Přejít na obsah
  • Aktuální cíle darů

Oprava navijáku rezervního kola svépomoci


inoxing

Recommended Posts

Přesun do sekce: Udělej si sám. Dík

 

Klasická bolest navijáků rezerního kola, nejenom na vozidlech Peugeot- nefunkční naviják rezevního kola. Tento postup obsahuje výkresy, podle kterých jde zhotovit koncovku lanka a talířový náboj pro držení rezervy- toto je nutno nechat vyrobit na soustruhu!

Řešil jsem nefunkční naviják rezervy, kde někdo předemnou urval jak koncovku, tak i držák kola s integrovaným boxem pro hever, zůstalo jen zacuckované lako uvnitř mechanismu navijáku. Zde tedy nezbylo nic jiného, než vymyslet a nechat vyrobit kompletní konec pro lanko a držák kola. Pokud se někomu zacuckuje lanko, není ještě všemu konec a někdy jde, po rozdělání navijáku, lanko narovnat a celý systém zprovoznit.

To, že naviják je blbě udělaný a v případě potřeby nezbyde nic jiného, než kolo nějak urvat/uříznout z navijáku je známá věc. Ten největší problém vidím v tom, že do doby, než potřebujete rezevní kolo sundat (většinou při defektu a v nejvíce nevhodném čase a místě), tak nevíte ani jak celý systém vlastně funguje a jak se k němu chovat (zejména u zarezavělých starších ročníků). Uvedu zde jednoduchý návod:

Po vytažení víčka v kufru se odjistí pojistné čelisti navijáku a vy můžete kolo pomalu spouštět na lanku dolů k vozovce. Proces spouštění ale vyžaduje trhavé pohyby směrem dolů s rezervou, aby zarezavělý čep (koncova lanka) se utrhla z čelistí/z uložení. Poté jde pomalu spouštět rezervu k vozovce- opět poznamenám, že pokud je na to někdo sám, je nutno vždy půl otáčku vytočit a trhat za kolo dolů, jinak se lanko v mechanismu navijáku zacuckuje a je to konečná. Ideálně je, že jeden točí a druhý tahá za rezervu a tím i za lanko. Celá soustava je zpravidla silně zatuhlá a zarezavělá, hrubá síla (ve smylsu tahání kola) je na místě. Při odvíjení je potřeba rozvaha! Rezerva se povoluje točením šroubu proti hodinovým ručičkám.

No nic, k opravě navijáku:

-prvně demontujeme naviják z auta

-poté naviják očistíme od blata a různých dalších nečistot

-nyní demontujeme 4x šrouby na plastovém deklu navijáku (jeden je schován pod molitanovým těsněním, blbě je vidět), jsou to všechno hvězdy se zápustnou hlavou

-vycvakneme vrchní plastový dekl, který nám bude ještě držet za odjišťovací lanko (tenké); to je potřeba nejprve uvolnit u čelistí a poté šikovně vyháknout z drážky víčka

-nyní je potřeba staré lanko postupně dostat z navijáku (opatrně na rozřepené konce lanka, které jsou dost nebezepčné na manipulaci).

-pod odmotání starého lanka a vysunutí z tlustého bowdenu budeme muset nahradit nový lankem (původní je dlouhé cca 1,3m, průměr 2,5mm, materiál nerez); nicméně většinou seženete pozink a min. 2m, které jde použít celé

- na koncovku v navijáku na bubnu uvnitř postačí měděná trubička průměru 8mm a 10mm dlouhá, uprostřed uděláte díru na lanko, lanko protáhnete, na lanku uděláte uzel a zatáhnete do válečku (případně rozpléct a zamotat mezi lanko měděný drátek) poté stačí zapájet dovnitř cínem (musíte mít kalafunu a cín, který je s obsahem cca 40% olova, jinak na zinek nechytne)

-lanko namažeme a namotáme na buben (předtím ho protáhneme bowdenem); poté namažeme uvnitř celý mechanismus (případně předtím důkladně vyčistit, ale většinou je uvnitř čisto)

-celý naviják složíme a zašroubujeme, nezapomenem na lanko od víka na odjišťování čelistí (nedříve zavést do drážky víčka, poté nasadit správně zpět na čelisti)

