Přejít na obsah
  • Aktuální cíle darů

Praktické zkušenosti z provozu, postupně doplňované


Radovanek

Recommended Posts

Škoda, že v tom článku nějak opomněli zmínit, na jaký nájezd a jakou dobu to vlastně počítali. Protože takhle je to jen výstřel do tmy... Ono i po delší době má auto nějakou zůstatkovou hodnotu, za kterou se dá prodat, nájezd naopak ovlivní věci, které je třeba vyměnit, a v kombinaci to může s těmi cenami za km poměrně dost zahýbat (a to oběma směry).

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

  • O 2 měsíce později...
V ‎4‎.‎5‎.‎2016 at 9:12, Pacho69 napsal:

Abychom nebyli jen :o . I přes brutální elektrodotace (EKO? Hahaha) a výpalné, obsažené v ceně ropných paliv hovoří srovnání dost jasně: http://www.usporne.info/1473-adac-porovnal-usporu-elektromobilu/ Realita je jinde a to v porovnání nejsou auta na CNG.

Tenhle článek je hovadina a ADAC vyloženě kopal za německý spalovací průmysl - už se to rozebírala na fórech třeba hybrid.cz, autoforum atp.. Ono se stačí podívat do střev původního článku https://www.adac.de/infotestrat/adac-im-einsatz/motorwelt/e_auto_kostenvergleich.aspx?ComponentId=260717&SourcePageId=6729 a estliže někdo počítá cenu paliva tímto způsobem Superbenzin: 1,30 € /Ltr. SuperPlus: 1,35 € / Ltr. Diesel: 1,10 € / Ltr. Strom: 0,28 € / kWh, jinými slovy že 1 kWh stojí v přepočtu 10,- Kč, přičemž u nás stojí 5 a méně a současně benzín a nafta v přepočtu stejně, pak se započtením brutálního rozdílu pořizovací ceny elektra a palováku nám musí statistika vyjí tak, jak chceme. A nad výběrem porovnatelných vozů bych také pochyboval. Už jen to, že každé elektroauto je automat a v plné výbavě, takže musím srovnávat cenově jen se spalovacím automatem v plné výbavě a s alespoň trochu podobným výkonem motoru, kde zase elektroauto bude mít navrch.

Realita je to, čím jezdím, ne to, co počítají soudruzi z NSR. A nejsem v tom sám.....

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

V ‎4‎.‎5‎.‎2016 at 12:06, oddie napsal:

Škoda, že v tom článku nějak opomněli zmínit, na jaký nájezd a jakou dobu to vlastně počítali. Protože takhle je to jen výstřel do tmy... Ono i po delší době má auto nějakou zůstatkovou hodnotu, za kterou se dá prodat, nájezd naopak ovlivní věci, které je třeba vyměnit, a v kombinaci to může s těmi cenami za km poměrně dost zahýbat (a to oběma směry).

Psal jsem ho já podle zkušeností s mým autem a je to tam - nájezd 30 tisíc za 2 roky. A to v článku jsou výdaje za tu dobu. Aktuálně se tahle auta v ČR prodávají za ceny okolo 320 tisíc Kč s DPH.

Měnit budu asi brzy pneumatiky, kupodivu spíše přední než zadní hnanou nápravu. Aktuálně mám 35 tisíc km, až na snad 3 tisíce na zimních vše na původních letních pneu.

A koupil jsem v dubnu 2016 druhý Peugeot Ion do rodiny manželce, aby mi ten můj pořád nebrala. V rámci hromadného nákupu ojetinu z leasingu ČEZu se 14 tisíci km, dvouroční zárukou od výrobce a sadou zimních pneu k tomu. Plus jako bonus nezávislé naftové topení Webasto. Cena pod 300 tisíc s DPH. Plná spokojenost. Aktuálně mi stojí před domem pod plachtou 8 let starý Citroen Berlingo. Zatím váhám s prodejem, protože je to velké auto na převozy věcí a koníčky typu člun nebo lyžování, ale od dubna se nepohnul. Tak nevím.....

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Radovanek: Samozřejmě, že zapřisáhlý příznivci elektroaut to nečtou rádi. Protože pokud od cen ropných paliv odečteš výpalné (11-13Kč na litr), s tím spojené 21% DPH na spotřební daň další 2,20 - 2,70Kč/l), tak NEREGULOVANÁ cena PHM je prostě více než srovnatelná s regulovanou cenou elektřiny, v případě "ekologické" solární více než to (kolik ti platí dotovanou cenu v případě, že "ekologicky" přispěješ do rozvodné sítě?

