Přejít na obsah
  • Aktuální cíle darů

Benzín, Nafta, Akumulátory? Nebo vlastní pohon? Toť otázka :D


Weri 605

Recommended Posts

před 3 hodinami, Pacho69 napsal:

Radovanek: Ono vyrobit elektřinu je jedno, dostat ji tam, kde je potřeba je druhé. To, že je někde jedna červená zásuvka na jističi 3x20(25) A neznamená, že jsi tam schopen nabít víc jak jedno auto. Taky bych si ji mohl pověsit z okna, nicméně ze stejných fází čerpá další 9x16A okruhů (trouba, varná deska, mikrovlnka, dva samostatné kuchyňské okruhy, pračka, koupelna, 2 domácí zásuvkové okruhy). Reálně jsou některé na hranici jištění, trouba stopro vyžaduje 16A, varná deska dokonce dvě fáze s jištěním 16A, mikrovlnka s 1000W výkonu bude na hranici 10A jištění, varná konvice si umí vzít 6-8A, pračka má taky 10A hraniční jištění... No a víc mi na jistič dát nedovolí musel by se předělat rozvod v domě, protože ten současný by se prostě přehřál. A tak to bude leckde, zapojit jednu, dvě zásuvky, budiž, ale zapojit jich sto má reálné riziko, že se mohou současně použít, tím pádem se síť musí dimenzovat na požadovaný příkon, což v 70% případech bude znamenat dimenzovat přívod (zvednout napětí, aby netekly takové proudy, pokud to stávající kabely dovolí, předimenzovat/postavit měnírny)... Ono je to v principu podobné, jako bys chtěl mít doma benzínku... kdyby to chtěl každej, muselo by se to řešit a aktuální síť na to prostě není připravená, maximálně ta páteřní, ale to je koncovému spotřebiteli k prdu.

P.S. Používat pojem "čisté zdroje" a "čistá mobilita" - za to bych zase vraždil já. Je EU lhaní si do kapsy.

O tom žádná. Distribuce je vždycky potíž. Nejlépe je vyrábět, akumulovat a spotřebovávat v místě samém. Tohle úskalí s hraniční spotřebou v koncovém místě se řeší pomocí řízeného nabíjení. Chytrá krabička hlídá spotřebu v domě a prioritně zásobuje dům. Jakmile spotřeba klesne, zvýší výkon nabíjení auta. Proto ve staré Evropě tak letí wallboxy, které mají tohle zařízení vestavěné. A čumí na nás, jak v klidu píchneme auto do jakékoliv zásuvky. Páč u nás jedeme na jištění 10A minimum, 16A obvyklých u větších spotřebičů a pro jednotlivou zásuvku (pračka, myčka, varná deska, trouba, mražáky atp.). U nich frčelo 6A, občas 8A, výjimečně 10A. Výrobci elektromobilů doporučují před započetím nabíjení nechat překontrolovat rozvody v domě a řípadně pověsit wallbox nebo i jen speciál zásuvku jen pro auto s onou chytrou krabičkou. Vyjde to levněji než wallbox. Já mít barák 1990 a starší, tak bych to nechal zkontrolovat a případně udělat. Ale stavěl jsem otcův 1980-1983 a už jsme dělali rozvody poctivě v mědi, více okruhů, jištění, prostě na fajnovku. Je fakt že otec je původně vyučený elektrikář, tak se v tom vyzná. 

S tou benzínkou v principu nesouhlasím. To je omyl. Benzínka je výdejní místo, podobně jako zásuvka. Zatímco rozvody elektřiny k zásuvkám máme a spotřeba spotřebičů klesá, tak benzínka je jenom někde a vše se k ní musí dovézt.  A zatímco výrobnu elektřiny může mít doma každý, třeba 2 FVE panely na zábradlí balkonu nebo FV sklo v oknech, tak vrt prostě dá ropu jen tam, kde je pod zemí a pořád to bude jen surová ropa, ne benzín a nafta.

