Přejít na obsah
  • Aktuální cíle darů

3 relátka na spínání ventilátorů u chladiče


Ladis

Recommended Posts

Nazdárek fšici.

Nedokázal by někdo osvětlit funkci tří relátek na spínání dvou ventilátorů před chladičem.

Na podzim mi v koloně na dálnici neseply žádný z nich, mrklo na mně oko přehřátí.

Minulej víkend jsem si s tím hrál a podle kabelů a propojení jsem si nakreslil schema a vůbec tomu nerozumím. Budu mít asi špatný čidlo teploty v chladiči, v létě mi ten první ventilátor jel. Ale nechápu, jak to mohlo jed, protože co mi vzniklo na papíře nedávalo vůbec smysl. A to si myslím, že elektrice přiměřeně rozumím. Dvě relátka byly teněř plonkovně zapojený a to poslední spínalo oba dva ventilátory současně .... ???

Přitom se zdá, že elektrika je původní a nikdo se v tom nevrtal. A proč jsou vlastně 3?

Dva ventilátory, dvě relátka ..... Mnělo by se šetřit, doba je zlá a lidi ještě horší :)

Nemá někdo zapojení či nějaké zkušenosti s tímto?

Určitě by hodně bodlo.

Díky všem za svoje názory.....

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Už se řešilo. Na první stupeň maj běžet oba vetilátory v sérii - tedy poloviční rychlostí, na druhý stupeň asi jeden naplno.

Já mám vymyšlené schéma zapojení, na tři relátka, tak, že na první stupeň běží oba větráky v sérii (poloviční rychlostí), a na druhý stupeň oba naplno. Je to na jedno spínací a dvě přepínací. Bohužel, to schéma mám v hlavě, příp. na papíře - a dostat to na net je pro mě dost problém :)

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Mám pocit, že to zapojení do serie není zrovna š?astný pro motory ventilátoru. Proud je pak na každý z nich poloviční.

Já mněl za to, že se má spustit naplno napřed jeden a ten když nestíhá, teplota chl. kapaliny stoupá, tak se sepne ještě ten druhý.

Je více těch teplotních čidel a spínacích teplot. Dokonce jedno z nich spíná až při 102 na druhý režim. A navíc v tom francouzi mají trošku bordel, protože v jednom ročníku a motoru může být použito více typů. A dvouvětráková verze čidla za 500 kč :( To tam asi lupnu dvě ze Škodovky a bude to vyřešený.

Skouknu do hystorie diskuze, snad mně něco spásného osvítí :)

Oddie, díky za reakci...

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Ladis: mně se to zdá dobrej nápad, i na tu poloviční rychlost se ten motor vpohodě uchladí, když jsi v koloně.

Pokud to tam nechceš, dej čidlo ze škodovky + jedno relátko a oba větráky paralelně, a uchladíš to vždy a za pár vteřin - akorát to dělá větší rámus...

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Petr: Funkční, ale mám výhrady.

Při poruše Re1 nebude fungovat nic! To je závažná chyba ;)

Zkus to znovu ;):P

Napovím: jeden motor jedním koncem natvrdo na zem, druhý natvrdo na +.

A ještě, při poruše dvou relé musí zůstat běžet aspoň něco, a nesmí dojít ke zkratu.

Zkus to, já to zkusím taky načmárat, a poslat mailem :cool:

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Jen drobnůstka: v orig. zapojení je čidlo zapojené na \"+\" od klíčku, ne na kostru, jak je zde nakresleno - takže při vypnutí klíčku to neběží. Kdežto tohle zveřejněné zapojení běhá i po vypnutí klíčku - s klíčkem to nemá nic společného... Komu by to vadilo, tak si to upravte - znamená to ale drát navíc, a nic moc tím nezískáte.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

VIVAT

Fakt jste mně pánové potěšily.

Trošku jsem si s tím taky laboroval, zatím bez fáze nějakého zásahu. Pouze jsem rekognoskoval situaci elektriky na svém autě.

Jak tak koukám, dá se s těma relátkama vlastně pohrát. Jestli chce člověk na 1. stupeň roztočit oba na polovoční otáčky, nebo nechat jeden jed naplno. A pak podle možností přiřadit druhý ventilátor.

