Přejít na obsah
  • Aktuální cíle darů

H7 Led


jirizdansky

Recommended Posts

kavol: no v tom se právě mýlíš a vědí to i výrobci LED technologie má hodně omezení a udělat světlo, které vyhoví požadavkům na reflektor automobilu není tak jednoduché. A nejde jen o směr vyzařování světelného toku (který nevyhovuje a proto je nutné s LED počítat už při konstrukci světlometu). V současnosti technologie LED směřuje k vyšším svítivostem, bohužel zatím je stále problém dlouhodobě udržet (2roky) alespoň 80% světelného toku, při těchto příkonech. Prostě LED slábnou a čím větší mají příkon, tím to jde rychleji. Což je oproti halogenu/xenonu obrovský problém - když přestane svítit halogen nebo xenon, okamžitě ho poznáš, žádný "propad" světelného toku se nekoná. LED bude slábnout, ty si budeš zvykat a přemýšlet o tom, jestli je něco špatně. Možná sis i všiml, jak dlouho trvalo, než se LED objevily i ve světlometech aut - tohle je jeden z důvodů - potřeba vybrat vhodnou technologii emitování, aby po dobu životnosti neměnila vlastnosti o více než 20%.

z tvých fotek se tedy ani zdaleka neblíží. Když je to takhle vidět na fotce, reálný dosvit musí být opravdu tristní. Vyšší barevné teplota to nezachrání, jen klame, je to hezky popsané, "mám z toho pocit", realita je ale jinde.

Ale jak vidím, nemá smysl to komentovat. V týhle zemi jsou spousty "odborníku", pro které jsou technologické postupy k prdu, oni přece znají jednodušší, konstruktéři jsou pitomci, my to všechno víme líp. Neřekl bych, že je to česká, spíš slovanská nátura. Takže si užij "LED vlákna :D", též doufám, že tě na silnici nepotkám, jsi přesně ten typ, co všechno ví nejlíp.

P.S.: možná sis ještě nevšiml, ale člověk je savec a jediný aktivně létající savci jsou netopýři nebo kaloni. Člověk to rozhodně není. 

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

@wyziv: ok, to beru, akorát to jaksi zaniká ve zbytku příspěvku, a navíc je to psáno poněkud úchylnou formou, tohle ponižování vlastní země fakt miluju ... samozřejmě je spousta věcí, co bych tady rád změnil, na druhou stranu je spousta věcí, který bych byl rád, kdyby zůstaly (a znám lidi, co se kvůli tomu do republiky vrátili, a cizince ze západu, co se tu usadili), a rozhodně tady nestojím o víc buzerace za formality (ostatně k tomu už máme rozhodnutí ústavního soudu, že krom porušení litery zákona by se mělo dokazovat i reálné ohrožení zákonem chráněného zájmu)

rozdíl je samozřejmě vidět i ve dne podle barvy, ale teda fakt by mě zajímalo, kterej policajt ví, že to není na tomhle autě originál, takže to má rozebrat a podívat se, co v tom reflektoru reálně mám, a jak bude dokazovat, že to, co z toho vytáhnul, homologaci nemá ... zatím jaksi nemáme povinnost vozit s sebou schvalovací doklady, a když mi z reflektoru vytáhne obyčejnou halogenku, tak jednak k tý jsem při koupi schvalovací protokol taky nedostal, a jednak často na ní není ani žádný označení typu/kód výrobku, aby se to dalo ověřit u prodejce/výrobce

kdyby tohle chtěli řešit, tak především musí zastavovat každý druhý auto, neb jezdí vytuněný denním svícením ze supermarketu, z čehož polovina má značku shody tak akorát natištěnou u číňana a druhá polovina je blbě namontovaná(*), takže absence štemplu na potkávačkách mi fakt žíly netrhá, řeším, aby to bylo reálně co k čemu, abych viděl a neoslňoval, což je jaksi víc, než co řeší drtivá většina marketového tuzingu

jak to bude na technický nevím, s radostí si nechám změřit, jestli to bude svítit dobře nejen na stěně ale i podle přístroje, uvidí se, jestli někdo bude chtít "odstranit závadu"

(*) můžu dát k lepšímu, že zrovna včera mi kolega říkal, jak na své nové ojetině zjistil, že se mu hřeje nějaký kabel, což se ukázalo, že je kabel k dennímu svícení, a že se hřeje proto, že je v něm zapojená série diod, pravděpodobně mající za účel snížit napětí na světlometech, které nemají vlastní regulátor, a tedy s nižším napětím svítí míň

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Miluju svojí zemi, to mi věř. A (možná) na rozdíl od tebe, bych ji šel bránit i se zbraní v ruce. Nic to nemění na tom, jak se chovají lidé, kteří v ní žijí. kdybych chtěl žít v jiné zemi, už bych to dávno udělal.

