Jump to content
groollIT

přízračné turbo 807 aneb pomalý náběh dmychadla

Recommended Posts

Přeji pěkný den, obracím se na místní guru s potížemi s motůrkem 4HW (2.2HDi, 94kW, FAP) Motoru trvá dlouho než zabere, při rozjezdu na jedničku na plný plyn trvá tři až čtyři vteřiny než se motor dostane na potřebný výkon. Pokud roztočím předem turbinu na neutral nebo se spojkou tak zabere jak ďas od volnoběhu. Při jízdě tahá až mezi 1 500-2 200ot/min což taky zhruba odpovídá dlouhé odezvě turbodmychadla. Zkrátka se turbo objeví až po nějaké době po sešlápnutí plynu a zezačátku jako by tam vůbec nebylo. Fakta: celá turbína byla měněná před 50 000km, auto neškube, startuje trochu líněji ale to spíš budou ztráty na vedení ke startéru a tím i nižší otáčky pří startování, FAP měněn před 70 000km, filtry měněny před 5 000km a mám pocit že se to mírně zhoršuje. Co vše mohu zkontrolovat? respektive, co vše ovlivňuje rychlost náběhu turba?  Motor má natočeno 315 000km a toto dělá i za tepla, za studena ho netýrám.

Díky.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dostal jsi mne, tohle nevím... podle VIN jsem nenašel ani typ turba, VINko je: VF3EB4HWB13135831 Natáčecí lopatky turbodmychadla myslím nemá, to by bylo vidět podtlakové ovládání.

Edited by groollIT

Share this post


Link to post
Share on other sites

grolllT:

nemám na mysli klapku v sání na sacím portubí, ale vířivé klapky v hlavě motoru, v sacích kanálech (tzv. swirl klapky).

P.S. je to 16ti ventil?

Edited by Mirekdoda

Share this post


Link to post
Share on other sites

16V ano, je tam řetízek na druhou vačkovou hřídel, vířivky nevím, nemám přístup ke všem datům ze serviceboxu :( jde to poznat při pohledu na motor? a kdyby tam byly tak co? že by se neotvíraly v čas?

Share this post


Link to post
Share on other sites
před 2 hodinami, groollIT napsal:

16V ano, je tam řetízek na druhou vačkovou hřídel, vířivky nevím, nemám přístup ke všem datům ze serviceboxu :( jde to poznat při pohledu na motor? a kdyby tam byly tak co? že by se neotvíraly v čas?

přesně tak, nebo neotvírají vůbec. Teoreticky (pro představu) uzavírají cestu k jednomu sacímu ventilu z každé dvojice. Ta prodleva motoru může být nedostatkem vzduchu, než turbo pořádně natlakuje a protlačí vzduch jen jedním ventilem. V době, kdy se to pár vteřin nechce rozjíždět, by to mohlo více kouřit.

Share this post


Link to post
Share on other sites

grolllT:

než se pustíš do demontáže, nejprve si ověř, jestli je tam prasklé to táhlo, nebo membrána. Membránu popsaným způsobem s hadičkou v ústech, táhlo snad nahmatáš. Konec táhla je z plastu a je nacvaknutý na malém kulovém čepu na páce hřídelky swirl klapek. Pokud je prasklý táhlo, lze pohybobat táhlem a pákou hřídelky swirl každým zvlášť.

P.S. ještě mě napadlo, kdyby byla prasklá ta membrána, mohl by být problém s ostatní podtlakovou regulací. Vývěva by sice sála, ale přes tu prasklou membránu by si to neustále přisávalo a podtlak by neodpovídal požadovaným hodnotám.

Edited by Mirekdoda

Share this post


Link to post
Share on other sites

mam Ulysse se stejným motorem. Vadný swirl háže do nouzáku, ale měl jsem vytlučené ty klapky v sání /, myšleno ta "rozdvojka" na hadicích vepředu. Jedna klapka měla drážku a podtlak měl problém ji otevírat. Jakoby se zasekávala...