Navíc, když tu píšeš, kolik stojí servisky, přestávám si myslet, že údržba elektroauta je "výrazně" levnější, než klasického. Dal jsem za servisky za 40tkm zhruba tolik co ty za 32tkm, přičemž jsem rozhodně nedělal jen nutnou údržbu (vždy měním všechny filtry, nejen ty předepsané, desinfikuji klimatizaci), na původních pneu jsem najel skoro 50tkm (a to moje auto tedy není zrovna diblík, no to elektroauto je na ty malý pneumatiky dost těžký).

Přičemž o ekologii se ani nemá cenu bavit, ono když někdo zařadí solární energii do obnovitelných zdrojů, tak to ekologii moc neprospívá. Pro mě mají elektroauta jediný smysl - přesouvají nadměrnou ekologickou zátěž z velkých měst jinam, což může mít smysl, ale z globálního ekologického pohledu jsou stejnou, možná i vyšší zátěží, než auta spalovací. A všechny ty "obnovitelné" zdroje jsou tak brutální zátěží na rozvodné sítě, že až o třetinu sníží jejich životnost (a až jednou němčourům vypnem jejich brutální elektrický toky přes naši rozvodnou síť (přeci si nebudou hyzdit krajinu drátama, že jo), tak to skončí blackoutem takovýho rozsahu, že si to nedovedem představit). Způsob, jakým se dnes nakládá s elektrickou energií spolu s úchylnými pravidly s Bruselu jednou špatně skončí, protože ro není ani ekologické ani ekonomické ale dokonce ani normální. Takže být tebou si spalovací auto ještě chvíli nechám, ono totiž i když ho necháš 5let stát, tak po nich se zase znova rozjede (stačí vyměnit olej, filtry a najelt palivo), což u elektrickýho docela pochybuju ;)

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

  • O 4 týdny později...

Jenže to výpalné je tam kvůli toho, jak nám zmíněné spalovací vozy zaneřáďují prostředí pro život člověka. Kouř, hluk, vibrace a jedy, kamkoliv dojedou. Zdravotnictví a zdraví je u nás veřejný statek, proto je placen daněmi zdraví škodlivý produkt (neexistují pojištění, jen zdravotní a sociální daně, % z výdělku každého z nás). Jestliže mám alternativu - ticho, bez vibrací, jedů plus palivo na provoz z mojí elektrárny na střeše rodinného domku - tak nemám o čem přemýšlet.

O solárním podvodu nemá cenu se rozepisovat, to si prostě zloději a korupčníci ve sněmovně nastavili pro sebe a sakra, našlo se pár tisíc debilních občanů co toho začali využívat v malém a naráz se to veřejně profláklo. A pak to jen "jako" nestihli zastavit, aby si stačili nakrást všichni zainteresovaní. Já do toho šel s myšlenkou energetické soběstačnosti a podporám se v tomto nebráním. Vyděláme na tom v konečném důsledku všichni. Lépe než neustále krmit Putina a šejky. Vrazil jsem do toho skoro půl milionu a vzal si i úvěr. Když přispěju di rozvodné sítě, tak naopak platím za distribuci já. Ano, přebytky dokážu prodat, ale v ceně kolem 15 haléřů za kWh. Přitom od ČEZu ji nakupuji ve dne za 5,- a v noci za 2,50 Kč. Co dostávám se zpožděním čtvrt roku za předchozí čtvrt rok je platba za výrobu zelené elektřiny, za 1 kWh okolo 13,- Kč (mění se ročně dle inflace) a z toho splácím ten úvodní můj půlmilion. Ještě stále, elektrárnu mám od roku 2009.

Servisy má cenu porovnávat jen garančky kvůli záruce, tedy věci předepsané výrobcem. A tam mám možnost porovnání s 1.4 benzín Citroen Berlingo i 1.2 benzín Seat Ibiza. jsou výrazně dražší. Ty pneu budou asi daň za speciálky Enasave pro elektromobily kvůli nízkému valivému odporu. Zatím je dojezdím do zimy a uvidím.

Správně dimenzovaná solární energie se spotřebou v místě výroby rozhodně smysl má. Nesmysl je, kam to u nás brutálními parky typu Ralsko I a II posunuli zloději a korupčníci. Pak dostává distribuční síť pecky. Stejně je tomu v Německu, kde severní moře vyrábí větrem elektřinu pro jižní průmysl, ale nemají vyřešeni distribuci a klidně parazitují na polské, naší a rakouské. Elektromobil má přesně smysl, který popisujete, ale zátěž rozhodně daleko nižší než spalovák. Počínaje výrobou (spousta dílů nemusí být vůbec vyrobena), přes palivo (spousta paliva nemusí být složitě těžena, uskladněna, přepravována, uskladněna, zpracovávána, uskladněna, přepravována, uskladněna a spotřebována), mazadla (viz palivo) až po problém se znečištěním hlukem, vibracemi, kouřem a jedy. A pokud elektromobil navíc čerpá z místních zdrojů OZE, o což se elektromobilisté vždy prvotně snaží, pak bez debat.  

