Přejít na obsah
  • Aktuální cíle darů

Přesčasová práce a zákoník práce


Vena garážmistr

Recommended Posts

Mám dotaz a rád bych slyšel i názor nezůčastněných. O co jde u nás v práci DPP jsme jako řidiči busů zařazeni do různých diagramů ( rozpis služeb) podle kterých je nám přidělována práce. Každý diagram je sestaven tak aby to za měsíc dalo + - 10 hodin přesčasu oproti fondu pracovních hodin. Každý rok si od nás firma nechává podepsat souhlas s tím že odpracujeme víc než 150 hodin přesčasu za rok za tu dobu co zde pracuji ( 13 roků) to vždy bylo řekněme jen proto co kdyby nastal nějaký průšvih ( povodně apod.) málokdo se k tomu limitu přiblížil a když už se blížil tak mu plánovali služby tak aby ho nepřešvihnul. Letos se situace otočila a dá se napsat že téměř všichni už tento limit překročili.  Někdy koncem prázdnin kdy byla personální situace nejvypjatější začali odbory tlačit vedení k jednání o navýšení mzdových prostředků s čímž vedení firmy nesouhlasilo a na požadavky odpovědělo po svém . Nutno podotknout že KS je sjednána do r. 2020 a vedení firmy jasně deklarovalo že KS je pro ně " svatá " a že to co je v ní ujednáno dodrží ale víc nedají ani halíř. Na což spousta lidí reagovala tak že prohlásili že nepodepíšou přesčasy. Podle některých zdrojů to mělo být cca 50% řidičů busu a cca 60% tramvajáků.  Toho se lekli vedoucí jednotlivých provozoven a změnili postup podepisování přesčasů kdy dříve se přesčasy podepisovali průběžně v rámci nástupů na směnu nebo ukončení směny na výpravně u směnových výpravčích přičemž ale nikdo z vedení neměl aktuální přehled o tom kdo podepsal a kdo nepodepsal . Takže teď se přesčasy podepisují v kanceláři administrativy vedoucího garáže při výdeji stravenek tak aby vedoucí měl přehled a mohl každému osobně  " vysvětlit následky" nepodepsání přesčasů.  A to tak že kdo nepodepíše bude přeřazen do speciálního diagramu  kde budou vybrané služby tak aby každý měsíc odpracoval jen fond pracovní doby.   Otázka zní může mě vedoucí tímto způsobem nutit k podpisu přesčasů ? Když vezmu to že do 150 hod. ročně není třeba žádného souhlasu tak to vychází cca 12,5 hod přesčasu za měsíc což je normální počet hodin z diagramu. A dá se říct že to co člověk takto odpracuje je skoro na hranici toho co se dá dlouhodobě vydržet jak fyzicky tak i psychicky za současných poměrů které teď panují.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

oddie, spousta lidí to bere jinak ;)

Ale já bych chtěl být taky bez přesčasů, nebo je mít alespoň placené. Je fakt, že moje práce není tak náročná, jako řidiče MHD.

 

Jestli se nepletu, tak v zákoníku práce jsou definovány především přestávky mezi směnami. Ale možná to je otázka na znalce zákoníku práce. Na úřadech práce k tomu mají právníky, kteří snad odpoví, když se jich Vena optá.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Ono je to spíš o tom, za jak dlouhý konec provazu kdo tahá. Obecně má z principu vždy delší kus zaměstnavatel, ale v dnešní době nedostatku lidí se mu povážlivě zkrátil, takže se docela divím, že si takhle zahrávají. Vyhrožovat půlce lidí, že nebudou mít ani minutu přesčasů, když to nestíhají obsloužit ani s nimi, to musel vymyslet nějaký velký myslitel. Evidentně hrají na to, že je to snadno zastrašitelné stádo, přitom jim to může pouhých pár kusů zbořit jak domeček z karet. Jinak abych odpověděl na otázku, pokud je zde předpoklad překročení těch 150 hod, zaměstnavatel si musí zajistit ten souhlas, jak přesně to komu kdy dá podepsat je víceméně něm, u nás to odhadují jednotliví vedoucí oddělení citem a nosí to sekretářka kdy ji napadne. Že o tom chce mít přehled vedení je celkem logické.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