Podstatná se mi též zdá poznámka Oddieho. Čidlo dle mého názoru ze namontováno na chladiči, tudíž ukostřeno. Na jeden pin je přiveden proud ( + ), který je pak ovládacím proudem v 1. a 2. okruchu chlazení. To znamená, že s rostoucí teplotou v čidle klesá elektrický odpor. Proud začne procházet na příslušnou větev. Součástí příslušné větve je cívka relátka. Takže při zvyšování proudu se zvyšuje síla tahu na kotvu a při mezní hranici relátko sepne. Tedy : Z čidla pro 1. i 2. okruh jde proud ( + ). Pak už závisí jak jsou relátka pospojovaný mezi sebou a jak to v praxi má fungovat. Mezní hranice je stanovena vlastnostmi čidla, při jaké teplotě je odpor čidla tak malý, že stačí sepnout příslušné relátko. Jestli chci 1. stupeň oba motory na poloviční otáčky, nebo jeden motor na plný otáčky. A 2. stupeň zapojit na plný chod obou motorů.

Ten 1. stupeň s chodem obou motorů na poloviční otáčky se mi zamlouvá víc a víc.

Jestli jsou mé závěry správné, tak hrrr na to :)

Rozhodně díky za věnování se mému tématu a schémátka .....Ladis

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Ladis: ne, tvé závěry nejsou správné.

1. čidlo není ukostřeno. Nic z el. vnitřku toho čidla není spojeno s jeho kovovým pozdrem.

2. V tom čidle neklesá ani nestoupá žádný odpor. V tom čidle je bimetalový spínač - který prostě a jednoduše při dosažení určité teploty sepne. Resp. jsou tam dva tyto spínače - jedno pro první a druhé pro druhý stupeň, a proto má to čidlo tři piny - jeden je společný.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Oddie ...

Konstra a čidlo, to je mi jasný.

Nejde tam o kostru jako takovou. Když jsem to psal, tak jsem si říkal, že to bude zavádějící. A ono bylo :)

To, že je to bimetalová záležitost, to jsi mně překvapil. Ale jak se říká, vždycky je něco poprvé :)

Ale vstup (+) a výstup 1. stupeň (+) a 2. stupeň (+) zůstávají ....

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Zoby. podle toho, jak jsem zkoumání mého zapojení je to dobře. Oba dva ventilátory jsou napájeny přímo z baterky, každý přes 30A pojistku která je umístěná v krabičce vedle relátek. Jde o zapojení relátek a čidla. Jestli je v nich permanentně proud, i při vypnutém klíčku, tak pak se ventilátory točí i když není motor v chodu.

Jak velkou rychlostí se ti ventilátory otáčejí? Jedou oba zaráz na poloviční otáčky? Nebo jede jenom jeden na plný výkon.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Ja bych to druhy schema sacoval na finalni verzi. A mas tedy dve moznosti: spolecny vyvod na tom cidle pripojit na kostru jak je to tady naznaceno, nebo ho muzes pripojit pres ten klicek, aby se ti vetraky tocily jenom pri zapnutym klicku. Kdyztak to muzu jeste prekreslit a ty dve cidla spojit do do jednoho ctverecku, aby se to vic blizilo skutecnosti. Jinak je tohle zapojeni plne funkcni a muzes si to takhle zapojit. Je to i castecne odolne proti zavadam, i pri ztrate dvou relatek se jeste budou vetraky aspon na jednu polohu tocit.

A je treba zapojit pojistky pred kazdy vetrak.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Výborně.

Zkusím polaborovat a doufám že bude akce úspěšná.

Ono stejně, by bylo nejlepší tam vrznout čidlo pro teplotu chladící kapaliny a budík někde kolem palubky. Nevím jak je to u jiných vlů (405 asi bude nej jako vzor), ale něco bych chtěl i přesto splichtit.

Oddie, nemáš tam nějaké ty věci tolem teploty? Čidlo, a budík?

Díky za schema a odpověď.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Jen bych se chtěl zeptat, jestli v 309 (GRD 90 starší model) je jen jedno relé. Mám tam totiž jen jednu 30A pojistku a jeden obrovskej větrák na chladiči. A spíná mi to, ale rovnou na vysoký otáčky. Může bejt, že tam jsou relé dvě (tři asi ne..) a jedno z nich je fuč? A kdepak jsou umístěna - ví někdo?? Díky! Co se týče měřících budíků, pak se mrkněte i na tuhle stránku - já tam koupil voltmetr a spokojenost. ;)

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Zúčastnit se diskuse

Můžete odpovědět a až poté se registrovat If you have an account, sign in now to post with your account.

Návštěvník
Odpovědět na toto téma...

×   Byl vložen obsah s formátováním.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Kdo si právě prohlíží tuto stránku   0 registrovaných uživatelů

    • Žádný registrovaný uživatel si neprohlíží tuto stránku
×
×
  • Vytvořit...