Spalovací auto si sice nechat můžu, ale palivo si do něj sám nevyrobím. Do elektromobilu si ho ze stávající FVE vyrábím už dnes. O víkendu žena dočerpala 16 kWh do svého (vydrží s tím cca 3 dny běžného provozu), v pondělí já 10 kWh do mého (spotřeba nemám rovnoměrnou, někdy dobíjím denně, jindy jednou týdně). Vše ze slunce. Aktuálně pracuji na doplnění FVE o stacionární baterii a systém automatického dobíjení aut po dojezdu do garáže z přebytků FVE, abych je neposílal vůbec do sítě. S FEI VŠB-TUO budeme v srpnu prakticky testovat nabíječku/vybíječku elektromobilu, zda by auta mohla být nejen skladištěm přebytků, ale mohla dům i napájet po vybití stacionární baterie. Pak bych měl doma ne plánovaných 10kWh rezervy, ale 42 kWh.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

V ‎26‎.‎1‎.‎2016 at 14:06, oddie napsal:

Jinak ad potrápení se slevičkou, myslíš, že je to reálné? Spíš bych čekal, že se po nich zapráší, zas tolik jich v nabídce není...

Nabídka nebyla velká a zprvu si je hladovci opravdu rvali pro sebe co týden to kus. Nicméně stále jim třetina zbývala i po čtvrt roce, tak byli při hromadném nákupu 3 aut povolní a dostali jsme se s DPH pod 300 tisíc. A když se podíváte dnes třeba na sauto.cz, tak jich pár kusů ještě pořád mají a už šli dolů i sami.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Jak jsem jen tak lehce brnknul o problematiku elektromobility, tak mne nejvíce vrtalo hlavou topení v zimě.... to Webasto mne vůbec netrklo....

Řešení i pro elektromobily:

Speciálně pro elektromobily bylo vyvinuto topení Webasto Thermo Top Evolt, které může být provozováno na bioetanol s účinností 85 % a plynule regulovatelným topným výkonem od 1,5 do 4,6 kW. Průměrná spotřeba při trvalém provozu je 0,4 litru bioetanolu za hodinu. Spotřeba elektrické energie na topení je díky tomu zcela zanedbatelná, takže dojezd vozu je plně zachován i v zimním období. Výhodou je i velmi kompaktní konstrukce a nízká hmotnost 2,1 kg.

Upraveno uživatelem Hafity
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Radovanek: Mám obavu, že tak jednoduché, jak popisuješ to bohužel není. Solární panel na tvé střeše se taky musí vyrobit, totéž baterie v tvém "ekoautě". Jak píšu výše, je to o přesunutí ekologické zátěže jinam. Solární panely v současnosti nejsou schopny za svoji životnost vyrobit tolik energie, kolik je jí potřeba k jejich výrobě. Primární surovinu je též potřebné těžit a zpracovat, není v tom žádný rozdíl. Ještě více to platí o bateriích, kolik odpadních těžkých kovů vznikne při jejich výrobě, případně kolik jich je v nich, o tom se "ekologicky" mlčí. Co se týče rozdílu v servisní náročnosti, jde o to, jak se o auto kdo stará a jak se k němu chová. Já za 100tkm lil jen olej a měnil filtry co 20tkm, kabinový asi měníš taky, takže olejový, palivový, vzduchový, olej + předepsaná kontrola, nikdy žádný problém. Mechanické komponenty nájezdem opotřebuješ také, čepy, táhla, stabilizátory, destičky, kotouče.. Auto je těžší, takže namáhat se určitě budou podobně. Pokud bychom srovnávali náklady krom paliva, asi bychom k velkým rozdílům nedošli. Co se hluku týče, elektromotor nevydává tolik hluku při práci, každopádně, při jízdě po cestě je valivý hluk stejný (nebo i vyšší - hmotnost) než u konvenčních aut. Ten "hlukový" přínos bych až tak nedramatizoval.

Z mého pohledu jde jen o přesunutí ekologické zátěže jinam. Takže kdyby nebylo výpalné na fosilních palivech, všichni bychom tak jako tak dýchali špínu a hnus, nezbylo by, než řádně "ekologicky" zdanit elektřinu (k čemuž nakonec stejně jednou dojde). To, že neumíme elektřinu vyrobit tam, kde ji potřebujeme je megaproblém, který s momentálními našimi znalostmi a schopnostmi, nemá řešení.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

  • O 3 měsíce později...
  • O 4 týdny později...

