Přejít na obsah
  • Aktuální cíle darů

Benzín, Nafta, Akumulátory? Nebo vlastní pohon? Toť otázka :D


Weri 605

Recommended Posts

TomasArn: Proboha proč jedeš do Bruselu půl dne autem? Když tam potřebuješ být rychle a předpokládám odpočatý k práci. K čemu je železnice a letadlo? Vždyť to je z Ostravy přes Polsko a Německo 1.300 km. Uvědomuješ si zpětně, že jsi kvůli 2 dnům strávil třetí den, 25 hodin, dopravou? Já jel naposledy autem dlouhou štreku 800 km Ostrava-Mnichov, a to jen proto, že holt jsme si vybrali na poslední chvíli, byly Velikonoce a vyprodané spoje. Takže to autem vyšlo sice déle, dráže, hučelo nám v kebuli z tempomatu na 135 ještě půl dne,  ale dostali jsme se tam. Zpátky už by to šlo, s 1 (2) přestupy komfortně vlak a bus nebo jen vlak za 9 hodin. Čili stejně nebo rychleji než autem, páč s dětma se dost stálo a navíc byly zácpy a opravovaly se dálnice (u nás samozřejmě).

Já jezdím vlakem i Olomouc. Je to podobně rychlé jako autem, pojím, spočnu nebo udělám něco na kompu. O Brnu, Praze, Plzni atp. ani nemluvě. A není to elektromobilem. Tohle dělám od doby, co zavedli pendolino. I když stálo 700,- jednosměrně a jelo 4 hodiny, pořád se to vyplatilo. Dnes stojí 2-3 stovky včasná jízdenka a jede 3 hodiny. Se snídaní menu za stovku (párečky, hořčice, kečup džemík, máslo, pečivo, káva nebo čaj, nebo si vybereš hemenex).

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Nejel by jsem tam Ionem, to je malé městské auto. Vzal bych si Teslu. Takže 135 tempomat s autopilotem krásné nové polské dálnice, budované k mistrovství světa, okolo 180 tempomat německé, východní je plné těch nových, předělaných z Hitlerových panelek. Mapy.cz ukazují 11,5 hodiny. Dojezdy dle verze auta ve 120 km / h dle https://www.tesla.com/en_EU/models 354-471 km. Supercharger z Ostravy možná po 239 km Wroclav, spíše ale až 239+240=479 km Spreewald, těch 120 nejde po Polsku jet pořád. Následuje možná 217 km Magneburg a pak 276 km Osnabruck, protože to už budeme lítat 180 a více (omezovač je myslím 225 km/h) a pak už asi 368 km po Belgii rovnou Brusel. Ale to teoretizujeme, protože Tesla sama online spočítá nejlepší aktuální trasu včetně optimální návštěvy Superchargeru, kterých je na západě hafo https://www.tesla.com/en_EU/supercharger . Včetně doporučení zda z hlediska času jet s plynem na podlaze a častěji nabíjet nebo naopak jet v poklidu. Ale to si řídí autopilot sám. Takže časově asi jako Ty těch 12,5 hodiny, z hlediska paliva za nulu.

A jak dlouho to třeba prakticky trvá Tesle Model X i s podvalem prázdným/naloženým se můžeš dočíst tady http://www.hybrid.cz/pribeh-funguje-tesla-model-x-jako-odtahova-sluzba-prekvapive-dobre .

P.S. Já vím, že jsi si třeba jel vybírat, ale elektroniku se dá nechat si poslat, ne. Pokud nejsi kurýr a nemáš to placené, tak běžný kilometr spalovacího auta vyjde celkové náklady +-8 Kč na 1 km. To je 1300x2x8=20.800,- jen auto, a kde je řidič a případně poplatky a mýta. Drahá elektronika.

Upraveno uživatelem Radovanek
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Radovanek, palivo a poplatku su cca 180 Eur, co 4700, aj ked by som zaratal amortizaciu vozidla, tak 20.800kc to nie je, cize si prilepsujes pekne tie cisla, jak cas jazdy s Teslou, tak aj naklady na spalovacom aute. Ked zaratam cenu Tesly a bezneho lepsieho auta, tak aj s naftou za X rokov, nie som na cene Tesly :D

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Radovanek: Doufám, že se nenecháš odradit, protože nadšenců do eko-elektro věcí tu moc není. Bez osvěty se to neobejde, ale pořád, pokud se to ekonomicky nevyplatí, tak to bude pro, fandy. Někdo s tím začít musí. :)

Cena na pořízení FV klesá, ale výsledná výrobní cena za kWh žádná sláva.