Zkus se zamyslet nad tím, cos napsal. Ale nevím, jestli ti to dojde, protože si stále myslíš, že jde o "absenci štěmplu".

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

před 22 minutami, Pacho69 napsal:

... když přestane svítit halogen nebo xenon, okamžitě ho poznáš, žádný "propad" světelného toku se nekoná. LED bude slábnout, ty si budeš zvykat a přemýšlet o tom, jestli je něco špatně.

tato myšlenka má sice něco do sebe, ale v reálu toto fórum dokazuje, že špatný světlo lidi řeší - když pohledáš, zjistíš (tedy pokud to ještě nevíš a jenom to účelově neignoruješ), že úbytek osvětlení je pro majitele autobusů problém bez ohledu na to, jestli mají halogeny nebo xenony ... důvody úbytku jsou sice jiné, ale pointa, že si alespoň někteří jen tak nezvyknou, je stejná

před 22 minutami, Pacho69 napsal:

Možná sis i všiml, jak dlouho trvalo, než se LED objevily i ve světlometech aut

ano, všiml - teprve koncem minulého tisíciletí jsme si z Německa vozili automobilový LEDky a bastlili z nich optický pojítka

před 22 minutami, Pacho69 napsal:

z tvých fotek se tedy ani zdaleka neblíží. Když je to takhle vidět na fotce, reálný dosvit musí být opravdu tristní.

je to marný, je to marný, je to marný ... neříkal to tady nedávno někdo?

fascinuje mě tvoje hroší kůže, se kterou pořád melduješ, že LEDky jsou na nic, protože ty od toho podvodníka svítí málo, přestože jsem jasně napsal, že objednám silnější, a ještě jsem se proti tvým výrokům v tomto gardu dvakrát (teď potřetí) ohradil ...

před 22 minutami, Pacho69 napsal:

Ale jak vidím, nemá smysl to komentovat. V týhle zemi jsou spousty "odborníku", pro které jsou technologické postupy k prdu, oni přece znají jednodušší, konstruktéři jsou pitomci, my to všechno víme líp. Neřekl bych, že je to česká, spíš slovanská nátura. Takže si užij "LED vlákna :D", též doufám, že tě na silnici nepotkám, jsi přesně ten typ, co všechno ví nejlíp.

máš smůlu, že jsem už dost starej na to, abych věděl, že

a) je například spousta "konstruktérů", která bude tvrdit, že něco nejde, protože "my to takhle děláme už padesát let a jinak to nejde", a podobných případů

b) zdaleka ne všecha rozhodnutí, spíše naprostá menšina, je technických, většinou vede politika (včetně tmářství, které předvádíš) a ekonomické zájmy

ale jistě, jen si to piš, spousta čtenářů ti na to ochotně skočí, zvlášť když do toho zamonutješ kecy o odbornosti - to je tady tak nějak historicky zakořeněný, i přes devalvaci vzdělání, že pan inžinýr, v tomto případě pan konštruktér, má vždycky pravdu a blbej plebs to nemá co zpochybňovat ...

před 22 minutami, Pacho69 napsal:

P.S.: možná sis ještě nevšiml, ale člověk je savec a jediný aktivně létající savci jsou netopýři nebo kaloni. Člověk to rozhodně není. 

tato poznámka by dávala smysl, kdybychom se bavili o tom, že si na cestu svítíš očima, a ne o technice, která nám to zprostředkovává ... ale jo, užij si svůj pocit nadřazenosti

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

kavol: sorry ale fakt odmítám ztrácet čas. Takže naposledy: Nikdo netvrdí, že LED nelze použít ve světlometu. Světlomet musí být ale vhodně koncipován a samotná LED též. Náhrada H7 to není. Ano, stejný je i ekonomický zájem číňana prodat ti cokoliv... Taky mu je jedno, že to nesmíš používat. A už úplně jedno mu je to, jak to svítí.

