Přejít na obsah
  • Aktuální cíle darů

Výmena batérie


Peugeot 508 SW

Recommended Posts

Pokiaľ nie je batéria s tekutým elektrolytom príliš sulfatovaná, mne pomohlo moju 7-mesačnú EFB "preliečiť" pripojením na inteligentnú nabíjačku v pulznom móde. Moja lacná čínska nabíjačka posielala pulzy pri napätí okolo 15,3 V. Ten pulzný režim trvá hodne dlho, dokonca viac než 24 h. Ja som to zastavil asi po 15 h (nemal som viac času). Stav batérie sa evidentne zlepšil. Predtým mala po bežných jazdách (10 až 60 km) 12,4 V, po 2-3 dňoch bez jazdy napätie kleslo až na 12,0 V. Bol som batériu dokonca reklamovať v servise. Iba ju dobili a to bolo všetko. Teraz po tom pulznom nabíjaní po bežných jazdách sa ustáli na 12,7 V a toto napätie časom klesá len minimálne. Síce po otvorení dverí diaľkovým ovládačom a zobudení elektroniky auta napätie značne poklesne (12,2 V), ale po zatvorení dverí a uspaní elektroniky sa napätie v prebehu pár minút vráti na pôvodnú hodnotu.

Počas jazdy je v mojej P2008 II batéria dobíjaná bez prerušenia pri napätí 14,0 až 14,2 V s tým, že na 5 až 10 min niekedy napätie stúpne na 15,1 V. Neviem prečo. Jedna možnosť by bola, že pri takomto nabíjacom napätí začne EFB batéria plynovať, a tým sa zabezpečí premiešanie elektrolytu. Ale podobne ako píše cvrlo ešte sa mi nestalo, aby napätie  batérie počas jazdy kleslo pod 13 V, t. j., že by alternátor prestal dobíjať, teda sa odpojil. Dobíja teda stále, ale zrejme rozdielnym prúdom. (?)

Ja na tvojom mieste by som na zníženie sulfatácie článkov batérie použil ten pulzný mód. Ak teda máš EFB. Podľa tých napätí, čo uvádzaš, batéria ešte nie je zničená a jej život by sa dal predlžiť. Inak, pokiaľ máš možnosť, tak batériu dobíjať nabíjačkou doplna aspoň raz za mesiac a v zime aj raz za 2 týždne. Najdlhšie vydrží batéria (olovená), ktorá je stále naplno nabitá.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Asi to bude chcieť ešte overiť, ale zdá sa, že chytrý alternátor v pežotoch pri brzdení motorom skutočne dobíja batériu intenzívnejšie. Išlo o 90m klesanie na úseku 750 m a takmer celý čas som brzdil motorom. Napätie na svorkách stúplo za ten krátky čas z 12,7 V na 12,8 V. Pri bežnej jazde sa tak nedeje, pričom ja som navyknutý podraďovať, ak mám spomaliť.

717443322_obrzok.png.c83518a4ce74b25de3b8ef11a14b0b3b.png

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Logiku dobíjení u verze GAP2 - volt control jsem sem dával. Ale to, že to tak mají některé 508 neznamená, že to budou mít jiné modely stejně. Určitě se v tomhle směru vývoj posunul. A je klidně možné, že se to úplné odpojování u novějších aut už neděje :myslim  Nicméně i v tom odkazu je info o tom, jak a v jakých situacích se to dobíjení chová. Takže např. když běží sahara (která při zapnuté klimě běží prakticky pořád) dobíjení jede na 14,6V. Je tedy klidně možné, že se to odpojení dobíjení za celou cestu ani neprojeví :nevim 

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

@MJSyticVyzerá to, že minimálne u 2008 II dobíjacie napätie pri brzdení motorom nestúpa a, ako píšeš, alternátor sa už neodpája. Napätie z alternátora je prakticky rovnaké, takže vo fáze intenzívnejšieho dobíjania (decelerácia) musí byť vyšší dobíjací prúd. Podobne, ako to funguje u bežných inteligentných nabíjačiek, keď prúd klesá so stupňom nabitia batérie.

Ale ako sa už písalo inde, brzdenie motorom, okrem šetrenia brzdových doštičiek, je vhodnou technikou jazdy na udržiavanie batérie v nabitejšom stave.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

  • O 6 měsíců později...