Výrobní cena je v tvém případě pořád  +- 13kč/kWh. Dotace to bohužel křiví a vidím to bohužel i na faktuře za ee.  Když tuto cenu promítnu do nabití 30kWh baterky, vychází mi při dojezdu 150km 2.6kč/km. Když vezmu výkup 0.50kč/kWh, tak je to ztráta 12.5kč/kWh.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

před 2 hodinami, Radovanek napsal:

A co se tím dokáže? S výjimkou toho, že dokážeš zamořit na jedno nabrání paliva delší úsek a doslova dovezeš sračky, kamkoliv se hneš. - To neber osobně, to je pohled militantních elektromobilistů ;) 

Měl bych pro Tebe po těch ekoteroristických výlevech tady i jiné pojmenování ...

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

 

před 13 hodinami, Milan+ napsal:

Žiješ také něčím jiným než stálým počítaním,kde nabiješ grátis,kolik času zpětně jsi tím také ztratil?

Jezdím obvykle stejné trasy skoro denně, takže jediný ztracený čas je procházka od nabíječky do kanceláře. Ta stojí dále, než je parkoviště. Doma je nabíjení přím v garáži na zdi, kde visí kabel, otázka sekund ho zasunout. Nabíjení se sepne v noci samo na noční proud. Když někam jedu, kde jsem ještě nebyl, zavolám předem, zda se tam dá nabíjet. Obvykle dá a jednoduše. Takže to zařadím do seznamu a když tam jsem příště, jen auto připojím, otázka minuty, dvou (otevřeš kufr, rozmotáš 5m kabelu a strčíš do zásuvky v autě a na zdi). Jinými slovy jediný investovaný čas je snad na dlouhých cestách, k čemuž nemám uzpůsobené auto. Ale to prokládám jinou činností. Je příjemné se občas zastavit....

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

před 13 hodinami, TomasARN napsal:

1. Nehovor mi, ze ked dam plnu nadrz a prejdem to bez tankovania, tak Tesla to prejde za rovnaky cas s nabijanim, niekde v poctoch mas chybu.

2. Kurier nie som, ale byvali tam znami, cize navsteva a nakup, ktory vratane cesty usetril desiatky tisic kc

1. Já teda netuším, co máš za auto, ale aby jelo 130-180 celých 1300 km na 1 nádrž, tak to jsem ještě nezažil. Německo, Rakousko a Švýcarsko se 130 km/h jsme jezdili úsporným Citroenem BX 1.9D s 65 L nádrží a to si bralo plně obsazené v 5 lidech 7 litrů. Nejpozději po 900 km jsme museli tankovat. Samozřejmě jsme zastavovali častěji - toalety, jídlo.

2. Aha, tak to je jiná, rodinný výlet :-)

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

před 13 hodinami, TomasARN napsal:

Radovanek, palivo a poplatku su cca 180 Eur, co 4700, aj ked by som zaratal amortizaciu vozidla, tak 20.800kc to nie je, cize si prilepsujes pekne tie cisla, jak cas jazdy s Teslou, tak aj naklady na spalovacom aute. Ked zaratam cenu Tesly a bezneho lepsieho auta, tak aj s naftou za X rokov, nie som na cene Tesly :D

Já neodhaduji, já to sledují přes 10 let. takže na Citroenu Berlingo mám Total costs 746.978,68 Kč, Vehicle costs in CZK/km 7,62 Kč, 115.078 km. A to jen proto, že jsem zadal 10 let odpis, kdybych tam dal odpisy 8 let, jsem na 800 tisících. Proto počítám cenu 8,- Kč na kilometr. Podobně jsme to měli u Seatu Ibiza. Jsou tam opravdu všechny náklady, poctivě to píšeme.