No přesně si tu popsal "čecháčství" aneb kdekdo ví všechno líp a podle toho to tady vypadá. Těch co vědí všechno nejlíp jsou plné státní instituce. A podle toho to tady vypadá. Viz dálnice (D8 je typický příklad), mraky veřejných zakázek a státních projektů, o ekonomických paskvilech škoda mluvit. Jo a ten policajt, pokud uvidí LED v halogenu, má to jednoduchý, nemusí nad ničím přemýšlet a rovnou ti máznout pokutu. Třeba ve Švýcarsku tě v klidu pošle domů vlakem.

O "létání člověka" jsi psal ty. Tahle diskuze je ztráta času...

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Souhlas, udělat lze cokoliv, ale výsledek většinou neodpovídá tomu, jako když se to veme tzv. z gruntu. Pokud si chci udělat alespoň nějakou představu, jestli a jak to může fungovat, je nastudovat si datasheet výrobce čipu. Zjištění je, že některé věci jdou, laicky řečeno proti sobě. Optimální pracovní podmínky čipu - zázračná formulka. Odchylka na jednu, či druhou stranu znamená určitá negativa. Např. aplikace LED zdroje do stávajícího svítidla VO. Řešení- prostě tam našroubuju nějakou náhradu LED. Problém - ono to moc nesvítí, proč?, když ty LED ky jsou okolo na 360st. a ve vzdálenosti 1m od plochy to "svítí" stejně. Aha , reflektor je spočítaný na jiný zdroj, ohnisko nesedí a tím pádem i vyzařovací charakteristika svítidla. Do toho všeho se ještě plete difuzor na svítidle, pokud je použitý, někdy +. V tomto případě je další problém, co s generovaným teplem, jaká je ref. teplota pro umístění svítidla?. Venkovní prostor je potvora, což teprve motorový prostor auta. Nemůžu upravit konstrukci svítidla - certifikace, IP, prostředí. Chlazení se tam buď rozumně nevejde,bude mi stínit.... Aktivní chlazení? Ok. Potřebuji spolehlivost, ne mechanickou součást, která může selhat a větrací otvor udělat stejně nesmím. Výsledek -snížit příkon, bohužel tím i světelný výkon LED a tak pořád dokola. Nebo se na to vše můžu vybodnout, nechat LED čipy pracovat na jeho max. výkonu a vařit ho ve vlastní "šťávě", však pracovní teplota čipu to dovolí, že to může poškodit např. vlastní svítidlo, no co, úkol byl splněn, na jak dlouho ale?. Pak je ještě další možnost, neohlížet se vůbec na nic, nedodržet krytí, ignorovat co výrobce napsal a ještě "LED" přidat - svítit to bude ještě lépe a úprava nestojí nic navíc :). Zjištění?, aby to svítilo stejně a bylo to bezpečné jak původní zdroj, bez zásahu do optiky se to většinou  neobejde, nebo je to tak technicky složité, že se to finančně proti původnímu zdroji nevyplatí. Sám jsem zvědav, jakou reálnou životnost budou mít stále častěji používané LED světlomety, prvního majitele to asi zajímat nebude.

Aby to bylo k věci, pěkně napsaný popis o použití různých světelných zdrojů ve světlometu.

 

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Jo nejhorší jsou systémy "inteligentních" LED, obzvláště ty německé, to snad vymýšlel nějakej dement. Jede v předjížděcím pruhu za tebou, no nějak to "inteligentně adaptuje", takže šlehne do zpětnýho zrcátka jen občas. Zařadím se do svého pruhu a "inteligent" usoudí, že před ním nikdo nejede a narve mi to do zrcátek... To vnitřní to ještě pobere, je elektrochromatické, ty vnější bohužel ne. Představa, že se tyhle technologie dostanou do rukou různým "tuzérům" a "ojebávačům", mě děsí. A to už nám vtloukají do hlavy autonomní systémy řízení? Sakra vždyť neumí pořádně udělat ani "inteligentní" světla... Bude hůř...