dá se žít i bez přesčasů (jako řidič autobusu) :myslim

osobně přesčasy vůbec nedělám, ale vyhrožují mi, že práci přesčas nařídí--zatím jen vyhrožují

já bych šel do toho speciálu--jen fond prac. doby  :roker

Upraveno uživatelem ozzy56
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Nám vyhrožují a i to tak od 1.1. s největší pravděpodobností bude, že nám prodlouží o půl hodiny pracovní dobu, ale nepřidají peníze. Nárůst byl měl být cca 6,5% udělaný 10h měsíčně, ale v důsledku klesne hodinový průměr. Kvartální ohodnocení prý nebude a bude roční v závislosti na hospodaření a výsledcích firmy. Co vím, tak zatím nikdo platový výměr nepodepsal.
A teď k odpovědi. Ročně ti může zaměstnavatel nařídit udělat až 150h přesčasů. Nad už s tím musíš souhlasit ty. Jak a kde ti dají dohodu podepsat je asi jedno. Rozhodně by to mělo být, ale nějakou etickou formou. Ne nátlak a zastrašování.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Před hodinou, oddie napsal:

Chápu dobře, že "vyhrožují" tím, že kdo nepodepíše, nebude mít ani minutu přesčasů? To snad je výhoda, ne? :D

 

 Jasně není frajeřina donést domů 30 000 za 300 hod měsíčně ale je frajeřina to přinést za normální nepřesčasové hodiny. Ale problém je v tom že v tom speciálním diagramu budou ty směny sice krátké ale naskládané tak aby to vyhovovalo firmě. Takže tam budou začátky směn rozházené třeba od 5 od rána do 14 odpoledne takže půjdeš sice na osmičkovou šichtu ale když bude začínat v 11 a končit okolo 19 tak máš podělaný celý den. Kdežto ve stálých diagramech jsou šichty různě dlouhé ale na střídačku ranní a odpolední a můžeš si aspoň trochu něco naplánovat protože je to naplánované na třeba 30 týdnů do předu. A ten speciální diagram bude sice taky na 10 nebo i víc týdnů dopředu ale ty směny se v tom budou proměňovat tak jak bude třeba .A v tom je ten " trest " pro rebely.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Sice jezdím jako strojvůdce a pod PKS. Ale zákoník práce (ZP) praví:

Část čtvrtá
Pracovní doba a doba odpočinku

Hlava V: Práce přesčas

 
(1) Práci přesčas je možné konat jen výjimečně.
(2) Práci přesčas může zaměstnavatel zaměstnanci nařídit jen z vážných provozních důvodů, a to i na dobu nepřetržitého odpočinku mezi dvěma směnami, popřípadě za podmínek uvedených v § 91 odst. 2 až 4 i na dny pracovního klidu. Nařízená práce přesčas nesmí u zaměstnance činit více než 8 hodin v jednotlivých týdnech a 150 hodin v kalendářním roce.
(3) Zaměstnavatel může požadovat práci přesčas nad rozsah uvedený v odstavci 2 pouze na základě dohody se zaměstnancem.
(4) Celkový rozsah práce přesčas nesmí činit v průměru více než 8 hodin týdně v období, které může činit nejvýše 26 týdnů po sobě jdoucích. Jen kolektivní smlouva může vymezit toto období nejvýše na 52 týdnů po sobě jdoucích.
(5) Do počtu hodin nejvýše přípustné práce přesčas ve vyrovnávacím období podle odstavce 4 se nezahrnuje práce přesčas, za kterou bylo zaměstnanci poskytnuto náhradní volno.
 
Pro tebe platí patrně bod č. 2), popř. č. 3). PKS mi říká, 8 hodin max průměrně za týden. Pak násobek týdnů, minus dovolená a jsem na svym. Dál bez komentáře.
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Milá 72, presne toto som mal na mysli. V predchádzajúcej práci to tiež chceli aby sa podpisali papiere na nadčasy, ja som nepodpísal, a to že ako, ved všetci podpisali, tak som povedal že ja nie a hotovo. Ide o to že zamestnatelovi to je potrebné, ale keď to chce zamestnanec, tak nie. 