-nyní máme naviják zkompletovaný, a cca 30cm lanka necháme čouhat z druhého konce, nasuneme vyrobený čep s drážkama a opět zapájíme lanko do měděného válečku podobným způsobem jako předtím na bubnu- jen zde jde lanko z boku měděné trubičky a opět je dobré do lanka zamotat měděný drát (8mm průměr, cca 10mm délka- záleží, jakou jsme si udělali hloubku díry v čepu)

-naviják namontujeme na auto (kontaktní plochy stříkáme rezistinem proti korozi na předem očištěné uložení)

-do náboje navijáku je potřeba ještě vyříznout cca 4mm drážku z vnějšku do středu, aby šlo provléct lanko a čep zapadl do otvoru náboje (flexou a poté pilníkem srovnat, důležité je nezapomenout srazit všechny ostré hrany, aby nedošlo později k poškození lanka)

K výkresu- jsou tam drobné chyby, kreslil jsem to ve spěchu, vypadá to jak od prasat, ale informační hodnotu to snad má. Drážky jsou 2,5mm hluboké (na průměru je vnitřní drážka 11mm) a 2,5mm široké, všechy 4 drážky stejné. Materiál k výrobě- ocel, poté to chce nastříkat barvou, aby to nerezavělo (z nerezu vám to nikdo nebude dělat a je to zbytečně drahý). Jinak na fotkách je ještě stará verze náboje, s kterou to nesedělo. Později dodám lepší fotky s novým nábojem.

 

Vše je uvedeno pro vědecké účely a není určeno k provozu na pozemních komunikacích.

 

IMG_20190829_150532.jpg

IMG_20190829_150557.jpg

IMG_20190829_150625.jpg

IMG_20190829_150714.jpg

IMG_20190829_150725.jpg

IMG_20190829_152602_1.jpg

IMG_20190829_152614.jpg

IMG_20190829_155306.jpg

IMG_20190829_155327_1.jpg

IMG_20190829_155749_1.jpg

IMG_20190829_155806.jpg

IMG_20190901_204211.jpg

IMG_20190902_120136.jpg

Upraveno uživatelem inoxing
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

To byla první věc, nad čím jsem přemýšlel. Není se čeho bát, kolo drží vnitřní čelisti přes čep, lanko je jenom pomocné- na svěšení/vytažení kola. Jak se čep zacvakne do čelestí (do drážek), drží je ty čelisti a lanko je mimo hru. Když by lanko uhnilo (original je ale nerez), tak se nic neděje.

Upraveno uživatelem inoxing
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

No kdyby to konstruktéři udělali jenom tak, že to drží celou dobu na lanku 2,5mm, tak bych to rovnou celý vyhodil a dal to na pořádnej šroub s tím, že pro odmontování by si člověk musel lehnout holt pod auto a vytočit šroub. Jenom bych musel natisknout cedulku- Pozor, kolo padá na hlavu! :D

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Díky. Ještě pak dodám fotky s novým nábojem (funkční je ten z výkresu, kolo s tímhle na fotce nesedělo nadoraz a vinglalo se cca 3cm před stropem). Jednoduché, spolehlivé, levné na výrobu řešení jako u 605 a tohle a jiné téma by neexistovaly. Samozřejmě tenhle "nápad" je i v jiných vozech. např. Sharanech/Alhambrách/Galaxy podobně řešený a stejně nespolehlivý. Ikdyž kdyby v návodu- lépe na nálepce zespod, byl jasně napsán podrobný návod a hrubá síla, tak by to tak většinou nedopadalo. Bohužel, většinou člověk neví (a to může být i technicky zdatný) jak celej ten krám funguje a točí s klikou, dokud se to nazacuckuje. Pak už pomůže jenom flexa nebo nůžky na plech.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

vsetko ma svoje plus a proti 

pri tomto sposobe ti koleso casom zhrdzaveje ,musis si klaknut na zem aby si to koleso vzal ,ked niesi v pracovnom  obleceni tak nepotesi 

ked je zase koleso v kufri tak musis obsah kufra vyhadzat ako pises 

dakedy davno som kpil MB120 od kamarata ktory s nou preletel obrubnik

a primacklo ten drziak pod kufrom  co drzal rezervu ,musel som ho odrezat, rezervu von (zohybany disk ,takze rovno do srotu)

zohnat nepohybany drziak z darcu a navarit ho miesto povodneho a dat drhu rezervu 

ale tam rezerva vycuhovala na podvozku tu je to aspon zapustene akoby  nad naprav co je dobre pretoze to neni na rane 