P.S. Jak by jsi nazval elektřinu z dřevěného kola, postaveného doprostřed řeky, které má na ose generátor, versus uhelná elektrárna. Nebo dřevěné lopatkové kolo na vítr, kterým polovina zeměkoule dodnes tahá vodu ze studní do zásobníků, odkud jim samospádem teče do baráku vedle? Čistý zdroj zde sedí. Mobilita díky elektřině z těchto zdrojů versus spalování čehokoliv má také příznačný název čistá. 

Upraveno uživatelem Radovanek
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

před 2 hodinami, RichVa napsal:

Přesně tak - narážíme na to, proč nelze u nás na sídlišti dát ke všem panelákům tepelná čerpadla. Pomineme-li krutý odpor města jako vlastníka teplárny tak EON není schopem pro všechny zajistit odběr pro záložní elektrokotle. Správně počítá, že elektrokotel najedou u všech společně - až bude -15. Takže i když by nám každému povolil jistič, který by ho utáhl (podle velikosti domu cca 50 - 60A), tak sám nemá dost silnou trafostatnici. A když na to pohlédnu z jeho stránky, tak pro odběr po několik dnů max. max. jednotek týdnů v roce  je ekonomický nesmysl měnit trafačku. Pochopitelně, v případě prosazení vyššího pašálu podle velikosti jističe (takové aby to bylo pro EON zajímavé) by se to zase nerentovalo nám.

Začarovaný kruh.

 

Lze je tam dát, jen nesmí tolik žrát a musí být zajištěn příkon nebo záloha a startovací možnosti. Ať už baterie nebo rozběhové kondenzátory. Mně taky čerpadlo ve studni 3x25A na vstupu do domu neutáhne, ale díky rozběhovému kondenzátoru se čerpadlo rozjede a pak už papá pomalu a po troškách. Stejně ovšem hlavně žárovky s odběrem nad 40W mírně bliknou, když najede. LED a zářivky to ignorují. Udělejte si na barácích fotovoltaiku na ohřev vody i výrobu elektřiny s úložištěm do baterek a máte vystaráno. EOF se pak může jít bodnout, klidně budete moci snížit hodnoty jističů a rezervovaného příkonu na domech. Prostě decentralizujte. Funguje to. 

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

před 1 hodinou, oddie napsal:

Hm, 8 kousků po půjčovně a furt za skoro čtvrtmega... Kdyby se dražilo směrem dolů :)

To by bylo fajn. Když se nenajde dost zájemců, tak to tak dopadne.

Jinak nešlo o klasickou půjčovnu, ale carsharing. Proto ta auta mají tak málo najeto, přestože i emuj.cz byl leckdy už druhým majitelem. Většinou ta auta stále různě po Brně a lidi si platili za to, že si je mohou kdykoliv vzít . A pokud jezdili, tak po Brně a okolí, pár desítek kilometrů, někdy i méně. 

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Akože či máš dom postavený pred 1983 alebo v 2013 je úplne jedno, lebo rozvody zo stĺpa k stĺpu a k domu sa nedimenzovali na elektro auta. A môžeš mať trafostanicu akukolvek, elektrárne si hľadia v prvom rade na svoj zisk, nie na blahobyt ľudí. 

Ani FVE ani tepelný vrt nie je sebestačná, vzhľadom na počiatočné náklady si dlho a hlboko v mínuse. a aj kúpa elektro auta je 2x taká vysoká, čiže....

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Většina z Vás pánové stále nepochopila, že stávající elektromobily nabíjejí pomalu a  většinou na noční proud přes noc a do budoucna se s tím počítá podobně. Tedy 3,6 kW výkonem a zblajznou 3,6 kWh za hodinu maximálně. Za 8 hodin nočního proudu to je 28,8 kWh, většina nynějších elektromobilů má baterku menší. Přitom těch 28,8 kWh stačí SUV Kia Soul EV k ujetí vzdálenosti Vyškov Ostrava s topením dálniční rychlostí. (byť tady je tepelné čerpadlo s minimálním odběrem, ale zas rychlost kdy odbor roste se čtvercem rychlosti a aerodynamiku to má jako letící cihla)  Pokud jezdí po městě, pak udělá na totéž s přehledem přes 200 km. Zkušenosti třeba pražských, slovenských a brněnských majitelů. Podívejte se, kolik bere Váš mražák, lednice, čerpadlo a elektronika plynového kotle, zjistěte si spotřeby v domě a pak jaký máte rezervovaný příkon a jističe. Budete možná překvapeni, jak vlastně přeplácíte něco, co nevyužíváte. A proto na nás elektrárny realizují zisk. Blahobyt je nezajímá a nezajímal. 

