inoxing Odesláno 14. srpen 2018 Sdílet Odesláno 14. srpen 2018 (upraveno) Do sekce- "Udělej si sám" Když jsem koupil kdysi Peugeota 307, jakožto ojeté auto potřebovalo "nutný servis" v podobě všech filtrů, oleje a komplet rozvodové sady- jistota je jistota. To je ostatně známý fakt a doporučil bych tyto věci dělat ihned po koupi ojetého auta, pokud nemáme 100% jistotu, že majitel před vámi to udělal (majitele a auto dobře znáte). Takto jsem postupoval i já a vše "nutné" se měnilo. Mezi filtry jsem objednal i palivový filtr (benzin), protože při ceně cca 120Kč za Champion nebyl důvod nekupovat a neměnit, tím spíše po 16 letech provozu T.Č. Co se dalo se vyměnilo a po dlouhém hledání posledního z filtrů- tedy palivového filtru jsem vzdal snahu a sedl jsem k počítači a hledal, kde se nachází ona bandaska s filtrem ve voze Peugeot 307. Po krátkém hledání jsem se dozvěděl, že toto auto nemělo filtr montovaný a tedy není co měnit, resp. auta pro západní Evropu se obešla bez filtru paliva u benzinových motorů (nevím jak ostatní, ale takto je to v případě motoru 1.6 16V NFU). Co s filtrem? Nic, vystavil jsem si ho a půl roku kolem něj chodil. Pak mě napadlo, že bych ho tam nějak dodělal, ale zase žádné velké zásahy, ideálně sehnat vše original a dozapojit, přecejen je to pořád tlaková část od paliva a jakákoliv závada zde může lehce způsobit požár atd. Jenže shánět original díly, které se u nás snad ani nevyskytují je asi nereálné a poměrně to bude asi drahé přímo od výrobce. Original Peugeot má filtr připevněný snad nějakým plastovým popruhem k plastové nádrži a drobnou modifikací potrubí jej vřazuje do systému. Zde je systém bez "vratky", takže přívod k motoru je pouze jeden a není zde zpětný odvod (přepad/vratka). Já jsem původně chtěl filtr "vrazit" do motorového prostoru někde na nosník, kde palivová hadice má výstup, ale přecejen jsem nechtěl zasahovat do originálního přívodu (tvrdá plastová trubice), něco řezat a zkoušet napojovat bez možnosti vrátit vše do original stavu, navíc kolem motoru je všude poměrně horko, nevím jak by to zvládal filtr plný benzínu. Takže jsem po delším přemýšlení a zkoušení dospěl k závěru, že jediné vhodné místo bude to, kde se dává original. Umístnění je v místě, kde má býti a při použití zvoleného materiálu- spony by mělo i uložení něco vydržet- spona s filtrem je zároveň s linkou nosníku, tedy nic nepřesahuje a případná větev či podobný běžný bordel na polňačce by neměl filtru ublížit, jelikož je schovaný za nosníkem. Tato modifikace je zpětně vratná do originálního stavu a případná výměna filtru je jednoduchá- ikdyž jeden palivový filtr patrně dožije s autem (jak se rádo uvádí- doživotní záruka, otázka je, na koho se ta doživotnost vztahuje). Návod je pouze pro vědecké účely a riziko s ním spojené si každý nese sám! Co je potřeba udělat: -nerezovou sponu, která obepíná filtr a drží na demontovatelném nosníku zespod vozidla (napříč uloženého); nerez pásovina 36x2mm, délka cca 500mm Co je potřeba zakoupit: -1x nerezová nýtovací matice M8, 1x šroub šestihran M8x20, 1x podložku, 1x pružnou podložku (pro zástavbu vhodnější šroub s půlkulatou hlavou-imbus, ale obávám se, že by to nikdo později nepovolil). -2x spony na hadice 12-14mm ideálně také z nerezi -0,5m palivové hadice Continental Contitech 580-216 fuel/oil wp10bar bp30bar (vnitřní průměr hadice 8mm, vnějšek 15mm) nebo ekvivalentní- nepoužívat