flopy Odesláno 20. březen 2018 Sdílet Odesláno 20. březen 2018 Ahoj, je to přesně jak píšeš, jen doplním (i když ne, že bych chtěl dělat z "auto" fóra "elektro" fórum) - dioda se paralelně k cívce relé dává jako ochrana prvku, který relé spíná (většinou tranzistor), protože, jak jsi sám správně uvedl, při rozepínání cívky vzniká vlivem indukce napěťová špička opačné polarity. Tato špička, pokud by nebyla potlačena, spolehlivě odpraví polovodič, který relé spíná. Pokud by relé spínalo něco jiného než polovodič, např. jiné relé, mechanické tlačítko, apod. byla by tam ta dioda zbytečná - špička by nic neohrožovala, ať si tam je. Jelikož ale nevíme (resp. já to nevím), co je na výstupu jednotky pro žárovku blinkru (zda relé nebo polovodič), je každopádně krajně vhodné ochrannou diodu v ceně max. 1Kč použít. Paralelní elektrolytický kondenzátor by tu špičku také jistě potlačil, ale rozhodně mu to nebude nikterak dělat dobře zejména s ohledem na jeho životnost - záporná špička může být několikanásobně většího napětí, než je napájecí napětí a tedy pravděpodobně i maximální napětí kondenzátoru, na které je určen (navíc napětí opačné polarity). Citovat Odkaz ke komentáři Sdílet na ostatní stránky More sharing options...
HonzaT Odesláno 21. březen 2018 Sdílet Odesláno 21. březen 2018 Ahoj, tak jsem zašel do obchodu s el. součástkami a nakoupil materiál. Dvě malá relátka která jsou na fotce mají nižší odběr cívky, takže s kondenzátorem 4700 mikroF držela cívka sepnutá přes 4 sekundy. Mohl jsem tedy zvolit menší kondenzátor i odpor a celé to dost zmenšit. Nakonec jsem použil kondenzátor 1500 mikroF, tedy o dvě třetiny menší než v původním řešení. Nemám zkušenosti s leptáním plošných destiček, takže jsem to udělal obyčejně. Vodiče: jeden žlutozelený vycházející z krabičky je ukostření obou cívek relátek. Pak už má krabička na obou stranách stejné vodiče pro levou a pravou část světel a blikačů. Žlutý vodič je informace od blikače. Dva bílé vodiče jsou přívod a odvod denních světel. Jsou oba bílé, protože se mohou zapojit jakkoli, zaměnit. Velikost zařízení je myslím dobrá, 6x8x2 cm. Tím, že jsem to celé dal do jedné krabičky je jasné, že to nelze zapojit někde v blízkosti konektorů světel, ale chci to vložit přímo pod kryt k pojistkové skříňce v motorovém prostoru vedle akumulátoru. Dle schéma světla i blikače ovládá právě pojistkovka, takže stačí se tam pouze napojit. Bude to tam schované a v suchu. Cena materiálu i s krabičkou do 100 Kč. Laďa a Péťa ohodnotil 2 Citovat Odkaz ke komentáři Sdílet na ostatní stránky More sharing options...
otojanicek Odesláno 22. březen 2018 Autor Sdílet Odesláno 22. březen 2018 Máš to moc hezky ( menší a praktičtější) udělaný než já ... Citovat Odkaz ke komentáři Sdílet na ostatní stránky More sharing options...
Pacho69 Odesláno 22. březen 2018 Sdílet Odesláno 22. březen 2018 pěkný. Krásný hnízdo bez plošňáčku, na průmce bych to dostal "předělat" . Ale když to funguje, dělám to taky tak. Budeš dávat nějaké IP krytí? Citovat Odkaz ke komentáři Sdílet na ostatní stránky More sharing options...
HonzaT Odesláno 22. březen 2018 Sdílet Odesláno 22. březen 2018 IP krytí ? Myslíš odolnost proti mechanickému poškození a odolnost proti vodě ? Jak jsem psal výše: chci to vložit přímo pod kryt k pojistkové skříňce v motorovém prostoru vedle akumulátoru. Je tam čisto a sucho. Citovat Odkaz ke komentáři Sdílet na ostatní stránky More sharing options...
Přema Odesláno 22. březen 2018 Sdílet Odesláno 22. březen 2018 [emoji106][emoji106]by se mi takova krabicka taky hodila..... to potrebujes 1 krabicku pro obe strany nebo na kazdou stranu 1 krabicku.... udelal bys to komercne?? Citovat Odkaz ke komentáři Sdílet na ostatní stránky More sharing options...
Pacho69 Odesláno 22. březen 2018 Sdílet Odesláno 22. březen 2018 HonzaT: No vlhkost venku se srážet může, jestli třeba zaleješ hranu silikonem nebo já dělával to, že jsem holé dráty zakapával tavným lepidlem. Citovat Odkaz ke komentáři Sdílet na ostatní stránky More sharing options...
