Přejít na obsah
  • Aktuální cíle darů

Recommended Posts

Do sekce- "Udělej si sám"

Když jsem koupil kdysi Peugeota 307, jakožto ojeté auto potřebovalo "nutný servis" v podobě všech filtrů, oleje a komplet rozvodové sady- jistota je jistota. To je ostatně známý fakt a doporučil bych tyto věci dělat ihned po koupi ojetého auta, pokud nemáme 100% jistotu, že majitel před vámi to udělal (majitele a auto dobře znáte).

Takto jsem postupoval i já a vše "nutné" se měnilo. Mezi filtry jsem objednal i palivový filtr (benzin), protože při ceně cca 120Kč za Champion nebyl důvod nekupovat a neměnit, tím spíše po 16 letech provozu T.Č. Co se dalo se vyměnilo a po dlouhém hledání posledního z filtrů- tedy palivového filtru jsem vzdal snahu a sedl jsem k počítači a hledal, kde se nachází ona bandaska s filtrem ve voze Peugeot 307. Po krátkém hledání jsem se dozvěděl, že toto auto nemělo filtr montovaný a tedy není co měnit, resp. auta pro západní Evropu se obešla bez filtru paliva u benzinových motorů (nevím jak ostatní, ale takto je to v případě motoru 1.6 16V NFU). Co s filtrem? Nic, vystavil jsem si ho a půl roku kolem něj chodil. Pak mě napadlo, že bych ho tam nějak dodělal, ale zase žádné velké zásahy, ideálně sehnat vše original a dozapojit, přecejen je to pořád tlaková část od paliva a jakákoliv závada zde může lehce způsobit požár atd. Jenže shánět original díly, které se u nás snad ani nevyskytují je asi nereálné a poměrně to bude asi drahé přímo od výrobce.

Original Peugeot má filtr připevněný snad nějakým plastovým popruhem k plastové nádrži a drobnou modifikací potrubí jej vřazuje do systému. Zde je systém bez "vratky", takže přívod k motoru je pouze jeden a není zde zpětný odvod (přepad/vratka). Já jsem původně chtěl filtr "vrazit" do motorového prostoru někde na nosník, kde palivová hadice má výstup, ale přecejen jsem nechtěl zasahovat do originálního přívodu (tvrdá plastová trubice), něco řezat a zkoušet napojovat bez možnosti vrátit vše do original stavu, navíc kolem motoru je všude poměrně horko, nevím jak by to zvládal filtr plný benzínu. Takže jsem po delším přemýšlení a zkoušení dospěl k závěru, že jediné vhodné místo bude to, kde se dává original. Umístnění je v místě, kde má býti a při použití zvoleného materiálu- spony by mělo i uložení něco vydržet- spona s filtrem je zároveň s linkou nosníku, tedy nic nepřesahuje a případná větev či podobný běžný bordel na polňačce by neměl filtru ublížit, jelikož je schovaný za nosníkem. Tato modifikace je zpětně vratná do originálního stavu a případná výměna filtru je jednoduchá- ikdyž jeden palivový filtr patrně dožije s autem (jak se rádo uvádí- doživotní záruka, otázka je, na koho se ta doživotnost vztahuje).

 

Návod je pouze pro vědecké účely a riziko s ním spojené si každý nese sám!

 

Co je potřeba udělat:

-nerezovou sponu, která obepíná filtr a drží na demontovatelném nosníku zespod vozidla (napříč uloženého); nerez pásovina 36x2mm, délka cca 500mm

Co je potřeba zakoupit:

-1x nerezová nýtovací matice M8, 1x šroub šestihran M8x20, 1x podložku, 1x pružnou podložku (pro zástavbu vhodnější šroub s půlkulatou hlavou-imbus, ale obávám se, že by to nikdo později nepovolil).

-2x spony na hadice 12-14mm ideálně také z nerezi

-0,5m palivové hadice Continental Contitech 580-216 fuel/oil wp10bar bp30bar (vnitřní průměr hadice 8mm, vnějšek 15mm) nebo ekvivalentní- nepoužívat rozhodně průhledné hadičky z motorek!