Čas jízdy s Teslou odpovídá, ber v potaz rychlejší pohyb po německé dálnici, čili úsporu a k tomu čas na superchargery, který to vyváží. Jízda s autopilotem je také o něčem jiném. Osobně vyzkoušeno na trase Ostrava-Bohumín a zpět v Modelu X. Cenový rozdíl tam samozřejmě je, ale to jen proto, že na takovou trasu neexistuje jiný elektromobil. Přece nepojedu 1300 km v Ionu, který odpovídá P206 a má po dálnici dojezd sotva stovku. Jistě, Poláci jezdili s rodinami na Jadran v Maluchovi, ale jsme už jinde.

Upraveno uživatelem Radovanek
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

před 13 hodinami, Agrafik napsal:

Radovanek: Doufám, že se nenecháš odradit, protože nadšenců do eko-elektro věcí tu moc není. Bez osvěty se to neobejde, ale pořád, pokud se to ekonomicky nevyplatí, tak to bude pro, fandy. Někdo s tím začít musí. :)

Cena na pořízení FV klesá, ale výsledná výrobní cena za kWh žádná sláva.

Výrobní cena je v tvém případě pořád  +- 13kč/kWh. Dotace to bohužel křiví a vidím to bohužel i na faktuře za ee.  Když tuto cenu promítnu do nabití 30kWh baterky, vychází mi při dojezdu 150km 2.6kč/km. Když vezmu výkup 0.50kč/kWh, tak je to ztráta 12.5kč/kWh.

Těžko můžeš odradit někoho, kdo má elektromobil Peugeot Ion nový od 2/2014, najeto 51 tis. km, od 5/2016 druhý ojetý Peugeot Ion pro ženu, najeto 14 tis. km, elektrokolo Agogs SilverGo od 10/2013, domácí FVE 3,6kWp od 9/2009, ohřev vody solárními panely Vaillant od 6/2010, vlastní studnu od 1999, dřevodům sendvičový panel od 2000, minimálně údržbovou zahradu anglického typu, postupně měněnou na permakulturu. A kdo každým ujetým elektrokilometrem šetří přes 2,- Kč oproti své spalovací době jen na palivu.

FVE - zapomeň na dotace a situaci před 11 lety. Vezmi si nedávných kolegových 9 kWp  za 228.000,- Kč bez dotace. Vyrobí 12.600 kWh ročně. Má akumulaci do vody a řízení spotřeby, takže prakticky nulové přetoky. Vodu na mytí i přitápění. Kdyby ty kWh koupil za občanskou cenu 5,- Kč, tak to má ročně za 63.000,- Kč, kdyby 1/3 dne měl noční proud, pořád by platil ročně 52.500,- Kč. Už za 4+5 let má původní investici zpět. I kdybych bral jen 20 let, než elektrárna ztratí předpokládaných 20% výkonu, tak vyrobí 252.000,- kWh, při vstupní investici je na ceně méně než koruna za kWh. Takže vyplatí se, bohatě. A teď si vezmi, že i dnes jsou dotace. Nová zelená úsporám, můžeš mít FVE na střeše do 10 kWp s libovolnou baterkou, kde podmínkou je spotřeba min.70% výroby v místě. Pak ti dají 50% podporu z vynaložených nákladů, max.150 tisíc., v MS kraji 165. A to je občanská elektrárna s akumulací bez jakýchkoliv kravin typu stát se podnikatelem. Čili dnes to už jde bez podpory a s podporou je to úplná pecka. Pak má smysl na elektřinu i jezdit.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Radovanek

recyklujeme, ale dost mizerně. Vyhrabávání lithia z haldy není recyklace. A haldy nemizí kvůli tomu, že by to bylo výhodné, ale proto, že do toho stát rve dotace, jinak by to nikdo nedělal. Ostravsko si to ale zaslouží, životní prostředí tam potřebuje hodně pomoct.

No myslíš, že navinout rotor je jednodušší, než vyrobit spalovák? Hm, tak si to zkus. A třeba takovej asynchronní. Věř mi, že vím o čem mluvím. A to se nebavíme o rekuperaci, bez ní to dost ztrácí smysl... Dnešní spalovací motor bych určitě nevyrobil, ale jednoduchý jednoválec - proč ne. Vyřešit mazání - stačí dvoutakt. Viděl jsi třeba motor od trabanta? To fakt nemusíš být inženýr, abys to dal dohromady.

Hm, no něco si přečti o rozběhových charakteristikách, řízení a regulaci výkonu. Ona ta elektromobilita vypadá jednoduše jen na první pohled.

