Přejít na obsah
  • Aktuální cíle darů

Dodělání tempomatu včetně limitéru P307 NFU


inoxing

Recommended Posts

Prosím o přesun do sekce- Udělej si sám.

 

Zdar všem,

pokud to někoho bude zajímat a chce si dodělat do auta tempomat včerně limitéru rychlosti, popíšu zde postup, jak si systém dozapojit (bez nutnosti kupovat nový plynový pedál s kickdown snímačem). Před sepsáním tohoto návodu jsem chtěl nejdříve systém otestovat, zda-li moje modifikace funguje v ostrém provozu a nevykazuje nahodilé chyby, které mohou nastat při špatném zapojení nebo absencí některé části sytému- např. problém s absencí koncového spínače na plynovém pedálu, tzv. kickdown spínač. Systém je už přes měsíc testován mnou osobně, doposud bez závad.

 Vše bylo prováděno na vozidle Peugeot 307 1.6i benzín NFU, výroba 2006, jednotka motoru BOSCH ME 7.4.5. Samozřejmě lze uvést do provozu i na ostatních typech/modelech, ale s ohledem na jiné zapojení v jednotce - obecně automobil do roku 2005-2006 nebude patrně podporovat funkci limitéru rychlosti a bude podporovat pouze tempomat v kódování jednotky.

Před tím, než se rozhodneme cokoliv dělat, měli bychom se ujistit, zda-li v motorové jednotce a v BSI jednoce je vůbec nabídka kódování pro jak TEMPOMAT a jak pro LIMITÉR. Může se stát, že bude chybět volba u starších ročníků- limitér rychlosti. To není problém, ale nakódujete, resp. povolíte pouze tempomat a limitér nepůjde na stávající jednotce aktivovat žádným způsobem. Chybí volba-  nebude fungovat. Tedy předpoklad je, že budou obě volby nastavitelné na "přítomen/nepřítomen" a to jak u "regulace rychlosti- tempomat", tak i u "omezování rychlosti- limitér".

Co k tomu budeme potřebovat:

-trpělivost a minimálně základní zručnost s pájením/elektrikou

-tempomatová páčka s fukncí limitéru 6242Z8 (cena cca 350Kč)

-mikrospínač s ochranou proti vniknutí vody/prachu, v návodu použit Mikrospínač ZIPPY ADW-N2S-00E1-EA002-Z IP67 (cena cca 50Kč)

-sada odporů (1x rezistor 6300 ohm, 1x rezistor 400 ohm, vše 1W); od zmíněných hodnot se lze lehce odchýlit na nejbližší možnou v řadě, výkon 1W zachovat (cena cca 10Kč)

-1x pin 0,635mm a 1x pin 1,5mm; piny do konektoru je ideálně vzít nějde z vraku auta a vypinovat si potřebné- pozor, jeden pin je větší a druhý menší v konektoru ŘJ! Pokud někdo chce shánět nové, tak onektor by měl být snad typu Molex 64319 1211 (piny typu 0.635mm a 1.50mm, CMC Receptacle, 32 Circuits) (cena cca 20Kč)

-1x dvoupinový konektor jakýkoliv vhodný který bude k dispozici (cena cca 50Kč)

-kabeláž, izolační páska, pájka, smršťovací bužírka, cín s kalafunou atd.

-předpoklad, že máte již dvoufunkční spínač na brzdovém pedálu (4 piny)- mají auta od roku 2004 snad všechny (u starších modelů byl spínač na brzdu a spínač na tempomat zvláště vedle sebe, vypadaly stejně, ale uvnitř fungovaly jinak- jeden byl spínací a druhý rozpínací!)

-předpoklad, že máte na spojce spínač sešlápnutí spojkového pedálu (většinou to mají i starší modely)

 

0.1) Montáž tempomatové páčky

Sundáme spodní kryt pod volantem (pod páčkama) a u páček sejmeme záslepku pro tempomatovou páčkou. Do konektoru páčky tempomatu stříkneme malé množství spreje na kontakty a konektory v jednotce páček otřeme od prachu. Páčku tempomatu zacvakneme do tělesa páček tak, aby jistící zobáček páčky slyšitelně cvakl a páčka nemohla vyjet. Do krycího plastu musíme udělat hranatý otvor, který obejde rameno tempomatové páčky- někdy je otvor naznačen z formy a stačí kopírovat "obrys", někdy je potřeba přiložit kryt a naznačit fixou kde je rameno tempomatu a poté vyřezat pilkou na železo, poté pilníkem zjemnit okraj.