-0,5m plastové omotávky na hadici

-2x rychlospojka na filtr (největší problém je sehnat tento díl, jedná se o rychlospojku typu NORMA NQS či NORMA RSS o rozměru 5/16", na 8mm náustky s lemem, odkaz uvedu dole)

-1x palivový filtr Champion CFF100236 (nebo ekvivalent)

-kousek duše z kola (k omotání filtru v místě nerezové spony, jako izolace)

 

1) Vyhotovení spony:

V mém případě jsem udělal nerezovou sponu z pásoviny/plechu šíře 36mm, tlouštky 2mm, ale může být i jiný rozměr šíře/tloušťka, představivosti se meze nekladou. Filtr má vnější průměr 55mm, tedy vnitřek nerezové spony by měl být o něco větší (např 59-60mm), aby se tam vešla i gumová vložka z duše kola. Délku spony jsem nezměřil, ale asi to není důležíté, jelikož je potřeba nechat nějakou rezervu a při řezat polotovar až po ohybu spony a patřičného vyzkoušení filtru, jak sedí. Tedy, vezme pásovinu, a přes kulatinu/trubku podobných roměrů jako filtr, ohýbáme plech do rádiusu, dle požadovaného tvaru- inspirace např. z nákresu. Nedoporučuji vystavovat filtr jakémukoliv násilí či přes něj tvořit sponu- hliníkový obal patrně moc nesnese!

2) Montáž na auto:

Hotovou sponu přiložíme na místo, kde bude umístěn filtr a fixou označíme- přes díru spony místo, kde budeme vrtat díru do nosníku. Celý nosník nyní demontujeme z auta, není zde žádná zrada, povolíme matky a spadne nám to na hlavu, matky na 14mm golu. V místě označení ještě provedem zkušební přiložení a vrtáme díru stejného průměru, jako je nýtovací matice vnějškem. Poté vsuneme nýtovací matici a za pomoci použití nerezové spony- přes šroub nýtovací matici "zanýtujeme" do nosníku (šroubjeme šroubem tak dlouho, dokud není cítit značný odpor- matice nesmí být volná). Z vnitřku odstraníme všechny piliny, případně ještě vnitřek můžeme vystříkat rezistinem.

Vezmeme filtr, necháme na něm plastové krytky, a nasadíme na něj pásek z duše kola (z duše vystřihneme pás, o několik mm větší, než je šíře spony). Filtr s gumou nasadíme do spony (označením IN ke středu vozidla) a sponu našroubujeme na nosník.

Nyní rozpojíme tlakovou hadici od nádrže a potrubí k motoru v místě nosníku- jde to opravdu blbě, chce to dělat, když je venku alespoň 25°C, jinak to asi praskne. Předtím je vhodné upustit tlak na "railu" ventilkem umístněným na levém kraji motoru (u vstřikovačů, pod modrou čepičkou od ventilku) a co nejvíce očistit vnějšek rychlospojky a trubice. Po rozpojení vše očistíme čističem brzd a při manipulaci dbáme na to, aby do vnitřku vedení nevnikaly nečistoty.

Namotnujeme zpět nosník tak, že na jedné straně si nachytneme matici a na druhé straně poté namontujeme druhou, pokud pracujeme sami. Přitahujeme směrem od středu vozu. Po namontování zapojíme original vedení od nádrže do filtru (označení IN- vstup).