Péťa Odesláno 22. březen 2018 Sdílet Odesláno 22. březen 2018 @Přema, nebuď líný a sletuj si to sám Citovat Odkaz ke komentáři Sdílet na ostatní stránky More sharing options...
HonzaT Odesláno 22. březen 2018 Sdílet Odesláno 22. březen 2018 Je to jedna krabička se dvěma relátky a dalšími díly uvnitř, pro obě strany dohromady. Pod textem jsou fotky, kam chci krabičku umístit. Je vidět, že pojistková skříňka pod krytem je nevodotěsná, nevlhkotěsná, proto je právě v tomto zakrytovaném boxu vedle akumulátoru. Tam to chci i napojit na vodiče. PS: To nejsou fotky mého motorového prostoru, takhle špinavý bych ho nesnesl, ale je to P5008. Citovat Odkaz ke komentáři Sdílet na ostatní stránky More sharing options...
Přema Odesláno 22. březen 2018 Sdílet Odesláno 22. březen 2018 [mention=7491]Přema[/mention], nebuď líný a sletuj si to sám [emoji14]No to prave sem...... Citovat Odkaz ke komentáři Sdílet na ostatní stránky More sharing options...
Přema Odesláno 22. březen 2018 Sdílet Odesláno 22. březen 2018 A tak udelas to komercne prosim?? Vrele se odmenim.... Citovat Odkaz ke komentáři Sdílet na ostatní stránky More sharing options...
HonzaT Odesláno 22. březen 2018 Sdílet Odesláno 22. březen 2018 No zatím ne, ještě to nemám namontované a důkladně otestované. Citovat Odkaz ke komentáři Sdílet na ostatní stránky More sharing options...
Přema Odesláno 22. březen 2018 Sdílet Odesláno 22. březen 2018 Ok....a.neni 2sec. moc co kondik bude drzet civku?? Citovat Odkaz ke komentáři Sdílet na ostatní stránky More sharing options...
HonzaT Odesláno 22. březen 2018 Sdílet Odesláno 22. březen 2018 To nejsou dvě sekundy. Když jsem tam měl připojený kondenzátor 4700 mikroF, tak to drželo 4 sekundy, teď je tam 1500 mikroF, což je méně než třetinový kondenzátor. Neměřil jsem to přesně, ale je to něco málo přes 1 sekundu. Mělo by to stačit, aby to podrželo sepnuté relé, než přijde další napájecí signál od blikačů. Přema ohodnotil 1 Citovat Odkaz ke komentáři Sdílet na ostatní stránky More sharing options...
flopy Odesláno 22. březen 2018 Sdílet Odesláno 22. březen 2018 (upraveno) Vypadá to náramně, jen vzhledem k umístění v motorovém prostoru a tedy zdroji neustálých vibrací, bych určitě vše "pohyblivé" uvnitř krabičky pečlivě zalil tavným lepidlem. Jinak bude jen otázka času, než se "vzdušná" konstrukce rozpadne. Vzhledem k tomu, že se nejedná o bastlení na trabantu, ale o pěkné auto, myslím, že by si zasloužilo alespoň řešení univerzální plošný spoj - k těmto účelům ideální. Netřeba leptat, ani škrábat, použije se jako nosič a prodrátují se příslušné spoje. Např. https://www.gme.cz/univerzalni-spoj-100x50-rm-2-54-pasove-spoje-tri-body (doufám, že to nebude bráno jako nedovolená reklama Upraveno 22. březen 2018 uživatelem flopy Doplnění Přema ohodnotil 1 Citovat Odkaz ke komentáři Sdílet na ostatní stránky More sharing options...
Přema Odesláno 22. březen 2018 Sdílet Odesláno 22. březen 2018 To nejsou dvě sekundy. Když jsem tam měl připojený kondenzátor 4700 mikroF, tak to drželo 4 sekundy, teď je tam 1500 mikroF, což je méně než třetinový kondenzátor. Neměřil jsem to přesně, ale je to něco málo přes 1 sekundu. Mělo by to stačit, aby to podrželo sepnuté relé, než přijde další napájecí signál od blikačů.Parada.......[emoji106] Citovat Odkaz ke komentáři Sdílet na ostatní stránky More sharing options...
Péťa Odesláno 23. březen 2018 Sdílet Odesláno 23. březen 2018 @HonzaT Můžeš sem dát schéma? Na začátku vlákna sice nějaké je, ale má tam použitý 20W rezistor, který ty evidentně nepoužíváš. Citovat Odkaz ke komentáři Sdílet na ostatní stránky More sharing options...
