Přejít na obsah
  • Aktuální cíle darů


inoxing

Recommended Posts

Zdar všem,

předem upozorňuji, že vše provádíte na vlastní riziko a postup je určen pro vědecké účely :-).

Pro demontáž hydroštelů je potřeba odstrojit komplet rozvody a sundat vačky. Hydroštely- hydraulická zdvihátka jsou z motoru PSA 1.6 16V NFU, ale postup lze aplikovat, se zálohou, i na další typy motorů, které mají stejně řešeny hydroštely (hrníčkové hydroštely přímo řazené mezi vačku a ventil). Také chci poznamenat, že žádný prostředek nepomůže k pročištění hydroštelů, tím spíše, pokud je uvnitř napálený karbon- nic s tím neudělá Arva, benzin apod., je potřeba mechanicky bordel vyškrabat. Pokud vám hydroštely cvakají a v prostoru hlavy válců-vaček vidíte napálený karbon, je velice pravděpodobné, že takto bude zakarbonován i vnitřek hyrdoštelů. Cena hydroštelů cca 350Kč/ks t.č., zde je 16ks.

Postup metoda A a metoda B:

A)- edit 12/2018: hydroštel opřeme o ocelovou rovnou podložku, kde mezi hydroštel a podložku dáme nějakou tvrdou fólii (např. kreslící fólii, polykarbonátovou vrstvu atd.), podržíme podložku a hydroštel u sebe a zespodu ocelové podložky klepeme ocelovým kladivem do té doby, než pístek vypadne do dutiny

-touto metodou lze předejít poškození spodní hrany hydroštelu, která může nastat při použití níže uvedené metody (B)

 

B)-nehorší práce, kterou by nerad viděl kdejaký strojař, opravář hodinek a koneckonců i leckerý modelář, ale bohužel, je nutné zvolit kovářskou sílu:

-hydroštel omotáne do hardu tak, aby jsme mohli s dnem hydroštelu klepat o dřevěnou podložku (rovná dřevěná deska, již nepoužívané prkno na maso apod.)

-hydroštelem klepeme o dřevěnou podložku v pozici, že vybrání hrníčku směřuje dolu společně s pístkem tak dlouho, než odrazíme pístek od hrníčku (trvá to opravdu dlouho a v případě hodně zakarbonovaného hydroštelu je potřeba s tělesem hodně "mlátit", nezkoušejte na pístek brát kleště- nebezpečí zničení třecích ploch pístku)

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

-pokud pístek vyklepneme z hrníčku, poznáme to velice rychle, slyšíme, jak v hrníčku začne štěrchat uvedený pístek

-nyní už můžeme rozdělat hydroštel do prvočinitele a všechny nečistoty vyškrábat a očistit:

-pístek od sebe rozdělíme a zůstane nám vrchní část pístku, pružina a spodní část pístku (říkejme mu váleček, pro odlišení pojmů)

-váleč má na sobě malou plechovou "zátku", která vypadá jak trojlístek a malým šroubovákem lze odloupnout (pozor, rovnoměrně, ať se plech nezkřiví)

-pod zátkou je kulička a většinou v zátce zůstane zamáčklá pružinka, která tlačí na kuličku (jedná se velmi malou součástku, kterou není problém ztratit a zničit, netaháme za jí šroubovákem)

 

Nyní je hydroštel rozdělán na prvočinitele, nyní je potřeba vše očistit/vyškrabat. Pružinku kuličkového ventilu hydroštelu) se snažte mechanicky nečistit, pravděpodobně by došlo k poškození. Na vyškrabání nečistot je vhodné vzít např. měděný drát vhodných rozměrů a podvodou vyšrkábat hrníček a pote i váleček, poté vše pořádně odmastit a složit. Zátku je vhodné montovat na váleček již se vsunutou pružinkou s kuličkou tak, že váleček suneme zvrchu na sestavu (zátka, pružinka, kulička). Funkčnost kuličkového ventilu kontrolujeme jehlicí, skrze váleček- kulička musí jemně pružit. Složený pístek je vhodné namazat povrchově mot.olejem a zasunout do hrníčku (zaklepnout, přes dřevo). Hydroštel (vnitřní pístek) nenaplňujte olejem! Jinak hrozí poškození rozvodů motoru. Hydroštely se musí montovat prázné a odvzudšňují se podle tohoto postupu:

a)-motor nastartujeme a slyšíme hlasité cvakání hydroštelů (běžný stav při zavzdušnění hydroštelů)