Webasto si aktuálně užíváme v zimě v manželčině Ionu, kam ho ČEZáci namontovali, páč jezdilo na severním pólu (z jejich pohledu), tedy v Havířově :-) Až na hluk a smrad je to OK, dojezd vozu tak zůstává. Tedy ne jako když zatopím já a hned je 20-30 km dojezdu v pytli. Páč to předpotopní topení (vývojově 10 let starý vůz) žere v počátcích i 5 kWh z 16 kWh baterie, pak klidně 2-3 kWh.

U toho přesunutí ekologické zátěže jde o oblíbený protiargument. Panely samozřejmě už dávno za svou životnost vyrábějí více energie, než se spotřebuje na jejich výrobu. Navíc i ty nejstarší co mají přes 30 let v Rakousku stále jedou na min. 80% kapacity. A nemusí svítit slunce, stačí když se rozední. A pak tu máme vodu a vítr, ostatně slovenská Vážská kaskáda s jejich průtokovými turbínami (musíte stále nějakou vodu pouštět dolů po toku, vodohospodáři Vám přikáží, kolik) je krásným příkladem neustále plynoucí energie. Na jedné z menších průtokových turbín nabijete za den 8 Tesel Model S, jak odhalil kolega v testu. A co je nejhorší, spousta lidí nezapočítává do zátěže hledání ložisek, pokusné vrty, těžbu ropy, dopravu a skladování, výrobu paliv z ropy, dopravu a skladování a distribuci. Nehledě na to, že musím ke speciálnímu domu - čerpací stanici - vždy zajet. Zásuvka s elektřinou je v každém domě. Mechanicky se elektromobily ještě moc neřeší, na to jsou tu ty moderní moc krátce a s malými nájezdy. Trochu zkušeností je s hybridy Toyota Prius, třeba od taxíkářů, ale taky žádný velký vzorek. Uvidíme. Na hluk valivý je elektromobil taky lepší, protože má pneu s nízkým valivým odporem. Ale ono se to těžko vysvětluje. Stačí dojít na sraz elektromobilů a stát před řadou 30 nastartovaných aut. Totální ticho. A totéž zkusit u běžné křižovatky se spalováky. Tam se pozná rozdíl a tam o něj taky jde.  

My už elektřinu tam, kde ji potřebujeme vyrobit umíme. Já kompletně pokrývám spotřebu s pouhými 3,6 kW výkonu a 15 panely. Jen skladování je potíž. A do toho teď jdu. Jednak jsem právě podruhé zapůjčil na více týdnů elektromobil na Fakultu elektro VŠB-TUO, aby vyzkoušeli chování auta jako baterie (nabíječ / vybíječ), jednak rozšiřuji elektrárnu o východní a západní část, stacionární baterii +- 10 kWh a asi i bojler na přebytky. To vše inteligentně ovládané a s 2 auty po 16 kWh bateriích v soustavě. Dám vědět jak to funguje, až to zprovozním.

Co se povinnosti dělat krávál týče, pak je to hovadina. Určitě víte, jak je radostné, když u Vás couvá popelář nebo zásobování. A teď si to znásobte na všechna auta v okolí, jedoucí nízkou rychlostí. Vyzkoušeno třeba u Reanultu Zoe a je to pěkná otravná trapárna. Pokaždé jsem to musel po startu vypnout. Hnus.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

před 12 hodinami, Radovanek napsal:

Webasto si aktuálně užíváme v zimě v manželčině Ionu, kam ho ČEZáci namontovali, páč jezdilo na severním pólu (z jejich pohledu), tedy v Havířově :-) Až na hluk a smrad je to OK, dojezd vozu tak zůstává.

Jsem někde letmo zahlédnul bufík na biolíh, dokonce snad od Webasta. Kombinace elektroauta s topením na biolíh by mohla být zajímavá....

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

před 15 hodinami, Radovanek napsal:

My už elektřinu tam, kde ji potřebujeme vyrobit umíme. Já kompletně pokrývám spotřebu s pouhými 3,6 kW výkonu a 15 panely. Jen skladování je potíž. A do toho teď jdu. Jednak jsem právě podruhé zapůjčil na více týdnů elektromobil na Fakultu elektro VŠB-TUO, aby vyzkoušeli chování auta jako baterie (nabíječ / vybíječ), jednak rozšiřuji elektrárnu o východní a západní část, stacionární baterii +- 10 kWh a asi i bojler na přebytky. To vše inteligentně ovládané a s 2 auty po 16 kWh bateriích v soustavě. Dám vědět jak to funguje, až to zprovozním.

