Přejít na obsah
  • Aktuální cíle darů

Přesný popis principu alternátoru


Tony Stark

Recommended Posts

Když už se tak bavíme, tak doplním moji zkušenost:

Bylo potřeba dobíjet externí baterku pro napájení ohradníku u koní. Děvčata ji vozily domů a dávaly na nabíječku.

Nyní jsem vylepšili, 307 drží během jízdy trvale 14,4 V. Po nastartování zapnou kabely na baterku (u nohou spolujezdce) a zasunou zástrčku do zapalovače. Samotné kabely mají v součtu 0,1 Ohmu (měřeno čtyřvodičovou metodou). Po připnutí baterky je na baterce asi 13,3 V a proud asi 3 A. Zřejmě je tam úbytek napětí i na kabelu uvnitř auta k zapalovači a ke kostře. Takže za jízdy se externí baterka nabíjí, např za týden (7 x 3/4 hodiny = 5 hodin) by se měla dobít asi o 15 Ah.

Píšu to proto, že asi málokdo s tímto dělá skutečně pokusy. Když tak napište svoje zkušenosti.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Oldo, moc pěkné pojednání jsi nám napsal na předchozí straně:super Z vlastní zkušenosti potvrzuju, že při alternátoru v "normální" kondici se baterka dobije opravdu rychle, maximálně v řádu minut. Moje obvyklá denní trasa je 6 km s dětmi do školky, pak 4 km do práce. Po práci většinou někam na nákup, někdy na nákup a do školky, případně je obchodů víc... Do toho mně občas štve stát se zapnutým motorem na křižovatce několik minut na červenou, tak to chcípnu taky... Takže v součtu najedu za den cca 20km s minimálně 4-6 starty, z toho dva studené. Do toho občasné jízdy do obchodu cca 2km tam a 2km zpět, když člověk zapomene něco koupit, případně na poštu a tak... Cca 2x do týdne. Baterka je v nejlepší kondici a možná i původní (jde o Thalii z podpisu). Podle článku s "odborníkem" - viz níže - jsem za posledních 10tkm s dobíjním baterky cca 50-80tkm "v mínusu":D

Cituji: ...pro navrácení energie potřebné pro start je nutné průměrně ujet - dle dobíjecí soustavy - více jak padesát až šedesát kilometrů," vysvětluje Semerád. Právě on je v tomto ohledu vzorňák. Každý den dojíždí do práce šedesát kilometrů. Na jednu autobaterii jezdí už sedmým rokem.

Zdroj:  http://auto.idnes.cz/autobaterii-jste-na-smrt-zadelali-v-lete-mraz-za-to-nemuze-p3m-/automoto.aspx?c=A120210_115216_pneu_fdv

Prostě kdo jezdí do práce míň než 60km, tak bez dobíjení tu baterku vymlátí v řádu dnů až týdnů:D:D:D

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

  • O 1 měsíc později...

Po nastartování má baterka deficit, nižší napětí a tak bere vše, kolik altík dá (minus spotřeba spotřebičů). Po chvíli napětí na baterce stoupá (díky chemickým pochodům se "naplnila") a jakmile napětí stoupne na 14,4 V (zhruba), tak regulátor omezí budící proud do altíku. Takže altík dává menší proud a proto na baterce nepřekročí těch 14,4 V.

Poznámky:

1) Altík je vlastně třífázový generátor. Tzn. na statoru jsou tři cívky (nějak uspořádané) a uprostřed se točí rotor (kotva). Kotvu si můžeme představit jako trvalý dvoupólový magnet, jehož "sílu" jsme schopni zvenku řídit. V praxi má kotva kontaktní kroužky, kterých se trvale dotýkají uhlíky (kartáčky) a přes tato uhlíky a kroužky jde do kotvy ten stejnosměrný budící proud (např. 3 A), který z kotvy udělá ten magnet. Velikost tohoto proudu určuje regulátor, tzn. jednoduše: dokud je napětí menší, než 14,4V, tak regulátor dává buzení naplno, jakmile se napětí přiblíží až dosáhne 14,4 V, regulátor zmenší budící proud až k nule.

2) 14,4 V je nějaký střed. Baterka by se měla v mrazech dobíjet více (15,0V), v horku méně. To souvisí s plynováním, (prudký vývin plynů je znakem plného nabití). Proto některé regulátory mohou zohledňovat teplotu, aspoň těch pár minut, než se samy zahřejí.

3) Dřívější baterie (před 20 lety) měly max. asi 13,8 V, pak přišly tzv. kalciové, ty se nabíjejí na těch 14,4 V

4) realizace regulátoru záleží na konstruktérovi. Lze navrhnout s analogovými součástkami (operační zesilovače, komparátory), nebo i řízení mikroprocesorem, případně s datovou komunikací s centrální řídící jednotkou.