Nyní si uděláme hadicovou propojku od filtru (označení OUT- výstup) k potrubí k motoru. Vezememe hadici nasdíme na ni plastovou omotávku tak, aby cca 2cm před každým koncem byla ukončená a byl prostor na spony. Nasadíme na oba konce spony 12-14mm a rychlospojky NORMA NQS 5/16". Rychlospojky mají na konci malý o-kroužek, takže pozor při nasunování (zde nemá smysl, můžete jej i odstranit). Na závity spon můžeme kapnout lepidlo na závity a spony dobře dotáhneme. Hadici nasadíme na filtr (označení OUT- výstup) a protáhneme za sponou-nahoře kolem filtru a nad nosníkem protáhneme mezerou- rychlospojku zapojíme do přívodní trubice k motoru. Hadici vyvážeme stahovacíma páskama k lanovodu za prvé a k vstupní originální trubici za druhé.

3) Odzvudšnění:

Celý systém je prázdný a možné vniknutí nečistoty do systému je vhodné vyřešit tak, že odpojíme v motoru přívodní rychlospojku z "railu" a do připravené PETky/kanystru svedem trubici. Nyní sedneme do auta a asi 10s startováním necháme načerpat do kanystru cca 1l benzinu. Poté rychlospojku zasuneme zpět do "railu" a zkusíme nastartovat. Je normální, že auto bude startovat déle. Po nastartování bychom měli vzít hadr a přes odvzdušňovací ventilek doodvzdušnit systém- např. po 100km jednou opakovat. Pozor, nedělejte na horkém motoru- riziko požáru.

Po montáži kontrolovat palivový systém v místě zejména filtru a dodělané redukce, nesmí zde být jakýkoliv únik!

4) Poznámky:

Rychlospojky se vytahují velice špatně, a pro vytažení je potřeba mít zmáčknuté obě strany. Poté, lehkou rotací proti sobě- rychlospojka vůči náustku se dá postupně vysunout.

Po 200 tisících km je na zvážení, zda-li vyčistit i vstřikovače, či alespoň nechat zkontrolovat, zde jsou vsřikovače Bosch. O-kroužky zde typu FPM 7,5x3,5mm, celkem 8ks.

 

Odkaz k rychlospojkám:

https://www.nd-skoda-volkswagen.cz/cz/autodily-volkswagen/univerzalni-dily-vw-audi-seat/ruzne/23427-plastova-rychlospojka-palivove-hadice-5-16-06-0.html

PLASTOVÁ RYCHLOSPOJKA PALIVOVÉ HADICE 5-16´´ 60-0° , číslo obj. NQSNW5-16-06-0 (zde pro přímou koncovku, protože se prodávají i zahnuté do 90° či 45° atd.). Cena jedné je zde 110Kč/kus, za novou. Napadlo mě sehnat i z vraku a vystřihnout si ten kus plastu, ale nechtělo se mě nikam jezdit a shánět to. Tyto rychlospojky jsou snad na všem evropském- VW,  Renault, PSA atd., takže v podstatě se dá sehnat nejen z PSA, ale i z toho "co dům dá". Ale i přesto, byl jsem překvapen, jak nedostupné zboží to je, pokud si vemu, že je to na každým druhým autě. Bohužel, dnes se prodává jen celý díl- tedy celá část palivového potrubí od koncovky ke koncovce.

 

PS: Foto lepší nebude, Nokia 6300 power! Komu se to nelíbí, ať mi půjčí něco lepšího :-)

 

23427_1.jpg

Obraz000.jpg

Obraz001.jpg

Obraz002.jpg

Obraz004.jpg

Obraz005.jpg

_vyr_20serfin_ocel_M6.jpg

palivovy-filtr-champion-ch-l236-606-citroen-peugeot-renault-default.jpg

hadicova-spona-mini-12-14mm-pozinkovana.jpg

 

Obraz001.jpg

uprava.jpg

palivák 1.JPG

palivák 2.JPG

Upraveno uživatelem inoxing
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Zúčastnit se diskuse

Můžete odpovědět a až poté se registrovat If you have an account, sign in now to post with your account.

Návštěvník
Odpovědět na toto téma...

×   Byl vložen obsah s formátováním.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Kdo si právě prohlíží tuto stránku   0 registrovaných uživatelů

    • Žádný registrovaný uživatel si neprohlíží tuto stránku
×
×
  • Vytvořit...