Přejít na obsah
  • Aktuální cíle darů

Dočasné vypnutí denních světel při aktivním blinkru


otojanicek

Recommended Posts

Ahoj všem,

po náročném hledání na Google jsem nakonec uspešně našel jak zrealizovat Vypnutí denních světel při  aktivním blinkru....protože jak všichni víme, u P5008 před faceliftem , je denní světlo s blinkrem velice blizko u sebe... a když se při denním svícení někam odbočuje a bliká se ....tak ten blinkr není pro protijedoucí příliš vidět.....takže ani neví ,že odbočujete.

Jak to funguje....je možno videt na přiloženém videu....je to myslím jak u nových aut s LED světly pro DRL a Blinkry.

Schemata zapojení a samotna realizace je videt v nasled. obrazcích.

Rele je použito toto z aliexpresu :

Automotive Relay 12v 5pin 40A Car Relay With Black Red Copper Terminal

https://www.aliexpress.com/item/1-Piece-Waterproof-Automotive-Relay-12v-5pin-40A-Car-Relay-With-Black-Red-Copper-Terminal-Auto/32810041481.html?spm=2114.13010708.0.0.rVgWrY

BTW: mam tam LED denní...taky z aliexpresu...G4 Hp24w 32 4014 12V g4 led bulbs Daytime Running Lights for Citroen c5 and for peugeot 3008

https://www.aliexpress.com/item/NightLord-2pcs-drl-light-G4-Hp24w-32-4014-12V-g4-led-bulbs-Daytime-Running-Lights-for/32806030845.html?spm=2114.13010708.0.0.IQvhpN

 

Ještě zapojení konektorů předních světel P5008  dle schematu:

1 - obrysovka

4 - blinkr

2 - potkávačka

5 - dálková

3 - denní

6 + 7 - kostra

Zapojení konektorů je dle fyzickeho umistena na konektoru:

1. řada:

1 - dálková

2 - blinkr (toto nas zajima)

3 - denní DRL (toto nas zajima)

4 - potkavací

5 - obrysovka (na teto strane je v druhe řade kostra)

2. řada:

6 - kostra (toto nas zajima)
7 - kostra

 

 

 

WP_20180305_16_22_06_Pro.jpg

WP_20180305_16_22_00_Pro.jpg

pravy svetlomet.pdf

levy svetlomet.pdf

WP_20180305_07_34_42_Pro.jpg

WP_20180305_07_34_31_Pro.jpg

WP_20180305_07_34_08_Pro.jpg

LED DRL.JPG

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

nechám to udělat v každém případě, výdrž žárovky nebudu řešit, možná tam ty ledky dám taky. Kdysi jsem zkoušel led žárovky na spz, ale brzo to začalo poblikávat a musel jsem je vyhodit. Moc těm ledkám nevěřím.

Otojanicek můžu poprosit ještě o fotku zhasnutého denního svícení? Jde mi o to, jak moc výrazná tam ta led vypadá. Kvůli STK i pro vzhled. Díky

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Já myslím že to vydrží........přední blinkry jsou uplně stejné žárovky ( akorát oranžové) jako ty orig žárovky denního svícení ....... a když vemu svou průměrnou denní jízdu, tak žarovky blinkru se zapne/vypne daleko častěji než žárovky denního svícení .........a taky kdo z nás už  měnil  přední žárovky blinkru ?

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

před 19 hodinami, martinecondrej napsal:

nechám to udělat v každém případě, výdrž žárovky nebudu řešit, možná tam ty ledky dám taky. Kdysi jsem zkoušel led žárovky na spz, ale brzo to začalo poblikávat a musel jsem je vyhodit. Moc těm ledkám nevěřím.

Otojanicek můžu poprosit ještě o fotku zhasnutého denního svícení? Jde mi o to, jak moc výrazná tam ta led vypadá. Kvůli STK i pro vzhled. Díky

Ahoj,

 

tady je ta fotka s LED G4 Hp24w ve zhasnutém stavu..... cool , ne ?  Ale na STK ji asi raději dočasně vyměním za žárovku  normálního typu , alternativu :   Osram Helostar 25W, kterou jsem tam měl před tím.