Řemeslo chybí, protože jsme líný makat rukama. Socík nás naučil, že si umíme spoustu věcí udělat sami - lip něž poloviny "řemeslníků". A hůř jsou na tom na západě - Němci, Rakušani, nikdy si nic sami nedělali, mají sice prachy, ale i tak řemeslníci chybí. Nevymřeli, ti co něco umí už dostávají jinde úplně jiný peníze... Jediný, co nám tu zůstalo, jsou taxikáři... Proč asi? ;)

No já si udělal "osvětu" použitím. Závěr byl takový, že mi to reálně nemá co nabídnout.

 

K předchozímu - kdyby elektřinou topil, má nízký tarif 23 i 24hodin denně. 1/3 denně máš jen při ohřevu vody, při provozu elektrického vytápění s čerpadlem máš samozřejmě jiné tarify. I přesto, pokud budeš energii kupovat, nebudeš s ní plýtvat s 12MWh ročně se dá energeticky úsporně uprovozovat víc, než jeden barák. Kolega dostavěl pasívní úspornou stavbu, obytná plocha 380m2, protože v obci není plyn, je komplet elektrický. V pohodě se vejde do 5000kWh ročně, na NT má díky použitím technologiím 23 nebo 24 hodin denně, nevím, ale je to jedno.

Dotace = špatně. Pak se divíme, že je vše pokřivené a pok*rvené. A máslo za 70Kč... To jsou výsledky "dotací".

Upraveno uživatelem Pacho69
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Tak to jsme na tom statisticky dobře. Tobě to nedalo nic, já jsme spokojen, takže nula od nuly pošla. Jasně že vyhrabávání z haldy není recyklace výrobku, ale odpadu. Naši předci hadlu vytvořili proto, že neuměli separovat to, co my. S uhlím je to totéž. Ta likvidace je nucená, páč těch 10% uhlí po předcích tak hoří a prohořívá na povrch, což je průser. Na haldě v Hrabůvce máme díky tomu zakázané termální jezero, které je oficiálně špunt na uzavření přístupu vzduchu k prohořívající haldě. Lidi z blízkého sídliště se tam chodí koupat. Voda má až +40 C.

S tou výrobou je to samozřejmě od druhu, ale i tak nejjednodušší elektromotor versus ten trabantí doutakt je nebe a dudy.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Já tomu fandím, na mé ježdění by elektromobil stačil. Do práce to mám 2km, jezdím tam a zpět třeba 4x denně (v létě na to tedy využívám elektrotříkolku s dojezdem 20km a rychlostí max. 25km/h) na nákupy to mám z vesnice do 10km, Praha nebo Plzeň do 60km po dálnici, víkendy na loď 56km u všeho beru jednu cestu. Jenže je tu pořizovací cena elektromobilu a na to prostě nemám.

Auto - 607 - jsem koupil jeté, 6let staré za 230tis, mám ho 7let, 90tis km, se spotřebou se pohybuju kolem 7.5litru, když započtu povinné ručení, stk, servis tak pořád po 7letech provozu a pořizovací ceně auta jsem těsně pod půl milionem.

Elektro auto za toho půl milionu tak cca koupím - neberu nákupní tašku, ale auto a ještě jsem s ním nevyjel. Nabíjení bych měl doma v garáži, v práci mám zásuvku taky, ale.to by bylo vše placené, v okolí žádná nabíječka v dosahu podle mapy není. FVE nemám, takže bych zaplatil plnou sazbu. S el. doma problém nemám, mám na baráku 3x32A

Ale až budou elektroauta za rozumnou cenu, tak do toho klidně půjdu.

Další věc je pak vyřešit občasnou potřebu tažení 3.5t přívěsu. Zatím to není aktuální, ale počítám, že tak do 5ti, 6ti let bude, chci s lodí i jinam než jen na jednu vodu a to mi stejně ten spalovák nemine. A mít dvě auta pro jednoho řidiče je na mě zatím velkej luxus.


     

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Radovánek: no nevím, zkus si "namotat" elektromotor s výkonem 20kW, když myslíš, že je to tak jednoduchý ;). Možný by ses divil, ale v reálu bys ho ani neuvezl (na rozdíl od motoru do tráboše). Jóóó vymyslet, aby to bylo malý a mělo to ten výkon - to je jiná. Takže nebe a dudy, můj motor by měl zástavbu 1/8m3. A tvůj? Máš pocit, že bys dal do kupy trakční motor? Asi těžko, takže jednoduchá stejnoměrná konstrukce, s komutátorem, no měl bys dost problému se vejít. A nejen to. Ono to jen jednoduše vypadá.