Co je to dlouho a hluboko v mínusu? To že se mi něco vrací, 5, 7 , 10 let? Jak dlouho se  mi vrací stavba domu versus nájem v bytovém domě? A započítávám opravdu všechno? Jak ocením klid, vlastní zahradu, garáž s napojením na dům atp.? Jak ocením nezávislost na rozvodech, vlastní studnu, výrobu elektřiny, akumulaci?  Je opravdu koupě elektroauta 2x tak vysoká? Jak ocením vlastní zdraví, jízdu bez smradu, jedů, vibrací, hluku? I když stojí, tak z toho spalovacího auta pořád něco uniká, stačí když chladne motor. Jakmile začneme přepočítávat na peníze,  dostáváme se na hodně tenký led. 

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

před 2 hodinami, Radovanek napsal:

To by bylo fajn. Když se nenajde dost zájemců, tak to tak dopadne.

Jinak nešlo o klasickou půjčovnu, ale carsharing. Proto ta auta mají tak málo najeto, přestože i emuj.cz byl leckdy už druhým majitelem. Většinou ta auta stále různě po Brně a lidi si platili za to, že si je mohou kdykoliv vzít . A pokud jezdili, tak po Brně a okolí, pár desítek kilometrů, někdy i méně. 

Když to dopadne tak, že se bude dražit dolů, tak mi tam jeden kousek tak za 150 ohlídej ;)

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

před 4 hodinami, Radovanek napsal:

Lze je tam dát, jen nesmí tolik žrát a musí být zajištěn příkon nebo záloha a startovací možnosti. Ať už baterie nebo rozběhové kondenzátory. 

Tady si dovolím oponovat. V bytovém domě jsi povinen mít k tepelnému čerpadlu něco, co nahradí jeho výkon v době, kdy nefunguje. Pro nás připadá pouze elektrokotel. A to je vlastně taková velká rychlovarná konvice - takže žádný rozběh, jen čistý příkon. jakmile přestává tepelné čerpadlo stíhat (neboť mu klesá účinnost až přibližně při -12  se zcela vypne), tak se postupně přidává výkon elektrokotle. 

Bohužel panelák s 24 byty si při mínus teplotách, i když je na něm minimálně 15 cm polystyrenu, o nějaké to teplo řekne stejně jako domácnosti o teplou vodu. Tu samozřejmě ohříváš v bojlerech na pokrytí špiček, ale stejně se ty kilowatty musí během dne někdy najít.

S fotovoltaikou na střeše paneláku mají problém hasiči. Čekám, až strakoňáci nafasují dlooooouhý žebřík a pak je prý začnou povolovat. V té chvíli  přijde čas celý systém začít vážně řešit.

Ale to jsem odbočil od tématu.

Také by se mi líbilo nabíjet z pouličních lamp. Jen nevím, jestli bych tam ráno našel stále připojený svůj kabel. Jindy by tam měl někdo připojený svůj už dávno nabitý e-vozík a já, co přijíždím k domu kolem sedmé večerní, bych jen ráno smutně tlačil. Ano řešením je vytáhnout zásuvky z voltaiky na paneláku se zámkem pro každý byt. Ale ta bude mít co dělat s pokrytím příkonu baráku.

Nicméně stejně jako @Radovanek věřím tomu, že jednou budeme jezdit s evozitky, ale u nás to ještě nějaký pátek potrvá. Nejdříve musí přijít další rozvoj voltaiky (zvýšení výkonu na metr čtvereční) a především uložení energie na později (baterie, či něco podobného). Další rozvoj autonomních vozítek by mohl přinést (až budu pěkných pár let na druhé straně) decentralizaci MHD - něco jako sdílení. Prostě si u baráku namačkám v apce (tedy v té době pomyslím) kam chci jet a přijede vozítko, co mě tam doveze, cestou do kapacity posbírá ostatní. Systém pro menší okrajová panelová sídliště, dnešní satelitní městečka - prostě do měst do pár desítek tisíc lidí.

