třeba ubrání plynu, …) nebo to může signalizovat taky nějaký problém? Měl by automat řadit vždy pocitově stejně, nebo se mohou objevit drobné odchylky?

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

To by mi dávalo smysl, kdyby to ale dělalo stejně u všech stupňů.

Přikládám video, jak se mi to "podařilo" natočit při rozjezdu z mírného kopce ve městě. Z jedničky se zařadila dvojka normálně, potom dlouhá dvojka, trojka a hned za ní čtyřka (to už bylo ubrání plynu).

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Poštuduj návod ale myslím si že to " podržení " dvojky může být v souvislosti s tím že jsi táhnul přívěs. Ona ta převodovka nějak vyhodnocuje zatížení a všechny možné parametry takže je možné že si ještě pamatuje že jela zatížená. Možná úplně blbě ale jakou máš zásuvku u TZ 13 nebo 7 kolíků ? A jaká byla na přívěsu ? jestli Ti náhodou nezůstala v zásuvce redukce pak by bylo možné že by z toho auto vyhodnocovalo že je " naložené" . 

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Automat řadí různě podle toho, jak to vyhodnotí. Dokud nemá dostatečný krouťák, tak to na další stupeň nepřeřadí. Nejvíc cuká, když je lehká noha na plynu. Pokud se to časem nesrovná, zkontrolovat hladinu oleje popřípadě olej vyměnit. Po 4 letech provozu to bude akorát :myslim 

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

To @Vena garážmistr: Zásuvku mám 13pin a zástrčku také, takže v tom to nebude.

To @MJSytic: S tou lehkou nohou na tom něco bude, protože při tažení přívěsu, kdy to jede pořád naplno to necuklo ani jednou.

Protože je auto ještě půl roku v záruce, tak přemýšlím, zda vyměnit olej teď v autorizovaném servisu a nebo půl roku počkám a dám to do ověřeného servisu, kde jezdím už léta a vědí co dělají.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

No já jsem tak jako nahlas přemejšlel. A když budu ještě chvilku přemejšlet tak si vcelku živě dokážu představit ty ksichty v autorizáku když tam dojdeš a budeš chtít měnit olej v převodovce kde přeci fabrika tvrdí že náplň je doživotní. Ale jo když je to v záruce tak bych to asi taky zkusil co kdyby se země zatřásla a oni na něco přišli že by tam mohla bejt chyba. 

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

  • O 4 měsíce později...

Mám ještě jeden postřeh a to, že pokud jedu do nějakého většího kopce (třeba na dvojku nebo na trojku) a zrychluji jenom pomalu, tak v otáčkách kolem 2000 to jakoby chce zařadit (otáčky trochu klesnou), ale nechá tam stejný převodový stupeň (dvojku nebo trojku). Je pro toto chování taky nějaké vysvětlení?

Přikládám video z jízdy do kopce se zatáčkami na dvojku, pořád jsem zrychloval, ale v jednu chvíli otáčky mírně poklesnou jakoby „zmáčknutí a zase uvolnění spojky“ (omlouvám se za roztřesenost, ale lépe se to nepovedlo).

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Zatím nijak. V říjnu jsem byl v Citroënu, kde koukli do počítače a řekli, že při studeném motoru je větší vytáčení motoru při dvojce a trojce v pořádku. Dalším sledováním jsem zjistil, že to normálně dělá opravdu jen při studeném motoru jenže, když zapnu omezovač rychlosti na 55km/h (používám pro jízdu ve městě), tak to dělá vždy i při teplém motoru, což podle mne není správě. Objednal jsem se tedy na servis, ten mi kvůli koronaviru zrušili a teď jsem objednán znovu na začátek ledna. Snad to taky nezruší a uvidím, s čím přijdou.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Koukám, že jsi z Olomouce. Citroen...

No, napíšu jenom tolik, že nedávno jsem domlouval borcovi z Olomouce (Citroen), aby mohl na záruční servisní prohlídky chodit do Bludova, krom Peugeotu je tam i Citroen. V Olomouci se nějak nepohodl ohledně základních věcí, t.j. nulování servisního intervalu.

Upraveno uživatelem P607Olda
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

  • O 3 týdny později...
V 13. 12. 2020 at 22:28, Agrafik napsal:

Máš měničovou převodovku, tak to bude řízený "skluz". Jinak na tom videu není vidět vůbec nic.

Konečně jsem se dostal k natočení lepšího videa s tím "divným řazením". Je to natočeno při rozjezdu na rovině (moc jsem na to nešlapal) a ten pokles otáček při zařazené dvojce je tam vidět dokonce dvakrát, než to přeřadí na trojku. Je to ten řízený skluz (neznamenal by skluz spíše zvýšení otáček)?

