Přejít na obsah
  • Aktuální cíle darů

Benzín, Nafta, Akumulátory? Nebo vlastní pohon? Toť otázka :D


Weri 605

Recommended Posts

To vyřeší čas a trh. Příkladů třeba z Norska aj. znám dost. Na tu stávající infrastrukturu, co mají, se jen osadí příslušná krabička s ovládáním a komunikací, a lze si vybírat co hrdlo ráčí, v jakém režimu se to bude provozovat, kdo to bude provozovat, kdo to bude spravovat, kdo to bude kasírovat a jaký je model rozdělení tržeb. Funguje to i u nás - ty obchoďáky to mají zatím jako lákadlo pro zákazníky, ale pokud budou chtít přejít na placený model, mají z čeho vybírat i tady.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

No budou muset i nadimenzovat rozvody a možná i centrálně, pokud chtějí osadit rychlonabíječky. Ale asi se jim to vyplatí, parkoviště u nákupáku je taková typická "čerpací stanice". A "tankování" je  důvod, aby tam posádka zůstal o chvíli dýl (něco utratila...), takže s rychlonabíječkami by byli sami proti sobě... :D

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Tohle všechno je už dávno pořešené. Někteří si to dělají pro sebe a i když jsou velcí, tak amatérsky http://www.elektromobilita.cz/cs/mapa-dobijecich-stanic.html, jiní jsou amatéři a dělají to profesionálně https://www.evmapa.cz/ . Jen díky těm druhým a nadšencům, co se zapojili do placeného systému a dali k dispozici svoje rychlonabíječky, mohu jezdit Ionem po republice. Sraz Telč = Ostrava pomalé nabíjení zásuvka firma 3,6 kW výkon zdarma, Valašské Meziříčí rychlonabíječka Inchanet 44 kW tehdy zdarma, Vyškov rychlonabíječka Rami CZ 44 kW tehdy zdarma, Troubsko u Brna rychlonabíječka 44 kW NetDataComm tehdy zdarma. Pak nabíjení v kempu z chatky já pomalá zásuvka i kolega Milan. Sraz u Břeclavi = Ostrava pomalé nabíjení zásuvka firma 3,6 kW výkon zdarma, Valašské Meziříčí rychlonabíječka Inchanet 44 kW tehdy zdarma, Vyškov rychlonabíječka Rami CZ 44 kW tehdy zdarma, Brno AAA auto ČEZ rychlonabíječka 44 kW paušál 182,- Kč měsíčně. Pak nabíjení v kempu pomalá zásuvka v ceně pokoje. Sraz Mohelnice = Ostrava pomalé nabíjení zásuvka firma 3,6 kW výkon zdarma, Valašské Meziříčí rychlonabíječka Inchanet 44 kW Tarif: 4.8 CZK / kWh + 0.5 CZK / min
nabito 6,6 kWh za 42,68 Kč z kreditu u poskytovatele evmapa.cz, Olomouc OC Haná rychlonabíječka NetDataComm 44 kW Tarif: 7.33 CZK / min Spotřeba: 8.004 kWh Cena: 80,- CZK, pak nabíjeno v placeně kempu. Sečtení až nakonec po 3 dnech 26 kWh za 123,- Kč.  Mezitím ještě nabíjeno v Mohelnici RPS Net Tarif: 5 CZK / min Spotřeba: 8.22 kWh Cena: 49.32 CZK. Zpátky domů opět OC Haná, ale byl tam jiný Ion na 44 kW, tak jsem se jen picnul do zásuvky Mennekes 400V 32A Tarif: 2.6 CZK / min, Spotřeba: 1.926 kWh Cena: 13.66 CZK, pak už rychlonabíječka Tarif: 7.33 CZK / min, Spotřeba: 1.774 kWh Cena: 17.73 CZK a nakonec Valašské Meziříčí inChaNet Tarif: 4.8 CZK / kWh + 0.5 CZK / min Spotřeba: 8.7 kWh Cena: 52.76 CZK. Domů jsem dojel s 3 dílky baterky = 3 kWh, už nabíjím nočním proudem za 2,50 Kč/1 kWh, protože dopoledne projezdím. Takže mne to vyjde na 32,50 Kč. Jinak by mi skoro 30 km stačilo na odvoz dětí do školy, pár zastávek cestou a dát to nabíjet u firmy zdarma. 