Share this post


Link to post
Share on other sites

určitě vše vyzkouším, membrana by mohla byt v pořadku, ostatní podtlakové ovládání funguje dobře a auto nehlásí nic neobvyklého.

Dá se v PP2000 něco vyzkoušet nebo změřit? BSI nehlásí žádné chyby, nebo tedy před týdnem nehlásila, asi se napojím znovu. Jen bych chtěl poradit co bych mohl hledat krom mechaniky klapek.

Každopádně děkuji

Share this post


Link to post
Share on other sites

Klapky chodí hezky volně, od dorazu k dorazu, ovládání vypadá nepoškozené, na zkoušku nasátím jsem neměl čas, začalo pršet.. když bude auto stát na místě a přídám na volnoběh plyn, má podtlak se swirl klapkami pohnout? asi bych čekal že při potřebě akcelerovat se mají otevřít, je to tak?

Share this post


Link to post
Share on other sites

grolllT:

asi se pohybovat budou. Píšu asi, jelikož na vytočení motoru bez zátěže stačí málo plynu a tím pádem i nafty. Swirl klapky musí do motoru pustit více vzduchu, pokud je plynový pedál hodně sešlápnutý, když jde do spalování hodně nafty. Na otáčkách motoru bez zátěže až tak nezáleží. Jo a bude tam nějaká prodleva, minimální, ale bude.

Edited by Mirekdoda

Share this post


Link to post
Share on other sites

U tohohle motoru předpokládám variabilní geometrii turba, na tu by to sedělo. Při akceleraci se klapky v turbínové skříni přivřou a tím zmenší průřez, ale zrychlí proudění plynů -> turbína se rychleji roztočí. Můžou být zanesený sazema a zatuhlý, pak nedovírají nebo se nehnou vůbec. Co mně kdysi říkal kolega, tak tohle v servise léčili tím, že dali autu pořádný kartáč - pěkně protáhnout několik minut ve vysokých otáčkách. Takže zvlášť pokud normálně jezdíš "piánko", tak bych to zkusil, za to nic nedáš. Pokud to nepomůže, tak se zaměřit na ovládací mechanizmus a případně ty klapky fyzicky - ale k nim se samodomo asi nedostaneš.

Stejnej efekt by byl, pokud to nemá VGT ale přepad (wastegate) a klapka přepadu (ventilu) nedovírá... Tam by to "protáhnout" pravděpodobně nepomohlo, ledaže by byla zanesená dosedací plocha ventilu nebo ventil samotnej, ale to by byl spíš zaseklej, podle příznaků.

Edited by Ajap

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tak, auto bylo dlouho v servisu - výměna spojky, originální dvouhmota LUK vydržela 315 000km, potom projelo ložisko přítlačákem :)

Co se týče pomalého náběhu, stále se projevuje, swirl jsem zkontroloval a reaguje jen s malým zpožděním, po přidání plynu do půl sekundy otevře.

Při otevření swirl klapek má už ale motor kolem 3 000ot. Zkoušel jsem jet na nízké otáčky (1200ot) do kopce a turbo se moc neroztočí, pískat začne až při 1500ot

Turbína je měněná nedávno a ve vyšších otáčkách jde moc krásně. Je to co popisuji vůbec vada nebo vlastnost? Může se něco stát když vyzkouším jet s permanentně otevřeným swirl systemem? tedy na full 16V?

Share this post


Link to post
Share on other sites

grolllT:

s trvale otevřenými swirl klapkami jezdím už asi tři sezony, možná déle a motor se mi jeví pružnější v nízkých otáčkách, např. při pomalém průjezdu křižovatkami ve městě. Při první jízdě jsem měl pocit, že jedu v úplně jiném autě s lepším motorem. Musíš však počítat s tím, že takový motor bude produkovat více NOx. Na emisích se to neměří, zatím. Pokud hřídelka swirl klapek dlouhodobě zůstane bez pohybu, zatuhne a je dobré ji občas rozhýbat.

Edited by Mirekdoda

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...