Ale teď holt každé ráno rád nastartuji svých 136 černých kobylek a honím je i kolem komína namísto toho, abych si je nechal jen na pořádný dostih na pár set km a u komína místo nich proháněl evozítko.

PS: ve Strakonicích máme něco jako MHD, ale ty tři linky co jezdí mají jízdní řád jak noty na buben se pro rychlou dopravu po městě a blízkém okolí nedají použít.

Upraveno uživatelem RichVa
překlepy
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Smutné je, jak je to s tou MHD všude stejně na houby.

Fotovoltaika se ještě dá řešit na jižní fasádě, výhodou je že nezapadá sněhem a výroba díky úhlu slunce je +-konstantní. V zimě svítí méně a nízko nad horizontem, ale zase prakticky kolmo, v létě hodně ale zase zešikma. Ty bojlery bych řešil z momentálních přebytků fotovoltaiky a nočního proudu. Tepelné čerpadlo opravdu potřebuje v běžném domě dohřev, nejlépe elektrokotlem. Pasivy s řízeným větráním to neřeší nebo řeší v rámci větrání dohřevem.

Co se mizejících kabelů týče, i my je všude zamykáme. Buď to řeší nabíjecí stojan a auto samo a současně, nebo minimálně na jedné straně visací zámeček. Zatím nezmizel nikomu, ono se to blbě prodává v zastavárně a k opálení do sběrny je to krátké. 

Autonomní vozítka jsou na cestě, jakmile to nebude moc zabíjet lidi (lidem to přitom tolerujeme), tak to půjde do světa. Zatím to většinou jezdí s řidičem nebo pod vzdáleným dozorem nebo v odděleném koridoru, viz metra a vlaky ve světě.

Já už jezdím jen elektrikou, spalováka Citroen Berlingo 1.4 MPi z října 2007 v plné palbě včetně třeba tempomatu a klimošky jsem nabídl přes www.SmileCar.cz ke sdílení.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Radovanek , to ako vážne mi chceš nahovoriť , že dom v meste stojí toľko isto ako byt v meste?

Investícia do FVE, tepelného čerpadla a E auta je taká istá ako keď kupis kotol na plyn, auto na benzín???  Bud niekto klame sám seba, alebo zle pocitam. 

Mal som teraz prepocet na FVE pre ohrev vody od SSE, pre 4 clennu rodinu, RD, dedina,  cena do 5000€, úspora do 40% na ohreve vody, 10% na kúrení. Návratnosť 10 rokov.

To ako vážne je to úsporné??? Pri 50€ mesacne za elektrinu mám takmer na 10 rokov pokoj a 5000€ vo vrecku. 

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Návratnost 10let (následná úspora dalších cca 15 let), to je super kalkulace. Pokud by to bylo realizovatelné, tak bych do toho šel. K tomu elektroauto , pokud má na ježdění smysl. Pro mne nemá, vše ostatní narazí na podobné problémy, jako má RchVa. FW ma jižní nebo západní fasádě je problém, všude jsou lodžie, na střeše teoreticky ano, reálně společenství vlastníků, 100 jednotek - bez šance. Problém s distribucí je prostě problém, bude se řešit roky, ne-li desítky let. Proto mi připadá aktuální elektromobilita špatná cesta. Pokud kodážu nabít auto s 40kW-60kW baterkou za 3-4 minuty, vybudovat síť funkčních nabíjecích stanic by mělo smysl, stalo by se komerční, vyřešil by se přívod, navíc, nabíjecích míst by stačilo třeba 10-15, tedy nebylo by nutné dimenzovat stovky zásuvek. Pomalé nabíjení a doma, pro toho, kdo má možnost (reálně tak 25-30% aut?). Ale koncová infrastruktura nebude ani za 15 let taková, aby to dokázala řešit. Navíc jak se píše výše, ráno přijdeš k autu a jsi bez kabelu... Nebo ho někdo zničí. To veřejné nabíjení x hodin bez dozoru není budoucnost.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

před 5 hodinami, mmartinkovic napsal:

Radovanek , to ako vážne mi chceš nahovoriť , že dom v meste stojí toľko isto ako byt v meste?

