Přejít na obsah
  • Aktuální cíle darů

Výhybky? Jak na ně?


Dakaros

Recommended Posts

Ahoj, pořídil jsem si platíčko s reproduktorama od Tesly, mam jich celkem 6 (2x3). Problém je ten, že dva páry jsou4ohm a jeden je 8onm. Mam na každý straně daný dva 4ohm do série a k tomu ty 8ohm paralelně. hraje to celkem slušně, ale ty menší repro, co jsou do serie nezvládaj ty basy a potřeboval bych je odfiltrovat. Moje predstava je taková, že ty největší (8ohm) basáky vybavím cívkou, aby hrály jen basy a ty dva vybavím vhodně zvoleným kondenzátorem, aby hrály od středů vejš a nebyly zatěžovaný basama. Jen nevím, jak se tam ty cívky a kondíky dávaj, jestli paralelně, nebo sériově? Poraďte pleas.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Nejjednodušší a často používaná: do serie s středy (2 x 4 Ohm) dej kondenzátor. Do serie s basákem nedávej nic, ten si s výškami poradí. Výpočet kondenzátoru: zvolit dělicí frekvenci pro pokles (6 dB, tedy na půl) asi 400 Hz (tedy pod touto frekvencí budou basy potlačeny).

C = 1/(2 x Pí x f x Zc) = 1/(2 x 3,14 x 400 x 8) = 5.10na-5 = 50 uF.

Obvykle se tam vrazí elektrolyt (na 35 V), anebo dva 100 uF do serie ale opačně spojené, tedy plusy k sobě.

(Úvaha jestli antiseriové spojení vyhoví, anebo je ještě přemostit diodami, to je na pěknou diskusi).

Samozřejmě, znalci namítnou, že by to chtělo úplné výhybky, tedy s basákem paralelně kond a celému do serie cívku, a se středem paralelně cívku a celému do serie kond. (a pak ještě výškáč...). To by chtělo znát charakteristiky těch repráků a jejich výkony a navrhnout nebo někde zjistit doporučené dělicí frekvence atd, atd...

Správné řešení je to, které ti subjektivně vyhovuje, tedy líbí se ti jak hraje.

Můžeš taky koupit hotové výhybky - dvou- nebo třípásmové. Akorát mi není jasné, jak řešíš výškáče.

[upravil dne 28.12.05 P607Olda]

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Se přidám, protože se mě to taky trochu týká.

Já mám středobas + výšky a k ním je výhybka. Na středobasu je taková modrá docela velká potvora u kantaktů +a - (cca 1,5cm) a když všechno správně napojím tak sice to hraje, ale když to spojím tak aby se to \"vyhlo\" té potvoře, tak mohem líp hrajou basy. V čem je zakopanej pes? :myslim

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Jo a ještě by mě zajímalo kam byste doporučili ty výhybky schovat. Vzadu to nějak vymyslím ale vepředu?

Taky přemýšlím že bych (až to budu dělat za 100 let :D) vepředu nechal původní kabeláž tam kde je a k novým repro natáhl novou kabeláž (která je v balení MK2). To by asi nemělo ničemu vadit že? Teoreticky by se pak daly starý repro dát zpátky (i když se to asi nestane).

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Původně zaslal: Fusion

Se přidám, protože se mě to taky trochu týká.

Já mám středobas + výšky a k ním je výhybka. Na středobasu je taková modrá docela velká potvora u kantaktů +a - (cca 1,5cm) a když všechno správně napojím tak sice to hraje, ale když to spojím tak aby se to \"vyhlo\" té potvoře, tak mohem líp hrajou basy. V čem je zakopanej pes? :myslim

Než rozvinu složité teorie, tak nejprve zjistíme, co tam je:

- Co je napsáno na té modré potvoře? Něco o mikrofaradech (uF) nebo milihenry (mH)? Je zapojena v sérii s středobasovým reprákem (takže signál vleze nejprve do té potvory a druhou svorkou vyleze a jde do repráku)?

- Je v sérii s výškáčem taky něco? (Tam bych to spíš očekával).

Jedna z možných teorií:

- modrá potvora je kondenzátor a má být zapojen do serie s výškáčem (kondenzátor omezuje průchod nízkých frekvencí), středobas má být připojen přímo na výstup rádia

Kam umístit výhybky je jedno, jde jen o to aby to bylo šikovně - aby nebyly zbytečné dráty a aby to bylo v suchu

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

To Dakaros:

Opravdu jsou to reproduktory středovýškové a basové?

Nejsou to středobasové a výškové? (Tak jak to má Fusion?)

Pak bychom zvolili jinou dělicí frekvenci (např. 1600 Hz namísto 400 Hz), a kondenzátor by vyšel 4 krát menší, tedy 12,5 uF. Pak by bylo lepší zvolit bipolární typ (složit ze svitkových). Ten elektrolyt je tam diskutabilní, ale skládat 50 uF ze svitků je fuška.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

To co jsem popsal je najjednodušší řešení, občas (často) používané.

Samozřejmě je možnost použít dvoupásmové nebo třípásmové výhybky. Dokonce je pak ještě volba, jak strmé má být ořezání na dělící frekvenci - 6 dB/okt. nebo 12 dB/okt.

Výhybky se dají spočítat a udělat, ale určitě je jednodušší je koupit. Takže při koupi jen pozor na impedanci (odpor) repáků - u auta je to určitě 4 Ohmy.

To Fusion: jak to dopadlo s modrou potvorou? (Dokud nezjistíme co to je, tak je to dobré technické označení)

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Zúčastnit se diskuse

Můžete odpovědět a až poté se registrovat If you have an account, sign in now to post with your account.

Návštěvník
Odpovědět na toto téma...

×   Byl vložen obsah s formátováním.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Kdo si právě prohlíží tuto stránku   0 registrovaných uživatelů

    • Žádný registrovaný uživatel si neprohlíží tuto stránku
×
×
  • Vytvořit...