Sčítám sraz a vychází mi to za 3 dny na 42,68 + 80,- + 123,- + 49.32 + 13.66 + 17.73 CZK + 52.76 CZK + 32,50 = 411,65 Kč.  Najeto 542,8 km. Nutno říci, že nabíječka OC Haná patří mezi nejdražší v ČR, NetDataCom to dlouho dělaly jako charitu zdarma, dnes berou 10,- Kč za 1 kWh. Ovšem využil jsem ji jen proto, že druhá v Olomouci je v poruše. Ta je zdarma.

Ty přepočty moc neřeš, je tam nastaven poměr minuta výkon, takže když výkon klesne, počítá se minuta za půl nebo jen desetinu minuty atp.. Férově.

Nákupní centra to mají normálně jako službu započtenou v parkovném, tak jako třeba úklid podzemního parkingu. A když je i parkování zdarma, pak v ceně prodávaných výrobků. Ostatně lákají automobilisty  dnes na levnější palivo, když u nich nakoupíš. Příkon nelze překročit, i u malých instalací se už dává regulace, která prostě sníží výkon nabíjení na potřebnou dobu. Budu to tak mít i na baráku, až si tu dám silnější nabíječku. Na 3x25A barákových připojím 400V 32A nabíjení. zatím tu mám jen obyčejné zásuvky a jednu 400V 16A. 

Upraveno uživatelem Radovanek
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Vyřešeno to právě vůbec není. Z popisu to spíš vypadá, žes jezdil od nabíječky k nabíječce. Ale když tě to baví. Já tedy po 500km přijedu domů s půl nádrže a nemusím ráno přemýšlet, kam dojedu (nedejbože, abych zapomněl připojit auto do zásuvky, co pak, že). Infrastruktura stojí za prd a kdyby ta3% elektromobilita stoupla třeba na 20%, tak jen přibyde nervních a na*raných "motoristů". Kdysi jsme mobil nabíjeli jednou za týden 3 hodiny, teď ho nabíjíme pomalu 2x nebi 3x denně, kdysi jsem auto natankoval auto jednou za týden, když jsem zapomněl, prd se stalo, dnes abych to dělal 2x denně, abych se domů vůbec dostal, když zapomenu, půjdu pěšky (jediný pozitivní přínos).

Jinak při ceně 10kč/kWh už ten provoz není žádná sláva, dá se mu docela snadno konkurovat hybridem...

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Tiez po precitani prispevku ma napadlo, ze jazdil iba od nabijacky k nabijacke, viac stal, ako isiel. Toto by nebolo dobre pre moje zdravie, furt by som fajcil, kym by som cakal na dobitie. Este si neviem predstavit cestu niekam k moru cca 800km, to aby som zobral par dni navyse len na nabijanie. Ked ma niekto rodinny dom a auto pre zenu na nakupy, nech sa paci, nabije ho a vybavene, inak za mna urcite nie.

Pises nabijanie v praci, v kempe z chatky... To im nevadilo? Hlavne v tom kempe? Ci o tom ani nevedeli v tom kempe

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Ono se to všude platí, v práci to mají jako bonus. Taky tu máme na parkovišti dvě přípojky, prakticky se na nich točí 4 elektromobily a nedovedu si představit, jak by to vypadalo, kdyby jich tu byla jen třetina. Majitel areálu by to pak určitě nechal platit, protože by to těžko napočítal do nájmu těm, kteří elektromobily nemají. On ale Radovanek ma ještě auto s nízkou kapacitou baterky, dnes už je to lepší, takže by dojel třeba jen s jedním nabíjením mimo práci/domov. Mě spíš zarazila cena 10Kč/kWh, když beru spotřebu 13-15kWh/100 (tak nějak to bylo u i3), jsme na ceně, za kterou to dá lecjaký hybrid/CNG i nafta. Pak to celkem ztrácí smysl krom jediného - čistý provoz ve městech.