 

1) Úprava plynového pedálu

Pro správnou funkci limitéru rychlosti je třeba upravit plynový pedál tak, aby při maximálním sešlápnutí tzv. kickdownu se limitér deaktivoval a vy jste mohli "nouzově" akcelerovat, např. při předjíždění apod. Pokud nebude mikrospínač zapojený a nebude zpětná vazba k ŘJ, limitér bez toho nelze ani aktivovat a hlásí chybu. Kdo má plynový pedál již z výroby s kickdown spínačem a zničí se mu, obvykle jej nahrazuje 6,3K ohm (6300 ohm) odporem a limitér mu nějak funguje, ovšem jednotka časem rozpozná, že mikrospínač chybí a hlásí poté chybu (zejména pokud šlapete často na plyn až k dorazu). Tato "oprava" je celkem logická, jelikož nový plynový pedál stojí tisíce a tato modifikace stojí 2Kč, není se čemu divit.

Když jsem nad tím přemýšlel a chtěl funkci limitéru dodělat, moje představa byla taková, že vše musí fungovat tak, jak má, včetně kickdownu. Proto je nutná modifikace pynového pedálu, ovšem při zachování maximální bezpečnosti, tak, aby nebyla vůbec ovlivněna funkce plynového pedálu a zároveň tak, aby nebyl mikrospínač vystaven mechanickému poškození nebo něčemu zavazel apod. Bylo několik variant, kam mikrospínač umístit, ale nakonec zvítězila uvedená v tomto návodu. Ještě chci říct, že výřez pro mikrospnač nezasahuje žádným způsobem do elektroniky pro snímač plynu a ani voděodolnost nebo prachotěsnost elektroniky není ovlivněna.

Od mikrospínače se tedy čeká, že bude spínat na svém úplném konci dráhy- při sešlápnutém plynu na max. Proto, až budete zakomponovávat mikrospínač, je nutné vyzkoušet, zda-li opravdu spolehlivě spíná na konci zdvihu plynové páky. Podrobnější rozměry zde nemá cenu uvádět, protože bude vždy záležet na konkrétním mikrospínači, který seženete a jak jej zakomponujete- ke všemu slouží fotodokumentace níže pro představu, jak a kam mikrospínač umístit. Pro účel doladění mikrospínače bylo vhodné sundat jednu pružinu, aby se lépe mačkal. To, co vypadá na fotkách jako voda je vteřinové lepidlo pro jisté zajištění- mikrospínač svým rozměrem sedí v drážce spolehlivě i bez něj, ale je to jistota kápnout tam lepidlo. V podstatě stačilo udělat výřez v krycím obalu plynového pedálu a ubrousit packy mikrospínače, ale jednu packu jsem nechal zachovalou a vyfrézoval stejně širokou drážu do základny plynového pedálu (toto bylo v podstatě zbytečné, žádné síly tam nejsou a mirkospíač bude v drážce spolehlivě držet za pomoci lepidla 100%).

Mikrospínači je vohdné pilníkem ubrousit packy a vložit do drážky základny plynu a doladit, kde spíná na kocni zdvihu páky plynu- tam je správná poloha. To je celé.  Poté vyvedené vodiče z mikrospínače můžeme prodloužit, aby konektor a sada rezistorů nebyla přímo u plynového tělesa, ale cca 10cm od něj.

 

2) Natáhnutí kabeláže

Dostatečně dlouhou kabeláž (cca 3m)- dva vodiče, protáhneme do nějaké bužírky nebo koupíme již kabeláž v bužírce.