5) moderní inteligentní regulátory dobijí nejprve baterku na 14,4 V a pak sníží, aby trvale neplynovala

6) koncový stupeň, který omezuje či spíná proud do kotvy, může být v analogovém režimu, ale spíše ve spínaném režimu (menší výkonová ztráta)

7) na začátku uvedeno, že altík je třífázový generátor střídavého proudu. Za ním následuje diodový usměrňovací můstek. Tím je zároveň zajištěno, že po vypnutí motoru se tento silový spoj nemusí odpojovat (jako dříve dynama), diody prostě z baterky do vinutí nevedou a je vyřešeno.

8) praskání žárovek - tady podezírám, že některé typy regulátoru špatně reagují na odlehčení (prudké zmenšení odběru), např. při vypnutí velkého spotřebiče, a dovolí do sítě napěťovou špičku

9) k bodu 1 - stator (rotor) jsou třífázové (dvoupólové) v principu zapojení. V reálném provedení bývají tyto tři fáze (dva póly) rozděleny do více sekcí, aby i v nízkých otáčkách bylo co nejvíce (co nejčastěji) změn magnetického pole, protože jen změna vyvolává vznik proudu.

Upraveno uživatelem P607Olda
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Tony mi ještě psal, že k vybití baterky přes noc dochází jen někdy, a to zejména po dešti.

Ptal jsem se v servise, odpověď: do BSI může zatékat od předního skla. BSI se nachází nad levou nohou řidiče.

Tony Stark:

doporučuji si zhotovit měření proudu do/z baterky:

Budeme měřit úbytek napětí na zemnicím kabelu mezi minusem baterky a kostrou.

Jak na to: - dvojicí tenkých kablíků si vyveď do kabiny: jeden připoj na minus pól baterky, druhý připoj na kostru, případně na kostru motoru. Připojení může být dost slabé, protože tam nic nepoteče a když to sklouzne, tak se nic neděje, je to potenciál kostry. Stejně tak se nic neděje, pokud se poruší izolace.

Do kabiny si pak umísti multimetr, přepnutý na ss napětí rozsah 200 mV. Předpokládal jsem, a v podstatě se potvrzuje, že zemní kabel má asi 0,001 Ohmu (tisícina). Tzn. 1 Ampér vytvoří úbytek 0,001 V.

Takže můžeš měřit okamžité dobíjení i odběry (multimetr zvládá plus i minus), asi do 200 A, přetížení nevadí. Takže si vypozoruješ, kolik to bere po vypnutí motoru (zavřené dveře!), po usnutí BSI, a případně, zda je něco jinak při dešti anebo intenzivním kropení auta hadicí. A taky se dozvíš, jak a kolik vlastně dobíjí altík.

Z toho zatékání mě ještě napadla - zásuvka tažného zařízení, anebo něco snad vzadu u světel nebo zadní stěrač. Zjistíš poléváním jednotlivých částí auta s měřením proudu.. Servisák se ptal, zda ti neblbnou stěrače.

Multimetr si můžeš při zkoušce umístit pod sklo, abys na údaj viděl i při zamčeném a uspaném autě. Dokonce, i kdybys ho nechal zapnutý přes noc (vydrží několik dní), tak ta jedna vybitá baterka za 20 Kč stojí za ten pokus.

Abych jen tak nekecal, šel jsem to změřit: benzínová 1,6 HB, r.v. 03, vypnuté zapalování:

S otevřenými dveřmi jsem naměřil mezi minusem baterky (dotýkal jsem se svorky, bez demontáže) a mezi motorem 1,8 mV. Po zapnutí parkovacích světel to bylo 3,7 mV, takže přibyl odběr 1,9 mV. Pokud světla odhadnu na 4 x 5W= 20W tzn. 1,66 A, tak při úbytku 1,9 mV vychází odpor "bočníku" 1,14 Ohmu. Samozřejmě, měděný bočník má teplotní závislost (s teplotou stoupá odpor), ale pro orientační účely to stačí.

Hlavně bude možné odhalit, kdy je klidový odběr těch 0,01 až 0,003 A (psal v SZ), a kdy je asi 0,1 až 1 A, což vybije baterku za noc.

 

Upraveno uživatelem P607Olda
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

  • O 2 měsíce později...

Takže dle rad Oldy, jsem se nakonec dopracoval k výsledku, že mi opravdu něco žralo baterku pouze za deště a to klidně i přes noc. K tomuto závěru jsem dospěl díky měření úbytku napětí na zemnicím kabelu mezi mínusem baterky a kostrou dle návodu Oldy.

Hlavní faktor a informace byla ta, že tyto problémy začly po zrepasovaní alternátoru, kde se měnily uhlíky a regulátor napětí.

Nakonec to dopadlo tak, že jsem vyhodil x stokorun a skoro 3.000,- Kč za návštěvu servisu, dále pak autorizovaného servisu Peugeot v OV, autoelektrikář a nikdo na to nebyl schopen přijít, tak jsem se telefonicky domluvil s Nečas Zábřeh a auto jim zavezl. Na opravu jsem nespěchal a byl jsem připraven být i měsíc bez auta jelikož jsem se jej nechtěl zbavovat s vadou a už vůbec by mi to srdce nedalo, udělal jsem na něm tolik práce a myslím si, že mám hezký a povedený kousek - Olda ví, moje auto už zná ;-)

Pan elektrikář Martin se s tím nemazal, všechno proměřil, odzkoušel, profík na svém místě a zjistilo se že, cituji .....