b)-auto jdeme projet a zahřejeme jej na provozní teplotu (nezatěžujeme motor zbytečně do prudkých kopců, nevytáčíme do omezovače)

c)-na volném prostranctví (parkoviště) motor vytočíme do 2000-3000ot/min necháme jej 60s v tomto spektru otáček

d)-nyní motor necháme 30s odpočinout na volnoběh

e)-postup "c) a d)" opakujeme do té doby, dokud hydroštely nepřestanou výrazně cvakat (normální je, pokud se tak opakuje až 5x)

f)-po 5. opakování, pokud hydrošely nestichnou, jdeme auto projet cca 5km a postup "c) a d)" opakujeme znova 

g)- pokud hydroštely stále cvakají, je něco špatně a je nutno najít příčinu (starý olej, zpěněný olej, ucpaný olejový filtr, nedostatečný tlak mazání, špatně sestavený hydroštel či poškozený hydroštel, ojeté vačky, špatně nastaveny rozvody....)

Po montáži hydroštelů doporučuji vyměnit olej s oil filtrem. Co je ještě vhodné říci, že první zatočení motoru by mělo být s demontovanými svíčkami a odpojeným zapalovacím modulem (pokud ho necháte připojený a zatočíte bez svíček, může se vám probít trafo uvnitř). S motorem bez svíček točíte 5s-10s z důvodu, aby se olej dostal k hydroštelům a na ložiska vaček bez zátěže- aby motor nenastartoval do volnoběžných otáček a motor nebyl vystaven zbytečné zátěži nastartováním než se olej dostane všude. Dbáme na to, aby při zpětné motnáž se všechny třecí plochy namazaly čistým motorovým olejem (vačky, hydroštely, palce vačky, dříky ventilů)!

Tady je odkaz na video z YT (Alex Espinosa), kde je krásně vidět, jak je potřeba mlátit s hydroštelem, aby vypadl pístek. Konec videa nedoporučuji provádět (část, kde plní hydroštel olejem), při montáži prázdného hydroštelu nehrozí poškození rozvodů/podpálení ventilů- množství oleje nemáte jak odhadnout. Hydroštely se dokáží odzdušnit a naplnit olejem při chodu motoru (viz postup výše).

 

Rozpad hydroštelu dle foto, tak hodně štěstí.

 

 

- - - - -

Vyhledávač: cvakání hydroštelů, čištění hydroštelů, hydraulic lifters, hydraulic lash

 

20180515_153851.jpg

20180515_153920.jpg

20180515_154002.jpg

20180515_154021.jpg

20180515_154041.jpg

20180515_154050.jpg

20180515_154058.jpg

20180515_154103.jpg

20180515_154109.jpg

20180515_154318.jpg.971f7b243be95cea88d055402b486957.thumb.jpg.3464cd3b047666ee299dcd9c18482972.jpg

342.jpg

Upraveno uživatelem inoxing
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Zdar všem,

ještě doplním do návodu jeden obrázek nákresu hydroštelu ať si můžete udělat představu, jak to uvnitř funguje. Mě to celkem pomoho při prvním "rozlousknutí" hydroštelu, abych viděl, jak to uvnitř vypadá, než něco dodrbat. Jinak dopíšu do návodu ještě to, že zde (NFU) není nutno hydroštely nějak plnit olejem před montáží do hlavy, po složení je pouze potřeba jednoduchým postupem hydroštely odzvudšnit viz postup "odvzdušnění hydroštelů", což je převzaté od výrobce hydroštelů INA aj. Hodím sem i odkaz z YT, jak se mlátí z hydroštelem, aby šel pístek ven (převezmu od jiného uživatele zdovelením).

Já jsem měl problém s tím, že hydroštely klepaly občas při jízdě a vždy po nastartování prvních 5s cca, což není problémové, ale vzhledem k tomu, že hydroštely byly dost zapečený, tak vymezená vůle zůstavala konstantní u některých ventilů (hlavně výfukové) a provozem se ventily začaly postupně lehce podpalovat. Alespoň takto si to vysvětluji. Ten vnitřek byl úplně ucpanej karbonem, někde víc, někde míň, ale nechápal jsem, že to vůbec dokázalo fungovat tak, jak to fungovalo- bez nějakých výrazných projevů. Opravdu smekám před konstruktéry z Peugeotu (PSA), že takto navrhli motor NFU. To, co zažil ten můj, je obdivuhodné, v jakém byl  ve výsledku stavu. Majitel v Itálii asi přejížděl servisní limity oleje (není se čemu divit, long life na 30K km) a asi nedodržel čas výměn- což zakarbonovalo motor, nejvíce hlavu. A protože mám pocit, že časový proběh oleje u mě palubák ještě neuměl sledovat, tak někdo za 90K km vyměnil olej 3x za 12let!