Kabeláž musíme natáhnout od plynového pedálu až k ŘJ motoru, budou to celkem 2 vodiče. Pod torpédem na řidičové straně je plastová mřížka, kde vede lanko od otevírání kapoty, vedle je jeden servisní otvor s ucpávkou, který použijeme my. V žádném případě nedoporučuju zasahovat do centrálního svatku, kde vede většina kabelů interiér/motor- je utěsněný a jeho narušením riskujete vnikání vody/možné poškození BSI atd. Tedy, abychom se dostali k servisnímu otvoru vedle lanka od kapoty, je nutné demontovat BSI jednotku (odpojit a dát ven nebo bokem). Poté je v izolační vrstvě ucpávka, vytáhneme. Pod ní je už gumová ucpávka , kterou také vytáhneme. Do ucpávky uděláme díru a protáhneme jí kabeláž a zatěsníme uvnitř ucpávku silikonem. Protáhneme dírou v karoserii a ucpávku zacvakneme do otovoru. Poté kabeláž vyvazujeme vhodně k elektrickým svazkům stahovacíma páskama. Kabeláž táhneme v motorovém prostoru od ucpávky kolem lanka, před podběhem kolem E-boxu a navážeme na centrální svazky, které vedou až k ŘJ motoru a BSM jednotce. V interiéru kabelá táhneme od ucpávky za plastem BSI jednotkoy, pot nad pedálama v husím krku až k plynovému pedálu. Je vhodné mít dostatečnou rezervu délky vodičů. V interiéru na konci kabeláže napojíme dvoupinový konektor, který bude možné rozpojit v případě demontáže plynového pedálu. V motoru- U ŘJ motoru napojíme kabeláž na nové piny, které pasují do konektoru ŘJ motoru.

 

3) zapojení v konektoru ŘJ motoru

Konektor, který budeme muset dozapojit je černé barvy (barva je viditelná po vypojení konektoru). Zdejší zapojení je dle schéma pro ŘJ motoru BOSCH ME 7.4.5, tedy motor NFU 1.6i 16V benzín, rok 2006, facelift (pojmenován Novější model od roku 2006). Schema pro starší jednotku BOSCH ME 7.4.4,  motor NFU přikládám rovněž (pojmenován Starší model do roku 2006), tam lze vynechat zapojení do BSM a rovnou zapojovat do ŘJ motoru, jako u novějšího modelu.

U konektor jednotky je nejpve potřeba z zvrchu odcvaknout plastovou krytku a poté vytáhnout zelený "hřebínek" ze strany. Nyní lze do správné pozice zasunout nové piny/dutinky. Je jedno, jak budou dráty zapojeny vzhledem k sadě odporů a mikrospínači, důležité je dodržet pozici v konektoru a schéma zapojení. Dráty a piny je třeba pájet, pokud nejsou special kleště ke krimpování.

V konektoru bývá většinou nějaký těsnící silikon- ve volné pozici, ten je nutné vytlačit ven třeba jehlicí.  Pozice v černém konektoru 32 pinovém jsou dvě- F1 a G3 (sem se připojují vodiče), popis je značen na konektoru.

 

3) Sada rezistorů

Nyní si zapojíme sadu rezistorů, jak jej vidíte na schémá, kdy mikrospíač je ten, který jsme si dodělali na plynovém pedálu. Sadu rezistorů jsem zapojoval z jedné strany na dvoupinový konektor spolu z vodiči od mikrospínače- tedy těch prodloužených. Mezi kabeláž k ŘJ motoru a pedálem plynu je nutné dát konektor (asi 10-15cm od tělesa plynu), protože v případě nutné výměny pedálu plynu můžete jednoduše odpojit konektory a vymontovat celé těleso ven. Sada rezistorů nahrazuje funkci rezistorů v originálním tělese plynu s kickdownem.

 

4) Povolit v diagnostice

-v ŘJ motoru a také v BSI;  (omezování rychlosti- přítomen,   regulace rychlosti- přítomen)

 

Pozn.

Starší ročníky neuměli informovat řidiče o stavu limitéru/tempomatu v kapli budík (nastavená rychlost na displeji), novější už to uměli- nejde s tím nic udělat. Dodělat tempomat bez limitéru je víceméně otázka jen zacvaknout páčku a povolit v diagnostice (u starších ročníků ještě dokoupit druhý brzdový spínač, kabeláž je pro něj většinou připravená). Dodělání limitéru je většinou spojené s dotažením nové kabeláže k ŘJ motoru a koupením nového plynového pedálu s kickdown spínačem- nebo modifikaci standartního viz návod.

 

Výše uvedené je pouze pro vědecké účely. Vše provádíte případně na vlastní riziko!