Při vyšší venkovní vlhkosti (za deště) protékal alternátorem samovolně proud cca 700mA, za sucha bez odběru. I při odpojení svorky pro kontrolu.

Stručně - bylo stále aktivní buzení přes kotvu alternátoru - pokud jsem to napsal, špatně Olda mě opraví.

 

Nyní mám za sebou X lijáků/deštů, kdy opravdu by bez opravy byla baterka přes noc mrtvá, auto startuje na první šup a ani jednou se mi při startu nerozsvítila ani jedna kontrolka jako tehdy (ABS + ESP - což vyvolával pokles napětí při startu).

 

No a po konzultaci s p.Martinem jsem se konečně dočkal odpovědi, které už budu věřit a to, že krátké trasy nemají vliv na dobíjení baterky, jak mi tady někteří tvrdili. To co si elektrika při startu veme, musí altík takřka ihned vrátit zpět. A za tím si budu stát a věřit v to.

 

 

Takže ponaučení je takové, že kdo už je opravdu v koncích, tak za sebe mohu doporučit Nečas Zábřeh - opravdu profící, které vážně zajímá a chtějí odhalit příčinu/závadu a hlavně velký dík za rady, nervy a spolupráci patří OLDOVI, děkuji.

Upraveno uživatelem Tony Stark
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Tak s tymi krátkymi trasami si to zabil.

Na to je len jediná rada. Sprav test , trebars 5 zastavení , trebars, z garáže,alebo parkovacieho miesta, pred bránu, potom obchod, CS Phm, obchod, a napr novinový stánok, a sprav to v zime, a určite budeš rád, keď po 2 dňoch naštartujej.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Máš na mysli, jak jezdí moje žena, 1007, 1,4 benzín? Za den asi 10 jízd po asi 1 km? To funguje normálně, vyzkoušeno už mnoho let. (asi 23 let, předtím měla 205, 1,1 a pak 306 1,8 benzín). Několik obchodů, babička, k doktorovi a zpět atd.

Přečti si znovu tento příspěvek

vyšlo mi odhadem, že energie, potřebná na teplý start se dobije asi za 30 sekund.

A co pošťáci, ti jezdí celý den kousky po městě.

Upraveno uživatelem P607Olda
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

ono to bude niekde uprostred ,v lete vecsinou to takto funguje ze neni problem ako na papiery 

ale v zime tu baterku proste vymlatit ide alebo ju unavit ze citit ze slabne  stalo sa to nejednemu cloveku to popriet proste  nejde ,

nejde len o to ze baterka zoslabne ale aj prevalit ten zmrznuty motor ide ovela tachsie a vsetko v aute casom starne a nie vsetko uz funguje tip top 

Upraveno uživatelem krtek 2
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

před 1 hodinou, mmartinkovic napsal:

Tak s tymi krátkymi trasami si to zabil.

Na to je len jediná rada. Sprav test , trebars 5 zastavení , trebars, z garáže,alebo parkovacieho miesta, pred bránu, potom obchod, CS Phm, obchod, a napr novinový stánok, a sprav to v zime, a určite budeš rád, keď po 2 dňoch naštartujej.

Opravdu to nema smysl se hadat, jezdil jsem takhle dva roky na baterku co natoci i aivii a problem nebyl, a takove trasy jak pises jezdim denne kdyz mam volno x krat, celkove jsem schopen po OVe takhle natocit i pres 70km za den  a nekdy kdyz jedu pozdeji do prace neujedu ani 2km a to pouze popojizdim protoze sebou vozim vercajk a smykat ho v mhd se mi fakt nechce a auto dest ne dest, startuje naprosto v pohode a to nemluvim o tom ze mam nove dalsiho zrouta baterky v aute 1kW hudby a na baterku pri vypnutem motoru to vydrzi skoro hodinu nez se zapne EM, coz predtim u obyc radia nevydrzelo ani 20min pri stejnych trasach. 

Upraveno uživatelem Tony Stark
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Rob ako myslíš,tvoje auto, tvoje starosti. Ja som si užil svoje a viem ako to v mojom aute bolo. Každú zimu naratam ľudí, ktorý chcú ísť ráno do roboty, a prd, behajú okolo auta a snažia sa niekoho uprosit, aby ich naštartoval, čiže mňa určite nepresvedčis, že krátke trasy nie sú problem. Matematika na papieri je iné ako fyzika v praxi.

Ale držím ti palce, aby si v zime štartoval bez problémov za akýchkoľvek podmienok. :-)

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Zúčastnit se diskuse

Můžete odpovědět a až poté se registrovat If you have an account, sign in now to post with your account.

Návštěvník
Odpovědět na toto téma...

×   Byl vložen obsah s formátováním.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Kdo si právě prohlíží tuto stránku   0 registrovaných uživatelů

    • Žádný registrovaný uživatel si neprohlíží tuto stránku
×
×
  • Vytvořit...