V kempu v pohodě, přípojku platíš, problém je jen s tím, že nabíjení je pomalé (230V/16A a nejen pro auto). Cesta k moři je zážitek pro otrlé, ale v zahraničí je síť určitě lepší, s rychlonabíječkami, ale narůstajícím počtem elektroaut asi i plnější... Nevím, nemám zkušenost. Ale mě třeba stačí v sobotu poslední pumpa před německou hranicí, když jsou jarní prázdniny - lidi co maj služební auta se snaží natankovat v ČR za "firemní", takže si taky postojí...

Upraveno uživatelem Pacho69
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

to bylo někdy kdysi, aktuálně (poslední sraz) už píše placeně v kempu. Pokud to je veřejně v kempu, neplatí to ostatní ale majitel přípojky (kemp). Je na něm, jestli nechá nabíjet elektromobily zadara a spotřebu rozdělí do ceny pobytu plošně, nebo to nechá majitele elektroaut zaplatit mimo. Pak to ještě může zakázat, protože neumí natarifikovat odběr...

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

před 17 hodinami, Radovanek napsal:

17.73 CZK

Ty halíře mně fascinujou.... Pořád si dovolím tvrdit, že více limitující bude rychlost "tankování", než dojezd. Už to vyplývá z více reakcí.... Když se budou elektromobily rychle střídat u stojanů, nebude jich tolik potřeba. Možnost dobíjet doma je pouze (pomalý) bonus.... :roker

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Tím pořešením jsem myslel že placení a přístupy a mapy a možnost zjistit obsazení dopředu atd., že to už je reál. Že 500 km pojedu dlouho, to je normální. S vývojově 10 let starým autem, určeným primárně pro městský provoz, s malou baterkou 16 kWh a stavěným se spalovací filozofií (malá palubní nabíječka výkonu 3,6 kW, jsem odkázán mimo běžné zásuvky a dlouhé nabíjení na komerční rychlonabíječky, de facto čerpací stanice, ovšem výkonů 40-50 kW), mimo město prostě nic jiného, než poskakování od rychlonabíječky k rychlonabíječce, dělat nemohu. Kdybych jel 130 km/h po dálnici, z Ostravy do Olomouce bych nedojel. Papírově mám optimistickou spotřebu 10,6 kWh/100 km, jenže po městě jezdím za 12 kWh/100 km a při devadesátce jsem na 14 a více kWh.

Podobně je na tom VW eUP s 18 kWh baterkou. Lépe je na tom Nissan Leaf starší s 24 kWh, tam je možno jet 140 tempomat dálnice ve 4 lidech s bagáží a topením a Olomouc s přehledem dám. Jen rychlonabíjení pak není 15-20, ale 25-35 minut. Kia Soul s 30 kWh baterkou, na to že jde o hranaté SUV, dojede tempomat 110 km/h z Vyškova do Ostravy na 96% nabití. Nový Leaf přišel s 30 kWh, nejnovější letos od podzimu slibuje 40 kWh. Starší Renault Zoe měl 22 kWh baterku, nový má 40 kWh. A navíc možnost nabíjet z červeného pětikolíku 22-43 kwh za hodinu, takže nezávislost na rychlonabíječkách. Nový Opel Ampera a Chevrolet Bolt už letos přišly s 60 kWh. Tesla Model III se začala právě prodávat v USA taky se 60 kWh. Zde ovšem kromě silné palubní nabíječky s výkonem 22 kW i s možností nabíjet placeně na rychlonabíječkách 50 kW nebo Superchargerech 125 kW. Takže posun a vývoj tady je.

Cesta k moři viz dřívější příspěvky, jinde (třeba na Slovensku, v Rakousku atp.) je zasíťování rychlonabíječkami zcela jiné kvality. Třeba Slovensko co 50-80 km a u všech hlavních tahů minimálně 1 stojan s 3 možnostmi nabíjení plus ještě samostatně zdarma zásuvky až po 400V 32A. No a pokud máš Teslu, tak jedeš přes Superchargery, taky viz dřívější příspěvky.