rozhodně průhledné hadičky z motorek! -0,5m plastové omotávky na hadici -2x rychlospojka na filtr (největší problém je sehnat tento díl, jedná se o rychlospojku typu NORMA NQS či NORMA RSS o rozměru 5/16", na 8mm náustky s lemem, odkaz uvedu dole) -1x palivový filtr Champion CFF100236 (nebo ekvivalent) -kousek duše z kola (k omotání filtru v místě nerezové spony, jako izolace) 1) Vyhotovení spony: V mém případě jsem udělal nerezovou sponu z pásoviny/plechu šíře 36mm, tlouštky 2mm, ale může být i jiný rozměr šíře/tloušťka, představivosti se meze nekladou. Filtr má vnější průměr 55mm, tedy vnitřek nerezové spony by měl být o něco větší (např 59-60mm), aby se tam vešla i gumová vložka z duše kola. Délku spony jsem nezměřil, ale asi to není důležíté, jelikož je potřeba nechat nějakou rezervu a při řezat polotovar až po ohybu spony a patřičného vyzkoušení filtru, jak sedí. Tedy, vezme pásovinu, a přes kulatinu/trubku podobných roměrů jako filtr, ohýbáme plech do rádiusu, dle požadovaného tvaru- inspirace např. z nákresu. Nedoporučuji vystavovat filtr jakémukoliv násilí či přes něj tvořit sponu- hliníkový obal patrně moc nesnese! 2) Montáž na auto: Hotovou sponu přiložíme na místo, kde bude umístěn filtr a fixou označíme- přes díru spony místo, kde budeme vrtat díru do nosníku. Celý nosník nyní demontujeme z auta, není zde žádná zrada, povolíme matky a spadne nám to na hlavu, matky na 14mm golu. V místě označení ještě provedem zkušební přiložení a vrtáme díru stejného průměru, jako je nýtovací matice vnějškem. Poté vsuneme nýtovací matici a za pomoci použití nerezové spony- přes šroub nýtovací matici "zanýtujeme" do nosníku (šroubjeme šroubem tak dlouho, dokud není cítit značný odpor- matice nesmí být volná). Z vnitřku odstraníme všechny piliny, případně ještě vnitřek můžeme vystříkat rezistinem. Vezmeme filtr, necháme na něm plastové krytky, a nasadíme na něj pásek z duše kola (z duše vystřihneme pás, o několik mm větší, než je šíře spony). Filtr s gumou nasadíme do spony (označením IN ke středu vozidla) a sponu našroubujeme na nosník. Nyní rozpojíme tlakovou hadici od nádrže a potrubí k motoru v místě nosníku- jde to opravdu blbě, chce to dělat, když je venku alespoň 25°C, jinak to asi praskne. Předtím je vhodné upustit tlak na "railu" ventilkem umístněným na levém kraji motoru (u vstřikovačů, pod modrou čepičkou od ventilku) a co nejvíce očistit vnějšek rychlospojky a trubice. Po rozpojení vše očistíme čističem brzd a při manipulaci dbáme na to, aby do vnitřku vedení nevnikaly nečistoty. Namotnujeme zpět nosník tak, že na jedné straně si nachytneme matici a na druhé straně poté namontujeme druhou, pokud pracujeme sami. Přitahujeme směrem od středu vozu. Po namontování zapojíme original vedení od nádrže do filtru (označení IN- vstup). Nyní si uděláme hadicovou propojku od filtru (označení OUT- výstup) k potrubí k motoru. Vezememe hadici nasdíme na ni plastovou omotávku tak, aby cca 2cm před každým koncem byla ukončená a byl prostor na spony. Nasadíme na oba konce spony 12-14mm a rychlospojky NORMA NQS 5/16". Rychlospojky mají na konci malý o-kroužek, takže pozor při nasunování (zde nemá smysl, můžete jej i odstranit). Na závity spon můžeme kapnout lepidlo na závity a spony dobře dotáhneme. Hadici nasadíme na filtr (označení OUT- výstup) a protáhneme za sponou-nahoře kolem filtru a nad nosníkem protáhneme mezerou- rychlospojku zapojíme do přívodní trubice k motoru. Hadici vyvážeme stahovacíma páskama k lanovodu za prvé a k vstupní originální trubici za druhé. 