 

a este jedna historka s tou samou MB120 druhy kamarat  v zime vyletel z cesty  ,nabral dopravnu znacku 

a ta sa tak nestastne pichla do toho drziaka na rezervu,

zaboha sme nemohli  vyprostit to auto, stlpik tej znacky to nechcel pustit ,uz sa presne nepametam ako sme to vytiahli von 

ale za par hodin sa to podarilo 

Upraveno uživatelem krtek 2
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Na tom navijáku se může pokazit vícero závad. Např. sklouzávání lanka z "kolínka" - tato závada zaviní nefunkčnost a zničení i při opatrné manipulaci. Další možná závada je např. vada brzdy (ta pružina pod šestihranem). Vlákno s dalšími informacemi zde

 

Upraveno uživatelem P607Olda
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

V ‎2‎.‎9‎.‎2019 at 14:56, Péťa napsal:

A na dovolené celý kufr ven na silnici ;)

Procento pravděpodobnosti, že píchneš zrovna na dovolené, bude celkem malé.... Naproti tomu pravděpodobnost, že na vně uložené kolo působí vlhkost a jiné vlivy se významně blíží 100%....

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Jedinou výhodu toho navijáku vidím v tom, že když to nejde sundat v případě potřeby, tak se to snad nepodaří ani žádnému zmetkovi ukrást... Tu klec nám jednou někdo přeřezal.... Ale jinak tu klec vidím jako lepší řešení. A na 206 jsem ji měl lehce povolenou, takže v případě potřeby stačilo ji prizvednout a odhacit hák, ale při běžném provozu se nikdy nepohnula tak,aby spadla na zem. A myslím si, že je jedno, kde je rezerva, stejně se člověk zamaze minimálně od toho pihnuteho kola. Jedině vozit aspoň rukavice a nějakou starou deku ( nebo něco podobného),co si můžu dát na zem

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

 myslím, že rezerva uvnitř auta je lepší, i když vozím rukavice i deku (k vodě) furt s sebou :super, ono po 5 letech je rezerva pod autem v hrozném stavu, i když na nápravě nikdy nebyla, navíc pravidelně čistit a mazat ten šroub, co drží koš..., a do té prohlubně uvnitř auta se vejde dost drobností

jinak ten systém navijáku rezervy 307 je hrozný, to raději koš :roker

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Keby len rezerva bola v zlom stave po par rokoch. Aj zdvihak skryty v tom plastovom boxe pod rezervou trpi (aj tam sa nejaka voda / vlhkost dostava). Prve co som urobil bolo, ze som zdvihak vycistil, premazal a ulozil do toho odkladacieho priecinku v podlahe kufra za zadnymi sedadlami. Odporucam to spravit kazdemu nielen kvoli zivotnosti zdvihaku, ale aj kvoli praktickosti. Obcas treba auto zdvihnut kvoli prezutiu alebo kontrole brzd, zavesenia a pod. a vzdy kvoli tomu spustat rezervu a dolovat odtial zdvihak je dost neprakticke.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Jenže vtip je v tom že pokud pro takové práce používáš zvedák z výbavy vozu tak se Ti nemůže stát že by se pokazil ten naviják protože tomu stačí dvakrát do roka s ním zahýbat a bude fungovat. Oni ty inženýři nejsou blbý.  Ostatně já minimálně při přezouvání stejně rezervu pouštím dolů abych zkontroloval jak je nafouknutá. Ono je hezké mít sebou rezervu ale dost k prdu je když není nafouklá. 

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Tlak v rezerve samozrejme kontrolujem 2 razy rocne aj ja, cize problem so zaseknutim navijaka mi nehrozi. Btw. auto som kupil ako 6 rocne s najazdom 113 tisic a myslim, ze rezervu nikto nikdy dole nedaval (zdvihak nepouzity a ulozeny v boxe od vyroby a tlak v rezerve pod 1 bar). Napriek tomu, ze sa toho nikto 6 rokov nechytal, tak vsetko funkcne a bez problemov.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

  • O 2 měsíce později...

Zúčastnit se diskuse

Můžete odpovědět a až poté se registrovat If you have an account, sign in now to post with your account.

Návštěvník
Odpovědět na toto téma...

×   Byl vložen obsah s formátováním.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Kdo si právě prohlíží tuto stránku   0 registrovaných uživatelů

    • Žádný registrovaný uživatel si neprohlíží tuto stránku
×
×
  • Vytvořit...