Nariadená práca môže byť iba v prípade živelnej katastrofy, vážnej nehody na zariadeniach a strojoch, ..... Tiez je to v zákonníku. 

Vena a máš v zmluve určené zaradenie, ako že nápr, šofér  DPP oblasť Praha 1??? Pokiaľ máš určené miesto výkonu, preradenie na ine miesto výkonu, môže byť iba po dohode so zamestnancom. Ale to asi nebudeš mať. Sú dáky čo sa chcú dostať na lepšie miesta, aj keď robiť treba všade, a niekomu to vyhovuje, niekomu nie, možno skúsiť "štrajk", prípadne PN, viacerých vodičov.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Pe.Tr :  to je ten vtip u DP působí v současné době cca 25 odborových organizací což je podle normálních lidí nesmysl kterému však vedení fandí protože čím více kohoutů na smetišti tím víc se hašteří mezi sebou a oni ( vedení) si vždy vyberou jen některou OO se kterou začnou jednání a ostatní se musí nějakým způsobem přizpůsobit.  A pár těch člensky nejpočetnějších OO si vedení různým způsobem zavázalo takže ty jdou nenápadně vedení na ruku. A takové ty malé OO toho moc nezmůžou.

mmartinkovic : ve smlouvě máme místo výkonu PRAHA a navíc to přeřazení do jiného diagramu by bylo v rámci jedné garáže.  A " štrajk " nebo jakákoliv jiná varianta " nátlaku" ze strany řidičů je téměř nerealizovatelná jednak z výše popsaných důvodů a druhak i jen tím že na garáži je cca 400 řidičů a jsou lidi který potřebujou každou korunu ( hypotéky, ženská na mateřský, alimenty nebo kombinace vícero těchto aspektů) pak jsou lidi kterým to je šumák protože to jsou chronický netáhla který se u firmy drží jen protože jinde by je dávno vymetli a když mají problém tak jdou na neschopenku a ty jsou schopný bejt na neschopence i 8- 9 měsíců z roka no a pak je zbytek kam patřím i já který by ani nevadilo o trochu víc práce ale tak aby to bylo ohodnocený odpovídajícím způsobem a taky trochu aby se zlepšili i ostatní podmínky k práci.

 Před chvilkou jsem telefonoval se svým odborovým bossem. V minulých dnech se někteří zástupci OO probojovali až k primátorce která je sice slušně ale takřka ve dveří vypoklonkovala s tím že pokud jdou žebrat o prachy tak že magistrát nedá ani halíř a že víc je nezajímá a že pokud nebudou řidiči na vypravení tak se prostě zavede prázdninový provoz a pokud to nebude stačit tak se bude provoz omezovat tak aby se to personálně pokrylo. No jsem zvědav jak to dopadne, ale pokud by mělo dojít až k této variantě tak se cestující veřejnost má na co těšit.   Já osobně jsem se začal po 13 letech rozhlížet kam bych se vrtnul jinam.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Před hodinou, StibTo napsal:

Takže když v Praze reklamy DPP lákají na 34.000 hrubého + benefity měli by k tomu asi dopsat že to je za 300h práce měsíčně, což ?

Dá se říct že jo sice ne za 300 ale přes 200hodin měsíčně. Ale taky by se slušelo napsat k tomu že z 20 směn za měsíc 10 směn vstáváš ráno mezi 02.20 - 04.30 a domů se dostáváš mezi 14.00 - 16.30 to když máš ranní a když máš odpolední tak jdeš  12.00 - 13,30 z domu a domů se dostaneš mezi 22.00- 02.00 vztahuju to na sebe kluci kteří bydlí v Praze a nemají to ještě 25 km autem tak to mají třeba o půl - třičtvtě hodinky lepší taky nemůžu říct že to je opravdu takhle přesně ale z 90% to takhle je. A když dojdeš domů 2.00 z odpolední tak než se dostaneš do postele a než zabereš tak klidně usínáš kolem čtvrté ráno.  Samozřejmě že to je nepřetržitý provoz takže svátky, víkendy v práci jsou normální.  Ano mám turnusy a vždy pracuju max.4 dny a pak mám volno 1 nebo 2 dny a je to postavené tak že 2 dny volna vychází na víkend dvakrát za měsíc. A hodinová mzda je cca 150 Kč po 13 letech mám příplatek za praxi (věrnostní) 3 Kč / hod .