 

//

limiteur de vitesse Peugeot 307

speed limiter Peugeot 307

tempomat Peugeot 307

tempomat NFU

limiter NFU

 

 

IMG_20190402_003952.jpg

IMG_20190403_204244.jpg

IMG_20190403_204251.jpg

IMG_20190403_204315.jpg

IMG_20190403_210840.jpg

IMG_20190403_213330.jpg

IMG_20190405_125030.jpg

IMG_20190405_131650.jpg

IMG_20190405_131705.jpg

IMG_20190405_131713.jpg

IMG_20190405_134142.jpg

IMG_20190405_134200.jpg

IMG_20190405_134218.jpg

IMG_20190405_170056.jpg

IMG_20190405_170104.jpg

IMG_20190405_170211.jpg

IMG_20190405_174932.jpg

IMG_20190405_180249.jpg

IMG_20190405_180325.jpg

IMG_20190405_180349.jpg

Schema plyn.png

IMG_20190403_204347.jpg

IMG_20190403_204618.jpg

IMG_20190403_204723.jpg

IMG_20190403_210650.jpg

IMG_20190403_210659.jpg

IMG_20190406_224859.jpg

Upraveno uživatelem inoxing
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

  • O 2 měsíce později...

 

#inoxing Měl bych jeden dotaz ohledně dodělání tempomatu, Sehnal jsem páčku tempomatu, nacvaknul.

 Mám Peugeot Planet, aktivoval jsem tempomat v bsi a v jednotce motoru.

V bsi bylo víc možností - varianta 1a a pak varianta 2 s omezovacem rychlosti a bez omezovace rychlosti.

v jednotce motoru byla jen možnost regulace rychlosti přítomen nebo nepřítomen a nastavil jsem přítomnost spínače spojky.

Na brzdě mám spínač jeden se 4-dráty a dával jsem  ho teď nový.

Na spojce je také spínač.

bohužel se mi tempomat nepodařilo rozchodit. Když byla v bsi zvolena varianta 1a tak na display nebylo nic vidět, ale tempomat také nefungoval. Když jsem zvolil variantu 2 tak se na display zobrazilo Cc 0 a nad tím off. Bohužel když se snažím aktivovat tempomat, tak se nachvíli zobrazí požadovaná rychlost, ale tak po několika málo sekundách zmizí a zobrazí se - - -

 jako by se hned tempomat deaktivoval.

v peugeot planet 2000 jsem zkoušel test - páčka funguje OK, bzdový spínač OK ale nedaří se mi spínač spojkového 

pedálu. Zkoušečkou jsem zkoušel, že kontakty se spojují, ale bsi to nehlásí. Spínač budu každopádně dávat nový.

Prosím o radu zda nevíte v čem by mohl být problém a zda tempomat půjde dodělat.

 Četl jsem, že zrovna moje motorizace může dělat problémy, tak se ptám zda to již někdo řešil.

Ďekuji za odpověď.

 

P307 CC, benzin, 2005 před faceliftem 1.6 80kw NFU

VIN:VF33BNFUC83770680

 

Upraveno uživatelem Amilo
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

  • O 2 týdny později...

Tempomat funguje až na 4. a 5. rychlostní stupeň. Kolečkem nastavíš tempomat (předpokládám, že máš ali páčku i s limiterem) a rychlost aktivuješ +/- zezadu páčky. Aktivovaný to musíš mít v BSI (dáš jenom tempomat bez limiteru) a v ECU motoru (regulace rychlosti). Jak jsi popsal, asi to máš správně, ještě zkontroluj. Ještě jedna věc, a to je nastavení spínače brzdy, protože ho musíš právně nastavit, aby správně spínal- byl ve správné vzdálenosti od dorazu pedálu- mrkni na to, tenhle bordel dělá právě tenhle spínač. Jestli jsi ho měnil, může být nesprávně seřízen.

@Amilo

Upraveno uživatelem inoxing
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

  • O 1 měsíc později...

Zúčastnit se diskuse

Můžete odpovědět a až poté se registrovat If you have an account, sign in now to post with your account.

Návštěvník
Odpovědět na toto téma...

×   Byl vložen obsah s formátováním.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Kdo si právě prohlíží tuto stránku   0 registrovaných uživatelů

    • Žádný registrovaný uživatel si neprohlíží tuto stránku
×
×
  • Vytvořit...