Auto má techometrově 143K km, což při stavu karoserie, lze věřit, ale nemám servisní knihu. Ke konstrukci motoru jen dodávám, že po očištění všech součástí v hlavě a kontrole udávám, že vačky takřka bez opotřebení (žádné drážky na palcích, žádné sježděné plochy, žádné probroušené plochy hydroštelů apod.), také stěny válců jsou netklé- je stále jasně vidět stopy po honovačce, o nějakých znatelných vůlích v kluzných ložiskách nejde ani mluvit. Prošlo mě rukou hodně motorů a pokud vyzdvihnu HTP od VW nebo PD-TDi, tak při takhto zanedbané údržbě už by pouhé vyčištění nepomohlo- sjeté vačky PD, skočené rozvody HTP, prodřené hydroštely PD atp., ale jinak proti nim nic, spolehlivá auta, pokud je servisujete pravidelně a nejste rozvážka pizzy či Česká pošta/derivát, ale o tom zase jindy. Remercier les ingénieurs de PSA pour le moteur NFU.

Sundal jsem celou hlavu, kompletně jsem ji rozdělal, vyčistil kanálky, hydroštely, ventily, výměna gufírek na ventilech (což při ceně 7kč/ks- Corteco) je bezvýznamná položka, zabrousil sedla, složil a auto jezdí jak voheň :-)  Gufírka ventilů proto, že byly už ztvrdlé a při jejich ceně bych ji doporučil vyměnit, pokud už jde celá hlava dolů. Nic tím nezkazíte.

Tedy, abych odpověděl na otázku, zda-li hydroštely přestaly po této očistě cvakat, tak ano- úplně. Ani při startu si už nezacvakají, což je možná teď tím, že s autem jezdím každý den, ale jinak hydroštely musí stichnout a už dále necvakat ihned po startu- do cca 5s, teď v létě. Za jízdy by se něměl ozvat jediný hydroštel.

A hydroštel dokážeš vyčistit třeba i na 98% :-), pokud ho takto rozděláš, a poctivě ho vyčistíš. Nový hydroštel nutně nepotřebuješ, pokud není mechanicky poškozen/prasknut/vyběhaný. Můj motor zažil trochu extrém a hydroštelům mechanicky-strojařsky nic nebylo. Vyčistil jsem je a jsou funkční. Nemám rád, když se šetří na dílech a kupují se nekvalitní náhrady, ale pokud ušetříš třeba 6K za hydroštely, tak to můžeš vrazit do nové rozvodové sady (u které budeš těžko repasovat třeba řemen :-) ), nového oleje/filtrů atd.

Jestli se s tím vyplatí babrat? Nevím, záleží, jestli se s tím chcete bavit a vyplatí se to hlavně vám... Mě to nevadilo vyčistit a čistého času mě to trvalo cca 4h (rozdělání, vyčištění, složení) a proto, že jsem to dělal sekundárně- primárně bylo potřeba vyčistit hlavu a vyměnit těsnění pod hlavou (prolínal olejový kanálek na straně rozvodů), tak mě ty 4h navíc nevadili. Při ceně hydroštelů (16 kusů) jsem "dělal" za 1400Kč/h. Berte se zálohou, dnešní doba má ráda různý grafy a čísla a skutek utek, tek jen počítáme korálky.

Edit: S postupem času konstatuji, že hydroštely jsou tiché a cvakání se již neprojevuje.

Upraveno uživatelem inoxing
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

  • O 4 roky později...

@Petr.. To je asi jedno, jestli jedeš na 4 nebo stojíš na místě. Pokud je špatnej hydroštel, tak bude cvakat pořád, někdy stichne při vyšších otáčkách (jak se zvedne tlak oleje). Zacvakání hydroštelů těsně po startu je normální, než se do hydroštelu dostane tlak oleje a vymezí vůli. Většinou je to po delší odstávce, kdy vačka vytlačí olej z komory hydroštelu.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Zúčastnit se diskuse

Můžete odpovědět a až poté se registrovat If you have an account, sign in now to post with your account.

Návštěvník
Odpovědět na toto téma...

×   Byl vložen obsah s formátováním.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Kdo si právě prohlíží tuto stránku   0 registrovaných uživatelů

    • Žádný registrovaný uživatel si neprohlíží tuto stránku
×
×
  • Vytvořit...