Když jsem k DP nastupoval tak mzda u DP byla v oboru dá se říct na špičce pomyslného žebříčku a všeobecně to bylo víc než průměrná mzda. V dnešní době už v oboru patříme stěží k průměru a všeobecně je to spíš pod průměr když i na pozici skladníka se dnes nabízí cca 140 - 150 Kč hrubého + nějaké příplatky za odpracované směny atd.  A aniž bych podceňoval práci skladníka nebo jiných profesí tak ale v porovnání odpovědnosti je to o dost jinde protože když udělá chybu skladník tak dobře může to být problém ale není problém to řešit kdežto, když udělám chybu já tak tou chybou můžu ohrozit i 100 lidí které v ten moment můžu mít ve voze a každá chyba na silnici může někoho stát zdraví v horším případě život a to se moc řešit nedá.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

doba je taková ,že mi v podnikové ekonomce dávají lidi příklady ,kde se počítaj normohodiny,výplaty,příplatky a rovnou se tam dává navýšení fondu prac .doby ..ruku v ruce s právní úpravou ,jak nejít proti referátu práce

při vedení pesonálních pohovorů musím reflektovat region a profesi ,kterou poptávám  a regionální mzdu......a ta se lokálně pochopitelně liší

 

autobusák na Severu Moravy jezdí místní linky za 18000, dálkové se nevyplatí ....trasu Jeseník - Praha jedou na krev ,furt kilo,máš to přes troje hory  ...dojede na konečnou ,prostoj grátis , proplacených z 13hod šichty celkem 9.5 hodin....tak chodí ve volnu bouchat na T8x8 do lomu za 100 na ruku za hodinu.Informace mám od něj originální a věrohodné ,vytáhl jsem ho z průseru na měú ...

 

k předmětnému dotazu  : pohybuješ se v rovině pracovně -právní ,kde se přesčas řeší ve formě interního souhlasu. To ,co není zakázáno ,je zákonem povoleno.co máš asi na mysli ,ano ,je to negativní jev, ale co s tím naděláš....?

Přímo NOZ je dokonalý v tom ,že si můžeš sjednat i smlouvu k závazku, výkonu i tak ,jak to zákon přímo nespecifikuje . Vytvoříš si zkrátka vlastní ,která je platná na úrovni soukromé nebo právnické , nejde proti dobrým mravům ,není proti dalším předpisům a dáš si tam prostě co chceš TY.

Autobusáků,tiráků ,doktorů ,soudců,sester  je málo...jsou nucení k přesčasovým hodinám. V okr NJ se bouchá za 13 čistýho i v neděli na šichtě ,kde se skládaj jogurty na export. Dnes není politika si zaměsnance hýčkat ,pokud nepatřík k výběrovým profesím ,kde dochází k umělému záměrnému přeplácení o destíky procent ......názorný příklad IT člověka na úrovni místní samosprávy : má tabulkový plat vedle úředníka a přitom soukromá firma ho platí 3x tolik. chystá se reforma soudnictví ...práce soudce bude přenášena na úředníky soudu - nižší a vyšší--budou nuceni ke kvalifikačním předpokladům,jestli budou chtít zůstat. Do školy se mnou chodí paní,co má 9 let před důchodem ,jen pro to,aby zůstala ve funkci ....na Tebe není nátlak v kvalifikační rovině ani nutnosti vyslání na služební cestu mimo okres....

 

to co sem hodil Míla je pěkná teorie , ale jako zaměstnavatel - personální  ,když si to přečtu,tak si to ošetřím tak ,aby to bylo milé mě , ne zaměstnanci . 

 

 

Upraveno uživatelem myšut
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Zúčastnit se diskuse

Můžete odpovědět a až poté se registrovat If you have an account, sign in now to post with your account.

Návštěvník
Odpovědět na toto téma...

×   Byl vložen obsah s formátováním.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Kdo si právě prohlíží tuto stránku   0 registrovaných uživatelů

    • Žádný registrovaný uživatel si neprohlíží tuto stránku
×
×
  • Vytvořit...