Upraveno uživatelem Pacho69
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

před 2 minutami, Charlie 607 napsal:

Já tomu fandím, na mé ježdění by elektromobil stačil. Do práce to mám 2km, jezdím tam a zpět třeba 4x denně (v létě na to tedy využívám elektrotříkolku s dojezdem 20km a rychlostí max. 25km/h) na nákupy to mám z vesnice do 10km, Praha nebo Plzeň do 60km po dálnici, víkendy na loď 56km u všeho beru jednu cestu. Jenže je tu pořizovací cena elektromobilu a na to prostě nemám.

Auto - 607 - jsem koupil jeté, 6let staré za 230tis, mám ho 7let, 90tis km, se spotřebou se pohybuju kolem 7.5litru, když započtu povinné ručení, stk, servis tak pořád po 7letech provozu a pořizovací ceně auta jsem těsně pod půl milionem.

Elektro auto za toho půl milionu tak cca koupím - neberu nákupní tašku, ale auto a ještě jsem s ním nevyjel. Nabíjení bych měl doma v garáži, v práci mám zásuvku taky, ale.to by bylo vše placené, v okolí žádná nabíječka v dosahu podle mapy není. FVE nemám, takže bych zaplatil plnou sazbu. S el. doma problém nemám, mám na baráku 3x32A

Ale až budou elektroauta za rozumnou cenu, tak do toho klidně půjdu.

Další věc je pak vyřešit občasnou potřebu tažení 3.5t přívěsu. Zatím to není aktuální, ale počítám, že tak do 5ti, 6ti let bude, chci s lodí i jinam než jen na jednu vodu a to mi stejně ten spalovák nemine. A mít dvě auta pro jednoho řidiče je na mě zatím velkej luxus.   
 

Tak to jsi jasný čekatel na elektromobil. Z hlediska vzdáleností by jsi do toho mohl jít hned, doma by Ti to zlevnilo elektřinu pro celý barák nočním tarifem za polovic 8 hodin denně. Ale přívěs umí tahat zatím jen Tesla Model X a nové Nissany Leaf se silnější baterkou, nic jiného homologaci na tažné nemá. A u Leafa bych to viděl tak do 2,5 tuny. Auta jdou cenově stále dolů, takže jak píšeš, časem bude. Za 230 by dnes byl jetý Ion tak 5+ let starý od 60+ tis. km výše. Leaf se slabší baterkou od 350. Nejlevnější jeté Tesly Model S jsou od milionu výše, ale bez homologace pro tažné. Xko je fakticky novinka, to je i jeté hodně drahé. Tvoje kombinace velké spalovací auto a elektrotříkola je v tomto okamžiku v podstatě ideální.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

před 2 hodinami, Radovanek napsal:

Já neodhaduji, já to sledují přes 10 let. takže na Citroenu Berlingo mám Total costs 746.978,68 Kč, Vehicle costs in CZK/km 7,62 Kč, 115.078 km.

Aha, cize ked zaratas cenu auta. Cize na dlhsie trasy si odporucil Tesla X. Pozrel som inzerciu, kde je cena za rocne auto od 133 000 Eur. Ked tak rad ratas, tak skus spocitat taku Teslu, najazd dajme tomu 250 000km za 10 rokov a Napriklad novy Peugeot 508 napriklad za 35 000, spotrebe 7 litrov a porovnat cenu na kilometer, verim, ze to bude zaujimave cislo. Ale nerataj ze si elektriku vyrabas, lebo ak aj to by si ratal, tak k tesle treba priratat este veternu elektraren

Upraveno uživatelem TomasARN
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Zúčastnit se diskuse

Můžete odpovědět a až poté se registrovat If you have an account, sign in now to post with your account.

Návštěvník
Odpovědět na toto téma...

×   Byl vložen obsah s formátováním.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Kdo si právě prohlíží tuto stránku   0 registrovaných uživatelů

    • Žádný registrovaný uživatel si neprohlíží tuto stránku
×
×
  • Vytvořit...