Ono uchladit LED nebude těžší, něž 55W halogen (v podstatě tepelný zářič), toho bych se nebál. Ale bude to jiné a na konstrukci světlometu se to musí projevit. Též forma vyzařování prostě nevyhovuje optické konstrukci pro H7. Proto je nemyslitelné, aby nějaká H7 LED dostala homologaci. Žádný renomovaný výrobce se o to ani nepokouší, jen číňan, ten prodá cokoli.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

    Koukám jak se toto téma rozjelo. Docela dost se tady řeší jakási homologace na na zmíněné LEDky. Myslím si, že by se zde spíše mělo řešit téma LEDek jako je svítivost vývoj a jiné. Ruku na srdce, řeší se zde prkotina homologace LEDek  a přitom 2/3 dieselů co jsou sem dotažený nemají DPF neboli FAP. 

   Přitom jak je to dlouho  co se LEDky začaly tak masivně objevovat. Myslím třeba i v pouličních lampách a jiné. Já sám jezdím pravidelně na výstavy Ampér a každý rok tam vidím jak obrovským tempem se LEDky začínaji nasazovat i do světel a o kterých jsem neměl ani tušení, že by to mohlo jít.

   Spíš by jste měli poděkovat těm co zariskovali a vrazili docela nemalou částku do koupě zmíněných LEDek H7 . Nikdo neví jak dlouho v autě vydrží a věřte, že ty co nejmíň svítí stojí kolem 22 USD.  Já osobně jsem se bál, že auto bude protijedoucí řidiče oslňovat, ale není to pravdou, pokud jsou lampy seštelované, tak to svítí podobně jako xenony.

Dle mne je jen otázkou času, kdy podobné LEDky budou homologovány pokud již nejsou a budem se moci zaměřit na jiné téma.

     

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

no, jsem opravdu rád, že existují lidé, kteří protlačují nové technologie do praxe--bez takových by asi nebyl pokrok v ničem, to myslím vážně, ale já si počkám, až budou tyto žárovky schválené do aut, a možná to bude velmi brzy, jak lze z tvého příspěvku vyčíst :)

 nejsem odpůrce LED--mám je všude, kde to jen jde, (třeba jednu lampičku hned vedle NTB), částečně i proto, že ceny LED světel šly hodně dolů a hlavně mají homologaci pro montáž do bytů, garáží atd.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

von_georg: Další co nepochopil... Konstrukce světlometu (tvary paraboly, použité materiály, řešení odrazových ploch) vychází z toho, čím se v ní bude svítit. LED se nedá vyrobit tak, aby svítila jako H7 (nejde o světelné toky, jde o řešení způsobu svícení - halogen počítá s obrovským světelným tokem z 5mm vlákna, 360°, kruhově, s omezením vyzařování nahoru a dolu). A k tomu odpovídající chlazení. To prostě u LED nejde udělat. Nikdo neříká, že LED nejde svítit v autech, za dodržení určitých podmínek jde, ale světlomet musí mít optiku konstruovánu pro LED, též chlazení a hlavně se musí počítat s tím, že svítivost LED s časem klesá (obávám se, že u lowendové čínské produkce je ten čas krátký, takže když po roce budeš svítit o třetinu měně, je to dost tristní a naprosto to stírá i ekonomickou stránku, tedy vysokou životnost, navíc úbytek svítivosti provozovatel špatně registruje, je postupný, takže má stále pocit, že je vše v pořádku, někdy si ani nevšimne, že některý z čipů svítí špatně nebo vůbec). Navíc při této svítivosti je riziko přehřátí (a poruchy) vysoké a konstrukce světla pro halogen nepočítá s potřebami na chlazení LED. Vůbec nechápu, co kohokoliv vede k náhradě halogenu LEDkou? Jako cena? To snad ani ne, vždyť i H7 za stovku svítí líp, než všechny ty čínský šmejdy dohromady a i kdybych ho měnil co 2 roky, tak ty 3 litry nafty (stovka) mám zpátky za 300km, stačí, když na dálnici zpomalím ze 140 na 110. Navíc je to nelegální, stejně jako vykuchanej filtr pevných částic.