 Panely 3.6kWp výkonu. Když si to nahrubo spočítám podle kalkulačky na netu a na naši polohu, tak mi vychází se všemi ztrátami při výrobě ... v průměru za rok kolem 3000kWh. Při ceně +-4kč/kWh (sazba D01d x 3000 je to "tržba" 12tis za rok, pokud jsem schopný celý výkon spotřebovat  ,nabíjení akumulátorů doma či v autě, které musí být doma mi to akorát vylepší v čase . Náklady na pořízení elektrárny cca 150tis. Akumulátory 10kWh včetně technologie cca 80tis. Pokud to dobře počítám, tak to je 240tis 240/12=20let ,kdy to začne na sebe vydělávat. Pokud do toho zahrnu baterie vozidel 2x16kWh, je to otázka využití. Přes noc je nenabiju, není z čeho, max z aku 10kWh, co se nabil přes den (pokud se vůbec povedlo vyrobit tolik energie). Odpoledne po příjezdu z práce solár v létě něco ještě vyrobí, dejme tomu 4kWh, což je dohromady 14kWh a to by mohlo auta dobít, pokud nepřijely s min. dojezdem. Ale tolik energie stejně k dispozici nemám, protože dům má taky nějakou spotřebu. Záměrně jsem to spočítal na ostrovní provoz a bez dotací ... Není započítána údržba systému, revize...

Jaká je reálná průměrná denní výroba 3.6kWp elektrárny. Díky :)

 

Upraveno uživatelem Agrafik
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

  • O 1 měsíc později...
V 23. 12. 2016 at 22:47, parizov napsal:

Mě by třeba zajímala cena výměny baterií (průměrná životnost kolem pěti let).

Píšeš, že máš za dva roky najeto 30t, takže cca po 75t...

Na 5 let a výměnu baterky zapomeňte. To je nesmysl. Peugeot dává záruku, že do 5 let neklesne kapacita pod 80%, Nissan 5-7 let, Kia 7 let, Hyundai 7 let, Tesla 8 a 10 let atd atd.. Aktuálně jsem na 43 a manželka na 23. Nejstarší Peugeot Ion v republice má 8 let, najeto 96 tis. km, úbytek kapacity na baterce LiOn 4%. Má ho soukromý majitel. Nejstarší sériový elektromobil na VŠB-Technické univerzitě Ostrava je Peugeot 106 electric, r.v. 1999, 270 tis. km, původní NiCd baterie, úbytek 20% (původní dojezd byl 100, dnešní jen 80 km). Používají ho stále nejen na výstavy, ale běžně s ním jako referentským autem jezdí, včetně ježdění domů. Je navíc pokusně na střeše na zahrádce vybaven panelem FV (dokáže za den nabít 10 km dojezdu). Jinak Nissan už druhý rok tvrdí, že výměna baterie kus za kus je 130 tis. kč s DPH.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

V 24. 12. 2016 at 10:58, Hafity napsal:

Jsem někde letmo zahlédnul bufík na biolíh, dokonce snad od Webasta. Kombinace elektroauta s topením na biolíh by mohla být zajímavá....

Byl jsem to v Ostravě probrat a lez si ohledně paliva vymyslet skoro cokoliv, je to jen otázka vstřiků a řízení startu bufíku. Biolíh tam chce dávat bratislavský Kiwi, ale aktuálně myslím taky skončil u nafty http://kiwiev.com/installing-a-diesel-parking-heater/

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

V 29. 11. 2016 at 17:02, Pe.Tr napsal:

Ticho neni slyšet aproto... :D

V úterý jsem u Domanského v Praze vyzkoušel elektrický Hyundai Ioniq. Krásné auto s velmi dobrou výbavou, dojezdem i nabíjením, jen technologicky splácanina 3 pohonů (hybrid, plugin hybrid a čisté elektro) v 1 karoserii, takže nikdo se nevejde dozadu při posuvu předního sedadla dozadu, vzadu je díky sklonu karoserie málo místa na hlavu i při jen 175 cm výšky člověka, hrozně plytký, i když dlouhý kufr = zbytečně plný baterek v elektro verzi , při rozjezdech a dokonce i při zrychlení za jízdy silný přední pohon hrabe, což je důsledek malého tlaku na přední hnanou nápravu umístěním baterek jen nad zadní a do zadního kufru, šíleně pomalý eco mód, předjel mne na křižovatce i 1.4 benzín Fiat Qubo. Moc jsem pana ředitele dovozce svými postřehy nepotěšil.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

V 24. 12. 2016 at 13:52, Agrafik napsal:

 Panely 3.6kWp výkonu. Když si to nahrubo spočítám podle kalkulačky na netu a na naši polohu, tak mi vychází se všemi ztrátami při výrobě ... v průměru za rok kolem 3000kWh. Při ceně +-4kč/kWh (sazba D01d x 3000 je to "tržba" 12tis za rok, pokud jsem schopný celý výkon spotřebovat  ,nabíjení akumulátorů doma či v autě, které musí být doma mi to akorát vylepší v čase . Náklady na pořízení elektrárny cca 150tis. Akumulátory 10kWh včetně technologie cca 80tis. Pokud to dobře počítám, tak to je 240tis 240/12=20let ,kdy to začne na sebe vydělávat. Pokud do toho zahrnu baterie vozidel 2x16kWh, je to otázka využití. Přes noc je nenabiju, není z čeho, max z aku 10kWh, co se nabil přes den (pokud se vůbec povedlo vyrobit tolik energie). Odpoledne po příjezdu z práce solár v létě něco ještě vyrobí, dejme tomu 4kWh, což je dohromady 14kWh a to by mohlo auta dobít, pokud nepřijely s min. dojezdem. Ale tolik energie stejně k dispozici nemám, protože dům má taky nějakou spotřebu. Záměrně jsem to spočítal na ostrovní provoz a bez dotací ... Není započítána údržba systému, revize...

Jaká je reálná průměrná denní výroba 3.6kWp elektrárny. Díky :)

 

Už půl roku řeším její doplnění (vyhráli jsme soutěž Obnovitelné desetiletí http://obnovitelnedesetileti.cz/obnovitelna-energie-pro-rodiny-ostravska-zelena-domacnost-20) takže mám po ruce parametry. Cena je pro nás D27d Elektromobilita tarif ČEZ etarif Fix 5,- Kč / kWh den a 2,5 Kč noc 22-06 hodin noční proud pro celý dům. Tohle chceme na základě stávající situace a dotací z Nové zelené úsporám udělat:

V současné době máme FVE, která dodává elektřinu do objektu, případně dodává přetoky do sítě. Další HFVE bychom si pořídili na střechu stejného objektu s orientací modulů východ - západ s akumulací energie do stacionárních baterií. V momentě, kdy budeme mít přebytek, zajistí řídící prvek, aby se nám dobíjela baterie z HFVE. Tato baterie z HFVE bude napojená na měnič, který umožňuje nedodávat přebytky do sítě. Tento hybridní měnič napojíme na elektřinu ze sítě, aby v případě nedostatku energie v baterii nebo HFVE modulů, byl schopen zajistit elektřinu pro domácnost ze sítě. Tento měnič bude rovněž nabíjet baterii. Hybridní měnič bude napojen do hlavního rozvaděče v domě a bude opatřen obousměrnými hodinami, aby bylo vidět, že nedodává nic do sítě a byli e chráněn proti odebrání podpory na Vaši první FVE. Což je náš hlavní legislativní problém. 2 výrobny na 1 objektu, to bohužel stále netuším. Technicky by to problém nebyl, ale ERÚ v cenovém věstníku z 12/2015 na rok 2016 řeší i podporu pro naši FVE, postavenou před rokem 2013 (konkrétně 9/2009) – viz http://www.eru.cz/documents/10540/1174016/ERV_10_2015.pdf . Při jeho pročítání jsem zřejmě narazil i na odpověď na moji otázku, ohledně slučitelnosti 2 podporovaných výrobních zdrojů elektřiny na 1 objektu výrobny. Je to bod:
“(1.4.) Je-li v rámci výrobny elektřiny uveden do provozu další výrobní zdroj elektřiny nebo více  výrobních  zdrojů nebo splňuje-li  jeden  či  více  výrobních  zdrojů elektřiny v rámci jedné výrobny elektřiny podmínky pro uplatnění odlišných podpor, může výrobce uplatňovat odlišnou podporu  pro  jednotlivé  výrobní  zdroje elektřiny za  předpokladu,  že  zajistí  samostatné  měření výroby  elektřiny vyrobené  z každého  výrobního  zdroje  elektřiny v souladu  s jiným  právním předpisem.  V případě  neosazení  samostatného  měření  může  výrobce  elektřiny  uplatňovat  za celou výrobnu elektřiny pouze nejnižší výši podpory při výběru z více možných podpor.” Z toho mi vyplývá, že já výše uvedené na svém RD splňuji, měl bych 2 podporované výrobní zdroje elektřiny na 1 objektu výrobny. Budu muset nějak technicky vyřešit oddělení stávající FVE od nové FVE s baterií a jejich zvláštní měření. Jak je tomu v roce 2017 jsem ještě nenašel.
 
Následně ještě zvažujemei doplnit vše o ukládání do vody (1 FVE na baterii, druhou na bojler) a elektrický bojler by byl napojen na vratný okruh stávajícího plynového topení a posílal do něj třícestným termoventilem nebo by přes něj vratka přímo protékala teplou vodu z bojleru. Tak by se do kotle vracela teplá voda a on by ji jen točil oběhovým čerpadlem v radiátorech a nedohříval plamenem plynu. Tudíž nespotřebovával plyn. Systém bychom pak testovali a případně se od plynu zcela odpojili.
 