Cena 10 Kč je dána nekonkurenčním prostředím. Jak u výrobců nabíječek (ABB, Siemens, DBT, Efatec...), tak u dodavatelů elektřiny (snad je jich v republice 30, ale koncové ceny prakticky tytéž) a poskytovatelů rychlonabíjení (dominant ČEZ s desítkami stanic, další mají jednotky nebo jednu a stanovují si ceny spíše monopolně podle lokalit, kde většinou ČEZ není). Sem tam narazím na cenu 6, výjimečně 3, občas zdarma. Ale to je u rychlonabíjení obvykle časově omezeno nějakou promo akcí. Rychlonabíječka plus rezervovaný vysoký příkon není levná věc, takže smysl má nabíjet pomalu v době parkování (nebo rychleji, pokud má auto silnou palubní nabíječku). A samozřejmě ze solárů, vody, větru.......

V kempu mají elektřinu pořešenu dlouho, jinak by jim tam nejezdily karavany, které se nejen připojují, ale mnohdy i berou vodu nebo vylévají toalety. Takže všechny sloupky v Morava camp byly s jištěním a podružnými hodinami, 8 uzamykatelných pozic na každém sloupku, vždy po 2 zásuvky domácí 230V 16A. Při odemknutí a napojení kabelu se zapisoval stav a totéž při vypojení. odjet bez odemknutí a úhrady nelze, ledaže chcete obětovat kabel. V kempu v Telči jsme to oznámili provozovateli a ten nás neřešil, že si to máme nabít z chatky. Ono mu tam bylo docela v té kose jedno, zda jel přímotop a bojler nebo se nabíjela 2 auta. Naráz to stejně díky slabým jističům nefungovalo, šlo jen 10A+16A.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Ty halíře mně fascinujou.... Pořád si dovolím tvrdit, že více limitující bude rychlost "tankování", než dojezd. Už to vyplývá z více reakcí.... Když se budou elektromobily rychle střídat u stojanů, nebude jich tolik potřeba. Možnost dobíjet doma je pouze (pomalý) bonus....

Kdepak, primárně se má elektromobil nabíjet, pokud stojí, má mít k tomu odpovídající baterii a sloužit i jako úložiště a pro napájení domu/firmy. Rychlé střídání u stojanů je spalovací filozofie. Je málo aut, co najezdí denně stovky km. Cesťáci dají třeba 500, žena to dělala, ale pak v podstatě nepracují, jen někam na otočku jedou. Protože směna je 8 hodin a i kdyby nakrásně jela furt 130, což je blbost, tak projede 4 hodiny. A zase se tam auto může nabít. A to ti dnes Ampera nebo Bolt nebo Model III zajistí.

normovana baterka a vymena, vybita za nabitu - viz dřívější příspěvky, ztroskotalo to na neochotě výrobců se dohodnout mezi sebou (Evropa, Renault) a neochotě řidičů dávat svoji hýčkanou baterku (USA, Tesla).

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

před 3 minutami, Radovanek napsal:

Rychlé střídání u stojanů je spalovací filozofie.

Šmarjá, ale tahle filozofie mně VYHOVUJE !!! Filozofie elektromobilu mně (zatím) bude nutit přemýšlet (ou), nezapomínat (ouou) a kdoví, co ještě ....:roker V podstatě změnit část životního stylu, zajetých kolejí, nové kousky pro starého psa.... :bojim

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Je to opravdu bomba, když Vám auto dokáží takhle na dálku vylepšit. Ono se to málo ví, ale hodně se vylepšuje SW Tesla, zejména battery management (nabíjení/vybíjení baterie). Pak stejné auto po povolení aktualizace (nabídne Vám ji včetně pokecu co všechno obsahuje za změny, ale nenainstaluje bez svolení) najednou má delší dojezd a mnoho vychytávek. Tesla už nyní osazuje auta čidly, která ještě všechna nejsou SW zapojená. Ale protože se počítá s jejich využitím při zlepšování SW, tak už tam prostě jsou. Jakmile otestují nový SW, tak nabídnou aktualizaci a zprovozní je. Prostě počítač na kolech, co umí i jezdit a vozit lidi......

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Zúčastnit se diskuse

Můžete odpovědět a až poté se registrovat If you have an account, sign in now to post with your account.

Návštěvník
Odpovědět na toto téma...

×   Byl vložen obsah s formátováním.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Kdo si právě prohlíží tuto stránku   0 registrovaných uživatelů

    • Žádný registrovaný uživatel si neprohlíží tuto stránku
×
×
  • Vytvořit...