Takže můžeš sice doufat, ale LED H7 homologované nebude, to jedině, že by se někomu podařilo vymyslet něco jiného než je dnes, tedy třeba polovodič, který by dokázal emitovat bílé světlo, což se zatím nepovedlo. To, že LED světlo se lépe odráží od reflexních prvků je dáno tím, že čipy vychází z chladných modrých (až fialových/ultrafialových) spekter a bílé barvy se dnes dociluje luminoforem (o kvalitě čínských materiálů si ani nebudu dělat iluze). Pro lidský zrak je tato barva světla nepřirozená a pro nervovou soustavu únavná (máš pocit, že lépe rozeznáváš, dříve se unavíš). I proto výrobci aut tak dlouho váhali s LED svícením, ale nakonec - sice s to prodraží ale lidi to chtěj, tak to zacálujou a prachy nesmrdí... Co bude za pár let jim je fuk (moc dobře to vidíme nejen na světlech).

Upraveno uživatelem Pacho69
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

No, myslíš to dobře, ale kolikrát už jsem za život slyšel nebo i četl v odborných článcích, že "nelze", není možné " a za pár let bylo všechno jinak... Spíš bych řekl, že v současné době. No, a bez zájmu by třeba, jak sám naznačuješ, nebyl ani vývoj...

Já ledky dávat nebudu (mám xenony), ale docela rozumím tomu, že se o ně někdo pokouší. Potom by se třeba tolik neřešil ten protivný economy mod např..

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

On hlavně není žádný důvod něco takového homologovat. Kdo by to proč dělal? Výrobci aut žádný takový zájem nemají, patlat něco do starých šlupek, co už jsou pro ně dávno pasé. Výrobci světelných zdrojů? Pro ty je taky zajímavější kšeft vývoj celých nových světel pro výrobce aut, a do starých šlupek budou rádi dál dodávat stávající žárovky, což už nežere prachy v žádném vývoji ani ničem okolo, jen vydělává. Číňan? Ten ani neví, co to je a je mu to u pr... Zákazníci? Chtěl bych vidět, jak se dá z dvacetidolarových lojzů dohromady tak velká skupina, aby zaplatila vývoj celé série něčeho v garantované opakovatelné kvalitě a následně zorganizovala a zaplatila ty homologační zkoušky :D Takže dohady jestli tam nějak napatlat jde nebo nejde jsou stejně celkem mimo mísu, když relevantní hráči na trhu nemají sebemenší důvod se něčím takovým vůbec zabývat. 

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Lubo§: "myslim ze na stk by si nic nevsimly" (rozumím tomu jako "svítí stejně")

Ajdamek: "do cocky ... prislo mi, ze to sviti stejne jako klasicka zarovka ... v klasickym svetle to oslnuje a sviti jako kjava"

kavol (o žluté H3 nouzově strčené místo potkávačky H7): "musím říct, že na sněhu to bylo úplně super, na stranu s LEDkou jsem viděl podstatně líp a bylo to o dost příjemnější na oči"

von_georg: "v porovnání s klasickou H7 světla LED svítí tak o 20 % víc než klasické H7"

a Pacho69 na to odpovídá: "i H7 za stovku svítí líp, než všechny ty čínský šmejdy dohromady"

... jo, myslí to s náma dobře :-)

@oddie +1, souhlas ... i když s těmi dvacetidolarovými jouzy, hm, že bych zkusil nažhavit Kickstarter? :-) ... jedna z námitek byla velikost vlákna 5 mm, no, tak to je akorát hrana oblíbené Cree XHP50, která by se ani nemusela honit na max, čili by se nevařila ve vlastní šťávě, jak píše Agrafik - no, řekl bych, že zatím zde nepadlo nic, co by se jevilo vyloženě technicky nepřekonatelně (otázka je, jak je to s překonatelností byrokratickou ...)

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Vedle v nějakém vlákně někdo dával odkazy na dražší LEDkové náhrady, co měly chladící pásky, spolu s vhodnými LEDkami by to technicky asi namaskovat šlo, i když je tam dost věcí proti sobě. XHP50 nebo XML2 se sice strefí velikostí do té hrany, XPL je dokonce ještě menší, ale to je jen polovina polokoule, musí tam být dvě naproti sobě, a to už nesplňuje umístění v ohnisku, ani když placka mezi nimi bude jen 1mm tlustá. A čím bude placka mezi nimi tenší, tím horší odvod tepla - tyčka o průřezu 5x1mm když bude mít přenášet 20W, to bude dost nic moc. A naplno budou muset být, ty LEDky dávají tak tak 1000lm v laborce s ideálním chlazením, na téhle tyčce klidně 20% dolů, a už jsme s 2 LEDkami na hodnotě běžné halogenky. Beru samozřejmě LEDky okolo 4500K a CRI 90, nějaká 6500K s CRI 70 sice možná teoreticky dají 1200lm jedna, ale jsou charakterem světla zcela na ho... a něco takového nedostane homologaci ani ve snu už kvůli tomu spektru. Ale schválně ten kickstarter zkus :)