Investícia do FVE, tepelného čerpadla a E auta je taká istá ako keď kupis kotol na plyn, auto na benzín???  Bud niekto klame sám seba, alebo zle pocitam. 

Mal som teraz prepocet na FVE pre ohrev vody od SSE, pre 4 clennu rodinu, RD, dedina,  cena do 5000€, úspora do 40% na ohreve vody, 10% na kúrení. Návratnosť 10 rokov.

To ako vážne je to úsporné??? Pri 50€ mesacne za elektrinu mám takmer na 10 rokov pokoj a 5000€ vo vrecku. 

Jé to by jsi se divil. Ceny jsou opravdu velmi různé. Třeba v nejdražší Praze jsou byty za 14 a domy za 5 milionů. Přičemž ten byt je i stejně velký. Trh je divný.

Ty investice musíš počítat jako investice, tudíž i návratnost. A plynovým kotlem si kupuješ povinné revoze, poplatek za připojení a platby za plyn. S autem na benzín garanční prohlídky s výměnami všeho možného a platby za benzín. Vždy jde o TCO = total costt ownership = úplné náklady vlastnictví. Pak se většinou dopočítáš skutečné sumy. A to ještě třeba něco nezapočítáváš, jako že garáž už stejně doma máš, tak ji nezapočítáš do nákladů vlastnictví. I když jsi ji musel postavit a udržuješ ji. Navíc dnes mají investice do zmíněných nových věcí tu výhodu, že jsou nyní dotované. Jinak by se to v počátcích ani nerozjelo. Ale tak je to se vším. Buď udělá velkou zakázku na novou věc soukromá firma nebo nějaká část státu. I to je v podstatě dotace, pomohou tím odvětví rozjet.

Ten propočet od SSE sedí, ale právě na velkou firmu. Menší ti to dají levněji. Ale bavíme se o energetice, tam se počítá s návratnostmi 20, 30, 50 let a déle, takže 10 je nádhera. Já měl návratnost solárního ohřevu vody po dotaci 5 let, u FVE ji mám +-9. Těch 5 tisíc stejně vydáš za spousty nesmyslů, které ti nic nepřinesou. Takhle budeš mít vystaráno do budoucna a navíc čistý vzduch. Zkus si čichnout, co jde z moderního plynového turbo kondenzačního kotle z komína - žádná hitparáda to taky není. A tohle dýcháš především ty, protože to vypouští hned tvůj vlastní dům. 

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

před 3 hodinami, Pacho69 napsal:

Návratnost 10let (následná úspora dalších cca 15 let), to je super kalkulace. Pokud by to bylo realizovatelné, tak bych do toho šel. K tomu elektroauto , pokud má na ježdění smysl. Pro mne nemá, vše ostatní narazí na podobné problémy, jako má RchVa. FW ma jižní nebo západní fasádě je problém, všude jsou lodžie, na střeše teoreticky ano, reálně společenství vlastníků, 100 jednotek - bez šance. Problém s distribucí je prostě problém, bude se řešit roky, ne-li desítky let. Proto mi připadá aktuální elektromobilita špatná cesta. Pokud kodážu nabít auto s 40kW-60kW baterkou za 3-4 minuty, vybudovat síť funkčních nabíjecích stanic by mělo smysl, stalo by se komerční, vyřešil by se přívod, navíc, nabíjecích míst by stačilo třeba 10-15, tedy nebylo by nutné dimenzovat stovky zásuvek. Pomalé nabíjení a doma, pro toho, kdo má možnost (reálně tak 25-30% aut?). Ale koncová infrastruktura nebude ani za 15 let taková, aby to dokázala řešit. Navíc jak se píše výše, ráno přijdeš k autu a jsi bez kabelu... Nebo ho někdo zničí. To veřejné nabíjení x hodin bez dozoru není budoucnost.

Není to jednoduché v paneláku prosadit, to nikdo netvrdí. Ale říkáš to jako problém člověku, který takový panelák se 135 partajemi přinutil ke koupi celého domu od města a udělal z nich družstevníky. Ano, jsou to 2 roky práce.

