Jump to content
inoxing

Návod: Zamrzající ruční brzda

Recommended Posts

Návod vycházel z konstrukce na modelu Peugeot 307.

Rozhodl jsem se vyřešit problém u zamrzajících lanovodů ruční brzdy v zimním období. Celou situaci lze vyřešit výměnou komplet lanovodů nebo nahrazením prachové třecí krytky na konci bowdenu prachovkou na lanovod. Dlouho jsem nebyl schopen sehnat vhodnou prachovku na tento typ lanka, potřebné délky a také přijatelné ceny.

Vhodná prachovka je např. ze spojkového lanovodu na Favorita/Felicii (čísla: 6U0721365 , 115592803). Na originální lanovody sedí velmi dobře, délka 70mm, šířka otvoru na jedné straně 5mm, na druhé straně cca 3mm, materiál je pryž. Cena je kolem 9Kč/ks, pošta cca 30Kč (pošlou vám je i v dopise, pokud slušně požádáte).

Problémem- zamrznutím lanovodu ruční brzdy v zimním období přisuzuji zatečení vody do bowdenu lanka ruční brzdy a následného zmrznutí vlivem změny teploty (např. přes noc). Takhle se stane, že odpoledne přijedete domů, zatáhnete ruční brzdu a ráno nejde odbrzdit jedna nebo obě strany a zůstavají zabržděné či přibrbžďují zadní brzdy. Hlavním problémem je, že lanovody nemají klasickou prachovku a také náklon lanovodu (voda teče dolů, tedy po lanku zateče do bowdenu), pak stačí třeba umýt auto WAPem a voda steče na lanko. Pokud se jedná o nový lanovod, je na koci bowdenu kluzná prachovka a může plnit svoji funkci, horší je to u starších a vyběhaných lanovodů. Proto jsem se rozhodl "dovybavit" lanovody prachovkou.

Postup:

-zajistíme auto na rovině a založíme přední kola (auto nemůže být zabržděno ruční brzdou)

-zvednout zadní nápravu a sundat kola

-šroubovákem se opřít o třmen a pákovým efektem tlačit páku ruční brzdy směrem k bowdenu- pak vyháknout konec lanka z vidlice (jde to celkem snadno)

-plochým šroubovákem odjistit zajištění bowdenu (2 plastové zobáčky) a vytáhnout lanovod z opěrného bodu na třmenu; lanovod si položíme na vrch kotouče (pozor na nadměrné ohybání, staré se mohou lámat)

-pilníkem srazíme všechny ostré hrany na koncovce lanka (váleček), lanko a konec bowdenu očistíme od nečistot a zbavíme staré třecí prachovky

-nyní bowden promažeme převodovým olejem (např. za použití kousku hadice s výkrojem, viz foto), nepoužívat WD40 nebo vazelíny ve spreji! - v zimě je vazelína tuhá a ruční brzda má špatný chod a WD40 je nevhodné- lanko se může zasekávat; může se použít nějaký vhodný ekvivalent, já používal převodový olej a kousek hadice jako trychtýřek (viz foto).

-nyní vezmeme prachovku a dovnitř nalijeme převodový olej a prachovku pořádně promačkáme; poté nasouváme na lanko přes váleček (chce to trpělivost, jde to blbě, lanko na konci bowdenu chytneme např. přes dvojtý hadr přes kleště, rotačním pohybem prachovky nasouváme postupně za váleček lanka), na konci prachovky je malá díra a přes válečech lanka to chce pomoct neostrým malým šroubovákem

-prachovku zasuneme na bowden a na druhé straně použijeme malý stahovací pásek k stáhnutí průměru na lanko, cca 10mm od válečku (stahovací pásek je podstatné použít, opírá se pak o páku ruční brzdy a neprodíra se tímto prachovka)

-očistit čističem brzd od oleje všechny zasažené díly (kotouč, desky...), protáhnout lanko záchytem a zacvaknout, obráceným způsobem namontovat lanko na páku ruční brzdy (pozor na skřípnutí prachovky do vidlice!)

-nasadit kola, dotáhnout šrouby na 100Nm, spustit auto na kola a zkontrolovat funkčnost ruční brzdy

Foto z montáže:

 

 

IMG_20181210_115549.jpg

IMG_20181211_110254.jpg

IMG_20181211_110334.jpg

IMG_20181211_110639.jpg

IMG_20181211_110850.jpg

IMG_20181211_112429.jpg

IMG_20181211_112447.jpg

IMG_20181211_112728.jpg

IMG_20181211_112749.jpg

Edited by inoxing

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dobrá práca, 

Podaktori sa naučili, že v zime sa ručná brzda nepoužíva. Práve z takéhoto dôvodu, aby sa potom dalo s autom odísť. Je to síce technický problém výrobcu, ale voda sa tam dostane skoro vzdy, prípadne pri prechode vyšším snehom.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Díky.

Občas potřebuju zaparkovat ve strmějším sklonu a tam to nejde nechat jen se zařazenou rychlosti. Ono třeba i ve městě je to kolikrát problém a nejde moc vybírat, jestli zaparkuje na rovině nebo ve sklonu, tak jsem to chtěl nějak spolehlivě vyřešit. Ale jinak máš pravdu, je lepší ruční brzdu v mrazech zbytečně nezatahovat. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest Honza 76

Použil někdo tuto úpravu lanovodu co zde kolega v prvním příspěvku představil? Pokud se někdo od kolegy nechal inspirovat a udělal si úpravu na svém voze pisnete sem zda to funguje v zimě?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest Honza 76

Škoda, že nikdo nepíše vlastní zkušenosti, je to šikovná úpravu. Dala by se použít i na jiné starší vozy.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

myslím, že je zbytečné čekat na zkušenosti s touto úpravou--je přece na foto jasně vidět, že ta prachovka zabrání tomu, aby voda vnikala do bowdenu...,navíc to stojí jen 50 korun

ale možná si někteří vzpomenou (v zimě a v mrazu určitě) 🙂

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest Honza 76

To je fakt, že to je vidět, ale stejnou úpravu jsem měl na mém Fordu Escortu a nic se nezměnilo ani po totožné úpravě. Lanovody v zimě zamrznuly úplně stejně jako před úpravou.  Přes letní sezónu při deštích z toho tekla voda úplně stejně jako před tou úpravou. I když o bylo nepatrně méně vody.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...