Přejít na obsah
  • Aktuální cíle darů

Malinky dotaz na motorový olej


Zdeněk 82

Recommended Posts

Dobrý den ahoj. 

Jen se chci zeptat jaky olej patri fo meho auta. 

Dle Total planu bych tam měl mit asi toto :

Quartz Ineo MDC 5W-30

ale v peugeotu mi tam dle servisky daly 

Quartz 9000 Energy 5W-40. 

Co je správné? 

Příští olej a filtry si uz budu měnit sám. 

Diky všem za odpověď. 

Zdeněk 

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

No asi tak máš něco přes 90 příspěvků takže by jsi mohl znát pravidla. Pokud se ptáš na technické věci tak by jsi měl mít auto v podpisu. Nebo aspoň to auto specifikovat v příspěvku pokud třeba není Tvoje a jen se ptáš na tu věc pro kamaráda. 

Takže podle mě v duchu položené otázky. By asi nevadilo kdyby ti tam dali fritovací olej. 

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

No ono když by měl každý kdo chce poradit nakukovat do profilu. Tak tu nebude za chvilku odpovídat na tyhle dotazy nikdo. Opravdu lepší dát si auto do popisu. Někteří mají i VIN podle mě dostačující pokud by byl kromě auta specifikován motor a r. výroby.

Upraveno uživatelem Vena garážmistr
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

ten olej, co ti tam dal servis, se vždycky dával do tvého motoru, od novoty ho doporučuje Peugeot

pak Total vymyslel a vyrobil nové oleje, které podle svých mazacích plánů teď doporučuje jako náhradu, takže oba oleje jsou OK, já bych zůstal u toho 5W40, už proto, že je dostačující a je taky levnější, lepší je taky olej častěji vyměnit (cca 10-15 tisíc)

když koukneš do toho plánu, doporučuje třeba nový olej 0W30 už pomalu do všech svých motorů..., dokonce i do těch cca 20 let starých, což je asi blbost--do motorů, co mají něco najeto, se dává spíše hustější olej

http://total-dnk.lubricantadvisor.com/advice.aspx?lang=eng&br=total&type=7bcae2d950b62445414438a49ce962a0

Upraveno uživatelem ozzy56
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Pamatuji jak jsem četl vyyjádření nějakého odborníka na petrochemii a ten jasně říkal, že aditivace paliva je vždy žádoucí, ale aditivace motorového oleje je nežádoucí. Správně by měl od výrobce aditiva do motorového oleje být list kompatibility, který zaručí kompatibilitu s aditivy od výrobce motorového oleje. Nevím k aditivu do oleje, který by toto měl. Ostatně spousta těchto aditiv funguje na bázi chlornanů. Chlornany jako takové opravdu velmi velmi dobře mažou a pak samozřejmě u laika dojde k dojmu, že aditivum do oleje fakt funguje. Bohužel ale chlornany mají i své velmi negativní vlastnosti, jako například to, že vyvolávají korozi. A pokud někdo jezdí na olej 15tkm a více, kdy dojde k vyčerpání TBN oleje (často mnohem dřív než při 15tkm), pak je na problém zaděláno. A bohužel i další negativa ty chlornany mají ...

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

@vagi

Ty oleje se tak značí- jako low saps, obecně, ikdyž se do nich zahrnujou i ty, o kterých píšeš. Jakože označení pro skupinu olejů se sníženým obsahem popílků/síry (aspoň když začínaly tyhle oleje pro FAP/DPF) :)  Můžu ti poslat prospekty od Peugetu, kde je velkej nadpis LOW SAPS oleje a pod tím kategorie rozdělení 1,2,3 (high,mid,low).Ten motor překousne i motorový olej "No low saps", to není problém, jde o FAP, který to víc zanáší. Takže když tam naliješ high saps, mid saps nebo low saps, tak to bude ovlivňovat jenom životnost FAPu. A obecně do dieselů nejde dávat mid saps nebo low saps, liší se to dle emisní normy, technologie atd. prostě co předepisuje výrobce. EURO 4 a EURO 6d je rozdíl.