Distribuce není žádný problém. Už na to narazili plynaři, že úspornost a odpojování od plynu jim generuje velkou volnou kapacitu, proto rozjeli CNG dopravu. Elektrikáři to taky časem pochopí, že potřebují velké spotřebiče, aby přežili. 

Nabíjet auto za 3-4 minuty není opravdu nutné, pokud se nejedná o vozidlo měněné mezi řidiči. Ale každé vozidlo stojí. Buď bere pasažéry nebo vykládá náklad nebo má řidič povinnou přestávku, prostě vždy jsou to dlouhé časy. Navíc baterka 40-60 kWh znamená reálně 300-500 km  dojezdu po městě. Kdo to najezdí, když současně má odvádět i nějakou práci? Reálně mohou nabíjet všichni, kdo mají rodinný dům, činžák s garážemi, činžák s vlastním parkovištěm, vlastní garáž, parkování v práci...., už tohle je obrovská množina lidí. A infrastruktura tam už je. Ukradení kabelu je problém bezpečnosti města, to není o kabelu, ale puklicích, kolech, stěračích, anténách nebo celém autě. Bohužel. Veřejně nabíjím bez dozoru už 4 roky bez problémů. Dokonce i s prodlužovačkou, která zamknout moc nejde.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

To byla dokonce podmínka, mít 70%, jinak se s námi město nebavilo. I tak jsem jim musel vysvětlovat - i těm co chtěli - že 3+1 v Ostravě v částečně opraveném a zatepleném paneláku utopeném v zeleni na starém sídlišti, mít za 80 tisíc s deseti ročními splátkami se vyplatí. :D Já ho o pár let později střelil za 350, kolega o patro níže počkal 2 roky na konjunkturu a dal ho za 500. Dnes se prodávají za 1,3 milionu a více.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Dnes vyrábím přes 4.000 kWh a spotřebovávám 9.000.  Zatím to vypadá, že po pořízení druhé elektrárny na východ a západ plus 10 kWh baterky a s pomocí 1 elektromobilu, který bude umět posílat do domu elektriku i ze svojí baterky (Nissan leaf alespoň 40 kWh baterka, Tesly, BYD 6 atp.) by to mělo být bez potíží schůdné. Dnes mám sice 2 x 16 kWh ve 2 autech, ale ani na univerzitě se nedokázali dostat do jeho SW a donutit ho chovat jako baterka. Nissan Leaf přitom dokázali oblbnout, aby dům bral jako motor. To zařízení na VŠB máme, v zahraničí už se to prodává komerčně. 

Spíše se ale snažím odstřihnout plyn. Tam je to větší výzva, vyřešit to elektricky a akumulačně. Spotřeba v přepočtu na kWh brutální. Budu mít akumulační nádrž přes níž půjde zpátečka do kotle, nádrž bude ohřívat přebytky celá FVE. Pokud poklesne spotřeba plynu pod míru, kterou utáhnu elektricky bez ruinování rozpočtu (mám 17 let starý barák, teplo se rozvádí vodou do běžných radiátorů), tak nahradím plynový kotel elektrickým. Nebo přímotopy.

Upraveno uživatelem Radovanek
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Jenže pořád předpokládáš, že jedinej zájem použití elektroauta je popojíždět do práce nebo na nákup. Nákup budiž, i když i ten si můžeš objednat domů. Od dojíždění do práce mám MHD. Elektrický poskakovadlo fakt nechci. Chci auto s normálním dojezdem. A když ho za 3 minuty nabiju, můžu se vykvajznout na budování vlastní elektrárny. Klidně budu používat komerční. Nechci si všechno vyrábět sám a furt se starat. Chci svůj čas věnovat lidem, který mám rád, ne hledání nabíječek na auto (nadsázka) a přemýšlení, kudy pojedu, abych dojel... Pokud cestuji, cestuji daleko, nechci přemýšlet o tom, kudy a kam dojedu.