WP_20180307_16_33_36_Pro.jpg

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Ahoj Oto, prosím tě, proč je do obvodu vřazen tak veliký odpor ? Není to zbytečná energetická zátěž pro pojistkovou skříňku v motorovém prostoru, která blinkry rozsvěcuje ? Nebo je to kvůli pomalejšímu nabíjení kondenzátoru a potlačení proudové špičky ? Předpokládám, že kondenzátor se vybíjí tím, že drží sepnutou cívku relé, než se zcela vybije a relé pak odcvakne. Pokud by měla cívka relé vetší odběr, musely by být třeba kondenzátory dva. Ano ? Díky

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Ahoj, elektrolytický kondenzátor s takto velkou kapacitou už má při nabíjení hodně malý vnitřní odpor. Tzn. pokud je vybitý, což je jeho normální stav, představoval by pro impuls z blinkru v podstatě zkrat. To by určitě nebylo to pravé ořechové pro řídící jednotku, z které je blinkr napájen. Proto je do série předřazen odpor, přes který se kondenzátor nabíjí plynuleji a nevzniká díky tomu proudový ráz. A to je zároveň odpověď na Tvojí otázku - odpor je tak veliký (myšleno konstrukčně - na tak velkou zátěž, ne ohmicky) právě proto, že při prvním impulsu blinkru se přes něj od nuly nabíjí kondenzátor, který je v ten moment téměř zkratem. Tedy na větší zátěž je odpor proto, aby neshořel. Otázka ještě může být, proč je tam tedy tak velký kondenzátor, ale to je také jasné. Ten naopak musí udržet svojí kapacitou kotvu relé sepnutou po dobu, kdy v periodě blinkru zrovna nepřichází napětí - blinkr má v rámci blikání zrovna zhasnuto. Jinak by totiž světlo denního svícení poblikávalo v protifázi s blinkrem.

Osobně bych si uměl představit jen o malilinko složitější zapojení s jedním tranzistorem, který by spínal to relé. Pak by nemusel být ani odpor, ani kondenzátor zdaleka tak velký a celé by to bylo z elektronického pohledu mnohem elegantnější a méně takto "silové". A věřím, že by se to rozměrově vešlo nastejno namísto tohoto obr odporu a kondenzátoru. Předpokládám, že právě něco takového bude i ten výše zmíněný časovač za €10. Ale co, takhle to taky funguje a to je asi to, co většinu zajímá :-)

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Ahoj Honzo T.,

 je vidět že "flopy" je z "elektro fachu".... vše je přesně tak , jak píše.

Když jsem tam ten keramický odpor ( 20W/10 Ohm)  neměl tak při puštění blinkru bylo to nabíjení kondenzátoru opravdu jako zkrat....( projevovalo se to tak že při nabíjení přestaly svítit všechny směrová světla asi tak na 1-2 sec.).. a  elektronika pak odpojila tento okruh...myslící si že je tam zkrat....ano ten keramický odpor je opravdu "hulvácký"...ale byl vybrán jako optimum pro nabíjecí proud.

Velikost kondenzátoru byla zvolena jako otimállní pro čas vybití přes to relé........ 4700 MicroF ja cca 1 sec....Měl jsem tam ješt ě 10.000MicroF...to odpovídalo cca 2 sec.........ale to už je "macek" a tak se déle nabíjí.

Ano zapojení s transistorem by bylo také možné a elegantnější/ menší ....... ale tolik znalostí s elektroniky jsem už neměl :)

Zdar...

 

 

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Hoj Oto a Flopy. Díky za vysvětlení. Ještě asi nejspíše otázka na el.odborníka Flopyho. Je nutné použít diodu připojenou paralelně v závěrném směru k cívce uvnitř relé ? Dioda se u relé používá, protože při přerušení napájení cívky relé vznikne v cívce zpětná krátkodobá napěťová špička s opačným směrem proudu a dioda tuto špičku odstraní. Je však nutné diodu použít, když je k cívce relé paralelně připojen kondenzátor, který by měl tuto špičku také umět zachytit, i když se tím krátkodobě přepólovává, což by takovému velkému kondenzátoru vadit nemělo. Ptám se jen z elektronického hlediska, dát tam diodu je to nejjednodušší a je to jistota.

Díky, HonzaT

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Zúčastnit se diskuse

Můžete odpovědět a až poté se registrovat If you have an account, sign in now to post with your account.

Návštěvník
Odpovědět na toto téma...

×   Byl vložen obsah s formátováním.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Kdo si právě prohlíží tuto stránku   0 registrovaných uživatelů

    • Žádný registrovaný uživatel si neprohlíží tuto stránku
×
×
  • Vytvořit...