3) Odzvudšnění: Celý systém je prázdný a možné vniknutí nečistoty do systému je vhodné vyřešit tak, že odpojíme v motoru přívodní rychlospojku z "railu" a do připravené PETky/kanystru svedem trubici. Nyní sedneme do auta a asi 10s startováním necháme načerpat do kanystru cca 1l benzinu. Poté rychlospojku zasuneme zpět do "railu" a zkusíme nastartovat. Je normální, že auto bude startovat déle. Po nastartování bychom měli vzít hadr a přes odvzdušňovací ventilek doodvzdušnit systém- např. po 100km jednou opakovat. Pozor, nedělejte na horkém motoru- riziko požáru. Po montáži kontrolovat palivový systém v místě zejména filtru a dodělané redukce, nesmí zde být jakýkoliv únik! 4) Poznámky: Rychlospojky se vytahují velice špatně, a pro vytažení je potřeba mít zmáčknuté obě strany. Poté, lehkou rotací proti sobě- rychlospojka vůči náustku se dá postupně vysunout. Po 200 tisících km je na zvážení, zda-li vyčistit i vstřikovače, či alespoň nechat zkontrolovat, zde jsou vsřikovače Bosch. O-kroužky zde typu FPM 7,5x3,5mm, celkem 8ks. Odkaz k rychlospojkám: https://www.nd-skoda-volkswagen.cz/cz/autodily-volkswagen/univerzalni-dily-vw-audi-seat/ruzne/23427-plastova-rychlospojka-palivove-hadice-5-16-06-0.html PLASTOVÁ RYCHLOSPOJKA PALIVOVÉ HADICE 5-16´´ 60-0° , číslo obj. NQSNW5-16-06-0 (zde pro přímou koncovku, protože se prodávají i zahnuté do 90° či 45° atd.). Cena jedné je zde 110Kč/kus, za novou. Napadlo mě sehnat i z vraku a vystřihnout si ten kus plastu, ale nechtělo se mě nikam jezdit a shánět to. Tyto rychlospojky jsou snad na všem evropském- VW, Renault, PSA atd., takže v podstatě se dá sehnat nejen z PSA, ale i z toho "co dům dá". Ale i přesto, byl jsem překvapen, jak nedostupné zboží to je, pokud si vemu, že je to na každým druhým autě. Bohužel, dnes se prodává jen celý díl- tedy celá část palivového potrubí od koncovky ke koncovce. PS: Foto lepší nebude, Nokia 6300 power! Komu se to nelíbí, ať mi půjčí něco lepšího :-) Upraveno 31. srpen 2018 uživatelem inoxing Péťa ohodnotil 1 Citovat Odkaz ke komentáři Sdílet na ostatní stránky More sharing options...
Havlicek.Lukas Odesláno 14. srpen 2018 Sdílet Odesláno 14. srpen 2018 kamosovi sem to delal za pomoci palivove hadice z C1 a bindru do originalniho mista - uz pred 10 lety ale tvuj postup je taky dobrej - hlavne "skoro" original inoxing ohodnotil 1 Citovat Odkaz ke komentáři Sdílet na ostatní stránky More sharing options...
inoxing Odesláno 14. srpen 2018 Autor Sdílet Odesláno 14. srpen 2018 (upraveno) Se jen divím, že nafty pro západní trhy měly palivovej filtr :-) Když se nebojí nečistot na západě... Upraveno 14. srpen 2018 uživatelem inoxing Citovat Odkaz ke komentáři Sdílet na ostatní stránky More sharing options...
ozzy56 Odesláno 14. srpen 2018 Sdílet Odesláno 14. srpen 2018 diesel je mnohem citlivější na čistotu nafty Citovat Odkaz ke komentáři Sdílet na ostatní stránky More sharing options...
inoxing Odesláno 15. srpen 2018 Autor Sdílet Odesláno 15. srpen 2018 (upraveno) To byla ironie. Upraveno 19. srpen 2018 uživatelem inoxing Citovat Odkaz ke komentáři Sdílet na ostatní stránky More sharing options...
Recommended Posts
Zúčastnit se diskuse
Můžete odpovědět a až poté se registrovat If you have an account, sign in now to post with your account.