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

parizov: No ono to je problém, tedy udělat 5mm led jako vlákno možná jo, ale aby svítila jako vlákno, tak to bude váleček či kulička, který neuchladíš. LED neumí emitovat bílé světlo, takže to ještě musíš zabalit do luminoforu. Možná jak píše oddie to pro nikoho nemá smysl, nikdo to neřeší, to jen číňan zbastlí cokoliv, co prodá. Největší trh pro ně bude Rusko a při tamnějších situací na silnicích asi řeší úplně jiný věci, než tuzing nehomologovanýho halogenu. Economy mode to asi neovlivní, když rozsvítím až po nastartování, tak už jede altík a dobíjí.

Oddie: právě kvůli tomu spektru mají někteří pocit, že svítí víc. A číňan si rád lumeny cucá z prstu (nejlépe sečte teoretická maxima všech nalepených čipů a napíše "up to").

Prostě na použití LED se musí uzpůsobit reflektor, nestačí narvat pár čipů do "žárovky" a nechat je smažit na výkonové hranici. Jak to asi dopadne?

 

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

tak XHP50 byl příklad, nestudoval jsem co všecko je v nabídce, jen že tohle mě napadlo jako první, co se blíží požadavku

co se týče polokoule, to je čočka (a to si nejsem jist, jestli ideální polokoule), samotný zdroj je víceméně (ehm) placka, čili na chladič mezitím nějaký prostor teoreticky je - ovšem musely by být 3, ne 2, aby se pokrylo 360° (mají jen 120°)

nevím, jak maj ty groupy, ale teplá s CRI >90 má minimálně 635 lm, čili při třech je to 1905 lm, 20% dolů je 1524, předepsaných je nějakých 1500, tady jsme v suchu

ale to je jen takový plácání, orientačně, jestli se aspoň nějak blížíme realitě, nebo jestli jsou ty parametry u současně dostupný technologie o řád(y) jinde než by bylo potřeba

každopádně jestli se zadaří, zkusim na to téma hodit příští středu řeč s borcem, co dělá světla, takhle se mi to jeví jako zajímavej záměr ... aspoň ozzy56 by si to od nás koupil, jak se výše vyjádřil, kdyby to bylo homologovaný :cool:

nicméně teorie je jedna věc, praxe druhá, a pro tu si prozatím vystačím s experimentem, buď s tím budu vidět (a nebudu oslňovat) anebo ne - výše uvedený typ se neosvědčil, ok, jdu dál ... když kroutím volantem, tak se taky nevrhám do výpočtů, o kolik a kdy s tím hnout, aby to bylo optimální, proč mám najednou bejt u světel tak akurátní, když celý řízení auta je souhrou velmi nepřesnejch záležitostí? - ostatně příklad výše s adaptivníma světlama, jak tohle může projít homologací, jestliže tak strašně do posledního paprsku záleží na tom, aby auto svítilo přesně stejně jak s halogenovou H7?

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Před hodinou, oddie napsal:

Tři na klacku, aby byly kolem dokola, už jsou oproti tomu vláknu vedle o hodně. To přesně když strčíš do paraboly pak svítí i tam, kam to svítit nemá.

to sice ano, ale čistě geometricky, co se stane, když bodový zdroj (ok, 5 mm není bod, ale oproti tomu "klacku" ...) nahradíš kulovou plochou, jejíž každý bod vyzařuje kolmo k tečné rovině?

nicméně stále platí výše uvedené: "ale to je jen takový plácání, orientačně, jestli se aspoň nějak blížíme realitě, nebo jestli jsou ty parametry u současně dostupný technologie o řád(y) jinde než by bylo potřeba"

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Zúčastnit se diskuse

Můžete odpovědět a až poté se registrovat If you have an account, sign in now to post with your account.

Návštěvník
Odpovědět na toto téma...

×   Byl vložen obsah s formátováním.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Kdo si právě prohlíží tuto stránku   0 registrovaných uživatelů

    • Žádný registrovaný uživatel si neprohlíží tuto stránku
×
×
  • Vytvořit...