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Podle videa vídím, že řadí pěkně, i při poklesu otáček způsobené postupným zatěžováním motoru pořád zrychluje a stále je v tahu. Dělá ti to jen při takovém "lechtání" plynu a mírném zrychlování.Pokud na to řádně šlápneš, tak se to neděje, že?.

Špatné by bylo to co myslíš tím "skluzem", kdy by ti sice vylétly otáčky motoru, ale chyběl by tah a zrychlení.

Pokud máš opravdu pochybnosti, na diagnostice by bylo vidět, v jakém režimu převodovka je, různé provozní stavy měniče ...

Není to dvojspojka, kde to je jinak.

 

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

  • O 2 měsíce později...

Ahoj.

Je to sice už dlouho na odpověď, ale přece.

Na videu je vidět jak na 2⁰ dojde k mírnému snížení otáček, což je normální.

Jedná se o to, že v převodovce je hydrodynamický měnič, který ale není v činnosti stále. Využívá se ho k plynulému rozjezdu, násobení kroutícího momentu, zde by mě zajímalo na jaké výsledné hodnoty to konkrétně kroutící moment motoru zvedne, ale to je vedlejší.

Činností měniče se přenáší moment do mechanické části převodovky, a dál na kola. V měniči dochází ke ztrátám, které se přeměňují v teplo a ohřívají hydraulický olej, který je nutné chladit. V určité fázi přenosu momentu však měnič obrazně narazí na takzvaný spojkový bod, kdy už moment pouze se ztrátou přenáší jako spojka a nezvyšujeho. To se negativně projevuje na větší spotřebě aut s měničovým automatem dříve. V moderní převodovce však dojde k tomu, že se činnost měniče zablokuje, jeho čerpadlové kole se mechanicky spojí s kolem turbínovým a tím dojde k eliminaci ztrátovosti již neefektivního hydrodynamického měniče. Vlastně se v ten moment z toho stane převodovka mechanická, s planetovými převody. 

Ve výsledku to znamená že přestože vidíš na ukazateli zařazení jeden stupeň - 2,  tak ve skutečnosti se pod ním skrývají dva podstupně, jeden, kdy je ještě v činnosti hydrodynamický měnič, který podle zatížení motoru, polohy plynového pedálu, reálné akcelerace a předprogramovaného algoritmu přejde na stupeň se zablokovaným měničem. 

Má, za to, že podle podmínek lze takto přistihnout převodovku i na 3⁰.

Výsledkem je, že auto s tímto automatem (principem jako má EAT 6, 😎 má téměř stejnou spotřebu paliva jako s manuálem, což můžu osobně potvrdit.

V zimě je tento jev poznat víc, převodovka se snaží režimem jízdy na měnič ohřát co nejdříve olej na provozní teplotu, protože s ním nejen pracuje v měniči, ale maže veskerá jehlová ložiska, jsou jím spínány jednotlivé spojky, proudí v řídících šoupátkách ... .

 

Sice je to v angličtině, ale názorně:

 

Upraveno uživatelem Markusenka
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Děkuji za reakce. V servisu mi samozřejmě řekli, že nic zvláštního na řazení nevidí, ale nic nevysvětlili. Ještě, že pomocí fóra se mi to podařilo lépe pochopit. Jak s tím delší dobu jezdím, tak jsem zjistil:

1. Při studené převodovce se opravdu využívá skluz k jejímu ohřátí a tak např. jedu do kopce na vysoký rychlostní stupeň s vyššími otáčkami, ale nižší rychlostí než při normální jízdě (jedu např. rychlostí 40km/h na pětku při otáčkách 2000ot/min, kdy za normálního provozu bych jel třeba rychlostí 80km/h).

2.  Obecně při studeném motoru se řadí při vyšším stupni, aby se to prohřálo.

Vše tedy bude asi v pořádku. Jediné čemu nerozumím je, že se to jinak chová se zapnutým omezovačem rychlosti na 55km/h (chová se to stejně jako u studeného motoru, i když je teplý). To však asi bude programová záležitost (buď tím programátor v automobilce něco sledoval nebo je tam nějaká neodstraněná chyba). S tím se budu muset smířit.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Zúčastnit se diskuse

Můžete odpovědět a až poté se registrovat If you have an account, sign in now to post with your account.

Návštěvník
Odpovědět na toto téma...

×   Byl vložen obsah s formátováním.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Kdo si právě prohlíží tuto stránku   0 registrovaných uživatelů

    • Žádný registrovaný uživatel si neprohlíží tuto stránku
×
×
  • Vytvořit...