Když auto druhý den po normálním ježdění nenastartovalo, přečetl jsem zdejší a podobná fora a přidám pár řádků do diskuze. Baterka měla za sebou 4 roky v provozu, 2 roky se startstopem a 2 roky bez něj - deaktivace přes "procesorový udělátor".  Nikdy nebylo potřeba dobíjení z nabíječky, ani po delším stání. Typ VARTA EF 12V 70Ah. Po půlhodinovém oživení z klasické nabíječky bez problémů nastartovala.  Po výměně baterky za EXIDE AGM 12V 70Ah a nějakém ježdění jsem měřil na konektorovém vývodu OBD2  napětí v provozu za jízdy v 5 vteřinovém dlouhodobém cyklu se záznamem. Napětí v klidu před startem 12,4V, po nastartování a náběhu, napětí 14,4V, které kolísá velmi málo okolo uvedené hodnoty. A je jedno, jakým způsobem jsem jel. Testováno při jízdách Praha Vlašim, Praha Liberec.. Napětí přímo na vývodech baterky je o zanedbatelný rozdíl vyšší.  Podíval jsem se přes diagnostiku do nastavených hodnot v BSI auta a zjistil následující:

-akumulátor o kapacitě 70 Ah

-typ neřízeného alternátoru - S automatickým spouštěním s vlastním buzením

-typ ovládání řízeného alternátoru - Řízený alternátor s optimalizací nabíjení pomocného akumulátoru 4

-typ třídy alternátoru - ISTT52

Netuším, pouze mohu dedukovat, že podle třídy alternátoru auto pozná a výsledně funguje výběr řízeného nebo neřízeného alternátoru. Tříd alternátorů je na výběr 15 -  7,8,8+,9,12,15,18,22 a pak ISTT6, 40,41,50,51,52,53..

Určitě nemám v mojí motorizaci pomocný akumulátor, takže předpokládám, že mám neřízený alternátor.

Jiné nastavovací parametry jsem nenašel. Ale možná jsem něco přehlédnul.

Když shrnu výše uvedené, tak si myslím, že zásadní podíl na stavu baterie měl systém startstop, Starou baterku chci ještě otestovat při 70A proudové zátěži, jaký bude mít napěťový pokles v čase a to samé zkusit na nové baterce. No snad se k tomu v nejbližší době dostanu, protože to reprezentuje nějaký hardware(ten mám), ale ten se musí zadrátovat správně tlustými vodiči…

Tak jsem ještě jednou procházel volby v konfiguraci BSI a našel v Různé někde zmiňovanou položku Funkce odhadu stavu nabití akumulátoru, kde bylo nastaveno - přítomná, realizovaná jednotkou stavu nabití akumulátoru. Přepnul jsem na - přítomná, realizovaná BSI. Byla tam ještě možnost volby na nepřítomná. Takže bude následovat další kolečko měření napětí na aku za jízdy...

 

Po nějaké době a stovkách kilometrů výsledky:

Při nastavení Funkce odhadu stavu nabití akumulátoru na

- přítomná, realizovaná jednotkou stavu nabití akumulátoru - napětí v palubní síti při jízdě minimálně kolísá okolo hodnoty 14,35V. Žádné napěťové skoky, zvýšení, snížení

-přítomná, realizovaná jednotkou BSI - napětí v palubní síti při jízdě minimálně kolísá okolo hodnoty 14,08V. Žádné napěťové skoky, zvýšení, snížení

-nepřítomná -velice podobné jako při přítomné BSI, to jsem netestoval při dlouhých jízdách

V nastavení auta jsem se vrátil na: přítomná, realizovaná jednotkou stavu nabití akumulátoru.

Všechna měření realizována za jízdy 4 místným multimetrem Metex M-3850, zaznamenána do notebooku přes Metex Control software a RS232. Multimetr Metex následně zkontrolován multimetrem vyšší třídy přesnosti HP34401A. Výsledek kontroly shoda měřených hodnot. Pokud by někdo měl zájem o naměřené hodnoty, není problém.

Upraveno uživatelem ladak
další zjištěné skutečnosti
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

ahojte, už rok sa pasujem s problémom, sporadicky mi po štarte rozsvieti poruchu abs a ručnej brzdy (ostane zablokovaná), pri opätovnom štarte všetko o.k. Vo Final CD bolo auto už 8x, vždy niečo porobili ale problém pretrváva. Naposledy bol nanovo prehratý komplet soft ale ani to nepomohlo, technik mi stále tvrdí, že je to baterkou (mám tam už druhú Exide Agm) , vraj tam má byť originál. Je možné, aby bol v baterkách nejaký rozdiel, keď majú rovnaké parametre?

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

  • O 2 týdny později...
  • O 2 týdny později...

Zúčastnit se diskuse

Můžete odpovědět a až poté se registrovat If you have an account, sign in now to post with your account.

Návštěvník
Odpovědět na toto téma...

×   Byl vložen obsah s formátováním.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Kdo si právě prohlíží tuto stránku   0 registrovaných uživatelů

    • Žádný registrovaný uživatel si neprohlíží tuto stránku
×
×
  • Vytvořit...