Obávám se, že úrovni a kvalitě infrastruktury a jejich možnostech máš dost naivní představu. I to, jak to bude "rychlé". Příkladem mi je jeden dům, co spoluvlastním, připojený na sloupové vedení, které kvůli jednomu komunistickýmu papalášovi, co nechtěl mít sloup na zahradě, je mimo normu, tedy dva sloupy jsou moc daleko, takže každé blbé počasí, hlavně vítr je riziko výpadku (minimálně jednou měsíčně). Od roku 1995 se řeší zrušení stávajícího vedení a přepojení 12ti rodinných domů na kabelovou infrastrukturu, která už v těch ulicích díky nové výstavbě dávno vznikla. Dodnes se to nepovedlo, přesto, že všichni zúčastnění souhlasí, nikdo nechce mít sloupy přes zahrady, které navíc ani nejsou v katastru jako věcná břemena. Takže nevím, co by se muselo stát, aby to po (xx) letech konečně dopadlo. Nevím, možná to budou řešit ještě moje děti nebo jiný majitel... možná by to chtělo nějaké de*ilní kouzelný slovo. Třeba "DOTACE". To je zaklínadlo EUsmíru.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Před hodinou, Radovanek napsal:

Spíše se ale snažím odstřihnout plyn. Tam je to větší výzva, vyřešit to elektricky a akumulačně. Spotřeba v přepočtu na kWh brutální. Budu mít akumulační nádrž přes níž půjde zpátečka do kotle, nádrž bude ohřívat přebytky celá FVE. Pokud poklesne spotřeba plynu pod míru, kterou utáhnu elektricky bez ruinování rozpočtu (mám 17 let starý barák, teplo se rozvádí vodou do běžných radiátorů), tak nahradím plynový kotel elektrickým. Nebo přímotopy.

Tady je řešením tepelné čerpadlo - dáváš cca třetinu elektriky a dvě třetiny bereš ze vzduchu.

Pak se jako dobrá myšlenka ukazuje přešvihnout velikost tělesa v nádrži. Namísto 2kW tam dát např. 6kW. V okamžiku, kdy máš hafo slunce a vracíš přebytky tak je nevracíš, ale dáváš do akumulace.  Nejvíc se to projeví v zimě - vyleze sluníčko a máš přebytek řekněme 12 kW, ale jen po dobu 3 hodin. Máš-li dvě nádrže, tak to máš celé doma (36 kW). Pokud tam necháš standardní 2kW tak jsi pro sebe "zachránil" jen 12 kW a dalších 24 kW jsi pustil do sítě za nula nula nic.

Ano, baterka má asi lepší účinnost, ale cenově jsme jinde a pokud vodu použiješ, tak je naopak celková účinnost s vodou lepší. Jen to auto z toho nenabiješ :-(

Na chalupě naopak uvažuji o přímotopech a malinkaté elktrárničce na střeše. Aby tam nebyla brutální zima, když tam po týdnu přijedu.

 

Upraveno uživatelem RichVa
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Akože TCO pri elektro aute neratas?

Garáž je lepšia aj pre elektro auto ako pri -20 zohrievať auto vonku. Aj tu si postavis a či v nej bude benzín, nafta či elektrika, náklady na garáž je rovnaká, 

A aj elektro auto bude potrebovať pneumatiky, zmes do ostrekovačov, stierace, rekuperáciou usetris na platnickach, ale tak isto je to kus plechu ktorý bude hrdzaviet, pokiaľ nemá led osvetlenie, tak žiarovky, a aj tie ledky sa sem tam pokazia, a teraz je to síce nové, ale určite sa to dostane na Stk, z toho sa tiež peniažky kotulaju do štátneho rozpočtu. Pokiaľ budú nabíjačky v obchodných centrách obsadené, tiež budeš platiť parkovne ako bežný motorista, a pokiaľ bude majiteľ v meste byvat, tak isto bude platiť rezidentskú kartu.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Zúčastnit se diskuse

Můžete odpovědět a až poté se registrovat If you have an account, sign in now to post with your account.

Návštěvník
Odpovědět na toto téma...

×   Byl vložen obsah s formátováním.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Kdo si právě prohlíží tuto stránku   0 registrovaných uživatelů

    • Žádný registrovaný uživatel si neprohlíží tuto stránku
×
×
  • Vytvořit...