Můj záměr je tedy v rámci Nová zelená úsporám (NZÚ) pořídit další FVE na střechu našeho RD a řeším slučitelnost podpory C3 v NZÚ s dosavadními podpořenými zařízeními na našem rodinném domě. Viz níže odpověď SFŽP. hledám aktuálně někoho, kdo onen projekt připraví a ověří tak v praxi, zda jde na RD se stávající, 7 let starou FVE se Zeleným bonusem, orientovanou na jih, doplnit další FVE (či dvěma) s akumulací do baterií (případně vody) orientovanou na východ a západ. Navíc s dalšími spotřebiči jako 2 elektromobily? Určitě nejsem sám, kdo to chce řešit.
 
V současnosti mám na rodinném domě:
a) solární panely pro ohřev teplé vody s akumulačním bojlerem, které byly podpořeny z programu Zelená úsporám v červnu 2010 mně, jako občanovi, ve výši 55.000,- Kč http://www.mujweb.cz/podkrovnibyt/solarniohrev.htm

b) fotovoltaickou elektrárnu připojenou do distribuční soustavy o síle 3,6 kWp s výrobou podporovanou v tzv. Zeleném bonusu (přednostní spotřeba pro dům a prodej přebytků do veřejné sítě) jako podnikatel (z donucení zákonem) 
http://www.mujweb.cz/podkrovnibyt/solar.htm
 
Řeším, zda je možné, abych na stejný rodinný dům jako občan žádal o podporu NZÚ 100.000,- Kč v rámci opatření C.3.6. Solární FV systém s akumulací elektrické energie a celkovým využitelným ziskem ≥ 3 000 kWh.rok-1. Konkrétně se mi jedná o to, že stávající fotovoltaický systém je využitelný pro spotřebu domu rodiny v domě z cca 50%, protože má panely orientované na jih. Vyrábí tedy v pracovních dnech v době, kdy nejsme přítomni. Kromě trvalých spotřebičů (2 lednice, obě s malým mrazákem, 2 malé vinotéky, standby režimy 2 TV plus domácího kina, 2 notebooky, plynový kondenzační turbo kotel s oběhovým čerpadlem a ekvitermním čidlem, wifi přijímač) a spotřebičů s možností odloženého startu (pračka, myčka) tak elektřina přetéká do veřejné sítě. Protože nabíjení elektromobilu jsme v roce 2014, 2015 a do května 2016 realizovali prakticky jen mimo dům, teprve od června 2016 máme 2 vozy a manželka si ho nabíjí nočním proudem 22-06 hodin sazbou D27d Elektromobilita etarif fix u ČEZu (denní sazba skoro 5- Kč / 1 kWh, noční 2,50) . Za rok 2015 to bylo 52%, využili jsme jen 48% námi vyrobené elektřiny na jižní střeše. Za rok 2016 dokonce 54% a jen 46% pro vlastní spotřebu. Nově bychom chtěli instalovat fotovoltaický systém pod hřeben střechy orientované na východ a na západ. Tak, aby byla výroba využitelná v pracovních dnech než rodina opustí dům a když se rodina vrací. Přebytky by byly ukládány do co největších baterií. Hodně silných proto, že nyní vlastníme 2 elektromobily, každý s baterií 16 kWh (celkem 32 kWh), i elektrokolo, takže máme další spotřebiče s možností plánovat spotřebu v závislosti na výrobě elektřiny. De facto jde o další úložiště. Ovšem oba elektromobily jsou k dispozici jako úložiště jen po ránu a pak odpoledne po návratu kolem 16,30 hod..Ideální by bylo řídit nějakým způsobem výrobu, spotřebu a nabíjení v domě. Tedy aby řídící prvek věděl, kdy přetéká elektřina do sítě, a že ji má buď ukládat do baterie nebo do elektromobilů. Kolega doc.Horák z FMMI VŠB-Technické univerzity Ostrava už k tomu má dokonce vybíječku/nabíječku elektromobilu, ale prozatím mu komunikuje jen s Nissanem Leaf, ne našimi Peugeoty Ion – viz pdf příloha. Pak bychom si mohli v případě potřeby i dovézt nouzově elektřinu zvenčí. Prozatím bychom tedy mohli oba elektromobily použít jako ranní/odpolední (v případě víkendu celodenní) úložiště o kapacitě až 32 kWh. Asi primitivně několika zásuvkami v dvojgaráži, kdy systém by při přetoku posílal prvotně elektřinu do stacionární baterie, dále pak do elektromobilů a nakonec třeba i do bojleru.
 