A mimochodem, ACEA A3 je označení pro benzínový motory, ne diesely. Takže když naliješ ACEA A3/B1 do CR s turbínou, tak to bude velký špatný. U dieselů se řídíš normou ACEA B1/2/3 (bez FAP) nebo C1/2/3 (s FAP), ne normou ACEA A.  Samozřejmě, mimo jiné, protože je nutno se řídit hlavně podle norem výrobce (PSA B71 xxxx, VW 50501...).

Přemýšlím, že jsem postu prospekty z Peugeotu, kde je o olejích krásně psáno, dobře vysvětleno (co je 5W40, co značí normy SAE, API ACEA atd...).

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Jenže emise, resp. zelená politika EU ti nutí olej, který není pro motor vhodný ;-). A nejhorší je, že to ani není globální. Spousta automobilek má "normální" olej pro Asii, Ameriku ... a akorát pro ten stejný motor v EU předepíšou mrchu jako ACEA A5 nebo C3. Důvod je jednoduchý, nepatrně nižší spotřeba = nižší CO2. To, že ten olej v motoru zejména při větším zatížení nemaže jak má a neplní funkce ochrany jako "normální" olej už nikoho nezajímá. To, že ve výsledku to úplně EKO nebude, protože motor kvůli tomu se podstatně dříve opotřebí a začne papat (spalovat) olej už nikoho moc nezajímá, tak daleko už nikým nevolená úřednická svoloč z EU nedohlédne.

Upraveno uživatelem kratales
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Nikdo nikomu žádný olej nenutí. Nenutí ho ani výrobce, ani servisy. Jedině snad myšlenkové pochody každého jednoho. Zrovna výše zmiňovaný motor, o kterém toto vlákno je, nemá předepsanou žádnou konkrétní normu PSA a jede i na 10w40 stejně tak na 0w30. Norma na doporučený (né nařízený) 10w40 je PSA B71 2300, norma na alternativní 0w30 je PSA B71 2290. A ano, rozumný člověk si udělá obrázek sám. Jako příklad, olej Mobil 1 ESP Formula 5w30 se může dávat téměř do všech motorů PSA. Má hned dvě normy. PSA B71 2297 a PSA B71 2290 a dokonce normy ACEA C2 a C3. 🙂

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

2 hours ago, kratales said:

... a akorát pro ten stejný motor v EU předepíšou mrchu jako ACEA A5 nebo C3.

Len opravim, ze v pripade noriem pre diesle su mrcha oleje hlavne ACEA C5 a v tesnom zavese za nimi C1 a potom C2. Oleje ACEA C3 a C4 su praveze OK, C4 je pre motory s FAP naj.

P.S. Brutallom spominany Mobil ESP 5W-30 je jedna z mala vynimiek, ktora je napriek C2 OK. Splna totiz ACEA C2 aj C3 sucasne (C2 ma za "fuel economy", C3 za HTHS viskozitu).

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Pre benzinak spravne zvoleny olej (ACEA A3/B4). Urcite by sa nasiel aj kvalitnejsi / drahsi, ale to nie je nutne. Radsej lacnejsi castejsie menit, ako drahsi nechavat dlhsie (cenovo to vyjde +- rovnako, ale cerstvy lacnejsi olej je vzdy lepsi ako drahsi jazdeny).

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Zúčastnit se diskuse

Můžete odpovědět a až poté se registrovat If you have an account, sign in now to post with your account.

Návštěvník
Odpovědět na toto téma...

×   Byl vložen obsah s formátováním.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Kdo si právě prohlíží tuto stránku   0 registrovaných uživatelů

    • Žádný registrovaný uživatel si neprohlíží tuto stránku
×
×
  • Vytvořit...