HonzaT Odesláno 24. březen 2018 Sdílet Odesláno 24. březen 2018 Tak jsem namaloval to schémátko. Toto je nutné udělat dvakrát, na levou a pravou stranu. Můžete to pak umístit do jedné krabičky jako já. Není to složité. V autě se musíte připojit k L a P blikačům pro spínání relátka. Dále najít L denní a P denní vodič, ten přestřihnout a napojit mezi tyto dva přestřižené konce relé. Už se to tu celkem popsalo, ale popíši ještě jednou co se přesně při zapnutí blinkru děje. Nastartovaný motor, poj. skříňka v motor prostoru zapne denní svícení. Zapnu blikač, poj. skříňka v motor prostoru zapne blikač. Proud (+) teče k žárovce blikače a ta se rozsvítí, protože je na druhém konci ukostřená (-). My si vezmeme kousek tohoto proudu (+), necháme ho projít před odpor R, dále skrz diodu D1, dále k jednomu pólu kondenzátoru C, ten se začne nabíjet (+), protože je na druhém konci ukostřený (-), dále k pinu číslo 86 na relátku (+), relátko se sepne, protože je jeho cívka z druhé strany ukostřená (-) přes pin číslo 85. Takže blikačová žárovka svítí, kondenzátor se pěkně nabíjí, cívkou relé protéká proud, takže sepne relé, respektive rozepne kontakty mezi piny 30 a 87a. A to potřebujeme. Proto je nutné použít přepínací relé s pěti vývody, ne spínací se čtyřmi. Tím se nám rozpojí obvod denní žárovky vedoucí od poj. skříňky v motor prostoru přes piny relé 30 a 87a a ta zhasne. Nyní poj.skř. v motor prostoru blikačovou žárovku zhasne. My potřebujeme, aby relé zůstalo ještě chvíli sepnuté, aby se nám denní žárovka ihned nerozsvítila. To by se při blikání auta střídaly denní s blikačovou žárovkou navzájem. Přichází na scénu kondenzátor C. Ten se začne přes cívku relé vybíjet a tím nám podrží po určitý čas relé ještě sepnuté. Kondenzátor C musí být tak velký(mít takovou kapacitu), aby vydrželo relé sepnuté do doby, než přijde další blikačový proud od poj. skř. v motor prostoru, tedy asi 1,5 sekundy. A celý proces se opakuje. Pokud blikače vypneme, po posledním zablikání se kondenzátor vybije úplně, cívkou relé neprochází proud, relé rozepne, respektive sepne se rozpínací kontakt 87a s 30 na relé a denní žárovka se rozsvítí. Dioda D2 je ochranná, popsáno je to ve Flopyho příspěvku, viz zde: Ahoj, je to přesně jak píšeš, jen doplním (i když ne, že bych chtěl dělat z "auto" fóra "elektro" fórum) - dioda se paralelně k cívce relé dává jako ochrana prvku, který relé spíná (většinou tranzistor), protože, jak jsi sám správně uvedl, při rozepínání cívky vzniká vlivem indukce napěťová špička opačné polarity. Tato špička, pokud by nebyla potlačena, spolehlivě odpraví polovodič, který relé spíná. Pokud by relé spínalo něco jiného než polovodič, např. jiné relé, mechanické tlačítko, apod. byla by tam ta dioda zbytečná - špička by nic neohrožovala, ať si tam je. Jelikož ale nevíme (resp. já to nevím), co je na výstupu jednotky pro žárovku blinkru (zda relé nebo polovodič), je každopádně krajně vhodné ochrannou diodu v ceně max. 1Kč použít. Věřím, že jsem vás tímto příspěvkem s popisem děje neodradil od případného vyrobení tohoto zařízení. IMG.pdf Péťa ohodnotil 1 Citovat Odkaz ke komentáři Sdílet na ostatní stránky More sharing options...
otojanicek Odesláno 26. březen 2018 Autor Sdílet Odesláno 26. březen 2018 Ahoj, tak ......a kdo již zvládl toto vypínání DRL při aktivním blinkru...může nyní přejít k dalšímu "Challenge" v oblasti blinkrů...a to dodělání takovéto "pí....vinky" Je to takový zbytečnost ..ale hezká a efektní Par fotek..jak jsem to dělal.... níže. Šipky koupeny na Aliexpres za 1 USD ... https://www.aliexpress.com/item/2-Pcs-lot-14-SMD-LED-Arrow-Panel-For-Car-Rear-View-Mirror-Indicator-Turn-Signal/32465057101.html?spm=2114.13010708.0.0.jrQoyf dawito a radek171076 ohodnotil 2 Citovat Odkaz ke komentáři Sdílet na ostatní stránky More sharing options...
brixtr Odesláno 26. březen 2018 Sdílet Odesláno 26. březen 2018 @otojanicek vypadá to hezky, jen takový návrh... Udělej si vlákno o autě kam si ty úpravy/kravinky můžeš dávat všechny i s návodem. Hodně lidem to může pomoct když to bude po hromadě Citovat Odkaz ke komentáři Sdílet na ostatní stránky More sharing options...
Recommended Posts
Zúčastnit se diskuse
Můžete odpovědět a až poté se registrovat If you have an account, sign in now to post with your account.