SFŽP mi ohledně dotací Nová zelená úsporám v kostce řečeno doporučil na jaře 2016 následující:
- je to všechno nové a postupně se upřesňuje
- oni sami nevidí problém v tom, že už na RD FVE jako podnikatel v Zeleném bonusu mám
- nedoporučují nic dělat předem s nadějí na dotaci, raději nejdříve požádat a pak se zařídit podle výsledku. Jde o min. 100 tis. Kč
- podle SFŽP mám nechat vypracovat autorizovanou osobou dle seznamu na webu SFŽP projekt na novou FVE s bateriemi na RD, můžu do toho zahrnout pro ukládání i kapacitu výroby a přetoky ze stávající FVE
- potřebují do projektu a žádosti moje vstupní data, ty od 9/2009 mám:
2009 spotřeba ČEZ 3.542 kWh, výroba FVE od září 374 kWh, ostatní údaje nezjištěny,
2010 spotřeba ČEZ 3.383 kWh, výroba FVE 4.053 kWh, ostatní údaje nezjištěny,
2011 spotřeba ČEZ 2.633 kWh, výroba FVE 4.534 kWh, ostatní údaje nezjištěny,
2012 spotřeba ČEZ 2.682 kWh, výroba FVE 4.697 kWh, ostatní údaje nezjištěny,
2013 spotřeba ČEZ 2.657 kWh, výroba FVE 4.222 kWh, ostatní údaje nezjištěny,
2014 celková spotřeba 6.192 kWh = spotřeba ČEZ 3.223 + vlastní výroba 2.969, výroba FVE 4.600 kWh, přetok do veřejné sítě 1.631 kWh. Poznámka - 2.4.2014 pořízen a zbytek roku nabíjen elektromobil,
2015 celková spotřeba 6.777 kWh = spotřeba ČEZ 4.565 kWh + vlastní výroba 2.317 kWh, výroba FVE 4.894 kWh, přetok do veřejné sítě 2.577 kWh. Poznámka - v roce 2015 dobíjeny občas 1-2 elektromobily, 1 menší vlastní a 1 větší zapůjčený (testuji je a píši o nich recenze na hybrid.cz).
2016 celková spotřeba 7.100 kWh = spotřeba ČEZ 4.917 kWh + vlastní výroba 2.183 kWh, výroba FVE 4.792 kWh, přetok do veřejné sítě 2.609 kWh. Poznámka - v roce 2016/1-5 dobíjeny občas 1-2 elektromobily, 1 menší vlastní a 1 větší zapůjčený (testuji je a píši o nich recenze na hybrid.cz), od 6/2016 pravidelně nabíjen 1 elektromobil doma, najel za 7 měsíců 9 tis. km se spotřebou zhruba 12 kWh/100 km, tedy nabíjením spotřeboval 1.080 kWh. Drtivě nočního proudu.
 
- dále si mám vyřídit vyjádření ČEZ distribuce k připojení nově projektované FVE a následně žádost se všemi přílohami podat
- SFŽP se bude zabývat až konkrétní žádostí na FVE s bateriemi, kterou lze připojit do sítě, tzn. bude jistota, že po realizaci bude moci legálně fungovat
- pokud bude žádost SFŽP schválena, pak pro mne platí pravidla v době schválení a nemusím mít obavu, že bych dotaci nedostal
- následně proběhne realizace autorizovanou firmou (svépomoc nelze, pokud ano, zase jedině s razítkem autorizované osoby)
- faktury lze pak ihned zaslat na číslo schválené žádosti k proplacení, uznávají 50% způsobilých nákladů, max. 100 tis. Kč.
 
Jinak můj dodavatel FV elektrárny S-fotovoltaika z Brumova z roku 2009 je aktuálně v likvidaci, takže se nemám kde obrátit ohledně spárování celého nového systému se stávajícím. Byť dokumentaci k staré FVE mám. Takže shrnuto elektromobil a jeho nabíjení přes FV je jen jedním kamínkem celé mozaiky. A náklady se vracejí při propojení a kombinaci celého systému, díky Zelenému bonusu by se mi investice do původní FVE měla vrátit do 9 let, tedy roku 2018. Není to jednoduché, ale baví  ne to.
 

Nabíjení vybíjení elektormobilů Horák.pdf

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Zúčastnit se diskuse

Můžete odpovědět a až poté se registrovat If you have an account, sign in now to post with your account.

Návštěvník
Odpovědět na toto téma...

×   Byl vložen obsah s formátováním.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Kdo si právě prohlíží tuto stránku   0 registrovaných uživatelů

    • Žádný registrovaný uživatel si neprohlíží tuto stránku
×
×
  • Vytvořit...